Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-25 22:37

Nej ambiensdiskanterna är ännu inte inkopplade. Väntar med dessa tills de återigen nya reflektorplåtarna dyker upp. Behöver då justera in dem antar jag, och då i förhållande till diskanternas dome. Känsligt där också men med mekaniskt mått.
Vill man så kan man ju kanske styra upp dem mot över 14kHz, i st.f. 10kHz. För att fylla ut där. Men det är nog ingen större vits med, då man inte hör något ifrån dem? Som nämnts, så kommer jag att ha möjlighet att välja om jag vill ha dem inkopplade eller inte. Troligtsvis, inte i mitt fall.
Vid högre frekvenser så blir det ju små värden på komponenter, så som hundradelar på spolar t.ex. och 0.5ohm i något fall. Då gäller det att ha rätt spole med ok resistans, annars kan det ju adderas en rätt så stor procent.

Men samtliga komponenter är i standardvärden om än i en del fall inte så vanliga. Går ju annars att linda av spolar t.ex. vilket jag gjorde då jag inte hade rätt värde på lager. Men köper nog nytt när det är klart.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-25 22:40

Kommentar till Darkg
Det filtret är nu modifierat rätt bra. Men med 10cm mellan dem så behöver man inte vinkla dem som på kretskortet senare.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-26 15:49

Satt och lyssnade i ett par timmar idag.
Nu var det ju ett tag sedan jag lyssnade på stereon, men min uppfattning är att det blev en klar förbättring gentemot mitt förra utförande, som jag tyckte att redan de var bättre än original. Men detta är klasser bättre. Tycker att nivåanpassningen verkar vara rätt. Lätt att ta till floskler och plattityder. Men om jag skall försöka mig på att beskriva hur jag upplever det så skulle jag nog säga; att de låter detaljerat utan att vara skarpa i tonen. Det finns inte tillstymmelse till ljus ljudbild, utan tycker att det har en bra balans. Röster och så, låter tydliga utan att man hör ett 2 meters ansikte framför sig. Ingen övertydlighet alltså. Inte heller har det, det där mörka soundet som när man svackar i frekvensgången för att åstadkomma en färgning. Vilket i.o.f.s. kan låta behagligt och snyggt, men inte vad jag eftersträvar. Kanske skall man beskriva det som HiFikg använder som devis: Sitter nöjd!
Känns inte så relevant att kompromissa mellan direktljud och LTAS. Men kanske gör lite så ändå, och då till direktljudets fördel. Vore ju dumt att anpassa högtalarna till just detta rum.
Så lite pill återstår, när de nya reflektorplåtarna dyker upp. Under tiden så kan jag ju fortsätta att lyssna för att se om uppfattningen om min bild av ljudets förträfflighet kvarstår.


Tycker att det ser ut som om det skulle kunna gå att utesluta RLC'et på diskantfiltret.
Jag kan nog tacka den nya reflektorplåten för mycket, då filtret rätt snabbt hamnade rätt när de kom på plats. Simulerade lite, och tycker att det kan vara en idé att testa i varje fall. Jag har en överbliven udda spole att använda i st.f. den befintliga, som jag kan linda av till rätt värde så att jag kan mäta lite grann. Såg att Strassacker hade mina värden i sortimentet, vilket ju underlättar en del. Får nog köpa några spolar med plus/minus, utifall jag inte hamnade rätt vid mätning med mitt kina-instrument, vilket verka ligga ungefär -10% på uppmätta värden. Köpte en L/C-mätare från kina för 300kr någonting. Tänkte att det kunde räcka, istället för de rätt så kostsamma med bättre kvalitet. Jämför man med uppmätta kända värden så får man en rätt så bra uppfattning av felet. I varje fall om det är en konstant avvikelse, vilket verkar vara fallet.
Simulering med Basta av TW29RN-B för kontroll om RLC'et går att utesluta.
Bild

En summering av tak- och golvreflexen nedan.
Blev väl inte så tokigt tycker jag.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-26 15:49

Satt och lyssnade i ett par timmar idag.
Nu var det ju ett tag sedan jag lyssnade på stereon, men min uppfattning är att det blev en klar förbättring gentemot mitt förra utförande, som jag tyckte att redan de var bättre än original. Men detta är klasser bättre. Tycker att nivåanpassningen verkar vara rätt. Lätt att ta till floskler och plattityder. Men om jag skall försöka mig på att beskriva hur jag upplever det så skulle jag nog säga; att de låter detaljerat utan att vara skarpa i tonen. Det finns inte tillstymmelse till ljus ljudbild, utan tycker att det har en bra balans. Röster och så, låter tydliga utan att man hör ett 2 meters ansikte framför sig. Ingen övertydlighet alltså. Inte heller har det, det där mörka soundet som när man svackar i frekvensgången för att åstadkomma en färgning. Vilket i.o.f.s. kan låta behagligt och snyggt, men inte vad jag eftersträvar. Kanske skall man beskriva det som HiFikg använder som devis: Sitter nöjd!
Känns inte så relevant att kompromissa mellan direktljud och LTAS. Men kanske gör lite så ändå, och då till direktljudets fördel. Vore ju dumt att anpassa högtalarna till just detta rum.
Så lite pill återstår, när de nya reflektorplåtarna dyker upp. Under tiden så kan jag ju fortsätta att lyssna för att se om uppfattningen om min bild av ljudets förträfflighet kvarstår.


Tycker att det ser ut som om det skulle kunna gå att utesluta RLC'et på diskantfiltret.
Jag kan nog tacka den nya reflektorplåten för mycket, då filtret rätt snabbt hamnade rätt när de kom på plats. Simulerade lite, och tycker att det kan vara en idé att testa i varje fall. Jag har en överbliven udda spole att använda i st.f. den befintliga, som jag kan linda av till rätt värde så att jag kan mäta lite grann. Såg att Strassacker hade mina värden i sortimentet, vilket ju underlättar en del. Får nog köpa några spolar med plus/minus, utifall jag inte hamnade rätt vid mätning med mitt kina-instrument, vilket verka ligga ungefär -10% på uppmätta värden. Köpte en L/C-mätare från kina för 300kr någonting. Tänkte att det kunde räcka, istället för de rätt så kostsamma med bättre kvalitet. Jämför man med uppmätta kända värden så får man en rätt så bra uppfattning av felet. I varje fall om det är en konstant avvikelse, vilket verkar vara fallet.
Simulering med Basta av TW29RN-B för kontroll om RLC'et går att utesluta.
Bild

En summering av tak- och golvreflexen nedan.
Blev väl inte så tokigt tycker jag.
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-10-26 18:00

Kul att det verkar låta bra också! :D

Jag skulle också premiera direktljudet tonkurva och vissa andra riktningar för förstareflexer, framför LTAS. Blir de rätt brukar LTAS också landa hyggligt, om inte rummet knasar till det.

Själv höll jag på säkert ett halvår och voicade mina högtalare med överraskande små justeringar. Så jag har många filterkomponenter som ligger och samlar damm nu... :oops:

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-28 14:03

Lite nytt.

Nivåskillnader mellan diskanter
Har funderat lite över nivåskillnader mellan högtalarna i diskantfrekvenserna. Jo, det är lätt att sluta sig till diskanterna i sig. Vad gäller nivåskillnaden mellan diskantnivåerna högtalarna emellan, tippar jag på att det handlar om små avvikelser i mina temporärt skapade nya reflektorpåtar. Så jag får nog avvakta de nya företagstillverkade, för att se om de avhjälper detta problem.

Skillnader mellan knycken på basen vid ca 1.2kHz
Mätte upp impedansen på basarna inledningsvis. Dessa skiljer sig några tiondelar åt i ohm. Snävast ligger de nya MW16PNW (vita), vilket jag också trodde vid köptillfället, att något har förbättrats. Eller också är det bara slumpen. Men det är ändå ett faktum att de ligger mer lika i nivå. Knycken från kantupphängningen ser dock lika ut, men vid mätning så ser det helt olika ut mellan högtalarna. Så vad finns det då kvar för faktorer? Lådan, avvikelse mellan komponeneter? Tänkte matcha undre/övre bas för minsta spridning mellan paret, men det såg ut som om det redan var så de slumpmässigt hade blivit placerade. Så då får det bli så fortsättningsvis också.

Uteslutande av RLC på diskanten
Jag hade ju ett brett verkande sådant RLC på dessa. Inledningsvis så testade jag ett serieparallellt RLC, vilket fungerade bra. Men under resans gång och med den nya reflektorplåtens utformning vad gäller öppningen i den, så har läget blivit annorlunda, med som det såg ut att kunna vara möjligt att utesluta det nu senast använda serie RLC’et. Vad jag har kunnat testa så har det fungerat med riktigt bra resultat. Så RLC’et är nu borttaget, vilket är kul att kunna ha filtret lite enklare och renare. Dessutom så förde det med sig att nivån blev rakare ända ner till 500Hz, vid LTAS-mätning. F.n. en liten dipp vid 4kHz, men den är orsakad av att jag slängde in en standardvärdes spole i basfiltret. Märkte att runt någon tiondels skillnad på spolen (L2) påverkar nivån (smalt) uppemot 2dB!!! i området 4kHz.


Utsnitt från impedansmätning runt knyck för kantupphängningen av MW16P och MW16PNW
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-29 19:27

Då jag plockade ut elementen för impedanskontroll igår, så skiftade jag paret högtalare mellan lådorna. Det visade sig idag att nu mäter båda högtalarna lika vid frekvensen för knycken i impedansen vid ca 1.2kHz. Har ingen aning om vad det handlade om, men bra att det ordnade sig med det i varje fall. I samband med att jag idag skulle kontrollmäta så justerade jag basfiltret en aning, då jag behövde lyfta det lite mellan ca 2-5kHz. Tyckte att jag kände igen kurvan lite från det tidigare utförandet med originaldiskanten. Så jag lade ihop dessa mätningar för skojs skull. Och nog börjar de likna varandra i nivå. Nu är förståss det tidigare utförandet uppmätt med den förra mätriggen med vad nu det förde med sig, men ändå så ser det som sagt riktigt lika ut. Kanske m.a.o. börjar att hamna rätt. Även LTAS-mätningen ser väl rätt skaplig ut tycker jag. En svag svacka mellan 2-3kHz, men dessvärre så ser det ut som om element och låda inte medger att den rätas ut.


Jämförelse av direktljudsmätningar, med utf med originaldiskanten och nuvarande utf
Bild


Direktljud 1m 3ms 017-10-29
Bild


LTAS-mätning 2017-10-29
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-10-30 16:02

Har suttit och lyssnat idag igen. Hittade en artist som jag inte vet när jag sparade ner. Antagligen vid något tillfälle ansåg jag att det var värt att kolla upp. Tur var väl det för så bra som hon var. Vem? Niia (Bertino) CD I. Hon hade en Cd till benämnd; Live from KCRW, vilken var minst lika bra den. Ibland hittar man guldkorn. Tidigare har jag spelat artisten Donn T, CD; Flight of the Donn T väldigt mycket. Lite annan kategori men i mitt tycke oerhört bra.

Satt och svor över hur svårt det var att få ihop standardkomponenter som ersättning för mina seriekopplade spolar som jag har hamnat på för nuvarande filter. Det handlar om basens spolar där de då påverkar i första hand delningens frekvensområde. Det handlar om en nivåförändring om ca upp till 2dB. Och det då när vi är nere på hundradelar av mH, detta då kombinerat med spolars olika resistans. Men tror att jag nu har hittat en kombination, vilken jag beställer och testar. Simulering är en sak, men verkligheten kan vara något helt annat.

Känns nu som om filtret har hamnat rätt. Men fler mätningar måste till. Vilka får vänta tills de nya reflektorplåtarna dyker upp. Vilket förståeligt kan ta lite tid då produktionen går i första hand. Alla går ju inte hemma och skrotar.

Annars är jag riktigt nöjd med hur det nu låter. Men det behövs nog mycket lyssnande för att bli säker om förträffligheten. Skulle nog beöva en second opinion.
Har läst om en del som förespråkar puckeln under 1kHz, som jag tycker mig ha sett på bl.a. OA52, att den skall vara nödvändig för att få trovärdigt ljud på röster. Har svårt att tro på det. Har själv jobbat med att skala bort den puckeln som annars blir rätt så extrem på denna (L8) baffeln/konstruktion.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-10-30 22:04

galder skrev:Satt och svor över hur svårt det var att få ihop standardkomponenter som ersättning för mina seriekopplade spolar som jag har hamnat på för nuvarande filter. Det handlar om basens spolar där de då påverkar i första hand delningens frekvensområde. Det handlar om en nivåförändring om ca upp till 2dB. Och det då när vi är nere på hundradelar av mH, detta då kombinerat med spolars olika resistans. Men tror att jag nu har hittat en kombination, vilken jag beställer och testar. Simulering är en sak, men verkligheten kan vara något helt annat.

Ja, det där är ett litet helsike, att få till filtret med komponenter som går att köpa :evil:. Jag gjorde som regel för mig själv att jag alltid simulerade med värden som fanns tillgängliga i komponentlistorna, standardvärden eller mer ovanliga. Men alltid såna som fanns tillgängliga. Useless om man testar fram ett perfekt filter som sen inte går att realisera i slutändan.

galder skrev:Annars är jag riktigt nöjd med hur det nu låter. Men det behövs nog mycket lyssnande för att bli säker om förträffligheten. Skulle nog beöva en second opinion. Har läst om en del som förespråkar puckeln under 1kHz, som jag tycker mig ha sett på bl.a. OA52, att den skall vara nödvändig för att få trovärdigt ljud på röster. Har svårt att tro på det. Har själv jobbat med att skala bort den puckeln som annars blir rätt så extrem på denna (L8) baffeln/konstruktion.

Mitt direktljud och min LTAS-mätning ser som sagt mer krokiga och lutande ut än dina. Men det var det jag blev nöjd med till slut. Uppmuntrar dig till att ta god tid på dig, tills du känner dig helt nöjd själv.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-01 18:51

Nu är leveransen av komponenter på ingång i varje fall.
Alltid något. Även några små komponenter som kan vara bra att använda till smärre justeringar, om det blir enda vägen att få till filtret, vilka införskaffades via en trevlig forummedlem.
Blir till att jämföra och kanske justera.

Det var ett tag sedan jag lade till nya artister i Tidal, så idag under en lyssningssejour lade jag till följande artister.

Ideeyah
Chloe Leone
Chloe x Hale
Rhi
Marie Dahlström
Amber Navran
Chantae Cann
Micki Miller
Merna
Tiffany Gouche'
Tracy Cruz
H.E.R.
Liselotte Östblom
Alex Isley
Jaime Woods
Mjbaker
K.Avett
Annale'
Loona Dae
Snoh Aalegra
Andra Day
Akua Naru
EBI Pamere
Kim Tibbs

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-01 20:59

Har du testat Hope Sandoval & the Warm Intentions (allt) och Lori Carson (Where It Goes, Everything I Touch Runs Wild och Stars)? Klara pärlor i min katalog.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-02 18:43

Då har komponenterna dykt upp. Satte gensat igång med att testa. Mätte först upp befintligt tetsutförande som referens. Mätte sedan upp med standardkomponenter med andra värden. Det visade sig fungera riktigt bra med standardkomponenterna tycker jag. Så här långt är jag nöjd. Sedan får vi se imorgon med till att börja med en LTAS-mätning, om det håller i sig. Nu lyfte också basen under 1kHz som en följd av minskad spoles resistansvärde. Det kan ju bli lite högt vid seriekoppling och med tunn tråd på spolar, vilket tydligen var fallet här. Nu ser också filtret lite prydligare ut med mindre komponenter. Kanske får ta ner basen en aning?


Direktljud 1m 3ms med standardkomponenter
Bild


Inzoomat direktljud med standardkomponenter mot referensutförande
Bild


Tänkte mäta upp med kvartsstavarna fasttejpade ännu en gång, sedan när reflektorplåtarna dyker upp och allt är injusterat. Lite problematiskt om nu det ger ett så pass bra resultat att man skulle vilja införa det. Tänkte även mäta upp dämpmaterialets effektivitet yyterligare en gång. Lite bekymmer med att få tag i ett par rimliga bitar bara. Jag vill ju inte köpa en hel bal med stenull, som inte kommer till användning. Har funderat på att kontakta Larsen om detta. Eller om man skall ta svängen förbi något bygge.

Har också haft funderingar på att bygga nya lådor. Tänkte då om man skulle vinkla baffeln lite annorlunda. Mer anpassat till elementen använda här. Men det lär väl inte bli speciellt billigt antar jag. Jag saknar ju själv någonstans att hålla på. Tiden finns ju annars.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-02 19:40

Bygga ett par såna här?
Bild
:D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Maccis » 2017-11-02 20:10

Finns ju någon på forumet som byggt sådana där trevägare från Carlsson.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2017-11-02 20:57

Bild

Långeman :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2017-11-02 21:45

Tvåvägare den där ju. Och patentritningen är väl en fyrvägare?

Synd det inte jobbas mer på dem än det verkar och att någon variant fick en för tidig död i skroten... Den varianten jag hört spelade mycket lovande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2017-11-03 00:03

Nattlorden skrev:Tvåvägare den där ju. Och patentritningen är väl en fyrvägare?

Synd det inte jobbas mer på dem än det verkar och att någon variant fick en för tidig död i skroten... Den varianten jag hört spelade mycket lovande.


Det finns fler ritningar i patentet. Denna är en av dem. Dessutom har han även snickrat ihop 3-vägaren. Just nu hittar jag inte bilderna men de finns i någon mapp.

Stig hade 2 olika wave guides till mellanregistret. Den ena hade 90 grader horisontell vinkel och den andra 120 grader.

2-4_way_Carlsson_patent.jpg
2-4_way_Carlsson_patent.jpg (262.23 KiB) Visad 8418 gånger


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav STDI » 2017-11-03 10:10

3vag 011 (Large).jpg
3vag 011 (Large).jpg (98.91 KiB) Visad 8382 gånger

Från den här tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=22080&full=1
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav schmutziger » 2017-11-03 13:10

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Tvåvägare den där ju. Och patentritningen är väl en fyrvägare?

Synd det inte jobbas mer på dem än det verkar och att någon variant fick en för tidig död i skroten... Den varianten jag hört spelade mycket lovande.


Det finns fler ritningar i patentet. Denna är en av dem. Dessutom har han även snickrat ihop 3-vägaren. Just nu hittar jag inte bilderna men de finns i någon mapp.

Stig hade 2 olika wave guides till mellanregistret. Den ena hade 90 grader horisontell vinkel och den andra 120 grader.

2-4_way_Carlsson_patent.jpg


Med vänlig hälsning
Peter

Detta är något jag funderat på,
i basen så är den "rundstrålande"
i mellanbasen begränsas spridningen horisontellt till 90grader
sen delas den till ett mellanregister som har en vinkel på 120 grader alt. begränsad spridning i nedre delningen för att bli begränsad till 120gr vid övre delningen där en liten diskant som antagligen sprider bättre än 120gr tar vid.
känns inte riktigt som en CD högtalare iaf.
Nu är det ju lite skillnad på delningsfrekvenserna mellan trevägaren och tvåvägaren som definitivt blir begränsad i basen map spridning.

Det skulle vara väldigt intressant att höra dina, Naqs och eriks tankar efter ni mätt på båda.
iom att det är ju inte bara olika öppningsvinkel utan även hur mellanregistret är placerat i hornet.

Min variant har jag tänkt mig ett mellanregister med 90gr horn, likt diskanthornet i bilden.
Sen är jag obestämd om jag ska sätta diskanten på toppen likt trevägaren eller begränsa spridningen på den med 90gr horn med och höja energiresponsen med ambiensdiskanter.

har ett koncept klart, med element jag vill använda. klurar på vinklar på mellan o diskant o hur fasen det ska byggas innan jag kommer vidare iaf.
En tanke är att göra den enklare trevägaren först utan vinklad bas dvs

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav paa » 2017-11-03 13:31

En "envägare" är väl ännu enklare:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-03 18:25

Kämpade idag med att sänka basen under 1kHz för nivåanpassning med frekvenser (medelvärde) > 1kHz. Fick ned den ca 2dB, och lite jämnare, med minskade slängar. Funderade först om jag hamnat i fel tråd? Så mycket inlägg har jag inte sett förut. :(
Blir till att beställa en ny spole där.
F.n.. så har jag lite högre nivå på vänster högtalare vid jämförelsemätning med den högra. Hoppas att det beror på skillnader i reflexplåtar. Får kolla upp detta när de nya trillar in.

Basnivån nedjusterad under 1kHz
Bild


Lite speciell den där trevägaren. "Många" verkar sugna att bygga, men allt verkar stå still?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-04 14:14

Tittade lite idag på den vänstra högtalarens diskantnivå, som ligger lite högre än höger högtalares. Kunde konstatera att det handlar om reflektorplåtens intrimning. Det skulle kanske också till viss del bero på komopnentavvikelser. Men detta är det sannolikt inte Jag skulle ju kunna skifta filter för att utröna detta. Men vidare arbete får nog bero tills reflektorplåtarna dyker upp.

Så här ser vänster högtalare ut med bas och diskant separat uppmätta, med pålagd direktljudsmätning.

Uppmätt bas och diskant (och direktljudet) vid direktljudsvinkel på 1m avstånd. Utjämnad 1/3 okt
Bild


Så här mäter basen efter ändringen igår med LTAS-mätning.

LTASmätning utförd på 3m avstånd med justering av basnivån under 1kHz
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-05 16:12

Testade att öka undertryckningen av basen. Gick väl inte fullt ut, som jag ser det. Skulle kanske testa att sänka lite mer fr.o.m. 5kHz??? Det kräver väl i sådana fall att jag behöver gå upp ett steg i filterordning. Testade också med vänster högtalares åtgärder på höger högtalare, som är använd här för tester, utifall att de skulle bli nödvändiga att använda. Det såg inte helt fel ut, så det får tas med i beräkningen med de nya reflektorplåtarna, vilka nu kanske är p.g. att tas fram.


Test för större undertryckning av bas över delningsfrekvensen
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2017-11-05 16:48

Känns som du borde sänka från 3k, inte 5k.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-05 16:57

Det lär ju inte fungera då delningen ligger på 4kHz.
Det ser du på inlägget ovan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2017-11-05 16:59

galder skrev:Det lär ju inte fungera då delningen ligger på 4kHz.
Det ser du på inlägget ovan.


Det går säkert att införa en dämpning som är oberoende av delning om man verkligen vill. Kanske i den digitala domänen innan DAC t.o.m.?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-05 17:23

Det har du rätt i. Men jag tycker att det är trevligt/smidigt att bara kunna koppla upp högtalarna oberoende av extraordinära åtgärder.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-05 19:38

galder skrev:Testade att öka undertryckningen av basen. Gick väl inte fullt ut, som jag ser det. Skulle kanske testa att sänka lite mer fr.o.m. 5kHz??? Det kräver väl i sådana fall att jag behöver gå upp ett steg i filterordning.

Du kan också testa en sugkrets runt puckeln vid 5kHz, för att trycka ner den och få till en mer jämn avrullning av mellanregistret. En konding i serie med ett motstånd som kopplas in parallellt med en spole i LP-filtret till mellanregistret. Och lyssna om du tycker det blir bättre.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-11-05 22:49

Simulerade några varianter för undertryckning. Simplast med 1 åtgärd, påförd konding, i 2 olika utföranden. Utförande nr 2, kräver ytterligare åtgärder av filtret i sig. Sedan med 2 åtgärder, med påförd konding och RLC. Inte så roligt med ett extra RLC.
Referens (blå), undertryckningen fr.o.m. 5kHz är ju 20dB och större. Vilket väl normalt är att betraktas som ok, godkänt. Men kan vi med enkla medel uppnå ett bättre resultat.
Simplast med 1 åtgärd (grön) har väl i princip verkan först >10kHz.
Simplast med 1 åtgärd nr 2 (lila) har väl kraftigast undertryckning. Men filtret behöver ändras hela vägen, då det annars lär bli en svacka i direktljudet.
Varianten med 2 åtgärder (röd), bryter ner lite tidigare än de simplaste varianterna, men till kostnad av ett RLC. Är det värt det?






Undertryckning, varianter
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2017-11-06 00:46

Jag vet inte hur ditt filter ser ut men i mina högtalare har jag ett motstånd i serie med en kondensator parallellt över en av spolarna till mellanregistrets LP-del, som skapar en sugkrets jag trimmat in för att skapa önskad avrullning. Kan du försöka få till något likande? Kanske behöver skruva några tiondelar på LP-filtrets komponenter för att få till det?

Om det är värt det hör du när du lyssnar. Utgångspunkten i mina högtalare har varit att få ner oönskade effekter från elementen -20dB eller mer under det summerade ljudet. Det har gett brantare filterflanker och en del speciallösningar som ovan. Hur viktigt den ambitionen är vet jag inte explicit, men jag gillar det jag hör. Det är möjligt att det bidragit till att högtalarna verkar bibehålla samma grundkaraktär oavsett ljudnivå upp till konstruktionsgränsen, vilket jag gillar. Nästa försök kanske blir med flackare filter, så får vi se vad det kan ge för kvaliteter...

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster