Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav petersteindl » 2019-11-21 20:47

Johan_Lindroos skrev:I princip anser jag att waveguide och horn är varandras motsvarigheter. Jag tycker t.o.m. att det är lite onödigt med ordet waveguide. Termerna horn, hörn, bafflar, väggor, reflekterande ytor duger gott tycker jag.

Peter, när tycker du en waveguide plötsligt blir ett horn? Vad ser du som din distinktion där? Alltså, vad i själva formen är det som gör att du vill kalla det för det ena eller andra?

Diskanten Vifa/Scan-Speak H2606, tycker du den har ett horn eller waveguide? Horn.
Diskanten Dayton Audio ND25FW-4, tycker du den har ett horn eller waveguide? Waveguide.
Diskanten Seas 27TBCD/GB-DXT, tycker du den har ett horn eller waveguide, eller något annat, kanske en lins? Waveguide.
Diskanten Scan-Speak Revelator D2905/990000, tycker du den har ett horn eller waveguide? Waveguide.

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]


Du kanske ser vad jag menar med detta? :wink:


Det är överföringsfunktionen i 3 dimensioner som får ge svaret. Ofta är övergången flytande.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Tangband » 2019-11-22 10:50

petersteindl skrev:Som vanligt måste man definiera vad en Waveguide är.

Om man vill uppnå ett visst spridningsmönster från ett högtalarelement så kan man utnyttja vissa matematiskt fysikaliska regler vid kontroll av olika frekvensers riktverkan hos akustiska ljudvågor. Ett sätt är att införa någon form av närliggande bafflar eller krökta bafflar för att uppnå viss bestämd riktverkan.

Ett sådant sätt kallar jag för att man gör en Waveguide. Ändamålet är att uppnå viss vågutbredning från ljudkällan som på något sätt är frekvensberoende.

Ett helt annat ändamål kan vara att man vill ha en högre verkningsgrad genom att införa en så kallad akustisk transformator och det kallas för horn.

Stig Carlsson var i princip ointresserad av att införa en akustisk transformator. Däremot ville Stig kunna styra vågutbredningen vid olika frekvenser för att därigenom uppnå den kvot mellan direktljud och reflekterat ljud som Stig ville ha.

Då började Stig införa sådana Waveguides i konstruktionen. Genom att hörnplacera basen för högre frekvenser d v s att göra ett litet hörn inbyggt i högtalarlådan så åstadkommes detta. För att få in membranet så nära vägg och hörn som möjligt för att den destruktiva interferensen skall komma så högt upp i frekvens som möjlig så vände stig basen så att membranet var utanför lådan och magneten likaså.

I mellanregistret ville Stig göra samma sak och då genom att införa ett ännu mindre hörn eftersom våglängderna där är mindre.

Att man därigenom får högre verkningsgrad var en bonus men inget designkriterium.

Den diskant som pekar bakåt ville Stig också ha riktad för att den inte skulle påverka direktljudets tonkurva. Det handlar även här om riktverkan. Sådana diskantelement görs ofta med hornverkan och den anser jag att man i och för sig kan kalla för ett horn. Men Stig använder den för sin riktningskarakteristik.

Frontladdade PA-horn är en helt annan femma, som jag ser det.

Sedan kan man göra ett slags mellanting med exempelvis en bas i rummets hörn som man sätter på en waveguide som funkar för högre frekvenser från basen. Då kan man uppnå ett mycket gott resultat med jämn spridning från vägg till vägg i horisontalled och hyfsat i vertikalled. Sådant håller jag på att laborera med.

Som jag ser det så är det ortoakustiken i sin fulländning om jag lyckas. Diskanten har jag bra kontroll över. Mellanregistret är det svåraste.

Med vänlig hälsning
Peter


Som jag ser det borde det vara ett H-vete att få till perfekt spridning i tre register med de premisser Carlsson ville uppnå. Efter att ha lekt en hel del med EDGE ( din förtjänst ) så verkar problemen öka lavinartat om man ska ha fler register än två ovanför schröder. Enklare då att få till en 2,5- vägare med identiska boomers ?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav IngOehman » 2019-11-22 11:02

Håller inte med.

Horn av konstant directivity-typ (som kubhörnshorn är) är ganska förutsägbara. Och kom ihåg att även ett element på plan baffel är ett horn, ett 180-gradigt (2pi steradianer är ett bättre sätt att beskriva det) constant directivityhorn närmare bestämt.

Jag delar inte Peters uppfattning att horn av den sorten bör kallas wave guide. Stig gjorde det inte, han talade om horn i fallet trevägaren, eller rättare sagt att han arbetar med ”viss hornmatning”, och precis som Peter skriver så är verkningsgradsvinsten en bonus snarare än en drivande egenskap.

Det kan även kuriöst nämnas att Stig i hög grad överskattade verkningsgradsvinsten, och blev mycket besviken när ett element han fick Skaaning att göra (och som jag med viss emfas hävdade skulle bli oanvändbart!) visade sig ge en oanvändbart låg känslighet, TROTS hornmatningen. :)

Jag tror möjligen (minns inte säkert) att Peter var med oss både när Stig, mot min rekommendation, specificerade elementet ifråga (konkav kon, minst tre lager kolfiber), och när det sedan befanns bli hopplöst tungdrivet. Det senare tillfället är jag ganska säker på. Jag var mera självgod än jag är stolt över. Sa något i stil med, ”ja, fysikens lagar verkar vara pålitliga, det blev som förväntat”, och log så vänligt jag kunde.

Wave guide är hur som helst enligt min uppfattning mest en populärbeteckning för horn med ett visst utseende och med en egenskap gemensam - de är inte kompressionshorn.


STDI skrev:
IngOehman skrev:De har så vitt jag vet gamla 8542-basen. Det var ett ganska långt produktionsuppehåll innan OA-52 och OA-50 sattes i produktion igen, då med nya element. Båda fick gummiupphängning. OA-52 fick 8545.

Min uppfattning är att man bör vårda ett gammalt 8542-element ömt. De kommer knappast någonsin igen att tillverkas. Så laga hellre än släng.


Vh, iö

Nu vet jag inte om du missförstod mig eller jag missförstår dig. I alla fall tycker jag inte att ditt svar är entydigt när du skriver "gamla 8542-basen" eftersom du sen även skriver om 8545 i OA52.2.

Jag vet att alla OA52 (alltså inte OA52.2 osv) har SS8452. Men är alla dessa SS8542 av den gamla sorten? Eller hade SS8542 ändrats redan under den tid som OA52 tillverkades? Du har ju många gånger skrivit om en "gammal resp ny 8542".

Jag förstår inte vad som är oklart? Jag talar om den gamla 8542, inte om den nya.

När det gäller 8545 så finns den bara i en version. Det vill säga förvisso finns det varianter (t ex den med kaptonbobin) och man skulle även kunna kalla de senaste årens produktion av elementet för något annat (eftersom tonkurvan avviker på ett förfärligt sätt, jag skulle nästan vilja kalla det oanvändbart), men i OA-52 har bara en version av 8545 användts.

Det finns inte många att tala med när det gäller gamla och nya 8542 dock. Intill rätt så nyligen hävdade alla (inklusive Scan-Speak!) att det bara funnits en version. Jag vill hävda minst tre. Den jättegamla (pre OA-51), den gamla (som användes i OA-51 och i OA-52) och den nya med ett annat motorsystem.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-11-22 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Morello » 2019-11-22 11:15

Har noterat att diskanten D2900/9700 som tillverkas idag avviker kraftigt från de som tillverkades tex 2003. Avvikelsen är av sådan dignitet att den tarvar omkonstruktion av filtret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav STDI » 2019-11-22 11:25

IngOehman skrev:...
När det gäller 8545 så finns den bara i en version. Det vill säga förvisso finns det varianter (t ex den med kaptonbobin) och man skulle även kunna kalla de senaste årens produktion av elementet för något annat (eftersom tonkurvan avviker på ett förfärligt sätt, jag skulle nästan vilja kalla det oanvändbart), ...men i OA-52 har bara en version av 8545 användts...

18W/8545-00 ersattes för några år sedan av 18W/8545-01. Då är det om det som du skriver "oanvändbart". Ok. Då finns det alltså ingen ny bra direkt ersättare om man har en trasig bas i sina OA52.2 eller OA52.3.
IngOehman skrev:...
...men i OA-52 har bara en version av 8545 användts...

Och det var i OA52.2 och OA52.3 som det användes. Även i OA52LE som är en version "utanför" Stig resp SCC.
(Det här är endast ett förtydligande för framtida läsare som kanske undrar över de olika elementen.)
IngOehman skrev:...
Det finns inte många att tala med när det gäller gamla och nya 8542 dock. Intill rätt så nyligen hävdade alla (inklusive Scan-Speak!) att det bara funnits en version. Jag vill hävda minst tre. Den jättegamla (pre OA-51), den gamla (som användes i OA-51 och i OA-52) och den nya med ett annat motorsystem.


Vh, iö

Nu har jag fått svar på frågan. Så hittar man SS8542 som suttit i OA51 eller OA52 från att de tillverkades på fabriken så är det den "gamla bra" versionen.
Tack.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav IngOehman » 2019-11-22 11:26

Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):

Carlsson B70-oa!


Morello skrev:Har noterat att diskanten D2900/9700 som tillverkas idag avviker kraftigt från de som tillverkades tex 2003. Avvikelsen är av sådan dignitet att den tarvar omkonstruktion av filtret.

Den har mig veterligt aldrig användts i några OA-högtalare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Morello » 2019-11-22 11:48

Helt riktigt, helt korrekt, men kom att tänka på den då 18W8545 var på tal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Morello » 2019-11-22 11:49

IngOehman skrev:
Carlsson B70-oa!


Vh, iö


Vilket element var utgångspunkten för detta?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav STDI » 2019-11-22 11:58

IngOehman skrev:Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):

Carlsson B70-oa!


...

Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav paa » 2019-11-22 13:00

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Carlsson B70-oa!


Vh, iö


Vilket element var utgångspunkten för detta?

Det måste väl vara denna:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Morello » 2019-11-22 13:05

Detalj 16 förklarar varför det som idag inte alls ser ut som en spindel kallas för spindel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Almen » 2019-11-22 13:14

Man kan väl anta att spindle (eng) och spindel (sv) har samma etymologi, d.v.s. "något som spinner/snurrar"?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Morello » 2019-11-22 13:17

Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Perfector » 2019-11-22 13:26

Centreringsring på svenska då.
I alla fall i den värld jag lever i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-22 14:10

STDI skrev:
IngOehman skrev:Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):

Carlsson B70-oa!

...

Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?


Det undrar jag också av ren nyfikenhet.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Almen » 2019-11-22 14:15

Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?

Det vet jag inte. "spindle" är i alla fall termen för mekaniska snurrande föremål, va? Och föremålet i den refererade figuren kanske inte roterar direkt, så... du har nog rätt i det fallet.

Spindle (tool)

Wikipedia skrev:In machine tools, a spindle is a rotating axis of the machine, which often has a shaft at its heart. The shaft itself is called a spindle, but also, in shop-floor practice, the word often is used metonymically to refer to the entire rotary unit, including not only the shaft itself, but its bearings and anything attached to it (chuck, etc.).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav petersteindl » 2019-11-22 14:18

Almen skrev:
Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?

Det vet jag inte. "spindle" är i alla fall termen för mekaniska snurrande föremål, va? Och föremålet i den refererade figuren kanske inte roterar direkt, så... du har nog rätt i det fallet.

Spindle (tool)

Wikipedia skrev:In machine tools, a spindle is a rotating axis of the machine, which often has a shaft at its heart. The shaft itself is called a spindle, but also, in shop-floor practice, the word often is used metonymically to refer to the entire rotary unit, including not only the shaft itself, but its bearings and anything attached to it (chuck, etc.).


Japp. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav paa » 2019-11-22 14:25

Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?

Jag är ganska säker på att den kallas spider (spindel på svenska) just för att den har många "ben".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Almen » 2019-11-22 14:45

paa skrev:
Morello skrev:Ja, men i engelskspråkiga länder säger man väl ändå "spider" när man talar om detalj 16 eller dess modernare ersättare?

Jag är ganska säker på att den kallas spider (spindel på svenska) just för att den har många "ben".

Det låter mycket troligt.

Av någon anledning får jag en strof från en Zappa-låt i huvudet:

Bobby Brown goes down skrev:Oh, god I am the American dream,
With a spindle up my butt till it makes me scream
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Erik_Johansson » 2019-11-22 15:04

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Finns det någon skiss på hur trevägaren skulle sett ut ?


Duger bild? 8)
[ Bild ]


Det där som man ser är waveguiden på 120 grader till mellanregistret. Stig hade även en waveguide på 90 grader. Han var inte riktigt tillfreds med någon av dessa och ville nog optimera mera.

Med vänlig hälsning
Peter


Ska man vara petig (och det kan man ju kosta på sig) så är faktiskt waveguiden/hornet man ser på bilden 135 grader. Byggd helt enligt de handritade originalritningar som Stigs egna prototyper byggdes efter sånär som på en pytteliten justering i höjdled för att passa de Accuton/T&P element som du var vänlig att låna ut. :)

Att det redan gått 11-12 år sedan dess...

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav IngOehman » 2019-11-22 15:23

Low-Fidelity skrev:
STDI skrev:
IngOehman skrev:Det finns definitivt en högvärdig ersättare till 8545 (och till 8542!):

Carlsson B70-oa!

...

Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?


Det undrar jag också av ren nyfikenhet.

De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.

Räcker funktion så kan man dock strunta i det och bara byta element. Men rätt filter är mest rätt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav IngOehman » 2019-11-22 15:44

Almen skrev:Man kan väl anta att spindle (eng) och spindel (sv) har samma etymologi, d.v.s. "något som spinner/snurrar"?

Centreringsplattan som kallas spindel på svenska heter spider på engelska, inte spindle. Den såg i de tidiga elementen ur lite som en spindel.

8C960820-3B76-4E34-9F02-219C472537D1.jpeg
8C960820-3B76-4E34-9F02-219C472537D1.jpeg (20.25 KiB) Visad 8184 gånger


Spindle kan översättas till svenska på många sätt, beroende på hur det användts på engelskan. Något med en (uppfattad) axel kan det oftast vara. Ofta är det något som spinner (snurrar runt sin axel) men det kan vara något som bara ser lite ut att snurra eller som har snurrats då det tillverkades. T ex ett svarvat möbelben eller en baluster i en balustrad.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Almen » 2019-11-22 16:03

IngOehman skrev:
Almen skrev:Man kan väl anta att spindle (eng) och spindel (sv) har samma etymologi, d.v.s. "något som spinner/snurrar"?

Centreringsplattan som kallas spindel på svenska heter spider på engelska, inte spindle. Den såg i de tidiga elementen ur lite som en spindel.

Japp, jag virrade ihop det lite. Å andra sidan kommer ju faktiskt även ordet "spider" från samma ordstam, vad det verkar.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav STDI » 2019-11-22 16:18

IngOehman skrev:
Low-Fidelity skrev:
STDI skrev:Ersätter den 8542 och 8545 helt utan ändringar i filter eller annat i OA51, OA52 och OA52.2 m.fl?


Det undrar jag också av ren nyfikenhet.

De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.

Räcker funktion så kan man dock strunta i det och bara byta element. Men rätt filter är mest rätt.


Vh, iö

Det låter högst rimligt att det blir en högvärdig ersättare med Carlsson B70-oa och justering av filter. Och bra att den finns.
Jag skrev: "Då finns det alltså ingen ny bra direkt ersättare om man har en trasig bas i sina OA52.2 eller OA52.3." Och med "direkt" menade jag här utan behov av filterkorrigering.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav avr7000 » 2019-11-22 16:22

Morello skrev:Har noterat att diskanten D2900/9700 som tillverkas idag avviker kraftigt från de som tillverkades tex 2003. Avvikelsen är av sådan dignitet att den tarvar omkonstruktion av filtret.


Vet du vad skillnaden består i?
Jag har gamla från 2004 kanske....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav Morello » 2019-11-22 16:34

Ingen aning utöver att den nya har högre känslighet i registret från cirka 4 -5-6 kHz och uppåt
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav IngOehman » 2019-11-22 18:45

STDI skrev:
IngOehman skrev:
Low-Fidelity skrev:
Det undrar jag också av ren nyfikenhet.

De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.

Räcker funktion så kan man dock strunta i det och bara byta element. Men rätt filter är mest rätt.


Vh, iö

Det låter högst rimligt att det blir en högvärdig ersättare med Carlsson B70-oa och justering av filter. Och bra att den finns.
Jag skrev: "Då finns det alltså ingen ny bra direkt ersättare om man har en trasig bas i sina OA52.2 eller OA52.3." Och med "direkt" menade jag här utan behov av filterkorrigering.

Sådana finns praktiskt taget aldrig. Undantag finns men de är mycket sällsynta.

När man skapar ett nytt element så vill man ju att det skall vara mycket bättre. Det brukar även leda till att det är lite annorlunda. Undantaget då kanske basområdet, som ju behöver vara likt nog för att passa i samma kabinett.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav STDI » 2019-11-22 18:57

IngOehman skrev:
STDI skrev:
IngOehman skrev:De modeller och varianter du nämner har ju olika filter, så det blir olika beroende på vad man utgår ifrån. Som alltid skall ett filter vara precis rätt, för aktuellt element.

Räcker funktion så kan man dock strunta i det och bara byta element. Men rätt filter är mest rätt.


Vh, iö

Det låter högst rimligt att det blir en högvärdig ersättare med Carlsson B70-oa och justering av filter. Och bra att den finns.
Jag skrev: "Då finns det alltså ingen ny bra direkt ersättare om man har en trasig bas i sina OA52.2 eller OA52.3." Och med "direkt" menade jag här utan behov av filterkorrigering.

Sådana finns praktiskt taget aldrig. Undantag finns men de är mycket sällsynta.

När man skapar ett nytt element så vill man ju att det skall vara mycket bättre. Det brukar även leda till att det är lite annorlunda. Undantaget då kanske basområdet, som ju behöver vara likt nog för att passa i samma kabinett.


Vh, iö

B65oaII och B65oaIV sägs ju kunna ersätta de gamla SC165 rakt av i Sonab-modellerna, under förutsättning av rätt impedans. Det var motsvarande "direkt" ersättare för SS8542 och SS8545 som jag var ute efter. Men det verkar inte finnas någon.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav IngOehman » 2019-11-25 12:19

Stämmer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav juanth » 2024-04-15 12:21

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Finns det någon skiss på hur trevägaren skulle sett ut ?


Duger bild? 8)
[ Bild ]


Det där som man ser är waveguiden på 120 grader till mellanregistret. Stig hade även en waveguide på 90 grader. Han var inte riktigt tillfreds med någon av dessa och ville nog optimera mera.

Med vänlig hälsning
Peter
:)

Bump!
Waveguiden/tratten till middomen i fyrvägaren är på 135 grader och har i mitt bygge justerats något på höjden (jämfört med den i patentet) för att få plats med större middomen/2,5 ” och då större/högre kloss för mer bättre stöd i tonkurvan. Den spelar ca 800-4000 Hz.

Minns du Peter något kring vad Stigs inte var nöjd med i 90 resp 120 graders versionerna nämnda ovan?
Nu förstår jag att de i trevägaren kanske spelade delvis ett annat register än i min version av fyrvägarna.

Handlade det om spridning? Om tonkurva?




Edit/ såg nu detta i tråden.
IMG_6866.jpeg
IMG_6866.jpeg (371.2 KiB) Visad 91 gånger

Det är alltså samma 135 grader som i fyrvägarna. Men jag är fortfarande nyfiken på om du Peter har något kring detta att delge.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster