Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav paa » 2018-10-27 13:57

Har du tittat närmare på Naqrefs lösning med ambiensdiskanter på Larsen L8?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-10-27 15:05

Inte egentligen. Inte mer än mätt lite på dem.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-12 16:16

Uppgraderingssjukan slog till i helgen. Som tur var med inte så svår ångest. Jag tittade in på sajten för mjukvaran jag använder för min Raspberrypi/HifiBerry Digi + streamer. Såg där att det jobbas på en beta-variant. Jag hade innan version 0.4, men nu då version beta 0.5. Rätt mycket var gjort “under huven”, men kanske inte så mycket rörde det jag använder, då jag enbart streamar Tidal via denna. Läste lite på forumet, vilket kan trigga igång tankarna på diverse ormoljeförbättringar dessvärre. Såg något om att ändra strömförsörjningen till Digi +, genom att försörja detta kort separat. Så gick den dagen, med att läsa på om detta. Läste olika trådar och halvsuspekta recensioner av Digi +, och då och då nämndes ett annat “digi”-kort som fick genomgående positiva omdömen om att den var ett lyft i förhållande till den befintliga HifiBerry Digi +. Gick så småningom över till att läsa om denna, då jag kunde konstatera att strömförsörja Digi + separat kanske inte var någon större vits med. Annat hade det kanske varit om jag hade använt en påbyggnads-DAC på Raspberrypi, vilket jag ju inte gör.

En vad jag tycker är en bra beskrivning av uppbyggnaden av Allo Digione (som kortet heter). Och som sammanfattningen i slutet av citatet säger, “In summary, what the DigiOne does is to provide your existing external high-end DAC with a super clean S/PDIF signal,”. Vad mer kan begäras.

“The solution is to use an add-on board that plugs directly into the GPIO header of the Pi. This board (like the DigiOne) connects directly to the I2S (Inter-IC Sound) interface that is a separate data bus from USB. Now you can receive the music files over USB, LAN or WiFi and send the output to the I2S interface essentially eliminating this mentioned bottleneck. What makes the DigiOne special is that it has a “dirty” region that receives the noisy power and data signals from the Raspberry Pi, cleans it up with various kinds of high quality electronics, reclocks the digital audio signal, and sends it over to a “clean” region where the jitter and electronic noise figures are measured and published at 0.6ps and 50uV respectively. And this is achieved with using a switch mode power supply. This essentially means that you get a super clean digital signal ready for the DAC to receive. The DigiOne only produces digital audio out in the form BNC and RCA S/PDIF signals. Allo also produces another product, the USBridge, which does the same, but also provides a super clean USB connection.

In summary, what the DigiOne does is to provide your existing external high-end DAC with a super clean S/PDIF signal, with the music source file ideally received over the network or from a USB hard drive connected to the Raspberry Pi. You can see it as a replacement device for your CD player.”

https://www.avforums.co.za/index.php/topic,68134.0.html


Sedan har de givetvis tagit fram en super, duper signatur-version av Digione för $293, jämfört med de $121 Digione kostar. Vad får man för de extra slantarna då, tja bättre komponenter, resultatet av något mindre jitter och brus om kanske tiondelar av ps och några uV lägre mätvärden. Men där sade förnuftet ifrån. Det borde inte kunna detekteras vid lyssning.

https://allo.com/sparky-eu/digione.html


Blir kul att höra om någon förbättring av ljudet uppnås nu.
Kan inte påstå att jag annars är missnöjd med ljudet från HifiBerry Digi +, vilken ihop med en Raspberrypi är något av det mest prisvärda i hifi-sammanhang jag har köpt.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-13 12:18

Tänkte att jag skulle beskriva vad som behövs för att iordningsställa en streamer OM nu någon skulle vara intresserad av den.
Den används alltså för att kopplas ihop med en befintlig DAC*, som måste ha en RCA eller BNC koppling på ingången. Du kan hantera USB-pinne med musik kopplad till Rpi = (raspberrypi), NAS, strömmande musik m.m. Upplösningen är begränsad till 192kHz/24bit, om nu det skulle vara ett problem.
* Själv använder jag en DAC med “Morello-approved DAC-chip” Burr-Brown PCM1704.

Ingående delar,

Raspberrypi modell 2B, 3B Rpi modellerna 2, 3 har vilken som kraft nog för audiosyfte

Digi-kort HAT (digital audio output), (ljudkort). Hifberry Digi + (finns olika varianter), Justboom Digi, Allo Digione.

Mikro SD-kort. Min. är 4GB (vid användande av mjukvara RuneAudio)

Audiomjukvara. Ex.is Runeaudio, Volumio.**

En låda med möjlighet för HAT (Hardware Attached on Top) alltså en högre modell än den enbart för Rpi. Denna är beroende av vilket “Digi”-kort som används.

CAT6 nätverkskabel (mellan router och Rpi) finns Wifi inbyggt i Rpi men anses åtminstone för Rpi 2, Rpi 2B att vara instabilt. Det skall ha förbättrats i.o.m. Rpi 3 B, men CAT6 är en trygg lösning.

RCA (SPDIF) 75 ohm, eller BNC kabel mellan “Digi-kort” och DAC.

Nätbula. Kjell&co har väl en för 199kr, IFI iPower för 700kr skall väl också vara bra. Själv kopplar jag via ett nätfilter.

Styrapp, Android Bubbleupnp, Runeaudio

**
Runeaudio anses vara en audiofil sådan, med minimal “kernel”, inriktad för opåverkad uppspelning, (de har i inställningar en funktion där man kan laborera lite med ljudet, MEN där de också är ärliga nog att påpeka att man då sannolikt introducerar jitter m.m. seriöst enligt mig då inte alla är ute efter bästa möjliga ljud). För installation av audiomjukvaran på SD-kort via Win10, så behövs freeware Win32diskimager. Ex. Winzip (utvärderingsversion väljs i app) för att packa upp Runeaudio GZ-format packade formatet. Vissa inställningar behöver sedan göras i audiomjukvaran t.ex. val av (i2s) Digi-kort. Beskrivning av detta finns på respektive hemsida. Ser ut så här i den upppackade filen config “# Uncomment one of these lines to enable an audio interface
#device_tree_overlay=hifiberry-dac osv”. Alltså ta bort # före device... och spara. Kan visst utföras via UI för Runeaudio via webläsare på adressen http://runeaudio.local/


Kostnader

Rpi 350kr

Digi-kort, ex. (HifiBerry Digi + 430kr), (Allo Digione 1200kr)

Mikro SD ex.vis 16GB 150kr

Audiomjukvara 0 kr

HAT-låda ca +150 kr

CAT6 nätverkskabel ca +150kr

RCA, BNC SPDF-kabel ca +250 kr

Nätbula ca +200 kr

Styrapp +0 kr


Summa +1700kr


Tror att jag fick med det mesta här.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-13 17:46

Tog in lite nya artister i Tidal, för genomlyssning efter nya fynd. Gjorde lite korta noteringar om mitt utlåtande, och inspelningskvalite. För en artist blev det lite mer noteringar i efterhand, då jag tror mig ha hittat en årsbästa. Blev lite lyrisk, och öronen växte ut liknande Dumbo's. Denna kommer nog att lyssnas rätt mycket till framöver. Blir bra att ha att jämföra med det nya digi-kortet sedan (Allo Digione) omnämnt i det förra inlägget.

Artist/kort utlåtande/kort om inspelningen

Hana acbd - bra, insp ej bra modern
Malia - nja, ingen vidare sångerska
Alina Baraz - tja
Nia Waq'iah - intressant, insp bra
Abi Ocia - intressant, insp bra
Madison McFerrin - bra, insp sisådär bra på röster
Ravin Lenae - tja, insp modern idiotbas
Oshun - intressat, insp modern
Nai Palm - intressant, insp bra
Jamila Woods - bra, intressant insp bra
Sudan Archives - intressant, insp modern idiotbas
VanJess - intressant, insp modern idiotbas
Tokimonsta - bra, insp modern
Marian Hill - intressant, insp modern idiotbas
Allie - lugna, insp modern
Jaz Karis - tja, insp modern
Lindsey Webster - modern klassisk, insp ok
Poppy Ajudha - intressant, insp bra
Deva Mahal - bra, insp ok
Yebba - riktigt bra, insp bra
Renee Dion - bra, lugna, insp modern
Lorine Chia - bra, intressant, insp modern
Ella Mai - nja, insp modern idiotbas
Raveena - bra, lugna, insp bra
Emmavie - modern rap, insp bra
Radient Children - bra, lugna, insp bra modern
Maleke O'Ney - (Confessions of a pentecostal girl) wow, höjdare, årets fynd, insp kanon, livekänsla, tung bas men i balans. Bas 3min in på "Over here", 4:15 in, bassolo på "Rebirth". Lite märkliga avbrott i solot? Reagerade inledningsvis på ordet pentecostal i titeln och var lite tveksam, men det vändes snabbt. Måste jaga lyrics eller lyssna noggrant på texten. Men ordet "confessions" i samma mening (CD-titeln) låter ju lite lugnande.

Senare favoriter, (artister) som lyssnats till
AU/RA
Maylee Todd
Alex Isley
Niia (live from KCRW)

Angående appen Bubbleupnp. Såg att appen kunde visa lyrics via appen Musixmatch. Den visade/hittade inte samtliga texter, men ändå tillräckligt bra och med bra funktionalitet.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-14 10:17

Runeaudio skrev följande om eventuella ljudförbättringar har uppnåtts via version Beta 0.5 jämfört med den tidigare versionen 0.4.

“The Linux kernel (alsa) has been patched to be able to sample at 384k instead of the standard 192k and all packages (MPD, shairport, etc.) have been updated, so I would expect that many bugs have been fixed.”

Inget revolutionerande kanske men knappast sämre än innan då i varje fall.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-14 10:28

Citat från ett inlägg av Peter Steindl i en tråd från länken nedan
pkt nr 3
“…Det kan också vara så att den akustiska tonkurvan ut från högtalaren kan variera i tiden så att den uppvisar en dip på exempelvis 6 dB vid en tidpunkt och en topp i samma område på 6 dB vid en annan tidpunkt. Integreras båda dessa vid mätning så blir resultatet en rak tonkurva. Men vid respektive tidpunkt kan respektive tonkurva se usel ut.”
viewtopic.php?p=2018872#p2018872

Intressant
Har tidigare tittat lite på en mätnings beteende vid kortare tid än mitt normala 3ms/1m. Inte riktigt samma sak som att mäta på olika avstånd, då det vid samma mätning ges mindre antal samplingar om man analyserar vid kortare tider. Det blir väl en form av utjämning. Har väl mätt några enstaka mätningar på 0.5m, utan att se något speciellt, eller efter det tänkt så mycket på det.
Får fundera lite mer på vilka avstånd som det bör mätas på. Kanske kan man få fram något svar genom att testa t.ex. direktljudet i steg om 1dm kortare, för att se hur det förändras. Skulle behöva en robot för alla dessa vinklar och avstånd, då det drar iväg i antalet mätningar. Men håller man sig till i första hand till standardvinklarna, så blir väl det kanske en kompromiss man kan klara av, och få ut något av. Men det får väl testmätningarna ge svar på.

Att man kan se förändringar i frekvensgången i olika vinklar är väl bara naturligt då de förhåller sig till olika avstånd från de omgivande ytorna som sett ur den synpunkten är olika. Jämför man t.ex. direktljudet och on axis så ser man skillnader, då jag har justerat ljudet efter direktljudet. On axis är ju en vinkel som man tar med i summering s.a.s.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-16 21:29

Idag kom det ett litet paket. :)
Allo Digione plus låda.
Monterade ihop det och ändrade i2s-enhet i Runeaudio UI. Skönt med betaversionen där man kan välja det direkt där. Mot tidigare där man fick plocka ut SD-kortet och via datorn ändra i config-filen. I synnerhet nu med den nya Allo-lådan, där SD-kortet sitter lite avigt trångt till.
Såg också under volym-inställningarna att de menade att användande av den var menligt för ljudkvalitén.Så jag valde "disable" för bästa ljudkvalité förståss. Hur lät det då, tja dessa högtalare kan inte låta dåligt vad heller som, men tyckte att jag upplevde förändringar till det positiva. Det skall bli kul att lyssna igenom lite mer ordentligt. Men med det nya kortets väl genomtänkta uppbyggnad så kan det nog bli riktigt bra. Blir mätningarna bättre nu? :lol:


Bild

Om någon har intresse av det gamla Hifiberry Digi + kortet plus låda så finns det tillgängligt. Det fungerar med både rpi 2/3.

Tillägg
Såg förresten att Raspberrypi skall släppa en nedbantad rpi. Och att de håller på att ta fram en mer avancerad version, så modell 3 är den sista i detta utförandet. Undras om nästa blir bättre för audiobruk. Man kan ju alltid hoppas.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-19 19:58

Tänkte göra en avståndskontroll på direktljudet i förberedande studie.
Mätte på avstånd 0.5, 1.0, och 1,5m (3ms).
Såg ingen direkt skillnad förutom då att det kom in mer reflexer vid 1.5m. Lite oroligare mätning dock vid 0.5m. Så vad gäller gatade mätningar så fungerar nog ändå 1m bäst att avläsa, och kanske bäst motsvarande mot utstrålningen. Det skulle nog också bli svårare att justera frekvensgången efter mätningar på 0.5m eller 1.5m. Men kommer nog ändå att göra lite mätningar i lite olika vinklar för att se skillnaderna, om de nu blir olika gentemot de på 1m avstånd.
Men först så måste jag kapa till radielisten som skall sitta i anslutning till reflektorplåtens kant, vilken har visat ge bättre frekvensgång. Har svårt att göra detta p.g.a. avsaknad av bra verktyg, så det stoppar upp mätningarna i tid.

Det framträdde en reflex vid 6kHz som inte har funnits där tidigare. Enda skillnaden mot tidigare mätningar är att nu har jag monterad tyg över dämpmaterialet. Tydligen ett högst olämpligt sådant. Reflexen stämmer också med avståndet till tyg. Får väl plocka bort det, bara för att sedan göra en verifierande uppmätning. Alltid är det något. Köpte ett billigt tyg, bara för att snåla in lite, vilket nu istället gör att slutkostnaden blir ännu högre, än om jag hade kostat på mig det dyrare från början. Lite märkligt ändå att man skall få en sådan effekt av ett tyg. Men det är kanske lite skillnad vid dämpning än mot när ljud spelas igenom det. Hade jag ingen aning om.

Så här såg det ut tidigare på direktljudet, 1m och i detta fallet lite mindre än 3ms.
Bild
Blir ingen bild på reflexen.

Lyssnade på lite musik idag för att lyssna på den nya Allo Digione. Tycker mig inte kunna påstå att jag hörde någon skillnad. Tvärt emot vad alla har skrivit om upplevd skillnad. Kanske att det blev ett lite mjukare ljud, och stramare bas. Lyssnade på bl.a. Sophie Zelmani’s låt Churchbell från CD’n Soul. Drog upp ljudet lite för att lyssna på hennes sång. Där fanns inget hårt eller så, utan s och church-“ljuden” lät riktigt bra. Likaså lät trumpeten på Amana Melomé’s Icarus från CD’n Lock and key riktigt bra. Den nya favoriten Maleke O’Ney lät också den riktigt bra, utan att vara bra för lyssning efter missljud e.dyl. Men nu med Allo Digione med dess bra konstruktion så är feelgood-känslan bättre i varje fall. Skitsvårt det här med att lyssna efter förändringar med “hörselminnet” som referens. Bättre då att försöka lyssna efter hur det nu låter istället.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-23 16:22

Då har man beställt högtalartyg. Efter sökande vitt och brett efter något riktigt glest tyg, vilket var svårt då knappt någon försäljare uppgav viktangivelse per cm^2, vilket jag antar att det är det gällande för att bedöma tygets täthet. Förbisåg först kanske det mest uppenbara stället HiFikit, men efter tips om detta från flera Faktisianer t.o.m. med bild i ett fall, så fick det bli köp från dem. De uppger ändå följande "Tunt, elastiskt och halvgenomskinligt högtalartyg för dig som vill klä om dina befintliga fronter eller tillverka nya.
Minimal inverkan på ljudåtergivningen och kan även läggas i dubbla lager utan att det påverkar ljudet nämnvärt." vilket väl låter övertygande. Bara att kontrollmäta för att verifiera påståendet.

De hade också SB Acoustics originalfronter till mellan-/bas-elementen till något rabatterat pris. Tänkte ha dem som kattskydd, så att man slipper ha mjukdjur där på högtalarna som hoppskydd. Kan ju testa att mäta för jämförelse med, utan dessa. Tänkte alltså endast hänga dit dem löst för att vid lyssningstillfällen plocka bort dem.

Då är väl bara ambiensdiskanterna i riskzonen från små kattassar. Funderar på att lägga små bitar av nät under tyget och över öppningarna i golvdämpskivan som skydd.

De där extra diskantstödsdiskanterna jag nämnde tidigare avstod jag från. Ser inget direkt behov av dem, när jag nu har lyssnat lite mer. Men kanske kommer upp igen vid något senare tillfälle.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav radelius » 2018-11-24 16:32

Övertar tacksamt ditt gamla hifiberrykort :)
H/S

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-26 20:37

Sitter och väntar på tyget till dämppanelerna, och gjorde idag några mätningar för att kolla igenom tillvägagångssättet, då det var ett tag sedan jag mätte senast. Nåja, i varje fall hanterade datat i officeprogrammet för summeringar.
Använder WPS-Offfice, (gratisversionen) vilket är riktigt kraftfullt och lättanvänt (nåja). Fick formatproblem, (antar jag), när jag skulle klistra in *.txt-filerna med data, vilket inte lät sig göras, utan decimalavgränsningen försvann då. Ändrade i textfilerna från punkt till komma där, och då fungerade det. Så har det inte varit tidigare, så jag får vid tillfälle försöka reda ut det.
Mätte i varje fall direktljudet, takreflexen, och sidoreflexer inåt/utåt. Hoppade över golvreflexen.
Summerade direktljudet med respektive reflexvinkel.
Har i dessa mätningar nu också en reflex runt 14.6kHz, som visar sig som en smal dipp där, vilket får kollas upp sedan med tyg monterat. Och det blev lite extra krokigt då jag inte rensade bort saker runt högtalaren. Takreflexen blir lite “dippig” då den mäts nästan rakt upp, (Liknande för golvreflexen).
Resultatet skall ju vara så rakt som möjligt, sååå...
Knepigt egentligen att man kan forma ljudutstrålningen efter önskemål i olika riktningar. Normalt så är väl on axis-vinkeln rakast, men inte här, utan liknar mer takreflexen. Takreflexen mäts i vinkel med direktljudet, så den är hyfsat off axis.
Skulle vara intressant att se energiutstrålningen, totalt och för lite olika vinklar. Detta med tanke på riktningen av on axis. Men det mäter ju i varje fall bra i detta rum med LTAS, nåja lite energisvag diskant i högsta toppen. Och lite mycket lågbaslyft om man skall vara noga.


Summering av Direktljud och vinklar uppmätt på 1m, 3ms. Satte bilden till halva måtten på liggande A4.
Bild

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav rqu » 2018-11-27 00:24

Det där med punkt och kommatecken låter som klassikern med valt språk. Olika språk har olika tecken för decimaler. Svenska har kommatecken och engelskan punkt.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-27 00:52

Nu var det inte så enkelt.
I WPS har jag originalspråket engelska.
*.txt-filen är skapad i ett engelskspråkigt program. Inklistrat med punkt som decimalavrundning ger ingen decimalavskiljning alls.
Inklistrat (ändrat i fil) ger normalt resultat.
Det går inte heller att söka och ersätta punkt med komma, tydligen då decimalavdkiljningen inte finns vid inklistring med punkt.
Det är såvitt jag kan se nummerformat på cellvärdet. Tänkte om det kanske kan vara ej kompatibla teckenstandarder.
Får kolla på det vid tillfälle.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-27 15:26

Ger upp med att hitta någon standard som fungerar. Försökte importera filer och testade med olika standarder, men fick inget att fungera. Enda lösningen blir att söka och ersätta i notepad (punkt/komma), och kopiera/klistra in. Det verkar som om programmet negligerar punkt som tecken, och endast formaterar som tusendelsavgränsare. Det finns väl ingen support att kontakta, i synnerhet som gratissnyltare. :oops:

HifiBerry'n Digi + är nu såld i varje fall. Hoppas att köparen blir nöjd.

Fick HiFikit's tyg och SB Acoustics elementskydd idag.
På elementskydden fanns lite grunda urtag med magneter för elementets monteringsskruvar, om man nu inte som jag använder mässingsskruvar. Men min avsikt var ju endast att använda dem som kattskydd, så de får stå lutade mot elementen, vilket kanske i varje fall skyddar mot en fel-landad katt. Skulle jag använt dem monterade som avsetts, så hade jag behövt gröpa ur lite på golvdämpningspanelens kant. Annars verkar tyget ännu tunnare än HiFikit's, men med mindre hål. Jag upplevde det som mer genomsläppligt ändå, via blåstest.

Blir till att testmäta med HiFikit's tyg imorgon. Det verkade inte vara någon jättestor skillnad gentemot Biltema's, men ändå till som det verkade mer genomsläppligt. Bara att hoppas på det bästa. :|

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-29 16:24

SÄLJES!

Bud.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-11-29 16:51

Vad är det du säljer? Funkar inte hifikits tyg i din applikation? Jag tror du bör vara förberedd på att inget tyg är helt transparent för akustiska ljudvågor. Tippar att 1 dB vid 20 kHz är en hyfsad siffra. Det betyder att om man dimensionerar för + 1 dB utan tyg så kan det bli rakt med tyg.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-11-29 17:05

Vad är det för reflex på grund av högtalartyget till ditt dämpmaterial som du tror syns som oroligheter i tonkurvan vid 6 kHz? Kan du beskriva löpvägen för direktljudet och reflexen, samt hur du har mätt, plus diagram från en mätning med och utan tyg vid samma mättillfälle. Blir lite lättare att försöka hjälpa till då.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-30 19:33

Ibland så blir man frustrerad när problem uppstår, typ hela tiden när man håller på med högtalarkonstruktion. :( :evil:
Därav texten "Säljes!" i mitt förra inlägg. Gäller än.

När jag tänkte påbörja mätningar nu när de var färdigställda med tyg och allt, så blev resultatet som på bilden överst till vänster i kollaget nedan (Biltematyg).
Jämfört med resultatet överst till höger (Utan tyg hö) som är utan tyg och ram på elefantörat och den bakre dämppanelen.
Bilden nederst till vänster (Med tyg båda dämp) är alltså hur det blev med det nya tyget.
Bilden nederst till höger är för jämförelse med ram men utan något tyg.

Om man jämför de båda bilderna till höger så ser man att även ramarna påverkar mätningen.
Jämför man de vänstra bilderna */ så ser man den uppkomna dippen vid 6kHz (lika för båda högtalarna), men på bilden nedan så har dippen vid 6kHz mildrats, men en topp om ca 3dB återfinns för 4kHz och olika resultat runt 6kHz för de olika högtalarna.
*/ HiFkit's tyg gav i stort sett samma resultat som för Biltemas. Så jag införskaffade ett nytt tyg, bomullsgardintyg, svart till färgen och riktigt glest, med lite oregelbunden struktur. Detta resulterade i resultaten på bilden nederst till vänster.

Så där är jag nu, och funderar på nästa åtgärd. Har nästan lust att återgå till löst dämpmaterial. Kanske kan man hitta sådant svartfärgat. Men då blir det väl med annan densitet, och nya avvikelser. :(
Knepigt att det uppstår en topp i området 4kHz. Hittar man anledningen till den, så går nog resten att lättare finjustera.
Suck och pust!

Mätningar direktljud på 1m avstånd och vid 3ms (mätningar vid skilda tillfällen), de separata bilderna är sparade i format, halva liggande A4. Frekvensområde 3 . 10kHz.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-11-30 20:45

Kör på "utan tyg ram" och använd något digitalt att fixa en "roomcurve"-lutning.... sen blir det inte mycket bättre vad det gäller en sådan mätning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-11-30 21:16

Seriöst? 8O

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-01 15:28

Testade idag att plocka bort ram med tyg från den bakre dämppanelen, med endast dämpmaterialet kvar där. Elefantörat har fortfarande tyg.
Den första dippen ligger på ca 4.3kHz, den vid 6kHz är i det närmaste borta.
Men fortfarande mycket orolig kurva.
Har svårt att förstå att ett tyg skall kunna orsaka ett sådant här problem.

Direktljud 1m 3ms, frekvensområde 3 - 10kHz, bildstorlek halva liggande A4-storlek
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-12-01 19:41

Ja, det ser ut som besynnerligt stor inverkan på grund av tyget. Men jag har svårt att förstå hur du mätt och hur de olika varianterna du mätt på skiljer sig från varandra. Har du möjlighet att ladda upp bilder på de olika varianterna och på hur du mätt. Koppla sen bilderna på varianterna till mätdiagrammen, så det blir uppenbart vilket diagram som hör till vilken variant. Då kanske det blir lättare att försöka hjälpa till att hitta någon rimlig förklaring till avvikelserna.

Jag har ju mätt en hel del på mina högtalare som inte ser helt olika ut jämfört med dina, och känner inte igen att tyget jag använder skulle ha så dramatiskt stor betydelse. Så antingen hade jag oförtjänt tur med mitt tygval, eller så ligger något lur bakom dina resultat.

Bild

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 00:25

Kan väl beskriva de olika diagrammen i kollagebilden ovan. Har inga bilder på utförandena, men det skall nog gå att beskriva enkelt.

Biltematyg = Biltematyg på bakre dämppanel och elefantörat, och ramar monterade.
Med tyg båda dämp = det nya tyget på bakre dämppanel och elefantörat, och ramar monterade.
Inget tyg hö = inget tyg, eller ram kring vare sig på bakre dämppanel eller elefantörat. "hö = höger högtalare".
Utan tyg (ram) = utan tyg på bakre dämppanel och elefantörat, men med ramar på dessa monterade.

Ramar är alltså de av masonit tillverkade stöden för det av låg densitet använda dämpmaterialet. Bilder på dessa finns tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-12-02 11:21

Ok, då tror jag att jag sorterat varianter och mätningar rätt. Tack. Men har fortfarande ingen teori om de stora skillnaderna.

Är det rätt tolkat att mätningarna är gjorda vid olika tillfällen? Då skulle jag börja med att göra om dem alla vid ett och samma tillfälle, och försöka påverka mätuppsättningen så lite som möjligt mellan mätningarna. Kan du sen göra separata mätningar på bara mellanregistret aktivt och samma med diskanten är det ännu bättre. Det kan ge fler ledtrådar till var variationerna uppkommer. Eller så nöjer du dig med att det verkar se bättre ut med det nya tyget om du samtidigt tycker att det låter bra, och ägnar dig åt att leta upp ny kool musik istället :D.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 12:02

Har hållit på med faktor-försök en gång i tiden. Så att mäta vid samma tillfälle och under samna förhållanden är viktigt. Är lite less på detta just nu, men i kollage-bilden är det endast mätningen utan tyg, ram som är utförd vid ett tidigare tillfälle.
Problemen ligger endast i diskantdelen, men ändringar av dämpningen kan även visa sig vid basens kantdiffraktion, vilket var den huvudsakliga åtgärden med byte av dämpmaterial, - densitet, - tjocklek. Detta är redovisat i ett tidigare inlägg.
Adhoc länkade till en pdf-fil i en annan tråd startad av mig om dämpmaterial (under "Köpråd"), där det i den står att tygklätt dämpmaterial försämrar dämpförmågan över i huvudsak 1kHz något.
Jag har även monterat en radie i form av en list i änden på reflektorplåten, som slutar i anslutning till den bakre dämppanelen, denna tog bort en dipp och jämnade ut frekvensgången påvisbart.
Jämnade vid ett tillfälle ut kanten på basens ovansida, liknande som det är gjort på OA52. Men med tveksamt resultat.
Borttagande av tyget på elefantörat jämnar ut frekvensgången i diskantområdet, vilket även ramen på denna gör i viss mån. Så det är görligt, men inte lika estetiskt tilltalande. Hade detta dämpmaterial funnits i svart, så hade jag nog inte tvekat att ha det så. Kanske omslutet av fisknät e.dyl.
Tänkte testa med dämpmaterial placerat med kortsidan utanför den bakre dämppanelen, riktad mot diskanten. Alltså ett lager ytterligare. Dämpmaterialet är ju porösare där. Kanske det kan ge någon gynnsam effekt.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-12-02 13:13

Ok. Just mätningen utan tyg och ram som ger det bästa resultatet är gjord vid ett annat tillfälle. Om jag minns rätt gör du dina mätningar med högtalarna i sin normala placering intill vägg. I så fall har du ovillkorligen med inverkan från reflexer i dina mätningar. Jag tänker att då kan precis mikrofonplacering och mätuppsättning spela tydlig roll i resultatet.

Mitt förslag är att du gör en ny mätning utan tyg/ram och sen i samma uppställning en med tyg och ram, för att kunna titta på skillnaden mellan två mätningar gjorda vid samma tillfälle och mätinställning. Nu upplever jag att du jagar ett resultat du fått vid ett tillfälle, med mätningar och dämpvarianter från andra tillfällen. Jag har gott om mätresultat i min konstruktionsdagbok som jag aldrig har lyckats återupprepa, även när jag verkligen har försökt... :oops:

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 13:58

Har nog mätt mer än en gång då riktigt bra resultat har uppnåtts. Även med högtalare placerade fritt i rummet. Så jag vet att bättre resultat än nuvarande kan reproduceras. Har vid samma mättillfälle utfört mätningar utan tyg, med/utan tyg på bakre dämppanel, med/utan tyg på elefantöra, med/utan elefantöra, så jag har nog täckt in det mesta vad gäller utföranden. Nu har det ju handlat om att få dem mer estetiskt tilltalande. Som jag nämnde så blir resultatet utan tvekan jämnare utan ram, tyg.
Och ja jag föredrar att mäta dem på plats, vilket har resulterat i att en förbättring har uppnåtts med införandet av elefantöra. Och att störande reflexer från väggen har kunnat justerats in i den resulterande frekvensgången. Har ju mätt högtalarna med ryggarna vända mot varandra där högtalarna stod fritt placerade i rummet, inkopplade separat, en i taget, för att kunna detektera bäst anpassad bakre dämppanel/elefantöra, dämpmaterial, - densitet, - tjocklek.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-12-02 16:39

Jag missuppfattade behovet från början. Jag trodde tyget skulle sättas framför diskant och bas som vanligt högtalartyg. Men du vill ha tyg framför absorbenter. Då är det inte vinkelrätt mot ljudvågen. Då undrar jag om inte tyget snarare skall vara grövre och tygaktigare. Ljudvågen bör inte reflekteras i tyget. Man vill troligtvis ha så lite reflektion som möjligt. Då är densiteten/fluffigheten i absorbenten väldigt viktig. Undrar om inte ett lager 100 % fårull utanpå absorbenten skulle kunna vara lämpligt. lagret kan vara 2 - 4 cm tjockt. Man vill att ljudvågen skall tränga in i dämpmaterialet och inte reflekteras.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-12-02 17:23

Jo jag noterade din feltolkning. Man skall inte behöva tolka ett inlägg, vilket tyder på att jag var otydlig i mitt ordval, och beskrivning.
Jo det stämmer att ljudvågen inte skall reflekteras i tyget eller absorbenten. Testade tygers resultat tyder på att så har skett, oavsett tygets "porösa" täthet, vilket har gått från ett mer tätt till ett öppnare sådant. Läste någonstans att t.ex. bomullsfiber äter diskant, jämfört med syntetiska material. Det sista tyget var just ett bomullstyg, om än riktigt glest.
Absorbenten är av en fårulls-syntetblandning så den är väldigt fluffig. Därav att jag tagit fram "ramar" som stöd för den sladdriga absorbenten.
Jag nämnde ovan att jag funderade på att testa med en bit absorbent med den öppna änden mot diskanten, vilken inte är lika tät som yttersidorna är, vilka nu vetter utåt. Som bakre dämppanel använder jag nu 5st skivor, 4cm tjocka, "något" komprinerade. Ekefantörat har 2st lager a' 4cm/st. Kom fram till detta genom att testa olika antal lager, redovisat i ett tidigare inlägg. Jag har normalt ett litet spel mellan högtalarnas baksida och väggen p.g.a golvlisterna, så detta utnyttjas för det tjocka lagret absorbent.
Kan ju vara värt då att också testa ett grövre bomullstyg också som Peter Steindl nämnde.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster