Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:För mig som står utanför högtalarkonstruktionernas problem är det väl snarare så att du och Stig hade ganska motsatta uppfattningar om hur en högtalare ska anpassas till rummet. SC förordade en konstruktion som baserade sig på ett normalt rum, där man utnyttjar rummets egenskaper. Dina skapelser baseras, såvitt jag förstår, på att man dämpar ut reflexer från högtalarens närområde. I min värld är det helt olika filosofi. Det betyder inte att det ena är bättre än det andra, bara att sättet att "angripa" rummet är väldigt olika.
Nåja, kikar du på OA-51 och OA-52 så hittar du ju dämpning av nära reflexer där med - de som inte lyckades hitta en lösning på hur de skulle integreras positivt. SC tog "ju" bort dem genom att ge dem en integrerad funktion. Så det rör sig väl på den punkten mest om vilken lösningsmetod man ser flest möjligheter med - och det finns ju fler saker att optimera och vissa av dem kan man kanske bli fastlåst angående om man tvunget måste få elementen så nära väggen som möjligt.
petersteindl skrev:
Nej Roger, Stigs lyssningsrum var inte i närheten så dämpade som vad Ingvar har eller rekommenderar för sina högtalare.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.
RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.
RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.
RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.
Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.
Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?
https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA
Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.
Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?
https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA
Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.
BORIS skrev:En massa mäklarfoto.
Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Väldämpat och väldämpat, i varje fall mera dämpat än nästan alla rum i dagens Sverige.
Kan du visa en bild på ett rum som du tycker är normalt?
https://www.google.se/search?biw=1400&b ... CCUQ1QIoAA
Avsaknaden av gardiner, tjocka/stora mattor, tavlor och ovanligt lite möbler och inte minst prylar av alla slag framme tycker jag är slående i många hushåll. I Stig's rum är det fullt av prylar, prång, och möbler, hyllor, oregelbundhet hos begränsningsytor, djupa fönsternischer etc. Knappast som dagens öppna ekande planlösningar.
JM skrev:Kan ngn skatta eller råkar veta hur lång tid det tar för första "tongivande" reflexen i SCs rum att nå lyssnaren i lyssningspositionen?
JM
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:För mig som står utanför högtalarkonstruktionernas problem är det väl snarare så att du och Stig hade ganska motsatta uppfattningar om hur en högtalare ska anpassas till rummet. SC förordade en konstruktion som baserade sig på ett normalt rum, där man utnyttjar rummets egenskaper. Dina skapelser baseras, såvitt jag förstår, på att man dämpar ut reflexer från högtalarens närområde. I min värld är det helt olika filosofi. Det betyder inte att det ena är bättre än det andra, bara att sättet att "angripa" rummet är väldigt olika.
Nåja, kikar du på OA-51 och OA-52 så hittar du ju dämpning av nära reflexer där med - de som inte lyckades hitta en lösning på hur de skulle integreras positivt. SC tog "ju" bort dem genom att ge dem en integrerad funktion. Så det rör sig väl på den punkten mest om vilken lösningsmetod man ser flest möjligheter med - och det finns ju fler saker att optimera och vissa av dem kan man kanske bli fastlåst angående om man tvunget måste få elementen så nära väggen som möjligt.
När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.
/ B
Bill50x skrev:När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.
/B
RogerGustavsson skrev:BORIS skrev:En massa mäklarfoto.
Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning
Har du inga bekanta i nyinredda lägenheter? Det är så det ser ut hos många idag. Ljust, fräscht och avskalat. I min bekanskapskrets är damer under 50 stora förespråkare för detta inredningsideal....
BORIS skrev:Men visst, det är inte ovanligt att se folk i allmänhet som lallande trendslavar utan varken egen vilja eller förstånd. Trots att jag inser det meningslösa i det, så ska jag iaf upplysa dig om att det är inte så det ser ut i nästan alla Svenska hem idag. (som du började med att påstå)
RogerGustavsson skrev:Jag tycker det ser rätt väldämpat ut även hos Stig, rätt långt ifrån ett helt "vanligt" rum.
BORIS skrev:RogerGustavsson skrev:BORIS skrev:En massa mäklarfoto.
Nä, det där(Carlssons) rummet är nog högst normalt vad gäller inredning
Har du inga bekanta i nyinredda lägenheter? Det är så det ser ut hos många idag. Ljust, fräscht och avskalat. I min bekanskapskrets är damer under 50 stora förespråkare för detta inredningsideal....
Kollade de 30-40 första bilderna och säkert 90% är mäklarfoto eller stylade för innehåll i nåt inredningsmedia.
Men visst, det är inte ovanligt att se folk i allmänhet som lallande trendslavar utan varken egen vilja eller förstånd. Trots att jag inser det meningslösa i det, så ska jag iaf upplysa dig om att det är inte så det ser ut i nästan alla Svenska hem idag. (som du började med att påstå)
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:För mig som står utanför högtalarkonstruktionernas problem är det väl snarare så att du och Stig hade ganska motsatta uppfattningar om hur en högtalare ska anpassas till rummet. SC förordade en konstruktion som baserade sig på ett normalt rum, där man utnyttjar rummets egenskaper. Dina skapelser baseras, såvitt jag förstår, på att man dämpar ut reflexer från högtalarens närområde. I min värld är det helt olika filosofi. Det betyder inte att det ena är bättre än det andra, bara att sättet att "angripa" rummet är väldigt olika.
Nåja, kikar du på OA-51 och OA-52 så hittar du ju dämpning av nära reflexer där med - de som inte lyckades hitta en lösning på hur de skulle integreras positivt. SC tog "ju" bort dem genom att ge dem en integrerad funktion. Så det rör sig väl på den punkten mest om vilken lösningsmetod man ser flest möjligheter med - och det finns ju fler saker att optimera och vissa av dem kan man kanske bli fastlåst angående om man tvunget måste få elementen så nära väggen som möjligt.
När det gäller 50-serien har du rätt, tänkte inte på dem. Jag såg mer OA-12/14/116/etc framför mig. Oavsett detta är det enligt mig en stor skillnad mellan OA-principen och Ino-högtalarna - rätta mig om jag har fel.
/ B
matssvensson skrev:JM skrev:Kan ngn skatta eller råkar veta hur lång tid det tar för första "tongivande" reflexen i SCs rum att nå lyssnaren i lyssningspositionen?
JM
Vad jag kan gissa från bilderna:
- golvet 0,2 ms
- framväggen 1 ms
- sidoväggen 6 ms
- taket? Använd Phytagaros sats när vi vet takhöjden.
mvh, mats
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman, VintageHiFi och 8 gäster