Vad för faner på svarta OA14?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Vad för faner på svarta OA14?

Inläggav AlNiCo » 2016-03-23 08:32

Hej hej,

Jag har ett par svarta oa14 som ser rätt slitna ut. Man kan se träfaneret under på en del ställen och det ser lite gult ut. Jag tänkte om man kanske skulle slipa bort det svarta och hoppas på att det finns något fint där under. Någon som testat?

Användarvisningsbild
galder

Re: Vad för faner på svarta OA14?

Inläggav galder » 2016-03-23 08:57

De är alltså ommålade svarta. Slipar du ner färgen, så tänk på att faneret är tunnt, och sannolikt så kommer du att ha kvar färg i fanerets struktur som inte är helt slätt. Du kanske kan testa med färgborttagning i stället?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-23 10:46

Det skulle kunna vara så att även de lackade Sonabhögtalarna hade faner och då kan det vara både på insida och utsida. Jag skulle dock inte tro att det rörde sig om något påkostat faner. Jag har ett svagt minne av att man gjorde så för att det då var ett sätt att behålla planheten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-03-23 11:46

Det fanns lackade vita och svarta. Men det fanns också en svart variant som var betsad (?) askfaner (?). Är det kanske en sådan vi talar om här? Å andra sidan ser man då ådringen lätt över hela och inte bara här och där.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-03-23 13:09

Det är tydlig ådring på hela högtalaren, väldigt snyggt. Men svart ovanpå. Mycket fin yta, så det är från fabrik. Men det svarta har alltså nötts bort på sina ställen, vilket ser illa ut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-23 14:10

AlNiCo skrev:Det är tydlig ådring på hela högtalaren, väldigt snyggt. Men svart ovanpå. Mycket fin yta, så det är från fabrik. Men det svarta har alltså nötts bort på sina ställen, vilket ser illa ut.

Det är troligtvis den betsade varianten. Den kan troligtvis inte slipas ner och få snygg. Frågan är om den kan betsas på så att det ser snyggt ut? Jag har provat bets en gång och insåg att det behövs ett proffs för det. Jag tyckte det var jättesvårt att få en jämnsnygg yta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-23 21:58

petersteindl skrev:
AlNiCo skrev:Det är tydlig ådring på hela högtalaren, väldigt snyggt. Men svart ovanpå. Mycket fin yta, så det är från fabrik. Men det svarta har alltså nötts bort på sina ställen, vilket ser illa ut.

Det är troligtvis den betsade varianten. Den kan troligtvis inte slipas ner och få snygg. Frågan är om den kan betsas på så att det ser snyggt ut? Jag har provat bets en gång och insåg att det behövs ett proffs för det. Jag tyckte det var jättesvårt att få en jämnsnygg yta.

Med vänlig hälsning
Peter

+1 betsade ytor är i princip omöjliga att få trärena. Det är inte nog material att slipa ner.. Men med lackbets kan man absolut fräscha upp dom, jag körde svart tusch penna och prickade i skador på ett par svartbetsade OA116. Blev helt ok..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-03-23 22:49

Jag kan inte mycket om trä, men borde inte bets liksom krypa in i träet och faktiskt färga det? På högtalarna har liksom lite av det svarta fallit bort, och man ser helt rent gult trä där under. Hur kommer detta sig? Om jag googlar på att fräscha upp/renovera betsade ytor hittar jag ingenting vettigt över huvud taget. Är det ens en grej?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-03-24 08:04

Jag kan inte heller så mycket om trä så att jag kan svara på din fråga. Men jag är säker på att jag sett trådar här, eller möjligtvis på carlssonplanet.com, som visar hur betsade Sonabhögtalare renoveras. Leta.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-24 09:09

AlNiCo skrev:Jag kan inte mycket om trä, men borde inte bets liksom krypa in i träet och faktiskt färga det? På högtalarna har liksom lite av det svarta fallit bort, och man ser helt rent gult trä där under. Hur kommer detta sig? Om jag googlar på att fräscha upp/renovera betsade ytor hittar jag ingenting vettigt över huvud taget. Är det ens en grej?

Det kan ju röra sig om en variant där tidigare ägare målar sina högtalare. Betsade är som du säger djupt färgade och släpper inte vad jag vet "flaggor"..

Prova slipa ner med lite finare typ 120 papper, skiter det sig är det ju bara måla om dom :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 12:52

bassman skrev:
AlNiCo skrev:Jag kan inte mycket om trä, men borde inte bets liksom krypa in i träet och faktiskt färga det? På högtalarna har liksom lite av det svarta fallit bort, och man ser helt rent gult trä där under. Hur kommer detta sig? Om jag googlar på att fräscha upp/renovera betsade ytor hittar jag ingenting vettigt över huvud taget. Är det ens en grej?

Det kan ju röra sig om en variant där tidigare ägare målar sina högtalare. Betsade är som du säger djupt färgade och släpper inte vad jag vet "flaggor"..

Prova slipa ner med lite finare typ 120 papper, skiter det sig är det ju bara måla om dom :-)

Jag skulle vara försiktig med 120 och även prova 180.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-24 15:34

petersteindl skrev:
bassman skrev:

Jag skulle vara försiktig med 120 och även prova 180.

Med vänlig hälsning
Peter

+1 korrekt. Bra där Peter..!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-04-10 09:53

Jag hittade den här bilden på Carlsson Planet... vad har ni att säga om detta? :)

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-10 09:55

Svartbets säger jag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2016-04-10 16:02

image.jpeg
image.jpeg (94.82 KiB) Visad 4690 gånger
Jag säger att det går fint att slipa med först 120 och avsluta med 180 papper. Men! Var mycket försiktig när du slipar kanterna, börja mitt på och avsluta med kanterna. Det är väldigt lätt att få för hårt tryck just på kanterna och resultatet blir en ojämn slipning.

För övrigt kan jag tipsa om att vaxa Sonabhögtalare med Osmo hårdvaxolja. Om man har ett par fina i teak eller annat ädelträfanér så går det att framtidssäkra dem både mot blekning och slitag, spill osv, det blir en mycket tålig och slitstark samt vacker yta då vaxet tar fram ådring och djup i träet på ett suveränt vis. Mycket snyggare än lack.

Slipa försiktigt med 180-500 papper. (Valfritt, 180 ger ett mattare resultat och finare korn ett blankare) rengör med mirakeltrasa/nanotrasa Täck ytan med vax utan överskott, låt torka 24 Tim.

Slipa av ytan med abralon 500, rengör med mirakeltrasa och lägg på ett lager vax igen, utan överskott. Torka 24 Tim.

Polera efter önskemål med konstmaterialtrasa/strumpbyxor eller polertrissa. Eller behåll en ganska matt yta som jag kan tycka är väldigt fin.

jansch

Inläggav jansch » 2016-04-10 20:24

Jag tycker du har 2 val då att slipa ner för att få en snygg askfaner (vilket det troligtvis är -ask alltså) inte är att tänka på! Ask har djupa porer och du får aldrig bort de svarta ränderna utan att slipa igenom.

1. För att få en yta som motsvarar original. Slipa av ytan och fyll bara i skador. Försök skrapa struktur där du lagat. Tvätta med T sprit. Lacka med svart, uttunnad färg (färg som går att förtunna med lacknafta) typ Biltemas matta färg som är riktigt bra.
Är det uttunnad till ca 25-30 % går den att rolla utan att knottrighet uppstår. Det ser proffsigt ut och blir heltcslätt. Använd liten roller av skumgummityp.

2. För att få en matt homogen finish. Spackla upp hela lådan, helst med 2 komponent lätt spackel. Mycket mer jobb än ovanstående men blir bra. måla med utspädd färg som kan tunnas med lacknafta (typ Biltemas matta färg). Innan du rollar stryker/gnor in hela lådan med en luddfri trasa med lacknafta. Uttunnad färg (25% lacknafta) flyter då ut fint och du får en perfekt finish. Skumgummi roller och helt med liten diameter.

Har du garage - vät golvet med vatten och rör dej som en zombie innan du lägger på färg så slipper du damm påslag.

Biltemas lackfärger kommer inte att vara lika tåliga mot slag som proffslack men å andra sidan är det hopplöst att få tag i bra lacker nuförtiden som går att jobba med hemma.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2016-05-11 11:01

Jag slipade härom dagen ett par OD11 som var i svartbetsad ask eller möjligen ek.
De blev så här efter slipning:
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (143.91 KiB) Visad 4512 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2016-05-11 11:02

Det blev rätt snyggt tycker jag. Jag ska vaxa dem efter detta.
(De är något dammiga på bilden.)

Återgå till Carlsson Illuminati