Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2019-03-10 16:56

Vad jag förstår har du mikrofonen 1 meter från högtalaren och kanske på 90 cm höjd från golvet och i lyssningsriktningen? Är det så?
Högtalaren är en modifierad Larsen L8.
Är alla 3 diskanterna med i mätningen?
Eller är enbart diskanten för direktljudet med?

I den elektriska domänen före delningsfilter faller nivån snabbt och med rak tonkurva. Däremot kommer filterfunktionerna in om man mäter i den elektriska domänen efter delningsfilter på respektive högtalarelement. Skulle man addera signalerna från mellanregister och diskant i den elektriska domänen i exempelvis MatLab så fås någon form av kurvskaror. De ser ofta inte ut som man tror att de ser ut.
I den akustiska domänen händer det också en massa saker under tiden att tonen byggs upp. 1 period av 100 Hz varar i 10 ms. 1 period av 1000 Hz varar i 1 ms. 1 period av 10 kHz varar i 0,1 ms. Då bör man ha koll på hur tonkurvan fås fram i varje tidpunkt då man stegar sig framåt i tiden. Är varje steg 1 ms så ryms 1 period av 1000 Hz, 10 perioder av 10 kHz och 0,1 period av 100 Hz.

Jag har inte analyserat hur burst decay funkar så jag kan i dagsläget inte ge någon analys över just det mätförfarandet.

Det jag vet är att man har tidsdomän och frekvensdomän som man alternerar mellan. Ökas upplösningen i tidsdomän så minskar upplösningen i frekvensdomän och vice versa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2019-03-10 18:49

Aha på så vis.
Får fundera på, kolla upp om jag behöver ändra tidsfönstret m.a. av beskrivna antal perioder i förhållande till frekvensen. Och se om jag kan hitta info om time preferd measurements utförande.

Mäter på 1m avstånd i direktljudsvinkeln (kommer att mäta på lite olika avstånd)
Mikrofonen riktar jag mellan elementen, lite lägre således än 90cm.
Använder endast direktljudsdiskanten. Finns möjlighet att ansluta ambiensdiskanter men väljer att inte använda dem.
Modifieringen Larsen L8 består alltså av byte till elementen SB Acoustics MW16P-8 (2st/högtalare), (fick tillverkat adaptrar i trä pga måttskillnad mellan originalelement och dessa nya) och diskant SB Acoustics MW29RN-B. Nya filter av 4e ordningen med tillägg. Delning mellan basar är samma, men har bytt ut elektrolytkondensatorn till en polypropylen dito. Delar högt (för högt) vid 4kHz. Ville ha samma element för röstområdet. Bytt dämpmaterial på bakre dämppanel och lagt till ett elefantöra. Ökat dämpningen bakom elementet på övre basen enligt OA52 mod. Ändrat utförandet på reflektorplåt (såg att Larsen visst har det utförandet på sina L9).

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2019-03-11 08:17

Var visst lite trött igår efter långpromenaden.
Jag använde tangentbordets förslag för elementbeteckningar. Blev lite fel där.
Rätt är:
Nedre bas MW16P-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mw16p-8/

Övre bas MW16PNW-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/

Diskant TW29RN-B
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... -tw29rn-b/

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2019-05-29 13:54

Vill bara tipsa om en CD pärla:

Jay-Jay Johansson Kings Cross

Från 2019.
Var bara tvungen att dela med mig av denna underbara musik. Ger man den en chans, så hör man fler och fler bakgrundsljud som bygger upp en fin ljudbild. Ett mästerverk.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster