Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-17 15:47

Det har kommit önskemål om att jag ska redovisa mina experiment med att få Carlsson OA52.LE
att låta mer likt mina OA52.2 föregångare, som är min referens till hur bra Carlssonhögtalare kan låta, här i stället för i min medlemspresentation, så ok..
Steg 1 var att montera ur larsenfiltren för att enkelt kunna lyssna på vad fasvändning av diskantelementet gör för skillnad, som tipsades om i den här tråden
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=62867

Bild

Sedan jag uppgraderat datorn jag kört Tombstone på från W7 till W10 får jag inte igång Tombstone.
Jag har ännu inte lagt ner så mycket energi på att felsöka men skulle bli mycket tacksam för tips att lösa problemet.
Mätningarna nedan är gjorda innan och jag ser att jag varit ouppmärksam på ett fel som går igen, nämligen referensmätningen jag gjorde på mina OA52.2 innan jag bar ut dem och ersatte dem med OA52.LE. Någon störning fick den turkosa mätningen att starta vid fel tid . Man ser det lättast i det lägre registret om man jämför de tre topparna i de blå kurvorna vid 300 och 350 Hz samt dubbeltoppen vid 400 Hz med den turkosa där de ser ut att ligga vid 410, 480 och 520 Hz så att jämföra den turkosa kurvan med de blå rakt av blir helt missvisande och riktigt så mycket rakare frekvensgång upp till 20 kHz har alltså inte OA52.2'ans Vifa-element inte.

Bild

Bild

Bild

Man kan åtminstone konstatera att OA52.LE med originalfilter har nästan 3 dB lägre känslighet än OA52.2 men med mitt filter är skillnaden mindre än 1 dB.
Däremot har D2608 lite för mycket energi över 7 kHz, men man har ju tonkontroller!
Med diskanten på -4 låter de riktigt välbalanserat.
Hur svårt är det att knåpa ihop en passiv länk som dämpar ca 3 dB mellan 7 och 14 kHz (alltså en oktav)?
Välkommen med tips!

============ Slut på kopian från 2016-07-12 ================

Tombstone-problemet var enkelt, den krävde administratörsbehörighet för att starta.
Nu är jag igång igen, jag har ännu inte orkat kånka in OA52.2 utan startar med ett svep på OA52.LE men med OA52.2 filter igen
Bild - blå kurva.
och sedan med diskantkontrollen i mitt C2300 försteg på -4 som jag tyckte lät mest välbalanserat förra veckan - turkos kurva.
Jag tycker den visar att mina enkla mätningar med mätmikrofonen på axeln från diskantelementet till sweetspot på 1m avstånd bekräftar lyssningsintrycken.

schmutziger skrev:Om man tittar på grafpros mätningar så ser man att .2 har mer energi mellan 200-800hz jämfört med 1khz o uppåt än 0a52le
Man skulle förstås också kunna öka induktansen på le filtrets diskantdel för att släppa upp mer i dess lägre register men nu vet vi inte hur direktljudet ser ut så det kan nog vara lite vanskligt att göra.
En annan snabb sak o testa kan ju vara att reducera den första resistorn och anpassa den andra tills dess att ltas ser rak o fin ut. men hur det blir i viktiga vinklar har jag ingen aning om dock.

Tror dock att den lite dovare klangen från le sitter och ruvar kring 200-2000Hz och det är där energin bör läggas.
dvs tillbaka till .2 / .3 basfiltret och gör om diskantfiltret. utgå ifrån le och släpp upp mellan 2-6khz.

En ny tråd om detta hade varit kul!

Testa oa52.2 bas filter + le diskant men ändra på 4,7ohm, börja helt utan o lägg på lite om det blir för ljust, det tror jag är en klockren början. le diskanten "felfasad" om det är det som uppfattas som bäst

Jag har ännu inte kollat vilka komponentvärden som skiljer mellan mina OA52.LE-filter och OA51.LE2

Bild

Det är smidigt med stackningsbara rörbananer, så här kommer två svep med helt orört LE filter utan och med fasvänt diskantelement.

Bild

Bild

Bild

Bild

Eftersom LP-delen av OA52.2-filtret är av första ordningen och OA52.LE-filtret är av tredje byter
väl basen fas när man blandar filter, så den beryktade 3 kHz-svackan inträffar med omvänd fas
(sista mätningen ovan).

Nu tittar solen fram så provlyssningen med blandade filter får vänta, men även med bästa fasläge
ser frekvensgången klart sämre ut med LE-filtrets HP-del .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-18 13:43

lennartj skrev:Hur svårt är det att knåpa ihop en passiv länk som dämpar ca 3 dB mellan 7 och 14 kHz (alltså en oktav)?
Välkommen med tips!

Kul projekt detta. Svårt att hjälpa dig med mer än generella förslag, eftersom jag inte har några 52:or eller HDS diskanter själv. Men varför inte börja leka med en parallell sugkrets i filtret:
Bild
4.7 ohm ger en dämpning runt 3-4 dB och L2/C4 reglerar bandbredden. Har inte koll på hur kretsen påverkar fasen i delningsområdet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Varför "inte låta som Laresen"?

Inläggav STDI » 2016-07-18 14:21

lennartj, jag är medveten om att du föredrar dina OA52.2 framför dina OA52.LE. Men varför skriver du att du vill få "OA52.LE att inte låta som Larsen"? Hur kommer den jämförelsen in? Tycker du Larsen är dåliga? Och på vilket sätt låter OA52.LE som Larsen?

Jag har själv fabrikstillverkade OA52.2, OA52.LE och Larsen L8. Jag har två par högtalare åt gången inkopplade och kan lätt växla mellan dem. Oftast är det L8 och OA52.LE som är inkopplade. Jag hör skillnad mellan dessa. Nu är det ett tag sedan jag satte mina OA52.2 jämsides med L8. Men min minnesbild från det är att jag tyckte att OA52.2 lät mer lika L8 än vad OA52.LE gör. Jag ska vid tillfälle testa igen.

@Schmutziger: Jämförde vi alla när du var här? Kommer du ihåg vad du tyckte?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Varför "inte låta som Laresen"?

Inläggav lennartj » 2016-07-18 17:00

STDI skrev:lennartj, jag är medveten om att du föredrar dina OA52.2 framför dina OA52.LE. Men varför skriver du att du vill få "OA52.LE att inte låta som Larsen"? Hur kommer den jämförelsen in? Tycker du Larsen är dåliga? Och på vilket sätt låter OA52.LE som Larsen?

Jag har själv fabrikstillverkade OA52.2, OA52.LE och Larsen L8. Jag har två par högtalare åt gången inkopplade och kan lätt växla mellan dem. Oftast är det L8 och OA52.LE som är inkopplade. Jag hör skillnad mellan dessa. Nu är det ett tag sedan jag satte mina OA52.2 jämsides med L8. Men min minnesbild från det är att jag tyckte att OA52.2 lät mer lika L8 än vad OA52.LE gör. Jag ska vid tillfälle testa igen.

@Schmutziger: Jämförde vi alla när du var här? Kommer du ihåg vad du tyckte?

Jag tycker inte att Larsenhögtalarna är dåliga, men OA52.2 är bättre, i synnerhet när man som jag inte spelar speciellt starkt.
Då besväras jag heller inte av uppbrytningar i SS8545 i översta mellanregistret innan delning.

Just delningen till diskanten verkar vara lite suspekt både i OA51.LE2 och OA52.LE, men även i Larsen L6 och L8 enligt den här tråden http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=62867 mitt inlägg i tråden är här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1820261#p1820261
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav paa » 2016-07-18 18:13

Kan du peka på exakt var det finns en mätning på Larsen 8 som visar problemet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav avr7000 » 2016-07-18 19:07

Om någon vill följa Lennart på resan vet jag ett par oa52 omkantade original som kommer att bli till salu snart... till dessa lär det finnas även ss8545 och oa52.2 diskanter samt oa52.le diskanter. Kanske även oa52.3 diskanter...... man kan testa alla kända varianter....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav avr7000 » 2016-07-18 19:20

Tiden har sprungit ikapp oa52.2 så oavsett diskanter och filter så är ljudet från scanspeak 8545 en svag länk. Tydligt mycket sämre än moderna varianter från ss som revelator och illuminator.
8545 låter mudding och odefinerad i jämförelse
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Varför "inte låta som Laresen"?

Inläggav darkg » 2016-07-18 20:27

lennartj skrev:Jag tycker inte att Larsenhögtalarna är dåliga, men OA52.2 är bättre, i synnerhet när man som jag inte spelar speciellt starkt.
Då besväras jag heller inte av uppbrytningar i SS8545 i översta mellanregistret innan delning.

Just delningen till diskanten verkar vara lite suspekt både i OA51.LE2 och OA52.LE, men även i Larsen L6 och L8 enligt den här tråden http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=62867 mitt inlägg i tråden är här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1820261#p1820261


Helt anekdotiskt har jag fått känslan av att OA51LE2 lät mysigare på låg volym än Larsen 6 gör. Intimare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Nattlorden » 2016-07-18 20:27

avr7000 skrev:Tiden har sprungit ikapp oa52.2 så oavsett diskanter och filter så är ljudet från scanspeak 8545 en svag länk. Tydligt mycket sämre än moderna varianter från ss som revelator och illuminator.
8545 låter mudding och odefinerad i jämförelse


Du överdriver. Mycket sämre kan det inte bli. En mono-klockradio är mycket sämre. Det kanske rör sig om en halv procents skillnad ifrån optimum som det skiljer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Maccis » 2016-07-18 21:05

avr7000 skrev:Tiden har sprungit ikapp oa52.2 så oavsett diskanter och filter så är ljudet från scanspeak 8545 en svag länk. Tydligt mycket sämre än moderna varianter från ss som revelator och illuminator.
8545 låter mudding och odefinerad i jämförelse


Kanske då ta 51'orna och 52'orn ett snäpp högre då med SS lite "finare" element.....
Tråkigt att inte revelator-basarna trivs så bra i små lådor......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

tct98
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2010-04-23
Ort: Habo

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav tct98 » 2016-07-18 22:11

Håller med STDI att rubriken är helt missvisande. Jag förstår vad Lennartj är ute efter men med den rubriken blir det svårt.

Har en längre tid också funderat på varför just 52.2 anses vara den bästa versionen och att det skulle vara intressant att se hur nära det går att komma med ett annat diskantelement. Jag har ett par OA52 med 8545 och D2608 med filtret utanför lådan så att experimentera med komponenter är en baggis.

Först gäller det att inhämta underlag om 52.2. Då finns Carlssonkult.se där Grafpro har dokumenterat i stort sett alla Carlssonhögtalarna på ett mycket bra sätt. Jag kopierar några bilder därifrån. Nedan en mätning på original OA52.2 enligt mätmetoden LTAS. Denna mätning utförs med en rörlig mikrofon under ca 30 sek.

Så här skriver Grafpro om OA52.2 :
"Tonkurvan är utmärkt fin, påtagligt bättre än första versionens, och båda elementen är också mycket goda i distorsionshänseende. OA52.2 är en högtalare i yppersta klass och den som har ett par sådana bör inte modifiera dem på något sätt alls. Dessutom kan man lätt konstatera att OA52.2 är den bästa högtalare Carlsson någonsin konstruerade."

OA52.2
Bild

Originaldiskanten var Vifa D 25AG-69-06 och ser uppmätt ut så här.
Bild

Denna ska då ersättas av Scanspeak D2608 som ser ut så här.
Bild
Finns en del likheter.

Filter till OA52.2
Bild
Mycket är gratis då lådan,baselementet och den berömda filten redan är på plats i mina lådor.
Basfiltret är också redan färdigt. 0.39mH.

Kommer också att använda LTAS som mätmetod som då ger en bra jämförelse mot Grafpros mätningar. Rummen skiljer sig åt så där kan det avvika en del.

Fortsättning följer.......

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav matssvensson » 2016-07-19 01:14

Vill man använda sig av LTAS mätningarna från Grafpro kan man se en puckel mellan 7 och 14 kHz för SS D2608, den som Lennartj vill försöka dämpa ut. Vore kul att se mätningar/lyssningsintryck från någon som tar fram nya filter.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav galder » 2016-07-19 15:50

Intressant tråd, i ett riktigt svårt ämne. Jag har själv jobbat med att tämja SS D2608, och för min baffel uppnått ett bra resultat. Jag har fått godkänt vid provlyssning, där min diskant föredrogs före referenshögtalaren i 70.000kr klassen (om nu det skall vara en kvalitetsaspekt, men man får ju ändå tro att en så pass dyr högtalare skall ha en väl så bra diskant).
Jag vill påstå att mätningarna på 1m avstånd i on axel-riktning inte är rätt väg att bedöma resultatet av förändringar av filtret. Det är bara en delsanning, och för ett bra (rak frekvensgång) resultat i sweetspot, så kanske mätningen behöver lyfta lite i högre frekvenser vid 1m, då den sannolikt annars tappar i energi på lyssningsavstånd. Mät då hellre vid sweetspot, det är ju ändå där man lyssnar till helheten. Alternativt, använd mätningar på 1dm och 1m för grovjusteringar för att sedan fintrimma med användande av mätningar vid sweetspot.
Tycker också att ni skall släppa Tombstone. Det finns ju idag så pass mycket bättre alternativ, t.ex. REW. Gillar själv principen med LTAS, men då finns ju inte möjligheten med att använda kalibreringsfiler, vilket ju kan leda till opålitliga mätresultat. Om man nu inte har en uppmätt mikrofon med riktigt bra mätvärden förståss.
Håller fullt ut med AVR7000 om hans synpunkter på SS8545. Detta element är passé. Nu gäller SB Acoustics element. Skillnaden blir som att dra undan en slöja från ljudbilden, förändringen blir påtaglig, med nyanser man inte tidigare har hört. Men nu gällde ju tråden att tämja SS D2608, vilket inte är helt lätt, det finns ju en dipp mellan 5-6kHz som oundvikligen lär synas på OA52-baffeln, (tror jag). Själv delar jag vid 4kHz, då jag använder an annan mellanbas, med 3e ordningens filter. Diskanten har en RLC-länk som tar ner området mellan ca 6-9kHz. Detta gav ett bra resultat på min baffel.

Nedan några mätningar. Bl.a. där man ser dippen off axis (5-6kHz) på D2608. Och ja, lade också upp en Tombstone-mätning, (shame on me).

https://app.box.com/s/1a6e2uiueslmc7u23kxk4g6objat9a9l

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-20 00:01

Mitt syfte med den här tråden är att finna en rimligt kostnadseffektiv lösning att komma så nära OA52.2-ljudet som möjligt, för dem som önskar just det, och inte kan få tag på Vifa-diskanterna. De som tycker minst lika bra om Larsen-ljudet kan hellre sälja sina OA52 till genuina Carlsson-nördar och köpa Larsen L6.2 som är utmärkta högtalare, fast med lite andra ideal, tycker jag det verkar som, i stället för att bygga om dem till .LE rakt av.

Jag är inte ute efter superanalytiska högtalare, de ska främst tjäna musiken och inte distrahera med att uppfordra till att dissekera inspelningsteknik och redigering.
Det ska vara självklart att i stället fokusera sin lyssning på tolkning och spelsätt - hur det musikaliska budskapet förmedlas.
När jag kommer hem från konsert med GSO (har abonnemang) och har upplevt en öronöppnande (ny)tolkning av ett känt stycke vill jag gärna lyssna på någon eller några tolkningar jag har i samlingarna utan att tänka på att jag har sämre återgivning än live och mina OA52.2 låter mig göra just det (tillsammans med elektronik och rum som valts och tweakats under ett helt hifi-liv).
Jag har flera bekanta med både TAD Compact Reference och TAD Reference One och visst har de imponerande upplösning men de driver alltför lätt mitt fokus åt, vad jag betraktar som, fel håll.

SS8545 är bra nog, tycker jag, kanske för att jag aldrig spelar med högre medelnivå än 85dB och oftast delar vid 80 Hz.

Det kan ju vara berikande om någon/några med delvis andra målsättningar kör en parallell tråd om alternativa baselement.

@galder
På tal om mätningar håller jag fast vid Tombstone för jämförbarheten med tidigare mätningar och för att jag tycker att de stämmer väl med det jag hör.
Observera att axeln jag mäter på är från diskantelementet (70 cm) till min öronhöjd i sweetspot (knappt 90 cm) viket är minst 30 grader off.
D2608-elementets dipp vid 5-6 kHz, som du nämner, får jag bara med .LE-filtret, inte med .2-filtret lustigt nog. Kommentarer på det?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav hifikg » 2016-07-20 00:28

Någon gång kommer någon att nå lika långt, eller längre än Stig, hoppas jag, det vore tråkigt om all utveckling stannat. De som är närmast och bäst så här långt, enligt min humbla erfarenhet, är MBL. Deras mellanregister, röster t ex, är inte att leka med. Brinner mina OA-52 upp i afton, när jag lirar dansk jazz, kommer jag köpa MBL, men jag är inte helt säker på att det blir mer än lika bra för det. Någon som jämfört just MBL med Carlsson? Stig måste ha varit något av ett geni och en framtidsman med tanke på hur väl hans gamla konstruktioner står sig än idag. Fast jag erkänner att jag kan vara hårt präglad efter över 25 år med OA-52/52.2 *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav paa » 2016-07-20 08:44

Bump:
paa skrev:Kan du peka på exakt var det finns en mätning på Larsen 8 som visar problemet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav galder » 2016-07-20 09:30

Var tvungen att simulera de olika filtren i Basta. Jag tycker att det inte ser helt omöjligt ut att kunna få till det. Det skiljer en del mellan elementen så ett direkt byte låter sig inte göras, som noterats. Förutsättningar för simuleringarna är att de är baserade på data, alltså inte uppmätningar, (saknar en del data för Vifa dock), simulerat på min baffel, vilken i.o.f.s. är väldigt nära OA52, och i höjd från golv liknande Lennartj. Tog ned nivån lite extra från ca 8kHz, då det tydligen var ett problem hos Lennartj.
De olika alternativen står beskrivna i bilden.
Synd att man inte hade ett par OA52, så att man kunde mäta och dona.
Jag får väl sitta och heja på istället.

Bild

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-20 23:55

paa skrev:Bump:
paa skrev:Kan du peka på exakt var det finns en mätning på Larsen 8 som visar problemet?

Nej.
Av texten i tråden http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=62867 fick jag intrycket att svackan vid 3 kHz förekommer i alla Larsen och Carlsson-högtalare med D2608-diskanten (och rekommenderat fasläge) som Anders konstruerat filtren till. Nu är han ju sorgligt nog inte ibland oss längre och kan förklara hur han tänkt, för det är sannolikt varken en slump eller ett misstag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-21 01:37

@galder:
Har du kopplingsschema och komponentvärden för OA52.LE-filtret?
Jag har aldrig sett det publicerat och det skiljer sig avsevärt från
OA51.LE2-filtret.
Mina är ganska fula och byggda på begagnade kort avsedda för någon annan högtalare och
svåra att följa. Ska ta nya tag i morgon med färskt batteri i induktans och kapacitansmätaren
och löda loss ena benet på några komponenter för att få korrekta mätvärden om ingen har
något schema att bjuda på. Här är lite bilder, så länge:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav darkg » 2016-07-21 01:52

Fult kan vara ok tycker jag, men spolarna sitter väl för tätt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav galder » 2016-07-21 07:31

Lennart, filtret finns i denna tråd.
Bygg upp filtren inledningsvis fritt vet ja. Mycket enklare att byta komponenter under utvecklingsstadiet då.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=768883#p768883


Naqref skriver lite själv om hans uppfattning av ljudet från OA52LE, vilket kan vara intressant att ta del av.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=739223#p739223

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Nattlorden » 2016-07-21 07:58

darkg skrev:Fult kan vara ok tycker jag, men spolarna sitter väl för tätt?


Hade ju varit smartare att ställt den minsta spolen upp och vriden i förhållande till den andra stående. Annars är det ju ok.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav galder » 2016-07-21 08:02

Nope Nattlorden, den stående bör vridas gentemot den stora liggande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav Nattlorden » 2016-07-21 08:05

galder skrev:Nope Nattlorden, den stående bör vridas gentemot den stora liggande.


Vad skulle det göra för skillnad? Det spelar väl ingen roll på vilket håll du vänder magnetfälten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-21 11:11

galder skrev:Lennart, filtret finns i denna tråd.
Bygg upp filtren inledningsvis fritt vet ja. Mycket enklare att byta komponenter under utvecklingsstadiet då.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=768883#p768883

Naqref skriver lite själv om hans uppfattning av ljudet från OA52LE, vilket kan vara intressant att ta del av.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=739223#p739223

Det är klart att jag fortsätter att bygga mitt filter fritt på en träplatta, jag har ju redan börjat med ett OA52.2-filter och testade schmutzigers förslag med .LE-filtret för diskanten och .2-filtret för basen.

Bild

Dock ville jag inte börja slakta .LE-filtren innan jag var klar över hur de är kopplade, men nu vet jag.
Tack för länken, galder!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav STDI » 2016-07-21 16:23

Stämmer dina LE-filter exakt med ritningen i länken?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav roggaro » 2016-07-21 23:37

undrade just över det att löda på kretskort...? hardwire är väl modellen i alla lägen 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-22 21:30

STDI skrev:Stämmer dina LE-filter exakt med ritningen i länken?

Ja, de verkar stämma när man grävt loss t.ex. en kondensatoranslutning under en drossel mm.som förvillade.
Jag mätte för skojs skull drosslarna på plats utan att löda loss dem i någon ände, då fick jag minst 20-50 % för höga värden, men det behöver väl inte bero bara på att de sitter tätt.
Diskantdrosseln mäter 0,25 mH som den ska med ledningarna losslödda men sittande på kortet (förbannade smältlim!).
Jag tror jag spar adrenalinet till annat, de kostar bara 24 kr/st hos Hifi-kit och jag tror de är identiska,
för jag har ändå tänkt köpa lite annat från dem.

roggaro skrev:undrade just över det att löda på kretskort...? hardwire är väl modellen i alla lägen 8)

Kanske inte riktigt i alla lägen, men oftast. Som du ser på bilden ovan har jag redan börjat, men testade
schmutzigers förslag "hälften av varje" när jag tog bilden. Mina OA52.2 från 1994 är ju hardwired och det
behöver sannolikt dessa .LE-bastarder också vara om de ska ha en chans att hävda sig mot dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav lennartj » 2016-07-22 21:58

matssvensson skrev:
lennartj skrev:Hur svårt är det att knåpa ihop en passiv länk som dämpar ca 3 dB mellan 7 och 14 kHz (alltså en oktav)?
Välkommen med tips!

Kul projekt detta. Svårt att hjälpa dig med mer än generella förslag, eftersom jag inte har några 52:or eller HDS diskanter själv. Men varför inte börja leka med en parallell sugkrets i filtret:
[ Bild ]
4.7 ohm ger en dämpning runt 3-4 dB och L2/C4 reglerar bandbredden. Har inte koll på hur kretsen påverkar fasen i delningsområdet.

mvh, mats

Är du säker på att att du räknat rätt på sugkretsen?
0,05 mH är en förfärligt liten drossel, vet du någon i Sverige som säljer sådana?
Strassacker i Tyskland har iofs, men jag tycker det blir för hög fraktkostnad.
http://www.lautsprechershop.de/index_intro_de.htm
Jag har ändå ingen lackad kopppartråd hemma med lämplig tjocklek för att
försöka linda själv.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försök att få Carlsson OA52.LE att inte låta som Larsen

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-22 22:13

Du verkar ha en induktansmätare, då kan du linda av en spole till ett passande värde.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart och 9 gäster