Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-21 19:57

Saxar ur en annons på Blocket

"Stig Carlsson var en legendarisk ljudingenjör som hade en princip att använda rummet som en del av musikupplevelsen, och var lite av en vilde inom stereo/hifi branschen på 50-90 talen. Förutom högtalare tog han fram grammofoner, kassettdäck och receivers som var anpassade till högtalarna. Högtalarna tillverkades i Sverige, för det andra valde han de bästa tillverkarna i världen för att tillverka dem, med hjälp av de bästa inom design."

Jag har inte haft uppfattningen att han var inblandad i utvecklingen av Sonabs övriga sortiment. Var han det? Och "vilde"??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav petersteindl » 2016-04-21 20:10

På 50-talet, ja. Därefter var Stig inte inblandad i elektronikkonstruktioner. Har han blivit en vilde också? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-21 22:45

Rena fablerna alltså, även om jag förknippar Sonab R4000 med Carlsson OA?? och kanske en Sonab 85S, som jag lärde mig lyssna på Mozart genom. Har länge funderat på att köpa en sådan av nostalgiska skäl, har haft en R2000 och har (av outgrundlig anledning) en R3000.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav AlNiCo » 2016-04-22 20:34

Sonabs R-serie är ju knappast några kvalitetskonstruktioner, så det handlar bara om påhittat trams för att försöka sälja "skräpet".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-22 20:47

AlNiCo skrev:Sonabs R-serie är ju knappast några kvalitetskonstruktioner, så det handlar bara om påhittat trams för att försöka sälja "skräpet".


Njae, ber att få invända. Det var väl först efter Sonabs konkurs som man använde Sonab (och t o m Carlsson) på tvivelaktiga produkter. En R4000 håller nog än idag för väldigt många. R2000 var en billig konstruktion som kändes lite meckig, men så var den billig också. Min R3000 har jag bara använt som rekvisita än så länge, iddes inte fixa DIN kontakter o doningar för att testa den. Men det kanske jag gör någon natt.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav PerStromgren » 2016-04-22 20:59

Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.
Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-22 21:06

PerStromgren skrev:Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.
[ Bild ]


Det där är ingen leksak. Det var ju en sån jag tänkte köpa, men så köpte jag en R3000 istället, så dumt.
Här finns en för nästan ingenting, men jag SKA inte samla... eller ska jag det?

https://www.blocket.se/stockholm/Sonab_hogtalare__forstarkare___skivspelare_65451766.htm?ca=9&w=3&last=1
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-22 23:14

Angående kvalitén så kan man nog konstatera att ingen av dom är särskilt bra. Därmed inte sagt att det inte duger till en lite enklare stereo. R4000 och R7000 är att föredra framför R2000 och R3000.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-23 11:35

R7000 hade jag helt glömt bort, den ser uråldrig ut *s*
Min allra första receiver var en R2000, den tjänade mig väl tillsammans med OD11. Inte några enorma kraftresurser, men på sansad volym tror jag inte många hör någon skillnad ens på den och en NAD 208 eller valfri annan förstärkare...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav mangrove » 2016-04-23 11:41

Jag har haft en R4000 (drev OA14) men jag var ganska ung och inte så kritisk. Minns den dock som lite murrig i ljudet. Inget jag fick någon relation till. Behållningen med den är den otroligt brutala industridesignen, svårslagen faktiskt. Fast den borde ha haft vitt chassi (med svarta kontroller och kanske svart på de delar av flänsarna som sticker upp). De andra Sonabförstärkarna är mardrömslikt fula och feldesignade (R2000 är nästan OK och är nog designad av samma person), R4000 däremot är en riktig fullträff.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav mangrove » 2016-04-23 11:47

(den kunde ha dock blivit ännu bättre designad med några små förändringar men man måste ju tänka på vad för typ av kontroller som fanns, och kanske vilken typ av kretskort som användes, på insidan på den tiden)

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav n-puh » 2016-04-23 13:23

Var det inte Yamaha som tillverkade dom där med svensk design?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav petersteindl » 2016-04-23 20:47

n-puh skrev:Var det inte Yamaha som tillverkade dom där med svensk design?


Yamaha hade varken tillverkning, utveckling eller försäljning av hifi på den tiden. Sonab ingick avtal med Yamaha att bygga upp en utvecklingsavdelning och tillverkning av hifi i Japan. Clas-Göran Wanning var personen som konstruerade elektroniken i Sonab. Han stationerades i Japan och gemensamt byggdes Yamaha upp som tillverkande bolag av hifi för Sonab. Så, Sonab var de första hifi-produkterna som Yamaha tillverkade. Industridesign stod Lars Lallerstedt för. Då Sonab drog sig ur hifi, så fick Yamaha ta över laboratorier och utvecklingsavdelning och Yamaha började utveckla, tillverka, marknadsföra och sälja hifi-produkter under sitt eget varumärke.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-23 21:24

petersteindl skrev:
n-puh skrev:Var det inte Yamaha som tillverkade dom där med svensk design?


Yamaha hade varken tillverkning, utveckling eller försäljning av hifi på den tiden. Sonab ingick avtal med Yamaha att bygga upp en utvecklingsavdelning och tillverkning av hifi i Japan. Clas-Göran Wanning var personen som konstruerade elektroniken i Sonab. Han stationerades i Japan och gemensamt byggdes Yamaha upp som tillverkande bolag av hifi för Sonab. Så, Sonab var de första hifi-produkterna som Yamaha tillverkade. Industridesign stod Lars Lallerstedt för. Då Sonab drog sig ur hifi, så fick Yamaha ta över laboratorier och utvecklingsavdelning och Yamaha började utveckla, tillverka, marknadsföra och sälja hifi-produkter under sitt eget varumärke.

Med vänlig hälsning
Peter


Intressant :-)
Fast Sonabs C500 kassettdäck var (delvis) tillverkat av Nakamichi vill jag minnas, tror t o m det stod att läsa på chassiet. Jag har ett sådant, men har för stunden ingen aning om var (!)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav petersteindl » 2016-04-23 21:31

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
n-puh skrev:Var det inte Yamaha som tillverkade dom där med svensk design?


Yamaha hade varken tillverkning, utveckling eller försäljning av hifi på den tiden. Sonab ingick avtal med Yamaha att bygga upp en utvecklingsavdelning och tillverkning av hifi i Japan. Clas-Göran Wanning var personen som konstruerade elektroniken i Sonab. Han stationerades i Japan och gemensamt byggdes Yamaha upp som tillverkande bolag av hifi för Sonab. Så, Sonab var de första hifi-produkterna som Yamaha tillverkade. Industridesign stod Lars Lallerstedt för. Då Sonab drog sig ur hifi, så fick Yamaha ta över laboratorier och utvecklingsavdelning och Yamaha började utveckla, tillverka, marknadsföra och sälja hifi-produkter under sitt eget varumärke.

Med vänlig hälsning
Peter


Intressant :-)
Fast Sonabs C500 kassettdäck var (delvis) tillverkat av Nakamichi vill jag minnas, tror t o m det stod att läsa på chassiet. Jag har ett sådant, men har för stunden ingen aning om var (!)


Just det, kassettdäcken, där var det Nakamichi. De var ledande på kassettdäck i Japan. Sonab ville ha det bästa. Sonab hade bra kompetens på radiomottagare. Det smittade av sig på Yamaha.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-25 01:10

petersteindl skrev:
n-puh skrev:Var det inte Yamaha som tillverkade dom där med svensk design?


Yamaha hade varken tillverkning, utveckling eller försäljning av hifi på den tiden. Sonab ingick avtal med Yamaha att bygga upp en utvecklingsavdelning och tillverkning av hifi i Japan. Clas-Göran Wanning var personen som konstruerade elektroniken i Sonab. Han stationerades i Japan och gemensamt byggdes Yamaha upp som tillverkande bolag av hifi för Sonab. Så, Sonab var de första hifi-produkterna som Yamaha tillverkade. Industridesign stod Lars Lallerstedt för. Då Sonab drog sig ur hifi, så fick Yamaha ta över laboratorier och utvecklingsavdelning och Yamaha började utveckla, tillverka, marknadsföra och sälja hifi-produkter under sitt eget varumärke.

Med vänlig hälsning
Peter


Man tillverkade åtminstone högtalare 1968c(Yamaha alltså), skulle detta ha varit tidigare?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav petersteindl » 2016-04-25 10:31

Samarbetet började 67/68. Vet du något om de högtalare som Yamaha tillverkade 1968? Såldes de som Yamahahögtalare?

Har du någon bild på dessa. Den info jag fått var att Yamaha inte hade någon utvecklingsavdelning för hifi. Yamaha tillverkade musikinstrument och motorcyklar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav Nattlorden » 2016-04-25 11:53

PerStromgren skrev:Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.
[ Bild ]


Den där har jag aldrig sett innan.... Oj så snygg! :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav hifikg » 2016-04-25 18:25

petersteindl skrev:Samarbetet började 67/68. Vet du något om de högtalare som Yamaha tillverkade 1968? Såldes de som Yamahahögtalare?

Har du någon bild på dessa. Den info jag fått var att Yamaha inte hade någon utvecklingsavdelning för hifi. Yamaha tillverkade musikinstrument och motorcyklar.

Mvh
Peter


Yamaha tillverkade många olika saker, bl a pilbågar för tävlingsbruk. Dyra och åtråvärda för en yngling redan på tidigt 70-tal. Fast hetast var Hoyt så det fick det bli :-)
Sitter nöjd :)

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav pedahl » 2016-04-25 19:40

Här finns det lite historia
http://europe.yamaha.com/en/products/au ... y/history/


petersteindl skrev:Samarbetet började 67/68. Vet du något om de högtalare som Yamaha tillverkade 1968? Såldes de som Yamahahögtalare?

Har du någon bild på dessa. Den info jag fått var att Yamaha inte hade någon utvecklingsavdelning för hifi. Yamaha tillverkade musikinstrument och motorcyklar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav IngOehman » 2016-04-25 20:40

Jag tror inte att Yamaha tillverkade hifi när de började tillverkat åt Sonab. Men väl strax efter. Högtalare var ju något som de kunde känna sig ganska säkra på att de inte skulle få tillverka åt Sonab. :)

Och den där mojängen som de kom med 1954, är det inte troligt att den var en avslutad parentes i historien när Sonab inledde samarbetet? (Jag vet inte, gissar bara.)

För Yamaha så sträcker det dock ut historien högst påtagligt. Men det skulle vara kul att veta om den tillverkades ändå fram till 1967...

petersteindl skrev:På 50-talet, ja. Därefter var Stig inte inblandad i elektronikkonstruktioner. Har han blivit en vilde också? :)

Mvh
Peter

Jag har fått samma intryck av Stig, men begreppet "inte inblandad" är väl möjligen något svart, eller om det är vitt det är. :)

Vad jag menar är att jag fått intrycket av Stig, att han har haft ideer som det lyssnats på. T ex att den transistorbestyckade bass-energizern till OA-6 II blev som den blev på grund av Stigs input där krav om negativ utimpedans fanns, samt att det var Stig som bestämde hur EQn skulle se ut (funktionen alltså). Jag vet inte i exakt vilken grad Stig var inblandad i energizern i övrigt, men samtidigt som han var klar över att han inte kunde konstruera med transistorer så uttryckte han sig också om att han "inte var stolt över konstruktionen", vilket ju tyder på viss inblandning.

Eller möjligen avsåg det summa-resultatet, där det inte så lämpligen AD9710 användes som baselement. :? Men inte heller det var ju Stigs beslut. Jag vet inte hur många gånger jag hört honom beklaga Sonabs snål-val därvidlag. Men det är klart, Stigs koppling till märket Sonab kan självklart ge känslor av ostolthet när inte produkterna blev så bra som Stig hade önskat.

- - -

Sen har jag ju hört Stig berätta om sina insatser för att tonbalanskontroll skulle finnas på några Sonab-förstärkare. Dock tror jag inte att han hade någon annan inblandning än att komma med input på hur manövreringen skulle vara, alltså att bassänkning kopplades till diskanthöjning och vice versa.

Det kan dock nämnas att hans egen tonbalanskontroll (han kallade den faktiskt så) som var helt passiv (så trots att det var hans konstruktion så var det ju inte en elektronikkonstruktion om man anser att en sådan behöver vara aktiv), som han använde för att rätta till klangen på sina inspelningar under många år, inte hade bas- och diskantmanövreringarna kopplade. Det var istället ett antal knappar som styrde tonkurvan.

Så Stig hade möjligen en något friare definition på vad en tonbalanskontroll är, än de som lärt sig att man skall ha en sådan av Stig. ;)

- - -

Sammanfattningsvis så håller jag med dig, helt enkelt.

Vill bara lägga in en liten grå-nyans. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav IngOehman » 2016-04-25 20:53

PerStromgren skrev:Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.

Lyckades du alltså använda den utan att det lät något?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav Morello » 2016-04-26 09:46

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.
[ Bild ]


Den där har jag aldrig sett innan.... Oj så snygg! :P



En kamrat hade(har?) en sådan. Jag vill minnas att den mekaniska kvaliteten är av toppklass. Till och med vreden är tillverkade av aluminium!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav momus » 2016-04-26 10:33

Var den inte mer eller mindre identisk med Cambridge P 50? Engelsk konstruktion var det i alla fall.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav lennartj » 2016-04-26 12:04

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.
[ Bild ]


Den där har jag aldrig sett innan.... Oj så snygg! :P


En kamrat hade(har?) en sådan. Jag vill minnas att den mekaniska kvaliteten är av toppklass. Till och med vreden är tillverkade av aluminium!

Jag undrar om R4000 hade aluminiumvred i hela produktionsserien?
Vid nyår blev jag medbjuden till ett äldre pensionärspar som hade en R4000 och ett par vita OA12 i ett strålande skick på utsidan, men jag kunde givetvis inte låta bli att kika genom gallret. Bland 40 års damm fanns inte tillstymmelse till kanter på baselementen. Jag varnade paret bestämt för att använda dem tills jag återvänt och monterat ett par omkantade (från LN Högtalarservice i Västra Frölunda) för 500 kr/par inklusive moms (de fick ett par jag hade liggande, och jag har deras. Efter montering testade jag att dra på ordentlig volym och lyssna efter läckor, men det var lyckligtvis inga.
När jag tog i volymvredet fick jag snarare en känsla av genuin plast, dessutom glappade det kraftigt mot volympoten, ca. 15 grader både när man skulle höja och sänka.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav mangrove » 2016-04-26 14:39

Jag har också för mig att det var plastvred.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-27 02:02

mangrove skrev:Jag har också för mig att det var plastvred.


Har nog pillat på minst 15 stycken olika exemplar och kan inte minnas att någon varit annat än plast. Men det är ändock ganska bra känsla i dom. Sämre i knapparna.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav phon » 2016-04-27 17:51

Har både R4000 och P4000, det är den utan radiodel. Har även ett aluminiumfärgat chassie, normalt är dom svarta.
Båda är lite glapp här och där, dom står inkopplade mot ett gäng högtalare samt några gamla Philips CD-spelare.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav STDI » 2016-05-07 21:34

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Jag tyckte att R4000 var sällsynt lyckad är användarsynvinkel! Jag har aldrig hört den.
[ Bild ]


Den där har jag aldrig sett innan.... Oj så snygg! :P



En kamrat hade(har?) en sådan. Jag vill minnas att den mekaniska kvaliteten är av toppklass. Till och med vreden är tillverkade av aluminium!

Vinylcalle skrev:
mangrove skrev:Jag har också för mig att det var plastvred.


Har nog pillat på minst 15 stycken olika exemplar och kan inte minnas att någon varit annat än plast. Men det är ändock ganska bra känsla i dom. Sämre i knapparna.

MvH Carl

Jag sitter just nu med en R4000-3 i knäet. Den har definitivt aluminumvred.
Kanske är det som lennartj skrev tidigare att inte hela serien av R4000 har det, men denna har det.
Knapparna verkar däremot vara av plast.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Var Stig inblandad i Sonabs elektronik?

Inläggav Jonas » 2016-05-07 22:15

Kanske inte har med trådämnet att göra men jag var på Röhsska konst och design museet i går igen... Enda designmuseet som jag vet som visar en komplett Sonab anläggning som ett utmärkt exempel av fin 70-tals design.. Brukar hifi grejer hamna på design museer???..

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster