Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-06 15:49

Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Bill50x » 2015-05-06 16:00

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:För mig som står utanför högtalarkonstruktionernas problem är det väl snarare så att du och Stig hade ganska motsatta uppfattningar om hur en högtalare ska anpassas till rummet. SC förordade en konstruktion som baserade sig på ett normalt rum, där man utnyttjar rummets egenskaper. Dina skapelser baseras, såvitt jag förstår, på att man dämpar ut reflexer från högtalarens närområde. I min värld är det helt olika filosofi. Det betyder inte att det ena är bättre än det andra, bara att sättet att "angripa" rummet är väldigt olika.

Nåja, kikar du på OA-51 och OA-52 så hittar du ju dämpning av nära reflexer där med - de som inte lyckades hitta en lösning på hur de skulle integreras positivt. SC tog "ju" bort dem genom att ge dem en integrerad funktion. Så det rör sig väl på den punkten mest om vilken lösningsmetod man ser flest möjligheter med - och det finns ju fler saker att optimera och vissa av dem kan man kanske bli fastlåst angående om man tvunget måste få elementen så nära väggen som möjligt.

När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav petersteindl » 2015-05-06 16:10

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Nej Roger, Stigs lyssningsrum var inte i närheten så dämpade som vad Ingvar har eller rekommenderar för sina högtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-06 16:15

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Nej Roger, Stigs lyssningsrum var inte i närheten så dämpade som vad Ingvar har eller rekommenderar för sina högtalare.

Mvh
Peter

Nej, men det sa Roger aldrig heller ;)

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav JM » 2015-05-06 16:30

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.

På trägolvet ligger en liten matta. Var ovan fåtöljerna ser du dämningen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Bill50x » 2015-05-06 16:53

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.

Ett sådant rum skulle jag inte kalla väldämpat, snarare normalt och som jag själv föredrar. Dvs mycket vinklar och vrår, blandade material som absorberar/dämpar och sprider. I sådana rum kan man oftast skapa en behaglig återgivning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-06 18:22

Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Svante » 2015-05-06 18:31

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.


Nä. Jag tycker det ser rätt normalt ut. Det är inte "inredningstidningsrent", det är normalt. Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Svante » 2015-05-06 18:33

RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.


Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav petersteindl » 2015-05-06 18:38

Normalsvenskt lyssningsrum i dagens Sverige?

Bild

Eller? 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-06 18:51

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.


Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?



https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA

Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav paa » 2015-05-06 19:17

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.


Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?



https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA

Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.

Kul!
Om man skriver in "dämpad lägenhet vardagsrum" så ser det ungefär lika ut, men om man skriver "väldämpad lägenhet vardagsrum" så kommer det i stället upp en massa bilder från främst Faktiskt, men även från andra svenska ljud-forum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav BORIS » 2015-05-06 19:22

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.


Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?



https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA

Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.


En massa mäklarfoto.

Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Nattlorden » 2015-05-06 19:51

petersteindl skrev:Normalsvenskt lyssningsrum i dagens Sverige?

[ Bild ]

Eller? 8) :)


Har faktiskt hört Von Schweikert VR-4 i en liten lokan med vitkaklade väggar... Högst imponerande och trovärdig återgivning av en marschorkester!!!

Kommer tyvärr inte ihåg vad hifibutiken (i Malmö) hetter. Liten källarlokal inte långt från värnhemstorget. Tror det var drivning från Perreaux.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav hifikg » 2015-05-06 20:01

Noterar att gallren är av på många bilder... det har jag faktiskt inte provat, men jag har bara haft mina i ett drygt kvartssekel...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-06 20:11

BORIS skrev:En massa mäklarfoto.

Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning


Har du inga bekanta i nyinredda lägenheter? Det är så det ser ut hos många idag. Ljust, fräscht och avskalat. I min bekanskapskrets är damer under 50 stora förespråkare för detta inredningsideal....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Svante » 2015-05-06 22:20

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.


Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?



https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA

Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.


Fast nu tror jag att du har tittat i för många heminredningskataloger, eller så städar dina vänner väldigt noga innan du kommer på besök. När det är nystädat hemma hos mig ser det ut som hos SC ungefär. :D :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Jonas » 2015-05-06 22:45

petersteindl skrev:Normalsvenskt lyssningsrum i dagens Sverige?

[ Bild ]

Eller? 8) :)


Alla sjunger väl i duschen.... eller 8) hoppas ingen lyssnar bara 8O

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav JM » 2015-05-06 22:51

Kan ngn skatta eller råkar veta hur lång tid det tar för första "tongivande" reflexen i SCs rum att nå lyssnaren i lyssningspositionen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav matssvensson » 2015-05-06 23:53

JM skrev:Kan ngn skatta eller råkar veta hur lång tid det tar för första "tongivande" reflexen i SCs rum att nå lyssnaren i lyssningspositionen?

JM

Vad jag kan gissa från bilderna:
- golvet 0,2 ms
- framväggen 1 ms
- sidoväggen 6 ms
- taket? Använd Phytagaros sats när vi vet takhöjden.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Almen » 2015-05-07 06:58

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:För mig som står utanför högtalarkonstruktionernas problem är det väl snarare så att du och Stig hade ganska motsatta uppfattningar om hur en högtalare ska anpassas till rummet. SC förordade en konstruktion som baserade sig på ett normalt rum, där man utnyttjar rummets egenskaper. Dina skapelser baseras, såvitt jag förstår, på att man dämpar ut reflexer från högtalarens närområde. I min värld är det helt olika filosofi. Det betyder inte att det ena är bättre än det andra, bara att sättet att "angripa" rummet är väldigt olika.

Nåja, kikar du på OA-51 och OA-52 så hittar du ju dämpning av nära reflexer där med - de som inte lyckades hitta en lösning på hur de skulle integreras positivt. SC tog "ju" bort dem genom att ge dem en integrerad funktion. Så det rör sig väl på den punkten mest om vilken lösningsmetod man ser flest möjligheter med - och det finns ju fler saker att optimera och vissa av dem kan man kanske bli fastlåst angående om man tvunget måste få elementen så nära väggen som möjligt.

När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.

/ B

Det är väl rätt stor skillnad på Inos fronthögtalarna och bakhögtalarna därvidlag.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav JM » 2015-05-07 07:57

Bill50x skrev:När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.
/B

Den självständige sonen skaffade stora Ino-högtalare mot faderns inrådan + 4 stora subbasar. Byggde om sina vardagsrum med tjock heltäckningsmatta, "basfällor" i 2 hörn, drygt 10 cm tjock ljuddämpande helvägg bakom högtalarna samt sänkt tak 15 cm med ljuddämpning helt enligt Ingvars instruktioner för optimalt ljud.
Ganska rätt teoretiskt tänk för vanliga högtalarlådor genom att framhäva direktljudet o att ta bort vissa ljudförstörande reflexer. I sonens rum saknas den spatiala stereobreddningen o omslutenheten. Kvarvarande reflexer kommer för tidigt o är starkt frekvensbeskuret.

Stig Carlsson OA-5X högtalare står för ett kreativt nytänk som står sig än idag. Genom att försena o diffusera de bredbandiga reflexerna skapas förutsättning för spatial stereobreddning med ej omslutenhet. Tankarna med OA-5X är välförankrat i dagen forskning för den optimala ljudperceptionen i ett vanligt lyssningsrum. Men jag måste medge att även inte rummet inte måste byggas om så måste rummet vara lite större än de vanliga vardagsrummen för att nå Stigs kriterier och där placeringen av högtalaren o lyssningspositionen i rummet är mycket kritisk.
Observera att bedömningen av OA-5X är helt teoretisk. Jag har aldrig lyssnat på några OA-5X! Obs bedömningen gäller ej de äldre OA-X - OA-2212.

Jag misstänker starkt att mitt hus/hem aldrig skulle figurerat i den där onämnbara inredningstidningen om jag anpassat mina lyssningsrum enligt teorin för vanliga högtalarlådor.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav BORIS » 2015-05-07 11:19

RogerGustavsson skrev:
BORIS skrev:En massa mäklarfoto.

Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning


Har du inga bekanta i nyinredda lägenheter? Det är så det ser ut hos många idag. Ljust, fräscht och avskalat. I min bekanskapskrets är damer under 50 stora förespråkare för detta inredningsideal....


Kollade de 30-40 första bilderna och säkert 90% är mäklarfoto eller stylade för innehåll i nåt inredningsmedia.

Men visst, det är inte ovanligt att se folk i allmänhet som lallande trendslavar utan varken egen vilja eller förstånd. Trots att jag inser det meningslösa i det, så ska jag iaf upplysa dig om att det är inte så det ser ut i nästan alla Svenska hem idag. (som du började med att påstå)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 11:35

BORIS skrev:Men visst, det är inte ovanligt att se folk i allmänhet som lallande trendslavar utan varken egen vilja eller förstånd. Trots att jag inser det meningslösa i det, så ska jag iaf upplysa dig om att det är inte så det ser ut i nästan alla Svenska hem idag. (som du började med att påstå)

+1

Men visst finns det de som stylar enligt rådande mode, bland annat ett par grannar till oss. Men bland mina vänner (och få av dem är speciellt ljudintresserade, än mindre audiofiler) så ser det inte alls ut som sk rådande inredningsideal. Alla har bättre förutsättningar än så.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav JM » 2015-05-07 12:18

Stig var inte så dum. Ju mer jag ser hans rum ju mer hittar jag smarta grepp.
Golvplaceringen av högtalaren, lateralt strategisk placerade fåtöljer och icke ljudabsorberande väggar/tak ovan fåtöljerna skapar en spännande reflexväg i rummet som torde uppfylla Stigs kriterier.
Vid lyssnade i sittande i lyssningspositionen tar fåtöljerna bort de tidiga och dominerande sidoreflexerna. En inte obetydlig del av reflexljudet studsar ovan fåtöljen på den kala väggen, o likt ljus i en spegelsal, upp i taket och via väggarna åter till lyssnaren. Reflexljudet är nu hyffsat fördröjt, bredbandigt och diffust utan att använda multipla absorbenter, diffusorer eller ett större rum. Reflexljudet i relation till direktljudet torde skapa bra spatial stereoupplevelse. Det dominerande reflexljudet torde färdats ca 10 meter dvs drygt 30 ms fördröjning.
Så hur lät det hos Stig?

JM
Senast redigerad av JM 2015-05-07 12:26, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav IngOehman » 2015-05-07 12:24

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ja, och det var även mångas intryck när de kom in i rummen för första gången. Just den där känslan av att det inte fanns någon efterklang.

I nedre rummet hade Stig heltäckningsmatta (som han även förespråkade generellt) och där uppe hade han i princip en lika effektiv täckning av golvet, tack vare stolarna på sidoväggarna.

Att det sitter en del tavlor på väggarna, fonogramsamplingen, mattan som hänger på väggen och inte minst att stolarna är ordentligt stoppade och många, och inte minst att de är ackompanjerade av en säng mitt i rummet hjälper också till. Intrycket i nedre rummet var liknande omän något klangigare. Många tyckte dock att intrycket även där när man kom in i det, var av ett väldigt dämpat rum. Dock skall man då minnas att det var ett väldigt tyst rum. Ljudisolationen utåt var god. Det kan bidra till att man uppfattar ett rum som dämpat.

Men båda rummen har förmåga att skapa ett "falskt rum", alltså att en spatial stereobreddning och en omslutenhet skapas som inte är beroende av inspelningen.

Sammanfattningsvis så lät det ofta subjektivt trevligt hos Stig, men de sistnämnde egenskaperna gjorde att jag inte riktigt kände igen mig när jag lyssnade på egengjorda inspelningar hos Stig. Det verkliga rummet från inspelningen öppnade inte upp riktigt, men det som skapades av lyssningsrummet lades till.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Nattlorden » 2015-05-07 12:30

BORIS skrev:
RogerGustavsson skrev:
BORIS skrev:En massa mäklarfoto.

Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning


Har du inga bekanta i nyinredda lägenheter? Det är så det ser ut hos många idag. Ljust, fräscht och avskalat. I min bekanskapskrets är damer under 50 stora förespråkare för detta inredningsideal....


Kollade de 30-40 första bilderna och säkert 90% är mäklarfoto eller stylade för innehåll i nåt inredningsmedia.

Men visst, det är inte ovanligt att se folk i allmänhet som lallande trendslavar utan varken egen vilja eller förstånd. Trots att jag inser det meningslösa i det, så ska jag iaf upplysa dig om att det är inte så det ser ut i nästan alla Svenska hem idag. (som du började med att påstå)


Tycker tyvärr att det händer allför ofta att det ser ut ungefär sådär om man kommer hem till folk (säg yngre än 45).

Det som jag tyckte var med slående, nej bländande var hur många som var vita/vitmålade. Nästan att man fick någon allergisk reaktion på kuppen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav IngOehman » 2015-05-07 13:20

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:För mig som står utanför högtalarkonstruktionernas problem är det väl snarare så att du och Stig hade ganska motsatta uppfattningar om hur en högtalare ska anpassas till rummet. SC förordade en konstruktion som baserade sig på ett normalt rum, där man utnyttjar rummets egenskaper. Dina skapelser baseras, såvitt jag förstår, på att man dämpar ut reflexer från högtalarens närområde. I min värld är det helt olika filosofi. Det betyder inte att det ena är bättre än det andra, bara att sättet att "angripa" rummet är väldigt olika.

Nåja, kikar du på OA-51 och OA-52 så hittar du ju dämpning av nära reflexer där med - de som inte lyckades hitta en lösning på hur de skulle integreras positivt. SC tog "ju" bort dem genom att ge dem en integrerad funktion. Så det rör sig väl på den punkten mest om vilken lösningsmetod man ser flest möjligheter med - och det finns ju fler saker att optimera och vissa av dem kan man kanske bli fastlåst angående om man tvunget måste få elementen så nära väggen som möjligt.

När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.

/ B

Vad som är fel eller rätt beror på om man tittar på saken objektivt eller subjektivt, och tittar man på det subjektivt så kan ju olika människor dessutom ha olika uppfattning, så din uppfattning är inte nödvändigtvis fel, bara för att jag inte delar den.

Men som någon redan påpekat så finns det en del likheter:

1. Högtalarna är i båda fallen konstruerade för att samarbeta med golvet och väggen bakom högtalarna.

2. Högtalarna använder i båda fallen absorbenter eller andra knep för att hantera reflexerna från golv och vägg. I Carlssonfallet är de inbyggda (och egentligen enligt Stig för små, framför allt för OA-51 som borde ha varit 3-4 gånger större, men även de andra skulle optimalt ha varit mer än dubbelt så stora) medan jag helst ser att man bygger absormenter externt för att få dem tillräckligt stora. När det gäller golvreflexen ger den rätt så tydliga störningar för OA-50 och OA-52 som står mycket nära golvet, men de kan elimineras med en lite skärm ställd någon meter framför högtalaren. Men lite högre högtalare så blir golvreflexen mindre känslig, men jag rekommenderar ett soffbord, inte bara tillsammans med mina egen högtalare utan även med OA-51.


Tittar jag mig runt så känner jag mycket större principiella likheter mellan hur Stig tänkte och hur jag själv tänker, än med några andra högtalartillverkare som jag känner till från samma tid (idag kan säkert fler ha fått upp ögonen för att rummet faktiskt inte går att ignorera).

Däremot är det min uppfattning att det finns en del skillnader i hur rummet spelar med om jag får bestämma, eller om Stig fick det.

Jag ser lite förenklat rummet som en loge som signalerar sig närvaro i huvudsak i de riktningar som skiljer från ljudbildsöppningen och som därför är lätt för hjärnan att skilja ut från det som händer i upptagningsrummet - "öppet fönster-principen" brukar jag kalla det.
Och jag kan nämna att det finns ett stort register av fungerande dimensioneringar av rum, som ger dem den kvaliteten, alltså att låta lyssnaren får höra hur det lät vid upptagningstillfället. För en inspelningsstudio eller en hemmabio (där ju ljud från andra riktningar än det frontala öppna fönstret representeras av högtalare) kommer man inte undan med en lite mera levande loge, men för musiklyssning har jag ritat många rum med rätt så mycket "liv" i logen. I själva verket så dimensionerar jag ofta hemmabiografer med draperier på sidoväggarna således att man för musiklyssning (nästan alla jag ritat hemmabiografer åt älskar ju även musik, och många lyssnar mera på musik än de tittar på film) då kan välja att öka klangen i lokalen genom att dra ifrån draperierna mer eller mindre. De flesta hittar rätt så snabbt hur de föredrar tvåkanalig musik hanterat akustiskt i logen, jämfört med flerkanaliga inspelningar, som nästan alla vill ta del av i ett ordentligt dämpat rum.

Logen är de facto subjektiv, och nästan det enda objektiva man kan säga om den är att mera liv i den gör det lite svårare att höra noga vad som händer i ljudbilden, så det blir en balansgång. Större rum ger dock glesare reflexer och större därför även mera dimensioneringsfrihet.

Stig såg rummet som något som bidrog till att ge en "läcker upplevelse", som han beskrev det.

Själv vill jag inte låta rummet vara med och skapa, utan vill bara att det skall komplettera i de riktningar som inte representeras av inspelningen.

- - -

Om jag tittar på det register av loger som jag brukar arbeta inom, och som fortfarande ser som ackurat återgivning av informationen på stereofoniska inspelningar, så hamnar den mest klingande versionen inom mina ramar, ganska nära Stig, men han hamnar ändå strax utanför mitt register. Men på ett trevligt sätt. Jag har spenderat väldigt många timmar hos Stig, lyssnande på musik, och jag skulle ljuga om jag påstod att det var plågsamt. ;)

Men för mig var det mera spännande och intressantare att lyssna hemma, mera av att verkligen resa mellan olika akustiska händelser. Men alla människor är ju inte lika.

Och tittar jag på andra som tillverkar högtalare så känner jag mig väldigt främmande för deras världsbilder. De jag kan erinra mig skall jag säga, jag vet ju inte vad alla har för uppfattningar.

- - -

Men det sagt så har jag en kommentar till det som K-E Ståhl säger om att återge en violin i ett ekofritt rum - om inspelningen fångat rummet man spelar i väl, så går det bättre än jag tror de flesta kan föreställa sig! Jag vet inte om K-E testat det, det han skriver i artikeln får man att tro att han inte har gjort det, men det har jag.

Problemen lyser inte med sin frånvaro dock. Tänker då framförallt på interferensen mellan högtalarna och effekterna av att själv röra sig eller allra värst - om någon i det ekofria rummet passerar framför den ena högtalaren...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav IngOehman » 2015-05-07 13:33

matssvensson skrev:
JM skrev:Kan ngn skatta eller råkar veta hur lång tid det tar för första "tongivande" reflexen i SCs rum att nå lyssnaren i lyssningspositionen?

JM

Vad jag kan gissa från bilderna:
- golvet 0,2 ms
- framväggen 1 ms
- sidoväggen 6 ms
- taket? Använd Phytagaros sats när vi vet takhöjden.

mvh, mats

De där tiderna är nog ungefärligen rätt, även om framväggsreflexen inte var distinkt och lätt urskiljbar, olika register var olika starka och kom ju med lite olika fördröjning. Och sidoväggsreflexen kom tidigare på övervåningen, jag skulle tro redan efter 3-4 ms. Den som syntes i mätningar, och hördes (som ett fel) mest var golvreflexen. Den ställde till mellanregisterområdet nämligen. Det syntes dock inte i Stigs mätningar med roterande mikrofon, som suddade ut detta problem. Tydligast hörbar var golvinterferensen på övervåningen. Takreflexen kom sisådär 10-15 ms fördröjd.

Sidoväggsreflexen var kraftigt dämpad på övervåningen. Stig ansåg att den kom för tidigt, och därför var den dämpad av de stoppade stolarna som han ställde där. En annan orsak (som han lite skämtsamt sa) var att de inte fick plats någon annanstans. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Stig Carlssons vetenskapliga ansats

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 13:38

Återigen, det är en väldig skillnad om man diskuterar om/med SC's senare skapelser (50-serien) och den tidigare (12/14/116/osv). Oavsett benämning är det ganska olika inställning till hur man åstadkommer en bra återgivning.

Talande är också SC's kommentar om "läcker återgivning" i motsats till din "korrekt återgivning". Det är en synskillnad som inte bara finns mellan SC och dig IÖ utan även mellan mig och er. Utan att förhäva mig, och utan att ha kunskap om ljudåtergivning på den nivå som du och SC är mäktiga, jag förbehåller mig rätten att tycka annorlunda. Personligen tycker jag att det som kom efter OA5 blev lite väl tunt och skrikigt. Det var först med 50-serien som SC var på banan igen. MEN, det kan mycket väl bero på att jag lyssnat på 12/14/116/etc i fel sammanhang. 2212 med 5W rörsteg var riktigt fel, skrälligt och tunt.

Men det är detaljer. Jag föredrar mindre dämpade rum än många andra Ino-entusiaster, jag föredrar mer direktivitet än 12/14/116. Jag trivs med mer levande rum, även om de bidrar till ljudåtergivningen på ett mindre positivt sätt. Bäst för mig är blandade material, oregelbundna former och dämpningen från ett rum möblerat med hög mysighetsfaktor :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman, VintageHiFi och 8 gäster