OA-116 med 8" bas, funderingar

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-12 14:59

Hej
Är ägare till ett par OA116 och har blivit lite sugen på att uppgradera till 8" basar. Idag har jag B65oa 16 ohm som mellanregister, MT24 diskanter och för närvarande faktiskt B65oa II som bas. Tidigare hade jag ett par omkantade originalelement som bas men fick för mig att prova det nya elementet (ja jag vet, fel impedans) och det blev som alla andra sagt sämre, så jag vet inte varför jag fick för mig att prova. Kanske för att jag hade dom liggandes från ett OA12 bygge. Hur som helst, tankarna var nu att om man ändå ska öppna lådorna (måste i vilket fall som byta tillbaka till originalelementen) kanske man skulle gå hela vägen och uppgradera till 8" istället. Skulle vara trevligt med lite tydligare och kraftigare bas. Tanken var att i så fall följa instruktionerna på carlssonkult.se och alltså använda SEAS L22RN4X/P som baselement och utföra filtermodifiering enligt beskrivning.

Det blir ju ett ganska mycket större projekt och dyrare. Hur mycket vinner man på denna förändring? Hur ser ni här på forumet på saken, förstör man Stigs konstruktion och förändrar själva "själen", eller vad man ska säga hos högtalaren eller blir det en förändring som bara är till det bättre?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav STDI » 2016-01-12 15:16

Jag har ägt två par OA116. Inte någon längre tid utan för att de dykt upp och jag inte kunnat låta bli att köpa, renovera och sälja.

Det första paret kantade jag om elementen på och uppgraderade filter enligt Stigs egna anvisningar. De lät bra och ganska likt mina OA2212.
Det andra paret hade utbytta element både i mellanregister och bas. En kompis ville köpa dem och fick min hjälp att renovera. Jag fick tag på rätt 16 ohms ersättningselement, begagnade. Kompisen ville ha grafpros (carlssonkult.se) baslösning. Så vi köpte komplett baffel av grafpro och element från hifikit. Visst var det skillnad mot ett par original. Det lät riktigt bra. Men själv tycker jag inte det är värt pengarna, ca 6000 kr. Å andra sidan fanns inte 5,3 ohmare tillgängliga i detta fall så vi måste ju ändå göra något.

Om du inte förstör orignalbaffeln utan bygger eller köper nytt så kan du ju när som återgå till original. Och då är väl allt ok.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-12 16:59

Nä, hade absolut inte tänkt förstöra något, måste gå att få tillbaka till original. Så blir ju givetvis nya bafflar om detta blir av nu. Finns dessa att köpa idag eller är det såga själv som gäller? Räknade på totalpriset igår och fick det till ca 4200:- för allt, om man själv sågar bafflarna då dvs. Givetvis kan jag ha glömt ngt men tror inte det ;) Kan ju ha blivit billigare sen du och din kompis renoverade också.

"Det lät riktigt bra. Men själv tycker jag inte det är värt pengarna"

Är ju alltid skitsvårt att med text förklara hur något låter. Men även om du inte tyckte det var värt pengarna så var det iaf en tydlig hörbar skillnad? Blir ju ofta att man riskerar att köpa grisen i säcken när det gäller ljud, speciellt om man inte provlyssnar innan. Men så länge man vet att det ändå blir hörbart bättre än innan tycker jag man kan stå ut med att det kanske inte blev SÅ mycket bättre som man önskat sig.

Om man tänker mer generellt gällande uppgradering, bara som lite referens eller jämförelse. Vad skulle ni säga ger störst skillnad (förbättring), uppgradera diskanterna till T22 eller 8" bas? Är ju givetvis två helt olika saker men om man ändå tänker vilket som skulle ge största "lyftet". Diskantbyte blir ju några tusenlappar till dock.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav STDI » 2016-01-12 17:13

Ja det var en tydlig hörbar skillnad. Mer resurser i basen, utan att bli för mycket.

För drygt ett år sedan kostade kompletta bafflar från grafpro 4130 kr. Elementen kostade 1850 kr. Alltså totalt 5980 kr. Jag passade också på att uppgradera övriga filter så ytterligare några hundra gick åt.

OA116 fanns i en tidig version med MT20. De flesta är tillverkade med MT24. Med MT20 kan det kanske vara motiverat med byte till t22. Men jag tycker inte heller det är värt kostnaden om man har MT24. Jag har visserligen aldrig hört OA116 med t22 men jag har själv ett par OD11 med t22 och har tidigare byggt om ett par OA14 till t22. Så lite erfarenhet av t22 har jag också.

Var i lander bor du?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav schmutziger » 2016-01-12 17:24

Stdi vad ingår i kompletta bafflar? Inte bara mdf bitarna hoppas jag.
Basdelningen är inte luka vacker i grafpros lösning som i stigs. Men dwt har nog en hel del att göra med elementet mes. Har skapat en tråd om det en gång i tiden.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav STDI » 2016-01-12 17:54

Allt utom baselement och hjul ingår. Man köper alltså nya element och flyttar hjulen. Jag minns inte hur det var med xlr-kontakten, dvs om det var med eller inte. Men allt är färdigbyggt förutom att man får limma dit röret. Se: http://carlssonkult.se/OA116F.aspx. Förutom hjulen, elementen och att röret inte var ilimmat (för att det då var enklare att packa) såg det ut som på bilden långt ner.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav Rausborn » 2016-01-12 20:28

Har ägt OA-116 med MT-24 diskanter och satt ditt t22 diskanter.

Tycker att man ska behålla originaldiskanterna,om de är ok.

MT-24 diskanterna låter bra och är oftast av god kvalité.

Dessutom spar man ett antal kronor. :)

Varför byta,när originalen fungerar.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav IngOehman » 2016-01-12 20:39

SJS skrev:Hej
Är ägare till ett par OA116 och har blivit lite sugen på att uppgradera till 8" basar. Idag har jag B65oa 16 ohm som mellanregister, MT24 diskanter och för närvarande faktiskt B65oa II som bas. Tidigare hade jag ett par omkantade originalelement som bas men fick för mig att prova det nya elementet (ja jag vet, fel impedans) och det blev som alla andra sagt sämre, så jag vet inte varför jag fick för mig att prova. Kanske för att jag hade dom liggandes från ett OA12 bygge. Hur som helst, tankarna var nu att om man ändå ska öppna lådorna (måste i vilket fall som byta tillbaka till originalelementen) kanske man skulle gå hela vägen och uppgradera till 8" istället. Skulle vara trevligt med lite tydligare och kraftigare bas. Tanken var att i så fall följa instruktionerna på carlssonkult.se och alltså använda SEAS L22RN4X/P som baselement och utföra filtermodifiering enligt beskrivning.

Det blir ju ett ganska mycket större projekt och dyrare. Hur mycket vinner man på denna förändring? Hur ser ni här på forumet på saken, förstör man Stigs konstruktion och förändrar själva "själen", eller vad man ska säga hos högtalaren eller blir det en förändring som bara är till det bättre?

Det 8" stora aluminiumkonsbaselement som togs fram för LTS-högtalarna är precis på gränsen för att det räcker känslighetsmässigt som bas i OA-116 och i OA-2212. Men SEAS L22RN4X/P (som är närbesläktat) har på grund av mindre membranarea lägre känslighet än så.

Det är dock råkar jag veta, ett nytt 8" stort baselement med exakt rätt egenskaper för bruk som bas i OA-116 och OA-2212 på gång. För 2212 räcker det dock inte med bara en ny baffel, utan även en speciallösning för basreflexen behövs, och en sådan är också framtagen, en som passar utan övriga modifieringar i lådan, och som har samma area men bättre strömningsanpassning än originalröret.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-12 22:30

IngOehman skrev:
SJS skrev:Hej
Är ägare till ett par OA116 och har blivit lite sugen på att uppgradera till 8" basar. Idag har jag B65oa 16 ohm som mellanregister, MT24 diskanter och för närvarande faktiskt B65oa II som bas. Tidigare hade jag ett par omkantade originalelement som bas men fick för mig att prova det nya elementet (ja jag vet, fel impedans) och det blev som alla andra sagt sämre, så jag vet inte varför jag fick för mig att prova. Kanske för att jag hade dom liggandes från ett OA12 bygge. Hur som helst, tankarna var nu att om man ändå ska öppna lådorna (måste i vilket fall som byta tillbaka till originalelementen) kanske man skulle gå hela vägen och uppgradera till 8" istället. Skulle vara trevligt med lite tydligare och kraftigare bas. Tanken var att i så fall följa instruktionerna på carlssonkult.se och alltså använda SEAS L22RN4X/P som baselement och utföra filtermodifiering enligt beskrivning.

Det blir ju ett ganska mycket större projekt och dyrare. Hur mycket vinner man på denna förändring? Hur ser ni här på forumet på saken, förstör man Stigs konstruktion och förändrar själva "själen", eller vad man ska säga hos högtalaren eller blir det en förändring som bara är till det bättre?

Det 8" stora aluminiumkonsbaselement som togs fram för LTS-högtalarna är precis på gränsen för att det räcker känslighetsmässigt som bas i OA-116 och i OA-2212. Men SEAS L22RN4X/P (som är närbesläktat) har på grund av mindre membranarea lägre känslighet än så.

Det är dock råkar jag veta, ett nytt 8" stort baselement med exakt rätt egenskaper för bruk som bas i OA-116 och OA-2212 på gång. För 2212 räcker det dock inte med bara en ny baffel, utan även en speciallösning för basreflexen behövs, och en sådan är också framtagen, en som passar utan övriga modifieringar i lådan, och som har samma area men bättre strömningsanpassning än originalröret.


Vh, iö


Så du skulle säga att det är ett dumt beslut att uppgradera till 8" med detta element? Eller anser du att det trots den lägre känsligheten blir bättre än originalelementet, men att det kanske inte riktigt är värt kostnaden?

Hur ser dina rekommendationer annars ut? Köra med omkantade basar och 1979 års filtermod?

Detta nya 8" element antar jag är samma som det pratats om en längre tid nu. Skulle du kunna avslöja ngt mer om hur nära det ligger i tiden, handlar det om ett år eller tre eller kanske längre? Kommer detta kunna monteras i samma baffel som man använder till SEAS L22RN4X/P?

Nu blev det många frågor... :oops:

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-13 01:23

STDI skrev:Ja det var en tydlig hörbar skillnad. Mer resurser i basen, utan att bli för mycket.

För drygt ett år sedan kostade kompletta bafflar från grafpro 4130 kr. Elementen kostade 1850 kr. Alltså totalt 5980 kr. Jag passade också på att uppgradera övriga filter så ytterligare några hundra gick åt.

OA116 fanns i en tidig version med MT20. De flesta är tillverkade med MT24. Med MT20 kan det kanske vara motiverat med byte till t22. Men jag tycker inte heller det är värt kostnaden om man har MT24. Jag har visserligen aldrig hört OA116 med t22 men jag har själv ett par OD11 med t22 och har tidigare byggt om ett par OA14 till t22. Så lite erfarenhet av t22 har jag också.

Var i lander bor du?


Då får det nog bli till att snickra ihop bafflarna själv isf.

Bor i NV Skåne.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav STDI » 2016-01-13 08:07

SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.


Det gör jag med. PM:a om du vill träffas för att diskutera Sonab/Carlsson och annat trevligt. Och för att få handfasta råd i din ombyggnad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav BosseS » 2016-01-13 18:40

Jag är också i färd med att göra denna basuppgradering på ett par OA116 med T22-diskanter och original mellanregister. Tänkte ta en högtalare först för att kunna jämföra ordentligt. Blir av så fort jag får tummen ur...har hittills varit på G i ca ett halvår..

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav schmutziger » 2016-01-13 18:49

BosseS skrev:Jag är också i färd med att göra denna basuppgradering på ett par OA116 med T22-diskanter och original mellanregister. Tänkte ta en högtalare först för att kunna jämföra ordentligt. Blir av så fort jag får tummen ur...har hittills varit på G i ca ett halvår..


:)
Samma här fast 2år typ, vad har du för värde på dämpmotståndet till diskanterna?
dessutom ska jag bygga två extra lådor för att köra oa216 skulle man kunna säga. det roliga är att det fortfarande bör vara basen som är den begränsande faktorn

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav IngOehman » 2016-01-13 19:42

SJS skrev:
IngOehman skrev:
SJS skrev:Hej
Är ägare till ett par OA116 och har blivit lite sugen på att uppgradera till 8" basar. Idag har jag B65oa 16 ohm som mellanregister, MT24 diskanter och för närvarande faktiskt B65oa II som bas. Tidigare hade jag ett par omkantade originalelement som bas men fick för mig att prova det nya elementet (ja jag vet, fel impedans) och det blev som alla andra sagt sämre, så jag vet inte varför jag fick för mig att prova. Kanske för att jag hade dom liggandes från ett OA12 bygge. Hur som helst, tankarna var nu att om man ändå ska öppna lådorna (måste i vilket fall som byta tillbaka till originalelementen) kanske man skulle gå hela vägen och uppgradera till 8" istället. Skulle vara trevligt med lite tydligare och kraftigare bas. Tanken var att i så fall följa instruktionerna på carlssonkult.se och alltså använda SEAS L22RN4X/P som baselement och utföra filtermodifiering enligt beskrivning.

Det blir ju ett ganska mycket större projekt och dyrare. Hur mycket vinner man på denna förändring? Hur ser ni här på forumet på saken, förstör man Stigs konstruktion och förändrar själva "själen", eller vad man ska säga hos högtalaren eller blir det en förändring som bara är till det bättre?

Det 8" stora aluminiumkonsbaselement som togs fram för LTS-högtalarna är precis på gränsen för att det räcker känslighetsmässigt som bas i OA-116 och i OA-2212. Men SEAS L22RN4X/P (som är närbesläktat) har på grund av mindre membranarea lägre känslighet än så.

Det är dock råkar jag veta, ett nytt 8" stort baselement med exakt rätt egenskaper för bruk som bas i OA-116 och OA-2212 på gång. För 2212 räcker det dock inte med bara en ny baffel, utan även en speciallösning för basreflexen behövs, och en sådan är också framtagen, en som passar utan övriga modifieringar i lådan, och som har samma area men bättre strömningsanpassning än originalröret.


Vh, iö


Så du skulle säga att det är ett dumt beslut att uppgradera till 8" med detta element? Eller anser du att det trots den lägre känsligheten blir bättre än originalelementet, men att det kanske inte riktigt är värt kostnaden?

Hur ser dina rekommendationer annars ut? Köra med omkantade basar och 1979 års filtermod?

Detta nya 8" element antar jag är samma som det pratats om en längre tid nu. Skulle du kunna avslöja ngt mer om hur nära det ligger i tiden, handlar det om ett år eller tre eller kanske längre? Kommer detta kunna monteras i samma baffel som man använder till SEAS L22RN4X/P?

Nu blev det många frågor... :oops:

Dessa är mina gissningar: Mindre än ett år bort, samma baffel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-14 00:01

Hur stor volym är det i baslösningen på OA116?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav IngOehman » 2016-01-14 00:04

Baslådan är ungefär 45 liter stor i 116, vilket förvånar många som vet att volymen för baskaviteten i OA-2212 är mindre än 90 liter. Men icke desto mindre är det så, och det märks förstås på prestanda.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-14 00:48

Där ser man!

Tänkte lite på det gamla baselementet till LTS 3-vägare som ett alternativ.. P21 LTS
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav IngOehman » 2016-01-14 00:58

Det är lite för motorsvagt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-14 01:11

Där ser man, jag hade uppfattningen att det var riktigt motorstarkt :D

Imponerande magnetmassa och lätt kon.

Från byggbeskrivningen:

CX21-LTS
Qms = 2,4
Qes = 0,37
Qt = 0,32
Bl = 9,1 Tm
Re 
Vas = 0,046 m³
Fs = 43 Hz
Sd = 230 cm²
Mm = 22 gram (inkl luft)
Elementet fungerar bäst i en basreflexlåda på cirka 55
liter, avstämd till knappa 30 Hz. Ger –3 dB lägre i frekvens
än avstämningsfrekvensen. Till följd av den starka
motorn kommer basgenereringen domineras av output
från själva porten. Det är därför viktigt att den inte är för
snålt dimensionerad (10 cm diameter räcker).

Men det är en jäkla skillnad på 55 liter och 40...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav Kraniet » 2016-01-14 10:05

Skulle inte Seas CA22RNY kunna passa ganska bra i 45 liter med avstämning kring 30 Hz?

edit: ser nu att det inte riktigt är rätt förutsättningar för det. Den effektiva volymen verkar vara rätt mycket mindre än 45 liter. L22RNXP i den lilla volymen och låga avstämningen så ger ju L22RN4XP väldigt fin basutsträckning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav IngOehman » 2016-01-14 23:18

Elementet som är på gång är helt optimerat för bruket som bas i 116 och 2212.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-14 23:54

IngOehman skrev:Elementet som är på gång är helt optimerat för bruket som bas i 116 och 2212.


Vh, iö

Det sas väl att det var på gång för 5 år sen med...typ?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav Nattlorden » 2016-01-15 00:07

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:Elementet som är på gång är helt optimerat för bruket som bas i 116 och 2212.


Vh, iö

Det sas väl att det var på gång för 5 år sen med...typ?


Nåja, det borde väl rimligen vara närmre klart nu är då. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-15 00:07

IngOehman skrev:Dessa är mina gissningar: Mindre än ett år bort, samma baffel.


Vh, iö


Det var verkligen en gissning jag gillade, hoppas du har rätt :) Du vill inte avslöja några fler detaljer kring detta, för jag antar du är involverad i konstruktionen? :)

Detta förändrar ju dock situationen en hel del. Knappast lönt att bygga om med SEAS L22RN4X/P om dom nya elementen är så nära i tiden. Fast å andra sidan är jag ganska otålig av mig så man vet ju aldrig... Men blir ju mycket pengar att lägga på filter och element och kommer det då en "riktig" ersättare strax känns det ju sådär. För jag antar den nya ersättaren kräver ett annat filter än originalfiltret?

Kanske blir att man gör 1979 års filtermod (åtminstone fasvändningen, den kan man ju göra utan nya filterkomponenter) samt trycker i originalbasarna och nöjer sig så, så länge.

STDI skrev:
SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.


Det gör jag med. PM:a om du vill träffas för att diskutera Sonab/Carlsson och annat trevligt. Och för att få handfasta råd i din ombyggnad.


Härligt att höra att det finns carlssonvänner i närheten :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav Nattlorden » 2016-01-15 00:11

SJS skrev:
STDI skrev:
SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.


Det gör jag med. PM:a om du vill träffas för att diskutera Sonab/Carlsson och annat trevligt. Och för att få handfasta råd i din ombyggnad.


Härligt att höra att det finns carlssonvänner i närheten :)


Finns fler. Finns OA51LE(1) och OA52(.1.5) här och haft OA12 och OA14 periodvis. (även om Ino is my drug of choice)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-15 12:01

Plockade fram dom gamla omkantade 5,3 ohms basarna idag och står här lite fundersam. Skumkanterna är inte lika på dom två. Båda är förvisso gjorda i "skum" inte gummi som dom nya men "konsistensen" på dom är helt olika och jag tycker även den ena ser ut att vara bulligare/högre än den andra. Så frågan är ju nu, har någon av dom originalkanten och isf vilken?

Element 1 till vänster och 2 till höger. Som synes är kanten på element 2 bulligare och högre.
Bild

Element 1, Kanten är mycket mjukare och sladdrigare. Den ser också ut att vara gjord av ett mer poröst material än den på element 2. Dustcapen ser inte ut att ha blivit borttagen vid omkantningen.
Bild

Element 2, relativt fast och styv. Trycker jag på kanten är det snarare själva membranet som rör sig nedåt. Gör jag samma sak på element 1 är det i nästan bara själva kanten som trycks till. Kanske är dustcapen här avlägsnad vid omkantningen, men snyggt gjort isf.
Bild

Element 2 har denna texten, kanske någon som känner igen och vet vem som (troligen) gjort omkantningen
Bild

Spindeln på element 2 ser ut att vara i sämst skick. Funderar på om det kan vara så att den styvare kanten är det som orsakar detta, att den liksom tvingar spindeln nedåt på ngt sätt (kanske har det blivit feljusterat vid omkantningen?) Men det kanske fortfarande är acceptabelt?
Bild

Spindeln på element 1 är däremot perfekt, tycker jag iaf.
Bild

Kanske svårt att se bara med bilder men finns kanske någon som åtminstone kan göra en bra gissning.

Är nämligen så att jag har ett SC165 till som inte är omkantat än. Tänkte att om man fick fram vilket av dessa som inte är original kunde man ersätta det med det andra elementet omkantat, om det nu finns någon som man kan lämna elementet till och som dessutom har kvar originalkanter.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav IngOehman » 2016-01-15 12:19

Med rätt så stor säkerhet är både elementen omkantade, vid olika tillfällen och med olika skumupphängning. Det behöver inte vara jättekritiskt vilken upphängning man använder eftersom det är basreflexsystem och elementet inte används så högt upp i frevens, men det kan bli icke-optimalt att blanda två element med lite olika egenskaper (som de får) i samma låda om vi talar 2212. Det är extra känsligt eftersom elementen är seriekopplade.

SJS skrev:
IngOehman skrev:Dessa är mina gissningar: Mindre än ett år bort, samma baffel.


Vh, iö


Det var verkligen en gissning jag gillade, hoppas du har rätt :) Du vill inte avslöja några fler detaljer kring detta, för jag antar du är involverad i konstruktionen? :)

Ja, det stämmer och elementet ger praktiskt taget samma känslighet (bara en aning högre) som originalelementet, det har även drygt samma tryckfaktor (det är den som bestämmer hur bra elementet är på att driva en port med given avstämning i en given volym, oftast är det tryckfaktorn som fallerar när man ersätter ett litet element med ett större). Jämfört med originalelementet kommer det nya att kunna leverera 6 gånger mera ljudeffekt vid full slaglängd!

Det är en rätt så stor skillnad. :)

Originalfilter kan användas med gott resultat, men en extra länk kommer att ge en lite förbättring ytterligare.

För OA-116 kan man enkelt bygga en ny baffel, men för 2212 krävs lite specialdelar, närmare bestämt en helt ny morfad port, som även den kommer att tas fram. Den är något alldeles extra. För att säkerställa god passform kommer troligen en 2212-baffel att tas fram, men bara porten är helt nödvändig för att få toppresultat.

SJS skrev:Detta förändrar ju dock situationen en hel del. Knappast lönt att bygga om med SEAS L22RN4X/P om dom nya elementen är så nära i tiden. Fast å andra sidan är jag ganska otålig av mig så man vet ju aldrig... Men blir ju mycket pengar att lägga på filter och element och kommer det då en "riktig" ersättare strax känns det ju sådär. För jag antar den nya ersättaren kräver ett annat filter än originalfiltret?

Kanske blir att man gör 1979 års filtermod (åtminstone fasvändningen, den kan man ju göra utan nya filterkomponenter) samt trycker i originalbasarna och nöjer sig så, så länge.

STDI skrev:
SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.


Det gör jag med. PM:a om du vill träffas för att diskutera Sonab/Carlsson och annat trevligt. Och för att få handfasta råd i din ombyggnad.


Härligt att höra att det finns carlssonvänner i närheten :)

Carlssonvänner finns överallt. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

SJS
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-01-12

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav SJS » 2016-01-16 00:11

Nåja då lägger jag inte så stor vikt vid vilken typ av kant det är. Trodde det blev större skillnad men det gäller alltså vid högre frekvenser.

Din beskrivning av det nya elementet får ju en riktigt riktigt uppspelt :P Hoppas verkligen det kommer i år!

Hur som, jag valde iaf att sätta tillbaka dom gamla 5,3 ohm basarna. Passade också på att fasvända diskant och mellanregister. Bytte dock inte några komponenter, så det blev väl halva 1979 modifieringen.

Sitter nu och lyssnar och OJ vilken skillnad det blev! Som ett par helt nya högtalare känns det som! Hade glömt att dom lät så bra innan jag provade med b65oa II som bas, fast en del kanske beror på fasvändningen iofs. Nu kan jag nog hålla mig tills 8"arn kommer.

Stort tack för alla svar, är verkligen perfekt att kunna få hjälp och bolla idéer/funderingar fram och tillbaka. Guld värt :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav jansch » 2016-01-19 21:14

SJS - det finns nog ingen skumgummikant som kan kallas för originalkant längre.
Jag har använt flera olika kanter, jag har nog kantat om 300-400 st Sonab basar, och mätmässigt (impedans/frekvensgång i låda) visar dom väldigt små skillnader.
Viktigt är att man ser till att dom blir "X-centrerade" i samband med omkantning. Detta är (nästan) omöjligt att göra om man inte tar bort dustcape:n.
Med "stroboskåp" (läs framför gammal tjock TV eller rätt typ av lysrör) och sinusgenerator kan man faktiskt se att vissa kanter rör sig "renare" än andra. Det kanske inte är någonting värt då det bara visar området kring 50Hz.
Typ 1, alltså den med hästskomagnet, är lätt att omkanta OM SPINDELN ÄR FLAT! annars är det bara att kassera. Jag har försökt att i flera år få tag i spindlar för ersättning men det är ett mycket "känsligare kapitel" än att byta kanter.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: OA-116 med 8" bas, funderingar

Inläggav olaume » 2016-03-22 22:32

Det kommande nya baselement som IÖ nämner, är det B65OA-IV som Hifi-kit börjat sälja? Eller är det ytterligare ett nytt på ingång?

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster