Jag fick förra året ärva de OA-6 typ 2 som jag växte upp med på 70-talet. Slutstegen var trasiga, orginalströmbrytarna demonterade och finishen på lådorna var bedrövlig. Bytte trissor och trimmade energizern enligt Grafpros anvisningar och monterade dit tryckvippställare istället för de lampsladdar med brytare som satt som ersättning för de gamla strömbrytarna. Målade om lådor och galler och vips såg dom som nya ut. Dock gick trissorna i den ena energizern sönder när jag drog på riktigt högt. Installerade då Visaton BG 20 och därefter har det fungerat utan missöden. Köpte även ett par OA-6 typ 2a med trasiga slutsteg men i mycket fint visuellt skick för 300 kr av en äldre herre i Staffanstorp. Nu spelar också de igen.
Jag har funderat lite (som många andra) angående basen i OA-6 typ 2a där Philips 9710 som jag förstått inte var/är optimal. Skulle man inte kunna använda SC165 (eller senare serier) i basen som i OA-116? Det är ju ett element som fungerar bra mycket bättre som bas än 9710. Antar då att energizern måste anpassas (om det går) för detta element? Jag kan ingenting om högtalarkonstruktioner, beräkningar av strömningsmotstånd, delningsfilter mm men vill ju gärna att dessa fantastiska högtalare ska fortsätta sprida välljud så bra som möjligt.
Vad tror ni, är detta möjligt eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh/ Ricard