Fixa glapp i SC165-I?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Fixa glapp i SC165-I?

Inläggav matssvensson » 2016-06-14 00:57

Har ett par OD-11 med original SC165-I (naturligtvis omkantade) som ser ut att vara i fint skick - utan skrap, med styv kon och rak spindel. Nu har jag tyvärr upptäckt någon form glappkontakt i ett av elementen. Det kan tystna helt plötsligt och sen börja spela igen om jag trycker lite försiktigt på konen, eller skakar till högtalaren. I ett mellanläge kan elementet spela, men med något som låter som avsevärd distorsion. Jag har eliminerat felkällor fram till och med elementanslutningarna, så felet finns någonstans från anslutningarna in till talspolen.

Någon som kan hjälpa mig till var felet sitter och om/hur det går att åtgärda? Det vore roligt att kunna hålla liv i elementen ett tag till.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Fixa glapp i SC165-I?

Inläggav STDI » 2016-06-14 07:05

Mats har ställt frågan även på carlssonplanet.com, naturligtvis för att få så många svar som möjligt. Jag svarade så här:

Jag vet att det här tidigare tagits upp bl a av Jansch (som är en duktigt elementreparatör). Därför sökte jag på inlägg av "Jansch" innehållande "anslutning" och hittade bl a den här tråden som förhoppningsvis ger dig svaret.
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 97&p=24199

Du kan göra samma sökning här, med t ex "anslutning" eller "strumpa" som sökord.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Fixa glapp i SC165-I?

Inläggav matssvensson » 2016-06-14 07:44

Tack för tipset! Misstänker det är något sånt. Sorry att jag missade att säga jag postade samma fråga på CP. Förstår att fler av oss hänger där också. Men som sagt, jag ville bara få så många svar och tips som möjligt för att kunna rädda elementet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Återgå till Carlsson Illuminati