Fundering kring baselement i Sonab OA-6 typ 2a

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

rille68

Fundering kring baselement i Sonab OA-6 typ 2a

Inläggav rille68 » 2016-07-22 12:21

Detta är mitt första inlägg på detta fantastiska forum om man är såld på Carlssons skapelser.
Jag fick förra året ärva de OA-6 typ 2 som jag växte upp med på 70-talet. Slutstegen var trasiga, orginalströmbrytarna demonterade och finishen på lådorna var bedrövlig. Bytte trissor och trimmade energizern enligt Grafpros anvisningar och monterade dit tryckvippställare istället för de lampsladdar med brytare som satt som ersättning för de gamla strömbrytarna. Målade om lådor och galler och vips såg dom som nya ut. Dock gick trissorna i den ena energizern sönder när jag drog på riktigt högt. Installerade då Visaton BG 20 och därefter har det fungerat utan missöden. Köpte även ett par OA-6 typ 2a med trasiga slutsteg men i mycket fint visuellt skick för 300 kr av en äldre herre i Staffanstorp. Nu spelar också de igen. :)
Jag har funderat lite (som många andra) angående basen i OA-6 typ 2a där Philips 9710 som jag förstått inte var/är optimal. Skulle man inte kunna använda SC165 (eller senare serier) i basen som i OA-116? Det är ju ett element som fungerar bra mycket bättre som bas än 9710. Antar då att energizern måste anpassas (om det går) för detta element? Jag kan ingenting om högtalarkonstruktioner, beräkningar av strömningsmotstånd, delningsfilter mm men vill ju gärna att dessa fantastiska högtalare ska fortsätta sprida välljud så bra som möjligt.
Vad tror ni, är detta möjligt eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh/ Ricard

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Fundering kring baselement i Sonab OA-6 typ 2a

Inläggav petersteindl » 2016-07-22 19:19

Hmm, undrar om det går att använda OBI F87? Finns på Hifi-Kit.

Välkommen till Faktiskt!

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2016-07-22 22:34

Om du inte har grym kunskap om hur du skall modifiera slutstegen i OA6typ2 och dessutom har bra utrustning för att utföra mätningar måste du hålla dej till högtalarelement som har snarlika para metrar som 9710M.
Att försöka anpassa en Sc165 verkar var fel väg att gå, lådvolymen är onödigt för stor och grundläggande parametrar felaktiga för slutstegets design.
BG20 är en nästan idealisk ersättare och är man inte allt för "petimetrig" behöver man inte byta några komponenter i slutsteget. Helst bör man öka förstärkningen 1-2 dB i slutsteget eller helt enkelt slå på "boostswitchen" om man har den nyare varianten av OA6typ2 slutsteg.
BG20 tål minst fyrdubbla effekten jämfört med 9710 och i praktiken mer (beroende på musik). En OA116 hänger inte med generellt på högre volymer i basen.

Det finns några högtalarelement som jag skulle vilja pröva ordentligt i OA6typ2 och det är t.ex Dayton Audio PS220-8 men med tanke på att även mellanregister och diskant bör uppgraderas då är det sannolikt inte lönt att göra det.
Mina bästa OA6typ2 (hittills) har BG20 i basen, 9710M8 mellanregister och MT28 (Monacor) i diskanten.

rille68

Inläggav rille68 » 2016-07-22 23:17

Tack Peter. Jag kan tänka mig att byta till OBI F87 som mellanreg men som bas duger nog Visaton BG 20 och är bra mycket billigare.

Jansch, tack för återkopplingen och även alla dina tidigare trådar och inlägg om OA-6 typ 2. Det har varit till mycket hjälp för en lekman som jag under mina renoveringar av mina två par.
Det var bara en tanke att kanske SC165 skulle passa då lådvolymen är nästan densamma, OA-6typ 2 är på 44 liter och OA-116 45 liter. Vi lägger det åt sidan. :oops:
Däremot är jag intresserad av att öka förstärkningen med en till två decibel i slutsteget, hur gör jag det? Jag har stegen med "boostswitch" men vill gärna ha lite mer tryck om nu BG20 klarar mer effekt än 9710.

Ditt eventuella projekt med Dayton Audio element låter spännande!

jansch

Inläggav jansch » 2016-07-25 21:22

Jo...vid första anblick när man jämför lådvolym OA6typ2 contra OA116 ser det ju bra ut. MEN OA116 är inte optimal. Läs gärna GRAFPRO:s olika inlägg om SC165 och lådvolym. I teorin är OA12 bäst anpassad, därefter OA14 och sämst anpassning har OA116. OA2212 någon stans på näst sista plats.
Läs även GRAFPRO:s byte av bas i OA116.
Dessutom är det ju många andra TS parametrar som spelar roll, inte bara t.ex. VAS.

Ibland är ju dock inte hörseln överens med teorin (eller borde jag skriva verkligheten?). För min del lyssnar jag hellre på t.ex. OA14 än OA12. Och dessutom hellre på OA6typ2 än OA14, trots originaldiskanter... men det kanske är så att bästa HiFi inte stämmer överens med personlig smak i alla lägen.
Det verkar ju som att många "HiFi nördar" vill t.ex. ha höjd presens, avrullad diskant och därutöver lite mysig rördistorsion. (Lyssna på en elbas utan "rördist" - verkligen trist.)

Jag själv är kanske likadan. Jag njuter av luftigheten i OA6 typ 1 trots rörslutsteg, en taskig transformator till diskanterna och inte minst 50 år gamla MT20 diskanter... eller är det bara för det vackra glödljuset från rören och respekten för Stig Carlssons livsverk?

jansch

Inläggav jansch » 2016-07-25 22:17

Glömde svara på din fråga.
OK, det var länge sedan jag engagerade mej i detta..... måste kolla schemat....

För att öka förstärkningen måste man minska R2. Se schemat:

http://www.carlssonplanet.com/forum/app ... /image/725

Som du ser är det precis vad boost switchen gör - den parallellkopplar motståndet R21 över R2.
Om du lägger ett motstånd t.ex. 5,6Mohm över R2 har du fått en "boost" utan att använda Boostswitchen.
Nu kommer i sig "Boostswitchen" ha lite sämre verkan och om du vill kan du då byta ut R21 till något lägre (t.ex 4,7Mohm) för att få boostswitchen att fungera tillfredsställande.
Jag rekommenderar att inte minska ytterligare... behåll helst R21.
Att "jiddra" med återkopplingar (som man gör i detta fall) är alltid lite riskabelt i slutsteg. Ett slutsteg (förstärkare) kan bli instabilt pga av fasproblem. Framförallt när slutstegen innehåller en mängd RC filter som OA6typ2 gör. RC filtrena kompenserar frekvensgången i slutsteget och höjer i praktiken basen rejält ju lägre ner i frekvens signalen är (som en skidbacke med ett gupp i mitten!)
Att lägga på ett motstånd över R2 brukar dock vara "ofarligt"...

Om du vill veta hur det fungerar enkelt i teorin kan du kolla hur en OP förstärkare fungerar t.ex. http://elektronikforumet.com/wiki/index ... kopplingar. Se inverterande förstärkare, alltså den fasvänder också.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-07-26 08:23

0160 2

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

rille68

Inläggav rille68 » 2016-07-27 09:01

Hej
Tack för informationen hur man ökar förstärkningen. Om slutstegen riskerar att bli instabila så använder jag boostswitchen istället, testar kanske att byta motstånd över R2. Högtalarna saknar INTE bas om slutstegen är intrimmade ordentligt. Jag håller med Ragnwald som skrev i sitt renoveringsprojekt av OA-6 typ 2 att "de gräver djupt i basen".
Ska läsa om Grafpros inlägg om SC-165 och lådvolym.

Köpte ett par OA-14 nyligen där baselementen var utbytta till ett par Skytronic element. Bytte till ett par B65 OAIV och vilket lyft det blev! :D
Jag har jämfört dessa OA-14 med mina renoverade OA-6 typ 2a och jag tycker de senare låter bättre. Basen är djupare, mer distinkt och den totala ljudbilden är "luftigare" men det kanske är min personliga smak!? Roligt är det i alla fall att jag hittat tillbaks till Carlssonljudet!

Återgå till Carlsson Illuminati