OA5 i mono-setup, renovering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

OA5 i mono-setup, renovering

Inläggav Bjorn_ » 2016-03-04 10:45

Efter några års frånvaro är det dags att ta upp byggandet igen, denna gången med lite retroprylar. Mitt intresse för inredning och design är nästan större än det för hifi men det går lite upp och ner. Valet har väl stått mellan ett par gamla Quad, eller Carlsson. Jag gjorde ett klipp för något år sedan på en skänk i jakaranda eller rio-palisander som det också benäms som. Vad gäller Carlsson så har formen alltid tilltalat mig men jag har aldrig blivit färdig till att köpa något, förrän nu. För några veckor sedan slog jag till på ett par gamla OA5 typ 2 och det var främst för att de var i samma trä som min skänk. De kommer passa otroligt fint ihop. Träet är lite olika på dem om man tittar noga, men ingen utom kanske jag själv kommer se det. De har olika bafflar också så de är helt klart från olika serier, men de har åtminstone orginalmärkning i botten och emblem på fronten så det verkar vara orginal på något sätt i alla fall. Bygget blir helt och hållet en OA5 typ 3 istället och jag ser fram emot att börja så smått.
Förutom element så blir det nya bafflar, eventuellt i Valchromat, om jag hittar det någonstans. Eller MDF, som jag har liggandes. Hade tanke på att såga sönder ett gammalt bord (i jakaranda) och använda detta som baffel, med mässingsskruv, men jag tror jag struntar i det och gör dem så lika orginalet som möjligt istället. Om jag får tag i Valchromat så blir det nog ny bottenplatta också, mest för att få lite bättre stabilitet samt att kunna fräsa ner sdfötter undertill så som på mmx-modellen. Finns det någon anledning att låta orginalbottenplattan vara som den är egentligen?
Vi ses!

Edit:rubrikändring

Dags att börja avsluta tråden. Ändrade rubrik till vad det till slut blev av projektet.
Bilagor
2016-02-07 13.55.53.jpg
2016-02-07 13.55.53.jpg (112.56 KiB) Visad 13076 gånger
2016-02-07 13.00.52.jpg
2016-02-07 13.00.52.jpg (190.46 KiB) Visad 13076 gånger
Senast redigerad av Bjorn_ 2020-05-28 00:04, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav oa51 » 2016-03-06 13:25

Välkommen tillbaka Bjorn :D
Ser fram emot att följa bygget! Härliga träslag som väl inte går att få tag på längre.....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 14:19

+1
På den tiden, 60 och 70-talet fanns det fantastiska fane'r.
Sonab var duktiga på att välja bra sådana.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Prozac » 2016-03-07 15:33

Fint fanér! kan säkert behandlas med olja/vax om du vill ha en ännu finare glans.

-Valchromat (eller genomfärgad mdf i alla fall) har jag sett i svart 19mm utförande hos Hornbach. Fanns i standardiserade hyllplansstorlekar men dessa kan man få tillsågade till exakt de mått man vill ha för en billig penning.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Kraniet » 2016-03-10 09:13

Exakt sånt jakarandafaner sitter det på badrumsväggarna i min stuga 8)
Mvh
Magnus

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2016-03-13 09:58

oa51 skrev:Välkommen tillbaka Bjorn :D
Ser fram emot att följa bygget! Härliga träslag som väl inte går att få tag på längre.....


Tack tack :)
En pajad tvättmaskin plus en rumsrenovering fick det att halta lite, men snart så kommer jag nog igång...

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2016-03-13 10:01

Prozac skrev:Fint fanér! kan säkert behandlas med olja/vax om du vill ha en ännu finare glans.

-Valchromat (eller genomfärgad mdf i alla fall) har jag sett i svart 19mm utförande hos Hornbach. Fanns i standardiserade hyllplansstorlekar men dessa kan man få tillsågade till exakt de mått man vill ha för en billig penning.


Aha, får leta hyllplan dårå. Det hade varit smidigt ur många hänseende :)

Funderar på att slipa ner dem försiktigt och sedan lägga på hårdvaxolja. Men egentligen så är finishen faktiskt ok som den är, ibland skall man inte krångla till det ...

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-26 00:48

Det börjar närma sig (kanske). Diskanterna har ju varit restade nu ett tag..

Finns det någon i Skåne som har ett par oa5.2 eller 5.3 som jag hade kunnat få provlyssna? Eftersom jag inte hört dem på många många år så hade jag jättegärna provlyssnat innan jag plöjer ner pengar i de jag fått tag i. Hör av er om det skulle vara möjligt :)

//Björn

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bill50x » 2017-03-26 00:51

Ser verkligen trevligt ut, ska bli spännande att följa fortsättningen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-26 10:24

I brist på annat så öppnade jag mina oa5or idag, var lite sugen på att se om bafflarna var limmade eller inte, jag hade tur på första i alla fall...
Bilagor
IMG_1892.JPG
IMG_1892.JPG (193.77 KiB) Visad 11747 gånger
IMG_1891.JPG
IMG_1891.JPG (194.96 KiB) Visad 11747 gånger
IMG_1890.JPG
IMG_1890.JPG (247.33 KiB) Visad 11747 gånger
IMG_1889.JPG
IMG_1889.JPG (159.36 KiB) Visad 11747 gånger
IMG_1888.JPG
IMG_1888.JPG (215.5 KiB) Visad 11747 gånger

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-26 10:26

Hade ni andra, baserat på bilderna ovan vågat koppla in dessa som de är till en förstärkare?

Är det lönt att snygga till dem utan att byta alla element?

Jag är mest orolig för diskanterna

Edit:stavfel

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-26 10:39

Här är en bättre bild på den sämsta diskanten
Bilagor
IMG_1896.JPG
IMG_1896.JPG (311.15 KiB) Visad 11742 gånger

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-26 10:49

Baffel nummer två var inte heller limmad, dock i betydligt sämre kvalité/skick
Bilagor
IMG_1898.JPG
IMG_1898.JPG (259.01 KiB) Visad 11739 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-26 17:28

OA5 var säkert en fantastisk högtalare när det begav sig. Om du inte främst är ute efter att bevara originalitet, så finns det väl oerhört mycket bättre element att sätta i den lådan? Lådan är ju rejält stor så det borde gå att få till en basreflex med låg avstämning. Diskanterna kan ersättas med små domar. Men då är det förstås ingen OA5 längre, men design och retro-känsla finns ju kvar :) .

Kuriosa, så här gjorde jag med ett par OA5-K (behöll dock originalelementen):
viewtopic.php?f=17&t=38452

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Dags för presentation i Carlssonforumet

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-26 19:47

Jepp, jag följde ditt bygge när det begav sig. Mycket snyggt.
Mina lådor är bortsett från ena baffeln rätt ok, så det lutar åt en standarduppgradering till 5.3

Men eftersom diskanterna är restade så har jag varit lite sugen på att koppla in dem ändå. Men jag struntar nog i det just nu, och investerar i nya element. Jag kan ju fixa allt annat så länge så att det bara är att stoppa i elementen och filter när de väl dyker upp.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-27 20:22

Någon som vet om det går att få tag i hdf även kallat valchromat i Malmö med omnejd?
Gärna hyllplan...
Vet att byggvaruhus så som k-rauta kan ta hem hela skivor, men lite meckigt.

Det väldigt enkla alternativet är att använda befintlig mdf som ligger i garaget och väntar på mig, skall göra nya bafflar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-27 21:32

Valchromat låter onödigt "exklusivt" om det bara är till baffel och bottenskiva. MDF torde duga fullgott.
Här är en leverantör i Göteborg som annars levererar till privatpersoner (men kanske bara hela skivor):
http://www.calexicowood.se/mdf

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-27 23:06

Kalejdokom skrev:Valchromat låter onödigt "exklusivt" om det bara är till baffel och bottenskiva. MDF torde duga fullgott.
Här är en leverantör i Göteborg som annars levererar till privatpersoner (men kanske bara hela skivor):
http://www.calexicowood.se/mdf


Jo nog är det onödigt allt med valchromat, det är på inga sätt värt det att beställa hem en hel skiva, oavsett leverantör...
Men man ju alltid fråga, ibland finns det bra tips att hämta :)

Byggkvaliten på oa5:orna lämnar för övrigt en del att önska, hade inte lådorna varit snygga hade jag kasserat och byggt nytt från grunden.

Har en kompis som beställt från calexico för övrigt, funkade jättebra!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav schmutziger » 2017-03-28 12:33

Hornbach har i 30cm bredd.
Har du hört oa5.3 ellet mmx?

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-28 13:25

Tack för tipset!

Och nej tyvärr, har inte lyssnat på dem... Men hade gärna gjort det :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-28 14:05

HDF har jag bara sett i tunna skivor, max 6 mm. Skillnaden i densitet är inte stor HDF 850kg/m3 och MDF 760-820kg/m3 (finns rätt många typer).

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... THM9vRcCBw

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-28 18:28

schmutziger skrev:Hornbach har i 30cm bredd.


Jag hittade genomfärgad MDF, dock ingen valchromat. Men det fick bli två hyllplan i svart mdf ändå. De borde gå att vaxa de med känns det spontant som. Dock ingen sån där rinning hårdvaxolja dock, skall testa bivax eller liknande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav paa » 2017-03-28 18:38

Bjorn_ skrev:Dock ingen sån där rinning hårdvaxolja dock, skall testa bivax eller liknande.

Den "rinniga" hårdvaxoljan torkar ganska snabbt och blir hård som trälack, men bivaxet ändrar sig inte utan är mjukt som vax även långt efter att det strukits på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav jansch » 2017-03-28 20:52

Jag har hört MMX vid 2 tillfällen och är mycket van vid att lyssna på 9710M och 9710AM.
Jag tycker inte det är värt att byta till OBI F87. Det är heller inte värt att byta till Fostex bredbandare och definitivt inte till Visaton BG20. Visaton BG20 är jättebra som BAS element i OA6typ2 men inte i OA5 som bör ha ett någorlunda rent mellanregister. Man kan ju också tro att Fostex bredbandare borde låta bra med tanke på priset men inte i OA5 eller OA6typ2 åtminstone, det är i varje fall inte bättre än den 50 år gamla 9710M konstruktionen.

Om du nu behåller 9710:orna, "coata" inte!!!! Det är istället billigare och enklare att slänga dom direkt i så fall.

Diskanten T22 låter dock bättre än både Mt20 och MT24 - en bra lösning (läs dock på Carlssonkult om filter). En "ren" diskant jag ofta använt är Monacor DT28 som är lite billigare än T22. T22 och DT28 är väldigt lika spridningsmässigt, T22 är lite mer "toppig" i frekvensgången. Konstigt nog låter dom subjektivt ganska lika vilket kanske inte säger någonting då jag aldrig gjort en riktig A-B test....

Vill du göra en "insats för framtiden" och har en gnutta mätresurser kan du vara lite järv och använda Dayton Audio 8,5 tums bredband som enligt europeiska tester är "outstanding" när det gäller 3 tons dist och har parametrar som stämmer minst lika bra i OA5 lådan.
Varför är det "järvt" att prova... Jo, på OA5 lyssnar du "från sidan" (40-45grader of axis) på direktljudet. Det finns inga tillverkare som ger tillräcklig info för att kunna göra en vettig TEORETISK bedömning för ett sådant lyssningsfall. Den enda tillverkare jag vet som presenterat sådan vederhäftig information är Bang Olufsen med Beolab5 och även deras senaste skapelse som kostar över en halv miljon paret.
Slutligen
Lita sådär lagom på oberoende tester....och lita inte alls till 100% på tillverkares uppgifter som ofta är väldigt långt från verkligheten.
Ska du lita på mej? Tja, upp till dej...

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav jansch » 2017-03-28 21:01

Glömde skriva....

Om jag förstår dej rätt är "den sämsta diskanten" den som har sämst dammskydd/kalott.
Konstigt nog går det inte att mäta att de med deformerad kalott låter sämre, inte heller om man lyssnar.
Kör ett sinussvep (finns massa gratis sinusgeneratorer på nätet) på varje diskant och LYSSNA. Du lär dej snart om någon av diskanterna inte är bra.
Dåliga MT20 har oftast ett "väsande ljud".
Monterar du inte ur dom kan du lyssna på dom i lådan med ett tomt hushållspappers rör som du håller nära diskanten och örat. Då kan man t o m använda musik och selektera ut om någon diskant är kass.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav jansch » 2017-03-28 21:05

Oj, vinkeln blev fel i första inlägget skall vara 85-90 grader...(inte 40-45grader) för direktljudet.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav Bjorn_ » 2017-03-29 18:02

Hej!

Till att börja med får jag tacka för ditt utförliga inlägg. Min enda tanke har varit färdigt kit från hifikit. Jag har väl egentligen bara läst evangeliet på CarlssonPlanet och köpt det utan nämre eftertanke (förutom det där med HD-ljud - låter lite som på 90-talet då allt hette något med MultiMedia, multimedialjud kanske?). Efter att ha letat runt lite igår, samt läst låååånga trådar om mmx, delningar, branthet på filter och dist i olika former samt läst på carlssonkult och diskantplaceringar, kamfilter etc så är det nästan så man blir lite avskräckt. Det är ju inte säkert att jag själv skulle uppfatta allt detta själv, men min utgångspunkt för denna renovering skulle ju vara att "någon annan" redan har räknat fram och konstruerat en optimal uppgradering. Efter vad jag hittat så känns det nästan som om jag behöver montera baffeln på gångjärn och se fram emot ett långt labbande med filter för att kanske till slut hitta den minst dåliga setupen. Jag har inte ännu förstått om filteruppgraderingen "för kala och odämpade rum" (hifikit) är ett resultat av gamla trådar som jag läst. Föreslaget filter på Carlssonkult är det bäst beskrivna jag hittat, men det finns fortfarande andra detaljer som kamfiltereffekter etc som jag kanske kommer uppleva, eller inte - men jag vet ju inte eftersom jag inte lyssnat på dem.
Jag är inte begåvad med filterkonstruktionskunskap idag. Jag har inget emot att lära mig. Jag har haft tankar på det, men då skulle jag börja med en tvåvägare med två element för att inte ha något alltför komplext. Det kan ju vara lite uppförsbacke att börja med en högtalarkonstruktion som många hittils inte verkar 100% nöjda med.

Ett alternativ som jag funderar på nu är att uppgradera EN högtalare och köra den med orginal diskantplacering, och köra den mono - som en loungehögtalare, för lägre lyssningsvolym i samband med middagsbjudningar, städning etc. Det kostar ju en tretusen, men det kan ju en cool blåtandshögtalare vara värd.

Om jag personligen tycker det låter fint och värt det så har jag ju en låda till...

Mitt impulsköp av dessa lådor baserades helt på att jag tyckte om dem estetiskt och att det fanns ett färdigt uppgraderingskit till dem.

Är jag onödigt/skitnödigt pessimistiskt nu eller vad säger ni?

Lite off topic nu, är det möjligt att koppla in en minidsp förbi filtret och på så sätt labba fram ett eget filter genom lyssningstester, som man sedan (eventuellt) kan räkna fram till ett passivt dito?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bjorn_ bygger oa5.3 - Var köpa hdf i Skåne?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-29 19:27

Bjorn_ skrev:Lite off topic nu, är det möjligt att koppla in en minidsp förbi filtret och på så sätt labba fram ett eget filter genom lyssningstester, som man sedan (eventuellt) kan räkna fram till ett passivt dito?


Det krävs en effektförstärkare per element för det. Sedan är det inte helt enkelt att räkna om till passiva filter då elementens impedansförlopp ställer till det. Ett aktivt delningsfilter som miniDSP ger de filter man ställer in. Är enklare om man kan mäta upp elementen och simulera med lämpligt program.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger nånting av oa5

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-16 09:12

Första gången som det kommer ljud ur den här på många år skulle jag tro :)

Första lyssningsintryck, jösses (som Balou på julafton)...

Luftig diskant, men det stannar väl där. Väldigt nöjd med att jag inte satsade på en stereosetup med dessa. Jag hade inga stora förhoppningar i och för sig. Tre av 4 diskanterna låter, en av dem är död, men man får ju en viss uppfattning ändå. Det positiva är trots allt att man får en väldigt bra ljudbild lite varstans på hela bottenvåningen, det funkar mycket bättre än mina nuvarande trådlösa högisar. Jag kan verkligen se denna som en loungehögtalare framåt. Problemet är att hela högtalaren stinker gula blend blandat med gammal källare.
Bilagor
IMG_1997.JPG
IMG_1997.JPG (180.23 KiB) Visad 10995 gånger

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Bjorn_ bygger nånting av oa5

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-16 09:51

Lyssnade på lite högre volym nu med Andrea Bocelli, Mary J Blige mfl, jädrar va illa det låter :-)
Valerie med Amy Winehouse lät oväntat bra dock, även på hög volym.

Nu tror jag iofs att disten kommer från bredbandaren och inte diskanterna...

Fråga:
Kan man smälla dit t22 med det gamla filtret utan modifiering?

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jooe och 7 gäster