Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-23 00:18

RogerGustavsson skrev:Du verkar ha en induktansmätare, då kan du linda av en spole till ett passande värde.

Ja, induktans- och kapacitansmätare har jag.
Drosslar att slakta???
Nja, kanske men 0,05 mH är förfärligt lite, så det så det handlar nog snarare om att linda av några meter och använda den just avlindade tråden till att linda små spolar med, men det är inte helt enkelt att linda på fri hand och inte råka göra överkorsningar som innebär förlorade varv.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-23 00:23

lennartj skrev:
matssvensson skrev:
lennartj skrev:Hur svårt är det att knåpa ihop en passiv länk som dämpar ca 3 dB mellan 7 och 14 kHz (alltså en oktav)?
Välkommen med tips!

Kul projekt detta. Svårt att hjälpa dig med mer än generella förslag, eftersom jag inte har några 52:or eller HDS diskanter själv. Men varför inte börja leka med en parallell sugkrets i filtret:
[ Bild ]
4.7 ohm ger en dämpning runt 3-4 dB och L2/C4 reglerar bandbredden. Har inte koll på hur kretsen påverkar fasen i delningsområdet.

mvh, mats

Är du säker på att att du räknat rätt på sugkretsen?
0,05 mH är en förfärligt liten drossel, vet du någon i Sverige som säljer sådana?
Strassacker i Tyskland har iofs, men jag tycker det blir för hög fraktkostnad.
http://www.lautsprechershop.de/index_intro_de.htm
Jag har ändå ingen lackad kopppartråd hemma med lämplig tjocklek för att
försöka linda själv.

Ja, spolen blir så liten vid de frekvenserna. Och den kanske behöver vara ännu mindre, när du väl börjar trimma in kretsen i dina högtalare. Jantzen har också lackade småspolar. Mitt råd är att köpa den minsta/billiga spolen du kan komma över och linda av varv tills du får rätt värde. Förhoppningsvis rör det sig inte om mer än ett par tior.

Fast egentligen undrar jag om man inte skulle kunna få till ett helt nytt filter, utan behov av komplicerade sugkretsar. Men då behövs nogranna tonkurve- samt impedansmätningar av enbart elementen i ett antal riktningar.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-24 23:00

Jag har fått för mig att sugkretsar, konjugatlänkar mm. "suger" på så vis att mikrodynamik och tajming försämras av slika påhäng för de lagrar energi.
Detta märks inte på sinustoner, långsamma svep eller brus men väl på musik som till sin natur är ständigt föränderlig.
Välkonstruerade högtalare med komplexa delningsfilter har oftast exemplarisk frekvensgång och låter ofärgat och prydligt, men hur är det med spelglädjen och känsligheten?
Numera har jag lättare att stå ut med smärre färgningar om jag i gengäld får mer nerv i återgivningen.
Dock testar jag gärna det redan givna sugkretsförslaget och även annat, sedan jag tagit vara på högsommarvädret och fyllt på mitt komponentförråd, där det saknas en del, så bered er på en tids stiltje.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-25 01:02

lennartj skrev:Jag har fått för mig att sugkretsar, konjugatlänkar mm. "suger" på så vis att mikrodynamik och tajming försämras av slika påhäng för de lagrar energi.
Detta märks inte på sinustoner, långsamma svep eller brus men väl på musik som till sin natur är ständigt föränderlig.
Välkonstruerade högtalare med komplexa delningsfilter har oftast exemplarisk frekvensgång och låter ofärgat och prydligt, men hur är det med spelglädjen och känsligheten?
Numera har jag lättare att stå ut med smärre färgningar om jag i gengäld får mer nerv i återgivningen.
Dock testar jag gärna det redan givna sugkretsförslaget och även annat, sedan jag tagit vara på högsommarvädret och fyllt på mitt komponentförråd, där det saknas en del, så bered er på en tids stiltje.

Känns svårt att försöka förena ovanstående tänk med

lennartj skrev:Hur svårt är det att knåpa ihop en passiv länk som dämpar ca 3 dB mellan 7 och 14 kHz (alltså en oktav)?
Välkommen med tips!

En passiv länk i ett specifikt avgränsat område behöver väl innehålla något som inför en dämpning och något som tar bort samma dämpning? Svårt att åstadkomma med andra komponenter än spolar, resistorer och kondensatorer.

Men visst ska en filterkonstruktion aldrig var mer komplicerad än nödvändigt, och inte hellre mindre komplicerad än nödvändigt i min bok. Jag kan som sagt mycket väl tänka mig en filterlösning till dina högtalare som undviker onödiga sugkretsar. Men då kanske det blir helt nya filter och för det behövs nogranna mätningar i olika riktningar tillsammans med nogranna beräkningar och noggranna lyssningar, för att finna en så bra lösning som möjligt.

Fortsätter följa tråden med nyfikenhet. Trevlig sommar.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav petersteindl » 2016-07-25 01:49

lennartj skrev:Jag har fått för mig att sugkretsar, konjugatlänkar mm. "suger" på så vis att mikrodynamik och tajming försämras av slika påhäng för de lagrar energi.
Detta märks inte på sinustoner, långsamma svep eller brus men väl på musik som till sin natur är ständigt föränderlig.
Välkonstruerade högtalare med komplexa delningsfilter har oftast exemplarisk frekvensgång och låter ofärgat och prydligt, men hur är det med spelglädjen och känsligheten?
Numera har jag lättare att stå ut med smärre färgningar om jag i gengäld får mer nerv i återgivningen.
Dock testar jag gärna det redan givna sugkretsförslaget och även annat, sedan jag tagit vara på högsommarvädret och fyllt på mitt komponentförråd, där det saknas en del, så bered er på en tids stiltje.


Det går att göra, men är lite mer komplicerat. Du kan göra två sugkretsar som fungerar som en. Det blir en serie och en parallellkrets som skall vara av konstant impedanstyp. Det är betydligt knepigare men resultatet blir mycket bra. Jag har gjort sådana kretsar efter att ha förkastat vanliga sugkretsar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav galder » 2016-07-25 08:43

Ett samarbete ledde fram till detta resultat. Det är ett första försök och långt ifrån färdigt. Vi tittade lite på 1a/2a-ordningens filter i ett första försök i linje med trådskaparens önskan.
Vid ersättande av OA52.2’s original diskantelement så måste man fundera på om man skall behålla ett enklare ordningens filter, eller göra en bättre anpassning av elementen och istället använda ett högre ordningens filter.
Men om man vill använda en filterlösning närmare eller så lika originalets OA52.2, som möjligt, vilken har ett 1a, resp. 2a ordningens filter, så får man göra avkall på en mer ren ljudåtergivning. I.o.m. att baselementets uppbrytning i stort lämnas utan åtgärd. Men med användande av ett 2a ordningens filter också för basen, så kan man kanske komma förbi detta problem. Och med användande av Peerless D2608 diskanten som ersättningselement i OA52, så kan man använda sig av, som för original OA52.2 ett 2a ordningens filter, som det verkar. Ett rent 2a ordningens filter är ju förståss beroende på av hur mycket man är villig att kompromissa med frekvensgången.
Jag kan förstå att Naqref valde ett 3e ordningens filter, när man tittar på SS8545-00’s (även SS8545-01) frekvenskurva, med utbrytningen runt 2-3kHz, vilket man bäst kringgår med ett 3e ordningens filter. Det ger en renare ton, och inte det där mer ”såsiga” ljudet (som det väl ibland brukar benämnas) från tidigare konstruktioner med enklare ordningens filter. Men känsligheten blir förståss lidande av ett sådant filter, med en lägre nivå än annars. Men vid frekvensmätning med ett enklare ordningens filter, (original 1a ordningens) så syns topparna vid uppbrytningsområdet, vilka med ett sådant filter inte trycks ned, utan lämnar en liten kulle i nivå efter sig. Det faller det sig väl också smidigast att även för diskanten använda sig av ett 3e ordningens filter, vilket Naqref gjorde.

Bild

1a/2a-ordningens filter, med diskant D2608.
Som ett första försök så ser det väl inte så tokigt ut. Vid delningen runt ca 3kHz så är det väl inte helt optimalt, men går sannolikt att justera om man frångår originalets 0.39mH-spole.
Nu åkte sammarbetspartnern på semester så detta projekt tar ett uppehåll.
Vårt mål är att försöka med enklast möjliga filterlösning få till ett acceptabelt resultat med ersättningsdiskanten D2608. Vi får se hur vi lyckas.
Och ja Lennartj, vi kommer att redovisa mätningar utförda också med Tombstone.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-25 09:53

galder skrev:Ett samarbete ledde fram till detta resultat. Det är ett första försök och långt ifrån färdigt. Vi tittade lite på 1a/2a-ordningens filter i ett första försök i linje med trådskaparens önskan.

[ Bild ]

1a/2a-ordningens filter, med diskantD2608.
Som ett första försök så ser det väl inte så tokigt ut. Vid delningen runt ca 3kHz så är det väl inte helt optimalt, men går sannolikt att justera om man frångår originalets 0.39mH-spole.

Kul att se! Och det jag själv försökte uttrycka i ord. Det ser ut som man kan konstruera ett nytt filter som integrerar dessa element på ett snyggt sätt.

Lyssna mycket på era lösningar också, så inte bara mätningarna ser snygga ut. Allt som mäter snyggt låter inte bra är min erfarenhet. Det kan vara intressant att försöka dämpa uppbrytningen i 8545 mer än i originallösningen.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-25 09:57

petersteindl skrev:Det går att göra, men är lite mer komplicerat. Du kan göra två sugkretsar som fungerar som en. Det blir en serie och en parallellkrets som skall vara av konstant impedanstyp. Det är betydligt knepigare men resultatet blir mycket bra. Jag har gjort sådana kretsar efter att ha förkastat vanliga sugkretsar.

Med vänlig hälsning
Peter

Intressant. På vilket sätt fungerar en sån krets bättre än bara en normal serie eller parallell dämpkrets?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-25 20:32

matssvensson skrev:
lennartj skrev:Jag har fått för mig att sugkretsar, konjugatlänkar mm. "suger" på så vis att mikrodynamik och tajming försämras av slika påhäng för de lagrar energi.
Detta märks inte på sinustoner, långsamma svep eller brus men väl på musik som till sin natur är ständigt föränderlig.
Välkonstruerade högtalare med komplexa delningsfilter har oftast exemplarisk frekvensgång och låter ofärgat och prydligt, men hur är det med spelglädjen och känsligheten?
Numera har jag lättare att stå ut med smärre färgningar om jag i gengäld får mer nerv i återgivningen.
Dock testar jag gärna det redan givna sugkretsförslaget och även annat, sedan jag tagit vara på högsommarvädret och fyllt på mitt komponentförråd, där det saknas en del, så bered er på en tids stiltje.

Känns svårt att försöka förena ovanstående tänk med

lennartj skrev:Hur svårt är det att knåpa ihop en passiv länk som dämpar ca 3 dB mellan 7 och 14 kHz (alltså en oktav)?
Välkommen med tips!

En passiv länk i ett specifikt avgränsat område behöver väl innehålla något som inför en dämpning och något som tar bort samma dämpning? Svårt att åstadkomma med andra komponenter än spolar, resistorer och kondensatorer.

Men visst ska en filterkonstruktion aldrig var mer komplicerad än nödvändigt, och inte hellre mindre komplicerad än nödvändigt i min bok. Jag kan som sagt mycket väl tänka mig en filterlösning till dina högtalare som undviker onödiga sugkretsar. Men då kanske det blir helt nya filter och för det behövs nogranna mätningar i olika riktningar tillsammans med nogranna beräkningar och noggranna lyssningar, för att finna en så bra lösning som möjligt.

Fortsätter följa tråden med nyfikenhet. Trevlig sommar.

mvh, mats

Ja, jag ÄR kluven inför situationen. Hade jag bara ägt OA52.LE-paret sskulle jag nog nöjt mig med att spela med OA52.2-filtret och vrida ner diskanten lite efter behag på försteget, men jag har ju mina OA52.2 som jag levt med som sådana sedan drygt 22 år och totalt 10 år ytterligare. Därför är jag snarare nyfiken på att höra hur bra högtalarna i mitt tycke kan bli med D2608-diskanterna utan hjälp av tonkontroller och eventuellt revidera min uppfattning att sugkretsar (inte?) suger.
Ännu en anledning att förska tämja D2608 är att när jag ska spela multikanal ansluter jag ett antal rörmonoblock (har 9 st. att välja bland samt 3 med halvledare) direkt till Oppospelarens analogutgångar (efter att ha kollat att den digitala volymkontrolllen är aktiverad och ordentligt nerdragen, och då har jag inte tillgång till någon tonkontroll.
Dessutom har jag kommit över en fabriksny Vifa-diskant (dyrt) till den unika OA51.3 baserade centerhögtalare jag köpt av AVR7000 för några år sedan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav petersteindl » 2016-07-25 21:46

matssvensson skrev:
petersteindl skrev:Det går att göra, men är lite mer komplicerat. Du kan göra två sugkretsar som fungerar som en. Det blir en serie och en parallellkrets som skall vara av konstant impedanstyp. Det är betydligt knepigare men resultatet blir mycket bra. Jag har gjort sådana kretsar efter att ha förkastat vanliga sugkretsar.

Med vänlig hälsning
Peter

Intressant. På vilket sätt fungerar en sån krets bättre än bara en normal serie eller parallell dämpkrets?

mvh, mats


Det blir en resistiv last d v s inte reaktiv.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-25 23:01

petersteindl skrev:Det blir en resistiv last d v s inte reaktiv.

Ok. Och vad påverkar det mer än tidigareliggande filterlösningar i kedjan? Det vill säga, om man lyckas integrera en seriell sugkrets i signalkedjan med bibehållen önskad filterfunktion, vad tillför en konstant impedanskrets ytterligare? Förutom att skapa ett andraordningens-system, med dess utökade justeringsmöjligheter?

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav avr7000 » 2016-07-27 00:04

Hej

Eftersom antalet oa52.le på marknaden är så få och att Lennart gillar sina oa52.2 skulle jag vilja föreslå att ni istället väljer denna sbacoustic diskant och jobbar vidare med den...
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/

Jag och några till håller på att implementera den i oa51 med en ny bas.
Vi är inte färdiga och jag har inga lyssningsintryck att dela med mig av ännu.

Den har dock en fantastisk oa frekvensgång och nästan ingen uppbrytning.
Aluminium dome som oa52.2 så den ligger närmare denna konceptuellt.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav galder » 2016-07-27 10:15

AVR7000, visst har väl den en samlad frekvensgång on, resp. off axis högt upp i frekvens. Men kommer inte denna diskant att ge en fallande kurva +10kHz? Känsligheten är kanske i lägsta laget, då en filterfunktion lär trycka ned den ännu mer. Men ni siktar kanske på lägre ordningens filter. Hoppas att jag har fel angående känsligheten. Kul iniativ/tips. När startas tråden? Använd bas, Satori? är kanske lite för svag att användas även i OA52?
Som du märker så har du väckt en nyfikenhet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav avr7000 » 2016-07-27 10:27

galder skrev:AVR7000, visst har väl den en samlad frekvensgång on, resp. off axis högt upp i frekvens. Men kommer inte denna diskant att ge en fallande kurva +10kHz? Känsligheten är kanske i lägsta laget, då en filterfunktion lär trycka ned den ännu mer. Men ni siktar kanske på lägre ordningens filter. Hoppas att jag har fel angående känsligheten. Kul iniativ/tips. När startas tråden? Använd bas, Satori? är kanske lite för svag att användas även i OA52?
Som du märker så har du väckt en nyfikenhet.



Med den frekvensgång som denna SB Acoustic diskant har behöver man med all sannolikhet inte använda någon RC-länk för att "höja" toppen på frekvensgången (eg. dämpa nertill) som man gör på .3 dislanten och i OA52.LE.
Detta gör att känsligheten bör räcka till och bli över då man inte behöver dämpa något med nämnda RC-Länk.

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Nattlorden » 2016-07-27 11:03

avr7000 skrev:Hej

Eftersom antalet oa52.le på marknaden är så få och att Lennart gillar sina oa52.2 skulle jag vilja föreslå att ni istället väljer denna sbacoustic diskant och jobbar vidare med den...
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/

Jag och några till håller på att implementera den i oa51 med en ny bas.
Vi är inte färdiga och jag har inga lyssningsintryck att dela med mig av ännu.

Den har dock en fantastisk oa frekvensgång och nästan ingen uppbrytning.
Aluminium dome som oa52.2 så den ligger närmare denna konceptuellt.



Spännande.... då jag har ett par OA51LE(1)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Maccis » 2016-07-27 13:21

Och jag som har ett par nyköpta klon-lådor från första batchen......

Härligt "vinterpyssel"!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 16:41

avr7000 skrev:Hej

Eftersom antalet oa52.le på marknaden är så få och att Lennart gillar sina oa52.2 skulle jag vilja föreslå att ni istället väljer denna sbacoustic diskant och jobbar vidare med den...
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/

Jag och några till håller på att implementera den i oa51 med en ny bas.
Vi är inte färdiga och jag har inga lyssningsintryck att dela med mig av ännu.

Den har dock en fantastisk oa frekvensgång och nästan ingen uppbrytning.
Aluminium dome som oa52.2 så den ligger närmare denna konceptuellt.


galder skrev:AVR7000, visst har väl den en samlad frekvensgång on, resp. off axis högt upp i frekvens. Men kommer inte denna diskant att ge en fallande kurva +10kHz? Känsligheten är kanske i lägsta laget, då en filterfunktion lär trycka ned den ännu mer. Men ni siktar kanske på lägre ordningens filter. Hoppas att jag har fel angående känsligheten. Kul iniativ/tips. När startas tråden? Använd bas, Satori? är kanske lite för svag att användas även i OA52?
Som du märker så har du väckt en nyfikenhet.


avr7000 skrev:
galder skrev:AVR7000, visst har väl den en samlad frekvensgång on, resp. off axis högt upp i frekvens. Men kommer inte denna diskant att ge en fallande kurva +10kHz? Känsligheten är kanske i lägsta laget, då en filterfunktion lär trycka ned den ännu mer. Men ni siktar kanske på lägre ordningens filter. Hoppas att jag har fel angående känsligheten. Kul iniativ/tips. När startas tråden? Använd bas, Satori? är kanske lite för svag att användas även i OA52?
Som du märker så har du väckt en nyfikenhet.



Med den frekvensgång som denna SB Acoustic diskant har behöver man med all sannolikhet inte använda någon RC-länk för att "höja" toppen på frekvensgången (eg. dämpa nertill) som man gör på .3 dislanten och i OA52.LE.
Detta gör att känsligheten bör räcka till och bli över då man inte behöver dämpa något med nämnda RC-Länk.

Mvh
Stefan


Jag vill gärna inflika lite. Eftersom jag från början pratat om denna diskant SB-acoustics sb26adc-c000-4 med avr7000 så vill jag ge vissa kommentarer. Jag har gjort en hel del mätning på denna och en del lyssning. Ja, den har lite låg känslighet. Frågan är om den är för låg i originalskick? Till den positiva sidan är att den beter sig mycket snyggt med låg distorsion. Jag håller på med att utreda huruvida den går att få en högre känslighet samt ett lägre Q-värde. Det är alltså BL-faktor och magnetstyrka som kan ändras och även den slutna volymen och dämpmaterial däri. Elementet har många fina egenskaper men bör kunna förbättras en del. Såsom alltid är det en avvägningsfråga då priset kommer in i bilden.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav paa » 2016-07-28 00:01

petersteindl skrev:...Ja, den har lite låg känslighet. Frågan är om den är för låg i originalskick?...
Med vänlig hälsning
Peter

Det beror väl på vilken bas man väljer, och vilken känslighet den har?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav petersteindl » 2016-07-28 00:28

paa skrev:
petersteindl skrev:...Ja, den har lite låg känslighet. Frågan är om den är för låg i originalskick?...
Med vänlig hälsning
Peter

Det beror väl på vilken bas man väljer, och vilken känslighet den har?


Precis, därav mitt frågetecken.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav avr7000 » 2016-10-02 23:31

Lennart

Vi har en ny version av OA52 på G,

Det intressanta är att den kommer att använda 1:a ordningens filter i basen (i o f med en sugkrets bandpassfiltrering av en uppbrytning), 2:a ordningens filter i diskanten...
Aluminiumdome diskant...

Allt som allt väldigt lika OA52.2 men med moderna element.
Det skulle vara kul att jämföra mot dina välljudande OA52.2 när de är klara.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav hifikg » 2016-10-02 23:35

avr7000 skrev:Lennart

Vi har en ny version av OA52 på G,

Det intressanta är att den kommer att använda 1:a ordningens filter i basen (i o f med en sugkrets bandpassfiltrering av en uppbrytning), 2:a ordningens filter i diskanten...
Aluminiumdome diskant...

Allt som allt väldigt lika OA52.2 men med moderna element.
Det skulle vara kul att jämföra mot dina välljudande OA52.2 när de är klara.

Stefan


Spännande!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Nattlorden » 2016-10-03 09:05

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-10-03 21:35

avr7000 skrev:Lennart

Vi har en ny version av OA52 på G,

Det intressanta är att den kommer att använda 1:a ordningens filter i basen (i o f med en sugkrets bandpassfiltrering av en uppbrytning), 2:a ordningens filter i diskanten...
Aluminiumdome diskant...

Allt som allt väldigt lika OA52.2 men med moderna element.
Det skulle vara kul att jämföra mot dina välljudande OA52.2 när de är klara.

Stefan

Det tycker jag också, så det kan vi säkert lösa.
Mina OA52.2 tänker jag aldrig göra mig av med, däremot blåser jag av mina försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen.
Jag säljer av .LE i min presentationstråd http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1878633#p1878633
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav paa » 2018-10-25 12:40

avr7000 skrev:Lennart

Vi har en ny version av OA52 på G,

Det intressanta är att den kommer att använda 1:a ordningens filter i basen (i o f med en sugkrets bandpassfiltrering av en uppbrytning), 2:a ordningens filter i diskanten...
Aluminiumdome diskant...

Allt som allt väldigt lika OA52.2 men med moderna element.
Det skulle vara kul att jämföra mot dina välljudande OA52.2 när de är klara.

Stefan

Kommer denna nu efter den uppdaterade OA51?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav avr7000 » 2018-10-27 18:49

paa skrev:
avr7000 skrev:Lennart

Vi har en ny version av OA52 på G,

Det intressanta är att den kommer att använda 1:a ordningens filter i basen (i o f med en sugkrets bandpassfiltrering av en uppbrytning), 2:a ordningens filter i diskanten...
Aluminiumdome diskant...

Allt som allt väldigt lika OA52.2 men med moderna element.
Det skulle vara kul att jämföra mot dina välljudande OA52.2 när de är klara.

Stefan

Kommer denna nu efter den uppdaterade OA51?


Jag har haft 3 par OA52 i olika varianter...
Den passar inte riktigt i mitt rum och har därför aldrig blivit någon favorit, de har därför sålts...

Jag själv har för lite tid men det finns andra i "teamet" som mycket väl skulle kunna tänka sig att sätta tänderna i en OA52.N uppgradering.
På mässan i Gbg i år träffade jag Lennart som erbjöd att han ev. kunde låna ut ett par lådor att göra det i.

Vi skall snacka ihop oss och så får vi se om det blir en fortsättning med OA52 (och kanske OA50)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2018-10-27 21:41

Om det underlättar logistiken kan du få låna båda paren samtidigt några veckor.
Jag konstaterar tyvärr att jag inte längre bör köra bil p.g.a. den lede Parkinson,
så du får både hämta och återlämna, men jag tar gärna tåget upp till Trollhättan
tidigare på återlämningsdagen (kanske en helgdag?) för att provlyssna.
Som reserv har jag nämligen ett par B&W DM4 som jag kom över billigt förra sommaren.
Det var sådana jag hade från mitten av 70-talet tills de stals på julafton 1983.
Inga Carlssonhögtalare har hittills haft diskant- och perspektivåtergivning i sweetspot
i paritet med dem (men Carlsson har ju andra goda sidor) och DM4 växer betydligt mer
med mitt subwoofersystem än vad OA52 gör, så utlåningen är ingen gigantisk uppoffring.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav hifikg » 2018-10-27 23:42

Oj... hur många ESL 63 eller andra högtalare jag än hade skulle jag inte låna ut mina Carlsson. Storsint.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-28 11:19

Men KG! På faktiskt brukar vi kunna hjälpa varandra.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-10-28 12:18

lennartj skrev:Jag har fått för mig att sugkretsar, konjugatlänkar mm. "suger" på så vis att mikrodynamik och tajming försämras av slika påhäng för de lagrar energi.
Detta märks inte på sinustoner, långsamma svep eller brus men väl på musik som till sin natur är ständigt föränderlig.
Välkonstruerade högtalare med komplexa delningsfilter har oftast exemplarisk frekvensgång och låter ofärgat och prydligt, men hur är det med spelglädjen och känsligheten?
Numera har jag lättare att stå ut med smärre färgningar om jag i gengäld får mer nerv i återgivningen.

Medhåll !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav paa » 2018-10-28 12:36

lennartj skrev:Jag har fått för mig att sugkretsar, konjugatlänkar mm. "suger" på så vis att mikrodynamik och tajming försämras av slika påhäng för de lagrar energi.
...

Dessa länkar sätts ju dit för att kompensera att högtalarelementen har peakar som lagrar överskottsenergi vid vissa frekvenser.
Kanske man kan tänka som vid åtgärdande av stående vågor i rummet, att man kan ta bort ungefär halva peaken, men att mer än så blir sämre?
Bättre rum och bättre högtalarelement ger förstås en bättre utgångspunkt för ett bättre resultat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart och 5 gäster