Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-06 17:01

För förtydligande av nedan nämnda kondingar C1, C4, motstånd R2, och spole (L2) se principskiss av basfiltrets schema nedan.
Det du nämner om konding (C4) och resistans (R2) i serie över spole (L2) har jag testat (simulerat), och uteslutit, då jag får samma verkan med en enskild konding (C4) över spole (L2).
Med effektivast nedbrytning av flanken så fordar det en justering av filtret i övrigt (C1). Samtidigt försämras undertryckningen över 10kHz, synd nog.
Snyggast nedbrytning av flanken fås med mindre värde på kondingen (C4) över spolen. Men denna variant saknar den kraftiga dämpningen mellan 5-8kHz som åstadskomms med det mer effektiva värdet här.
Varken serie, eller parallell RLC tycker jag är tillämpliga här. Så då skulle man tycka att ett högre ordningens filter skulle hjälpa till, men det har inte utmynnat i något riktigt bra, enligt mitt förmenande. Lite samma flacka nedbrytning av flanken, men kanske 5dB lägre nivå. 2a ordningens filter, med C4 ger ungefär samma utseende som övriga ordningars filter utan C4, men lite högre i nivå. Allt enligt filterordningars princip.
Jag kopplade på den lite effektivare C4 kondingen vilken trycker ned området 5-7kHz mellan 5 till 15dB. Skulle jag också lägga på RLC för frekvenser över 10kHz så skulle dessa tryckas ner 20dB, vilket då ger ett spann om 50dB. Utan RLC 30-35dB i spann. Jag vill ju helst hålla filtret så rent som möjligt, så det tål att fundera på.




Undertryckning av frekvenser över delningsfrekvensen
Bild

Principschema basfilter
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-06 17:24

I.o.f.s man skulle ju kunna använda 4e ordningens filter (med dämpning) i st.f. 3e ordningens med dämpning och RLC. Det blir ju ett mindre komplicerat filter på så vis, (1+1st konding).

3e respektive 4e ordningens filter
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2017-11-06 18:40

LTAS på det vore spännande
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-06 19:20

Kan vi väl ordna. Var själv nyfiken. Observera att jag inte har hunnit finjustera någonting ännu. Slängde “bara” ihop något. Nåja lite tanke var det allt bakom det.
Ser väl ok ut att fortsätta med?


LTAS 3m
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2017-11-06 19:33

Ser definitivt inte sämre ut. Vad skulle hända om du sänkte hela diskantdelen, säg 2dB eller så? Blir det någon ful dipp då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-06 19:42

Diskanten måste jag invänta de nya reflektorplåtarna innan jag kan justera mer noga. Men titta på direktljudsmätningen så ser du nog att det skulle gå att sänka diskanten. Dipp, nej det tror jag inte att det skulle bli. Får tilta diskanten nedåt, uppåt i frekvens, så bibehålls nivån vid delningen. Alternativt justera några värden. Men det visar sig sennare.

Och så en direktljudsmätning på 1m 3ms. Utjämnad 1/3 oktav.
Får minska C1 på basfiltret ett par 10-delar, så fylls nog dippen vid delningen ut.



Direktljud 1m 3ms utjämnad 1/3 oktav
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2017-11-06 19:56

Låter som du har marginal kvar att få det från jättebra till riktigt jäkla bra då. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-08 14:19

Nattlorden du får mig att :oops: :roll:

Satt och funderade på det här med kondensatorers tolerans. Är det värt merkostnaden med lägre tolerans. I mitt fall så skulle jag få betala 1-2000kr mer för kondensatorer med toleransen +/- 2% Audyn Cap Plus, Mundorf M-Cap Supreme, vilka ändå är de billigare alternativen, jämfört med Elfa’s SCR med +/- 5% i tolerans. Kondensatorer i delningsfiltren har ju i princip sin största verkan vid delningsfrekvensen, ja i första hand då för diskanterna. Om man t.ex. Lägger på max toleransvärde på nominella värden så får man ju en effekt. Vilket består i en ändring av delningsfrekvensen. Alltså mindre verkan i nivå, generellt sett. Sannolikt kan man förutsätta att produktionen av kondensatorer, har ett ganska smalt område. Ganska stabilt nära nominellt värde. Det är i varje fall vad jag tror. Men en simulering med nominellt värde, +2%, och +5% i tolerans, ger i sämsta fall en förändring av delningsfrekvensen från 4200Hz till 4120Hz, och nivå-differensen kan vi tala om ett par tiondelar av 1 dB. Alltså små effekter. Och sett till den sammanlagda överföringseffekten, så blir dessa skillnader i princip ingenting. Ser därför ingen anledning av detta resultat att kosta på mig de dyrare kondensatorerna. Vad det gäller de akustiskt ljudande skillnaderna så är ju det en annan historia.


Simulering av kondensatorers verkan vid nominellt värde och +2% och +5% tolerans
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-08 18:18

Jag har aldrig upplevt några stora problem med komponenttoleranser på +/- 5%, och jag skulle gissa att du har större variationer mellan olika OEM elementexemplar än dessa 5%. Alltså, om du jagar precision och likhet mellan höger och vänster kanal behöver du ägna dig åt individuell inmatchning av element och filterkomponenter som ett gemensamt system tillsammans.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-08 18:55

Nope, elementen har snävare tolerans. Se den jämförande mätningen av impedansen ovan, vilket väl kan användas som metod för detta.
Jag har kikat lite på olika påverkande faktorer, som delningsfilterkomponenter, element och reflektorplåtar. Har i.o.m. hänsynstagande till detta kompromissat mig fram till ett likvärdigt resultat, vilket fortfarande är pågående. Individuell inmatchning däremot skapar istället olika enheter, vilka då inte kan ersättas av en kpl. utbytes enhet t.ex. Så vill inte jag ha det. Jämför jag nu t.ex. direktljudet mellan hö/vä så är de nu riktigt likvärdiga.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-08 19:57

Ok, så kan det vara. Jag tänkte på de akustiska skillnaderna. Och där mäter i alla fall jag större skillnader än +/- 5% mellan mina element. Har för mig att du också visat skillander mellan elementen i höger och vänster högtalare tidigare i tråden. Sen håller jag fullständigt med om det opraktiska med individuell intrimning. Men vill man få bort enhetsvariationerna så kostar det kanske mer än att bara öka noggrannheten för filterkomponenterna tänker jag.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-09 17:40

Fick besked igår att de nya reflektorplåtarna är klara. Kan ev. ha dem tills nästa helg.

Utförde lite mätningar idag. Närmare bestämt sidomätningar.
Från direktljudet som är 0-grader, så mätte jag -25, -35-grader (inåt), och +10, +30, +45-grader (utåt).
Resultatet från dessa mätningar blev att vid mätningar inåt så börjar diskanten över 10kHz att dämpas. Antar att det är en effekt av dämppanelen mot väggen, då denna dämpning inte sker utåt för dessa vinklar eller större.
Vid mätningarna utåt så börjar basen att falla i nivå någonstans mellan 30 och 60-grader. Vid mätningarna inåt så syns ingen dämpning av basen, i varje fall så långt inåt som de mätningarna utfördes, -35-grader. Vilket i varje fall stämmer med samma vinkel utåt.
Motsvarande vinklar gentemot on axis-vinkel är +/-25-grader. Alltså, inåt -50, -60-grader, och utåt +35, +55, +70-grader.
Får nog senare mäta (med lite större eftertanke), med lite tätare intervaller utåt för att bättre se när basen börjar att falla av.
Skippade bilder på detta. Kan presentera sådan istället
Vid nästa mättillfälle.

Monterade kvartsstavar runt alla kanter idag också för jämförande mätning för att utröna ev. Kantdiffraktionsförändring. Visst kunde jag noterad en effekt av detta. Där det blev lite lugnare kurva. Men det kanske inte är värt besväret att åtgärda detta, med t.ex. montera utanpåliggande skivor vilka avrundas i kanterna upptill. I.o.f.s så skulle lådorna bli lite stadigare.
Tog bild på detta utförande, men skippar också dem. Inte mycket att se.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-10 11:09

Den här meningen ovan, blev nog lite fel.
"Motsvarande vinklar gentemot on axis-vinkel är +/-25-grader. Alltså, inåt -50, -60-grader, och utåt +35, +55, +70-grader."
Borde nog vara; Motsvarande vinklar gentemot on axis-vinkel är +/-25-grader. Alltså, inåt -0, -10-grader, och utåt +35, +55, +70-grader.
Varför man nu skall redovisa dem. Jag gjorde det bara för förtydligande om skillnaden mellan on axis och direktljud. Vilket blev kanske mer förvirrande med felskrivningen. :lol: :oops: :roll:

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-15 16:38

Det var ett tag sedan något inlägg, p.g.a. att jag avvaktar reflektorplåtarna.
Men då de dröjer så slet jag mig från lyssningssejourerna och justerade ett par mindre toppar i diskanten. Kanske lite i onödan, då jag inte vet vad de nya plåtarna för med sig i form av förändringar på frekvensgången. Justerade en topp runt 4.5kHz och en runt 6.5kHz. Det blev inte helt optimalt med den senare då jag saknade lämplig spole för det RLC’et. Toppen runt 4.5kHz dämpade jag med ett motstånd om 0.22Ohm, och toppen runt 6.5kHz tog jag som nämnts ned via ett RLC. Vill ju helst inte använda mig av RLC’er men det blir nog nödvändigt, kanske, om nu inte de nya reflektorplåtarna gör underverk förståss. Sedan så har jag ju inte heller kollat de andra vinklarna heller, vad nu det kan föra med sig. Men något “måste” man ju göra medans man väntar. Har också skrivit på en sammanställning av uppgifter o.dyl. Att avrunda det hela med framöver.


Detaljerat utsnitt via “Excel”. Pilar vid 4, 4.5 och 6.5kHz.
Bild

Direktljud 1m 3ms höger högtalare, före/efter ändringar.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-15 23:13

När man ändå håller på. Testade värden (blå) jämfört med simulerade värden (röd).
Simulerade värden är alltså med optimal spole, vilket jag saknade i sortimentet hemma. Får lägga till den i köplistan.


Blå test-RLC, röd med optimala värden, Grön utan RLC.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-20 19:40

Nu börjar det trilla in lite grejer. Hämtade ett paket från HiFikit idag. Hade kommit ett från Elfa Distrilec också men Postnord vände i porten!? Det stod i ett sms att porten var låst, och att jag därför får hämta ut paketet imorgon efter kl. 16:00 istället. Ja, vad faan tror de, vilken port går numera att öppna utan portkod??? Det är väl bara att slå en signal så kommer jag ner. Nåväl.

Fick lite spolar till RLC’erna.

Uppgraderade det invändiga kablaget från
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 0-m-p39955
Till
http://www.hifikit.se/kablage/hifi/kabe ... y-by-supra

Förväntan på detta är hög!

Blev också lite “fårull” http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik ... iel-farull
att använda istället för det nuvarande fluffet som jag har använt bakom övre basen i syfte att minimera stående reflexer o.dyl. där. Detta dämpmaterial har väl lite bättre egenskaper för syftet. Det överblivna tänkte jag använda vid den förnyade kontrollen av dämpanelens effektivitet.

Utförde lite testmätningar.
Mätte direktljud, vertikalt och horisontalt i punkten för 1m avstånd. Resultatet blev väl som förväntat.

Mätte också lite vinklar horisontalt, -30, -20, -15, -10, 0, +10, +15, +20, +30grader. Alltså utifrån direktljudsvinkeln 0grader.
+-30grader så börjar det dippa i de bägge registrens respektive höga frekvenser. I vinklar utåt för basen, och inåt för diskanten.
Nu är det ju inte någon extrem riktverkan på basen runt delningen som tur är. Och energi och tonkurvan ser så här långt raka ut. Så än verkar det väl vara bra.
Blir spännande när den är komplett med de nya reflektorplåtarna och efter “massvis” av vinkelmätningar kunna få en tydligare bild av den totala utstrålningen, eller däromkring.
Tänkte t.ex. utföra 3st mätningar vid varje mätpunkt, bas och diskant separata och tillsammans.
Takreflexen till 45grader. Golvreflexen, och sidoreflexen till 30grader. Tar nog inte mätningar till 60grader.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-21 16:10

Hämtade idag ut paketet med kondensatorer. Jag köpte SCR polypropylen 630V varianten. Tänkte att den högre spänningståligheten ger lite bättre kvalitet. I alla fall feelgood. Givetvis var 1st kondensator restnoterad till 8 december, så det blir inget färdigställt på ett tag.

Det ser ut som om jag får dela upp delningsfiltret på flera kretskort. Kretskorten är inköpta på HiFikit, med storleken 100 x 150mm, vilka är de enda som kan föras in i den övre baslådans basöppning där jag placerar filtren.

Filtren delas upp enligt,
Kretskort nr 1, diskantfilter
Kretskort nr 2, basfilter utan RLC
Kretskort nr 3, basfiltrets RLC
“Kretskort” nr 4, ambiensdiskanters filter. Kopplas på dess högtalarterminaler.
“Kretskort” nr 5, lågbasfilter. Kopplas direkt på högtalarflatstift.

Förtydligande angående att jag inte mäter sidovinklar större än +-30grader beror på att 30grader är typ standard, och att med direktljudsvinkeln som standard, så motsvarar det betydligt större vinkel sett från vinkeln on axis. Man får då addera nedanstående vinkel med uppmätt sidovinkel/reflex. Lite beroende på vilket C-C mått man använder.

C-C 250cm, 22.62gr ljudets gångavstånd i vinkel 325cm.
C-C 300cm, 26.57gr ljudets gångavstånd i vinkel 335cm.


SCR kondensatorer
Bild


Sidoreflex
Bild


Då återstår väl bara inväntan på reflektorplåtarna. Och de restnoterade kondensatorerna då förståss.


Fick med mig några låtar från äldsta flickan i somras.
Portugal. The Man, Feel it still
Childish Gambino, Redbone
Hittade själv en favorit för ett par veckor sedan. Mysig bas.
Jidenna, Decibels

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-21 19:50

Gillar du Childish Gambino kan jag tipsa om Funcadelic/Parliament katalogerna. /m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-23 17:02

Justerade vänster högtalares temporära reflektorplåt idag, och gjorde därefter en LTAS-mätning. Se nedan. Diskantnivån såg nu mer lika ut höger högtalares.
Igår mätte jag de grundläggande reflexmätningarna, vilka såg bäst ut hittills. Bl.a. den svåra summeringen tak- golvreflexen låg rak inom några dB upp till ca 15kHz.
Riktigt nöjd med hur det låter också.


LTAS 2017-11-23
Bild


Funderade på hur man kan ordna reflektorplåtar. Utifrån de ordinarie så kanske man kan fila upp radien för domen till radie 22mm. Sedan så såg jag att Biltema har en stålplåt om 0.7mm. Klipper man då av hörn på denna som motsvarar den vertikala delen på reflektorplåten, så kan man ju limma på dessa över den ordinarie. Man får då på denna fila ut 1mm a’ 44mm över radien. Man skulle kanske testa?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-24 16:07

Inga reflexplåtar utf. nr 2 denna vecka heller.

Undrar om man inte kan använda kopparplåt till reflexplåtar. Kan ju kanske bli snyggt. Då kan man kanske borra hålet r = 22mm, och sedan klippa mitt itu. Och därefter klippa till den andra plåthalvan för att sedan löda ihop dessa. Men var får man tag i tunn kopparplåt idag. Bekymmer, bekymmer!

Det börjar bli dags att titta över filterlayouten på kretskorten. Blir lite trångt men skall nog gå. Får väl bara försöka att placera spolar i vardera ände på kretskortet för de större med störst magnetfält. Någon mindre får jag försöka vinkla till och placera i mitten. Jag får väl kontrollmäta också för säkerhets skull.

Reflexmätningarna jag nämnde i förra inlägget, nedan.

Reflexmätningar
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-12-06 16:52

Så då har de nya reflektorplåtarna kommit. Stort tack är väl det minsta man kan säga för denna ynnest.
Skrattade lite då min vän skickade tillbaks bilden jag skickat upp med de nya reflektorplåtarna monterade. Jag nämnde i samband med detta att jag nog målar skruvskallarna svarta på de nya längre skruvarna jag bytte till. På bilden hon returnerade var skruvskallarna OCH reflektorplåtarna målade svarta, med kommentaren: blir mer stilrent då! Eeh, går väl att eloxera plåtarna i.o.f.s. kanske kan bli snyggt. Men då skall man också kanske montera de svarta basarna upptill också. Synd att jag hann dra bort skyddsplasten, annars så kunde man ju ha provmålat på den.
Lite snyggare blev de allt de nya jämfört med de jag hade monterat plåtar på. Plåtarna var lite tunna så de blev en aning buckliga.
Som synes på bilden så har jag monterat filtren på kretskort.
Har passat på att provlyssna under tiden jag inväntade de nya reflektorplåtarna, och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med hur det låter nu, oavsett allt slit. Kostade väl en del, men det har samtidigt varit lite kul. Samtidigt är det också tillfredsställande att veta att man har fått ihop det själv, och kunskap om vad de presterar i detalj. Känns lite tryggare att veta hur de mäter i rummet.
Har bestämt mig för att ta en liten paus ifrån detta, då man har blivit lite sliten av allt arbete. Man har ju inte någon arbetskapacitet längre när man går hemma och skrotar om dagarna. Plus att jag har blivit lite less på monologen i tråden. Men avser att återkomma längre fram med mer.


Nya reflektorplåten, (och filtren på kretskort)
Bild




Skiss över direktljudsvinkeln
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-12-06 18:04

galder skrev:Har bestämt mig för att ta en liten paus ifrån detta, då man har blivit lite sliten av allt arbete. Man har ju inte någon arbetskapacitet längre när man går hemma och skrotar om dagarna. Plus att jag har blivit lite less på monologen i tråden. Men avser att återkomma längre fram med mer.

Lite slutgiltiga mätresultat och lyssningsintryck med allt på plats skulle vara roligt! :D

Ditt "slit" i denna tråd har givit mig nya idéer och målbilder, som jag hoppas jag får möjlighet att vidareutveckla i något kommande bygge.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-12-07 15:58

Kom på att skriva inte var så slitsamt som att fysiskt hålla på med högtalarna.

Matssvensson skrev
“Lite slutgiltiga mätresultat och lyssningsintryck med allt på plats skulle vara roligt! ”
Kul om detta kan inspirera någon till egna äventyr Mats, ser fram emot den tråden.

Jo det kommer när jag har återhämtat mig lite.


Kan nämna att jag förskjutit diskanternas centrum uppåt, inåt, ifrån reflektorplåtens veck (se skiss och bild nedan). Detta för att sänka nivån på den stigande kurvan (utan plåt), vilken blev för hög utan denna åtgärd. Finns kanske lite kvar att göra där fortfarande.
Lite fiffigt att reflektorplåten fungerar som L-pad dämpsats, vilket medförde att jag slapp dessa dämpsatser i filtren. De lyfter ju också nivån i det högre registret. Tur att jag kom på att testa lite olika utföranden av öppningen i reflektorplåten, vilka nu är optimerad för denna diskant.

Direktljud 1m 3ms med nya reflektorplåten
Bild


Förskjutning av diskanten i förhållande till reflektorplåtens veck.
Bild


När jag bytte till längre skruv på basen så kunde jag notera att dippen vid 1.2kHz minskade i djup? Mitt antagande om detta var att det kanske var lite läckage då alla skruvar inte hade “tagit”. Glad i hågen så bytte jag skruvarna även på den andra högtalaren, men till min besvikelse så blev det inte samma positiva förbättring på denna. Vete tusan vad denna skillnad kan bero på? Fortfarande otät?

Vänster/höger dipp
Bild


Monterade en högtalaranslutning på sidan av den befintliga, där jag splittade upp plusledningen till ambiensdiskanterna. På det viset har jag möjlighet att ansluta dessa med en kort kabelsnutt, eller om jag bockar till ett par bitar koppartråd i U-form att ansluta mellan dessa uttag.


Köpte några meter lödtenn med blyinnehåll av HiFikit, för att löda kretskorten. Det var skillnad mot de numera lödtenner utan blyinnehåll. Trodde att lödtenn med bly var förbjudet. Men i vilket fall, så blev det normala lödningar med detta lödtenn, jämfört med de utan som dels frätte sönder lödspetsen, och gav tveksam hållfasthet.


Behöll den tunnare (OFC) ledningen i lådorna, då den nya var lite väl kraftig. Den fick istället bli högtalarkabel mellan föstärkare och högtalare.

Hittade en “gammal” beskrivning av kabelsatsen invändigt, som jag har använt.
Ser ut som följer:

Materialåtgång
Kabel OFC koppar 1.5mm2, 2 x 7m.
Flatstiftshylsa FRF2, 5st
Flatstiftshylsa FRF4, 2st
Flatstiftshylsa FRF6, 3st

Bas (mellanbas, lågbas)
1st 1m, in till kretskort, plus. minus
1st 1.5m, ena änden, 2st FRF6 för lågbas (mellan dessa monteras konding 300uf). I andra änden (pluskabeln) 1st FRF4 till mellanbas minus. Minuskabeln monteras på kretskort minus ut.
1st 1m, enkelledare, 1st FRF6 för mellanbas plus, och kretskort plus ut.

Diskant
1st 1m, in till kretskort. Plus, minus
1st 1m, 2st FRF2 (nytt 1st FRF2 och 1st FRF4 till nya diskanten) till diskant. Andra änden till kretskort, plus, minus.

Ambiensdiskanter
1st 1m, 2st FRF2 till ambiensdiskanter (1st till vardera ambiensdiskant plus, resp. minus).
1st 0.5m, enkelledare, 2st FRF2 till mellan ambiensdiskanter (1st till vardera ambiensdiskant plus, resp. minus).

Edit: hittade en tillhörande bild på kabelsatsen

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-12-07 18:17

Kul att du blev nöjd med de nya reflektorplåtarna. Och bra att du experimenterade fram formen som du tyckte gav bäst resultat. Det ser snyggt ut, både mekaniskt och mätmässigt.

En mellanregisterdip i detta område brukar inte sällan bero på en kantreflex från konens upphängning, men jag får svårt att få ihop det med att du såg den redovisade förändringen när du bytte skruv. Ändrade du något i mätsetup? Blir det annorlunda om du vrider elementet med- eller motsols till en annan position? Men visst ska det vara tätt.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-12-07 18:26

Jovisst är det en kantreflektion vid 1.2kHz, vilket syns i impedansmätningen. Det enda jag gjorde annorlunda var att vrida elementet ett kvarts varv. Skulle det kunna påverka? Kan ju testa på andra lådan också förståss. Har sett någon mätning där detta element används, som också visade en dipp off axis, så det är nog inbyggt i konstruktionen. Men är lite irriterad på denna dipp, så hade man kunnat påvetka den vore det bra.

Användarvisningsbild
Waxxarn
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2005-04-10
Ort: Vadstena

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Waxxarn » 2017-12-20 12:05

Var förbi galder igår och lyssnade, kan säga som så att det lät riktigt trevlig :) Har iofs ingen referens till hur L8 låter original men jag skulle kunna ha galders högtalare hemma i vardagsrummet utan problem :D
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-12-21 01:48

Kul att höra/läsa! :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-12-23 17:12

Årssammanställning

Lite av vad som har uppnåtts så här långt. Jag avser att fortsätta mätningarna nästa år, så att de blir med senaste utförandet.

Diskanten
Har monterat den nya reflektorplåten som jag tog fram via tester för den nya diskanten, vilket visade sig bli lyckat vad avser en mer utsträckt diskant, jämfört med original reflektorplåt. Den nya öppningen i reflektorplåten visade sig bli bäst när den ligger tajt över domen, med litet spel, men som klarar domens spel om +/- 0.5mm.
Vid montering av reflektorplåten så fick jag förskjuta diskanten snett uppåt ett par millimeter, vilket behövdes för att jämna ut frekvensgången. Slapp i.o.m. reflektorplåten att använda någon dämpsats på diskanten, då reflektorplåten tog ner nivån så pass mycket. Fick dock hjälpa till att ta ner en puckel runt ca 5-8kHz med ett RLC, och dämpar också nivån med ett seriemotstånd om 0.56ohm. Totalt så har den väl en aning svag energi vid mätning av totalljudet vid 3m avstånd, vilket väl beror på att endast en del av domen används, och att diskanten faller lite i större vinklar, oavsett att utsträckningen vid 1m mätningar visar på en ökning i allra högsta diskanten. Ett kompromiss man får göra här alltså. Men som tur är så sitter jag ju på lite längre avstånd än en meter och lyssnar. Plus att jag väl ändå inte hör de frekvenserna.

Mellanregister/övre bas
Med denna så har jag via filtret tryckt ner överhörningen över delningens frekvens (med en konding över L2) riktigt bra, så nu är utsträckningen av frekvensgången som jag vill ha konstruktionen (200- (”eg. ca 300Hz”) 4000Hz), och ljudet störs inte av den höga delningsfrekvensen runt delningen eller över denna. Har kvar att besluta om jag skall sänka delningen mellan övre och lågbasen till 200Hz eller inte. Jag skall byta ut befintlig kondensator till en med bättre kvalité än originalets, och då får jag ta detta beslut. Har också kvar att testa om störningen av kantdiffraktionen vid 1,2kHz kan förbättras på också höger högtalare som för vänster, vilken blev mindre djup när jag vred vänster högtalare vid montering jämfört med tidigare.

Lågbas
Denna har jag ännu inte mätt upp, vilket väl skall göras. Har i.o.f.s. mätt något med det förra utförandet, men då med originalbasen. Men som sagt, först skall kondensatorn bytas ut.

Ambiensdiskanter
Dessa använder jag inte alls. Men de sitter kvar och med delningsfilter, men jag installerade ett par högtalaranslutningar i serie med pluspolen för dem, så att jag ändå har möjligheten att ansluta dem med en kabelstump om jag skulle vilja.

Delningsfiltren
Dessa är nu monterade på kretskort och monterade i övre baslådan. Det krävdes ett extra kretskort för basens RLC (för området ca 500-1.000Hz), vilket inte fick plats på basens kretskort, då det blev lite mycket spolar där, som annars kan interferera dem emellan. Men med stor sannolikhet så är de fastställda nu.

Mätningar
Har hittat uppgifter om vid vilka vinklar reflexsmätningarna skall utföras. Och att de relateras till direktljudet och dess vinkel, och inte till baffelns vinkel, vilket väl är en självklarhet. Har också förutom summeringar, tittat lite extra på övriga vinklar mellan “standardmätningarna”, och hur de olika vinklarna mäter runt delningsfrekvensen, angående eventuella toppar i dolda vinklar som kan ställa till det med ljudet, utan att synas vid direktljudsmätningar.

Hur låter det då
Ljudet upplever jag som detaljerat, utan överdrifter. Diskanten har inte tillstymmelsen till att låta skarpt eller vasst, utan låter klangligt riktigt. Basen har förståss fått en mer detaljerad karaktär. Lågbasens nya element bidrar med det, och går djupt. Nu pratar jag om vardagsrumsljudnivåer, då det är en 6.5” bas. Och förutom det som den trevliga besökaren jag hade hemma för ett par dagar sedan nämnde, så försvinner ju högtalarna vid lyssning, vilket är trevligt. OA rules!

Vad återstår
Kanske lite mer intrimning av diskanternas frekvensgång.
Kontroll av höger högtalares kantdiffraktion, om den förbättras som den vänstra gjorde med vridning av elementet. Alltså att dippen vid 1.2kHz minskar.
Mätningar i alla dess ledder med det nya utförandet efter införandet av den nya reflektorplåten.
Målning av skruvskallarna på övre baselementet.
Nu har jag ju lite mer dämpmaterial, så förnyade mätningar för utrönande av dämppanelens effektivitet kan utföras, där jag nu då också kan mäta med större storlek på dämppanelen.
Köpa nya kondensatorer för lågbasen, och besluta om delningsfrekvens. Bör kanske börja med detta innan mätningar.

Till sist; GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
Ett extra tack speciellt riktat till Peter Steindl som har varit så hjälpsam med hur man bäst mäter upp högtalare.

Vi ses/läses nästa år.


Vinkelmätningar runt delningsfrekvensen 4kHz
Bild

LTAS
Bild

Skönljudande högtalare
Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav STDI » 2017-12-23 18:58

galder skrev:...
Lågbas
Denna har jag ännu inte mätt upp, vilket väl skall göras. Har i.o.f.s. mätt något med det förra utförandet, men då med originalbasen. Men som sagt, först skall kondensatorn bytas ut.
...

Hur stor (både fysiskt och värde) är denna kondensator?

Imponerande arbete. Skulle vara kul att lyssna på jämsides med original.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-12-23 22:25

Det är en elektrolyt kondensator, icke polariserad, på 300uf/100V +/- 10%
Storlek ca 20 x 40mm

Finns polypropylen kondensator från ca 500kr/st

Tror att det räcker med att endast lyssna på dessa, för det är riktigt stor skillnad i ljudåtergivningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 8 gäster