- image.jpeg (94.82 KiB) Visad 4690 gånger
Jag säger att det går fint att slipa med först 120 och avsluta med 180 papper. Men! Var mycket försiktig när du slipar kanterna, börja mitt på och avsluta med kanterna. Det är väldigt lätt att få för hårt tryck just på kanterna och resultatet blir en ojämn slipning.
För övrigt kan jag tipsa om att vaxa Sonabhögtalare med Osmo hårdvaxolja. Om man har ett par fina i teak eller annat ädelträfanér så går det att framtidssäkra dem både mot blekning och slitag, spill osv, det blir en mycket tålig och slitstark samt vacker yta då vaxet tar fram ådring och djup i träet på ett suveränt vis. Mycket snyggare än lack.
Slipa försiktigt med 180-500 papper. (Valfritt, 180 ger ett mattare resultat och finare korn ett blankare) rengör med mirakeltrasa/nanotrasa Täck ytan med vax utan överskott, låt torka 24 Tim.
Slipa av ytan med abralon 500, rengör med mirakeltrasa och lägg på ett lager vax igen, utan överskott. Torka 24 Tim.
Polera efter önskemål med konstmaterialtrasa/strumpbyxor eller polertrissa. Eller behåll en ganska matt yta som jag kan tycka är väldigt fin.