Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-02-14 00:50

galder skrev:Ändrade båda högtalarnas bakre dämpning idag. Både utbyte av ordinarie dämpskiva och lade även till ett “elefantöra”. Mätningen nedan visar exempel på resultatförändringen runt dippen vid 1.2kHz, (frekvensområde 200-2500Hz). Tycker inte att det ser ut som om jag behöver rota efter annat dämpmaterial med annan densitet än vad jag nu har, utan det gäller väl att permanenta detta. Alltså bygga en ram runt “elefantörat” och klä både denna och den nya bakre dämppanelen med högtalartyg.

Ex. innan och efter ändring av bakre dämpning, frekvensområde 200-2500Hz, (direktljud 1m 3ms).
[ Bild ]

Häftigt att du får sån effekt med dämpskivan mot väggen. Har du testat att försöka göra den tjockare (utan att elementet stöter i), men inte nödvändigtvis breda ut den mer på väggen? Jag tänker att du vill försöka dämpa bort den första destruktiva reflexen från väggen bakom högtalarna, och då kanske vinklarna längre bort/ut från högtalarna inte blir de viktigaste att attackera. Jag har 10 cm dämpning mot bakväggen i mina högtalare som är snarlika i storlek med Larsen 8.

Vilka ljudmässiga förändringar upplever du med andra dämpmaterial? Jag skulle inte göra estetiska kompromisser om jag inte var säker på en tydlig ljudmässig vinst.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-14 10:29

Intressanta frågeställningar Mats. Lite svar nedan.

"Häftigt att du får sån effekt med dämpskivan mot väggen. Har du testat att försöka göra den tjockare (utan att elementet stöter i), men inte nödvändigtvis breda ut den mer på väggen?"

Mest förvånad är nog jag, då jag inte hade förväntat mig den effekten, eller någon effekt alls. Jag har använt 4cm tjock dämpskiva, och har nu 5 lager. Givetvis komprimerat för att få plats med det. Högtalarna står några cm ut från väggen, så det utrymmet ingår nu. Så när jag sedan skall montera högtalartyget, så måste jag bestämma mig för hur jag skall göra med lagren. Nu har jag 3st skivbitar som ersätter den ordinarie dämppanelen, och elefantörat består av 2st lager, vilka sträcker sig bakom högtalaren och där dessa ingår ihop med de 3st skivbitarna. Så jag måste bestämma mig för hur jag skall lösa detta.

"Jag tänker att du vill försöka dämpa bort den första destruktiva reflexen från väggen bakom högtalarna, och då kanske vinklarna längre bort/ut från högtalarna inte blir de viktigaste att attackera."

Jag var i första hand ute efter att testa om det hade någon verkan vid 1.2kHz, vilket det ju visade sig ha en gynnsam inverkan på. Vilket förvånade mig mycket, men var ytterst välkommet.
I samband med mätningarna kunde jag notera gynnsamma effekter i de högre registren upp emot 10kHz, med användande av elefantöra, så varför inte då utnyttja detta.


"Jag har 10 cm dämpning mot bakväggen i mina högtalare som är snarlika i storlek med Larsen 8."

Som jag nämnde ovan så har jag nu egentligen 20cm dämpmaterial, vilket dock är komprimerat. Har testat med 16cm och 24cm men med sämre resultat.

"Vilka ljudmässiga förändringar upplever du med andra dämpmaterial?"

Jag har egentligen endast använt detta material, men i kombination med det ordinarie, både framför och bakom detta, men det ordinarie dämpmaterialet fungerar inte för mig. Tänkte skaffa dämpskivor med andra densiteter, men är nöjd med hur det nuvarande presterar, så jag stoppade där. Kanske hade jag uppnått något liknande med annan densitet/tjocklek, men det blir svårt att få fatt i små bitar, och hela balar vill jag inte köpa på mig.

"Jag skulle inte göra estetiska kompromisser om jag inte var säker på en tydlig ljudmässig vinst."

Jag vill ju helst inte heller förändra mer än med elementbyte. Men då man uppnår mätmässigt så stora förbättringar så känner jag mig villig att kompromissa. Angående ljudmässiga vinster så tycker jag att de är svåra att tydligt detektera, fastslå. Jag har varit lite försiktig att komma med ljudmässiga påståenden i samband med detaljförändringar då som nämnts de är svåra att bevisa. Men totalt så upplever jag det som att basen blev kraftigare eller tydligare.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-02-14 11:38

galder skrev:Som jag nämnde ovan så har jag nu egentligen 20cm dämpmaterial, vilket dock är komprimerat. Har testat med 16cm och 24cm men med sämre resultat.

Hoppas jag förstår det du skriver rätt. Om du komprimerar dämpmaterialet så ändrar du ju densiteten, så det blir väl ett bra sätt att testa det du får bäst resultat med.

Förutom densitet påverkar djupet hur effektiv en friktionsabsorbent blir för en viss frekvens, eftersom du vill fånga ljudvågen för frekvensbandet du vill påverka där partikelhastigheten är som störst. Det vill säga en kvarts våglängd ut från bakvägg. Så det var min tanke att du kan laborera med det fysiska djupet på absorbenten också.


galder skrev:
matssvensson skrev:Jag skulle inte göra estetiska kompromisser om jag inte var säker på en tydlig ljudmässig vinst.

Jag vill ju helst inte heller förändra mer än med elementbyte. Men då man uppnår mätmässigt så stora förbättringar så känner jag mig villig att kompromissa. Angående ljudmässiga vinster så tycker jag att de är svåra att tydligt detektera, fastslå. Jag har varit lite försiktig att komma med ljudmässiga påståenden i samband med detaljförändringar då som nämnts de är svåra att bevisa. Men totalt så upplever jag det som att basen blev kraftigare eller tydligare.

Just den första destruktiva reflexen från bakväggen bakom högtalaren vill jag försöka minimera så gott det går, eftersom vår hörsel har så svårt att separera den från ljudet som kommer direkt från högtalarna. Däremot skulle jag inte stirra mig blind bara på mätningar, utan också försäkra mig om att jag upplever ljudmässiga vinster innan jag inför utseendemässiga förändringar som jag sen får svårt att lära mig leva med. Sån är jag :).
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-14 14:11

Hoppas jag förstår det du skriver rätt. Om du komprimerar dämpmaterialet så ändrar du ju densiteten, så det blir väl ett bra sätt att testa det du får bäst resultat med.

Förutom densitet påverkar djupet hur effektiv en friktionsabsorbent blir för en viss frekvens, eftersom du vill fånga ljudvågen för frekvensbandet du vill påverka där partikelhastigheten är som störst. Det vill säga en kvarts våglängd ut från bakvägg. Så det var min tanke att du kan laborera med det fysiska djupet på absorbenten också.


Jo jag är medveten om att även djupet på dämpmaterialet påverkar effektiviteten av dämpningen. Som jag nämnde så utnyttjar nu också utrymmet mellan högtalaren och väggen, vilket är några cm. Plus komprimering då. Har således testat (uppmätt) med olika djup och komprimering (densitet).


Just den första destruktiva reflexen från bakväggen bakom högtalaren vill jag försöka minimera så gott det går, eftersom vår hörsel har så svårt att separera den från ljudet som kommer direkt från högtalarna. Däremot skulle jag inte stirra mig blind bara på mätningar, utan också försäkra mig om att jag upplever ljudmässiga vinster innan jag inför utseendemässiga förändringar som jag sen får svårt att lära mig leva med. Sån är jag .


Håller med om den första reflexen.
Sedan så har vi nog lite olika uppfattning angående återgivningen kan jag återigen konstatera. Jag å min sida värdesätter/sätter större tilltro till mätresultaten. Min målsättning är att uppnå så neutralt ljud som möjligt, och inte att via lyssningar forma ljudet efter eget tyckande. Tror att det då att resultatet riskerar att bli färgat efter personliga preferenser. Som t.ex. att du nämnde att du har en "house curve" på frekvensgången. Sedan så anser jag mig inte ha den erfarenheten av liveljud att jag kan bedöma riktigheten i det jag hör. Är då tacksam att utifrån Peter Steindl's kunniga råd angående uppmätning av högtalare, kunna uppnå de ställda rekommendationerna till "stor" del, eller något ditåt. Fint låter det dock.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-02-14 14:44

galder skrev:Sedan så har vi nog lite olika uppfattning angående återgivningen kan jag återigen konstatera. Jag å min sida värdesätter/sätter större tilltro till mätresultaten. Min målsättning är att uppnå så neutralt ljud som möjligt, och inte att via lyssningar forma ljudet efter eget tyckande. Tror att det då att resultatet riskerar att bli färgat efter personliga preferenser. Som t.ex. att du nämnde att du har en "house curve" på frekvensgången.

Visst har vi olika uppfattning av återgivningen - du, jag och alla andra, eftersom den i allra högsta grad är en individuell upplevelse :). Det jag försöker säga är bara (återigen :wink:) att ett rakt mätresultat inte per automatik betyder att du eller jag upplever ett neutralt ljud. Min erfarenhet säger mig att det beror på mycket mer än vad som går att utläsa ur individuella mätningar. Jag har konstruerat och lyssnat till tillräckligt många högtalare med imponerande raka mätkurvor som ändå inte berört mig ett skvatt, för att vara bestämd i den uppfattningen. Men visst kan en i grunden balanserad och "rakaktig" tonkurva vara en bra utgångsansats för en neutral ljudupplevelse.

Jag eftersträvar absolut inte någon personlig "house curve" som passar just mig i mina konstruktioner. Utan baserat på hur högtalarna är konstruerade försöker jag förstå hur jag kan kompensera så bra som möjligt för begränsningarna i konstruktionen och de fundamentala stereosystemfel som finns i all musikåtergivning genom två högtalare. Mitt mål är att mina högtalare skall skapa en upplevelse av ett så stort som möjligt "klart och öppet fönster" in till det inspelade materialet. Utan att för den skull nödvändigtvis behöva bygga om lyssningsrummet till en avancerad akustisk studio, eller begränsa lyssnandet till ett speciellt sätt och plats. Bra återgivning ska höras men gärna inte synas, tycker jag :).

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-14 15:04

Kan av vad jag läste av ditt föregående inlägg konstatera att vi nog ändå har samma målsättning, "klart och öppet fönster".

Ajdå "Bra återgivning ska höras men gärna inte synas, tycker jag".

Angående det du nämnde om estetiken, med tillägg av elefantöra, sidopanel, så kanske du bättre förstår varför jag är beredd att avstå från att hålla konstruktionen utan icke förskönande tillägg som dessa, när du bedömer mätningarna nedan. Oavsett då att jag inte lyssningsmässigt har jämfört dem.
“Sidopanel” skulle då motsvara ungefär OA51's dämppanel.
“Elefantöra” enligt utförande på bilder av darkg i inlägg ovan i tråden, och då främst enligt L-utförandet (liggande L).


Inzoomat på 6.5 - 10.0kHz och med 20dB på y-skalan
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-02-14 16:04

Jag är osäker på hur känslig den hörsel jag har kvar är för variationer på +/- 1 dB i området 6,5-10 kHz. Så jag är osäker på hur mycket av dessa mätmässiga skillnader som jag faktiskt skulle kunna höra. Och kan jag (ärligt mot mig själv) absolut inte höra några skillnader, skulle jag inte oroa mig för de mätskillnader du visar i grafen. Om bara den övergripande nivån i detta register är jämn och balanserad med högtalarens övriga register.

Talar vi om frekvensområdet 3-4 kHz är det en helt annan pilsner för mig. Där reagerar jag på nivåskillnader under 0,2 dB. Så för mig beror det väldigt mycket på vilket frekvensområde, vilken typ av variation och vad som faktiskt ligger bakom variationen som avgör hur mycket jag tror den påverkar det upplevda resultatet.

Sen tycker jag den typ av mindre justeringar och "tiltningar" jag nyligen försökt laborera med själv är luriga i upplevelsen. Det jag nu upplever är att sångare och vissa instrument flyttat lite längre fram i mixen (närmare mig) på ett positivt sätt, där de tidigare låg lite längre bak i ljudbilden. Och det luriga är att jag naturligtvis inte vet vilket som är mer rätt eller fel än något annat, när jag inte gjort inspelningarna på plats själv. Nästa vecka kanske det är något annat som låter ännu bättre - frihetsgradernas förbannelse när man bygger själv :evil:.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-15 15:36

Jag noterade en dipp vid ca 5kHz efter att jag infört det nya dämpmaterialet. Testade med en radie på kanten av reflektorplåten(på kanten mot dämppanelen). I.o.m. lägre densitet på det nuvarande dämpmaterialet så uppstod sannolikt detta tänkte jag. Vilket visade sig stämma, då det avhjälptes med en radie där.
Mats efterfrågade/undrade om frekvensgången var i balans ovan i ett inlägg. Nedan mätningar på direktljud och LTAS (totalljud).


Diffraktion
Bild


Balans
Bild

LTAS
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-15 17:33

Det kanske är lättare att se, bedöma balansen via mätningen.

Balans
Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-16 11:47

Vad menar du med "balans"?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-16 14:54

Med balans så var det snarast ett svar på Matssvenssons inlägg nedan,
Jag visade en del av frekvensgången vilket han svarade på.

...Och kan jag (ärligt mot mig själv) absolut inte höra några skillnader, skulle jag inte oroa mig för de mätskillnader du visar i grafen. Om bara den övergripande nivån i detta register är jämn och balanserad med högtalarens övriga register.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-03-07 15:05

Jag har inte gjort något inlägg på ett tag. Beroende på att jag inte har gjort någonting mer med högtalarna, förens nu då. Jag har bara njutit av välljudet ett tag. Tycker att klangen har blivit annorlunda sedan jag rätat upp dippen vid 1.2kHz. Låter lite som om basen har blivit lite tyngre.
Hade lilltjejen över under sportlovet, och passade då på att göra ett högst ovetenskapligt experiment. Jag spelade in henne när hon pratade, och spelade upp detta via ena högtalaren. Hon läste samtidigt upp samma text som från högtalaren, när jag satte mig mellan dem så att jag hade respektive ljud i varsitt öra. Resultat; hade svårt att höra någon skillnad. Vi skiftade plats, och då sade hon att hon tyckte att min röst lät lite mörkare från högtalaren än i verkliga livet.
Jag mätte också upp våra röstomfång, baserat på ett enstaka ord, där det visade sig att hennes röstomfång omfattar området ca 500-2000Hz, och min röst ligger lägre mellan 80-1000Hz? Så de kanske inte låter helt neutralt då?

Idag så gjorde jag ett par prototyper till dämppanelerna (den bakre och elefantörat) i papp, och klädde dem med högtalartyg. Den bakre dämppanelen som ersätter ordinarie måste jag ha stöd för runt om på sidorna då dämpmaterialet är så pass poröst så att det inte går att hålla formen på dem utan stöd för högtalartyget. Dessutom så fick jag vinkla den nedre biten diagonalt över dess yta. Med främre delen nedvinklad så att tyget och dämpmaterialet går ända ner mot baffeln. Lite krångligt alltså. Fick också göra uttag för diskantdomen, då jag gjorde dem längre bakm reflektorplåten. Så nu är den skyddad från nedhängande dämpmaterial, då det hålls tillbaka av högtalartyget. Det blev också uttag för anslutningsterminalen till ambiensdiskanterna. Dessa har jag hittills inte haft inkopplade, eller mätt upp med dem inkopplade heller för den delen.
Jag har delat upp lagren för den bakre dämppanelen så att 3st lager sitter i den bakre dämppanelen, och de resterande 2st lagren sitter på elefantörat. Nu spände högtalartyget över dessa 2st lager, så att högtalaren inte kunde trycka ihop dem i lika hög grad som utan, och därför så hamnade högtalaren ett par centimeter ytterligare ut från väggen. Jag får kanske vara utan högtalartyg över den ytan, eller försöka slappa tyget lite grand där. Denna yta täcks ju ändå av högtalaren, då det täcker hela högtalarens övre, bakre del, vilket då täcks av elefantörat på alla sidor. Funderade på att vinkla ut sidodelen på elefantörat, för att på så sätt fånga upp en större yta åt sidan, plus att inte ha något bakstycke på denna del så att reflektioner från detta inte skulle studsa tillbaks. Men jag går nog den enklare vägen och behåller det flata utförandet, då verkan sannolikt blir marginell.
Återstår då att hitta en snickare, eller snickarkunnig som vill ta på sig detta jobb. Saknar ju själv någonstans att hålla till med dylikt.
Tänkte att tunt björkllamell eller liknande kanske kunde vara lämplig material att använda. Det finns ju i några millimeters tjocklek, och är styvt.



Röstomfång (lilltjejen överst och jag underst)

Bild

Prototyper i papp (elefantöra och bakre dämppanel)

Bild

Med monterade prototyper
(notera radien i änden av reflektorplåten, vilken nu har ett temporärt utförande)
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-03-09 01:46

galder skrev:Så de kanske inte låter helt neutralt då?

VA? Att trots alla dina ansträngningar för att åstadkomma raka mätningar så upplevs de ändå inte som helt neurtala? :mrgreen: :mrgreen:

Skämt åsido, kul att du bara njutit av ditt välljud ett tag. Grattis! Själv gör jag likadant med mina tilltveakade nya kurvor. Har inte orkat skruva isär för att löda in den permanenta justeringen än.

Jag tycker högtalarna är väl så snygga utan det extra elefantörat.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-03-09 09:36

Jadu, hur går man tillväga med det? Registret under 1kHz? Tittar man på mätningarna i alla vinklar så finns ingen puckel, eller dipp där. Men under lyssningen så stod ett vitrinskåp precis i främre yttre hörnet. Kanske det bidrog? Jag har inte mätt upp frekvensgången med den uppställningen. Kanske dags att titta på det, då det dröjer ett tag innan nästa besök, och nytt försök kan upprepas. Annars vet jag ärligt inte vad det kan bero på. Röst i området 500-2000Hz lät ju trovärdigt i varje fall. Nåja enligt mig då! Inspelning med mätmikrofon en orsak?

Så du tycker inte att det blev så snyggt med elefantöra monterad. Vad jag har sett av dina högtalare som ju är helt täckta, (fortfarande?) så gillar du ett mer diskret utförande. Vilket i.o.f.s jag heller inte skulle ha haft något emot, men nu mäter det ju så pass mycket bättre med detta utförandet. Nog så viktigt. Funktion före form då. Till skillnad mot ett par basar på Södertälje Specialsnickeri's F-book sida, vilka liknade ett par antika? pelare. Väl diskreta i rätt inredning. Så formen går kanske att åtgärda?
Nu är bygget av elefantöronen p.g. i varje fall.

Angående din åtgärd. Jag har inte sett vare sig några mätningar eller beskrivningar. Dags att öppna din tråd igen kanske.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-03-09 10:08

En tanke slog mig precis (har nu en blåtira :lol:), "room gain"! Tittar man på LTAS-mätningen ovan så stiger ju nivån rätt bra under 500Hz. Kan det vara just rumsstödet som påverkar här?

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-03-09 10:52

Som jag förstår det blir LTAS mätningarna osäkra i vad de visar för lägre frekvenser, så jag vet inte vad man de facto ska kunna utläsa av höjningen för de låga frekvenserna i mätningen. Men jag är för dåligt påläst hur LTAS faktiskt fungerar för att kunna förklara vad det egentligen beror på. Du kanske kan få bättre svar om du ställer en fråga direkt till de som kan sånt bättre.

”Room gain” effekter brukar jag tillskriva lägre frekvensområden än 500 Hz, men kanske någon reflex från begränsningsytor i din uppställning spelar in?

Inspelningseffekter är jag helt rudis på, men någon kunnig kanske kan fylla i information om förväntade effekter i din inspelning.

Jo, jag har tänkt dokumentera mig vad det lider. Men jag är så fasligt lat och tycker det är alldeles för roligt att bara njuta av musiklyssnande nuförtiden. :oops:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Almen » 2018-03-09 11:51

Finns ju en tråd om LTAS startad av matssvensson. :) Själv tycker jag den innehåller mycket matnyttigt.

Vad är det vi mäter i LTAS mätningar?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-03-09 13:46

Angående LTAS-mätningar så följer jag SC's riktlinjer (rekommendationer? ) och inte att förglömma suveränen Peter Steindl's. Rummet spelar väl in i viss utsträckning. Det finns ju bra audio-rum och inte. Rummet höjer i varje fall basen i en inte helt oväsentlig grad. Direktljudsmätningar visar ju på rak frekvensgång till lägsta tonen (se ovan). Nu är i.o.f.s mätningar under 200-300Hz osäkra enligt "Arta". Detta markeras i databladet vid mätningar för det specifika mättillfället.

Skall läsa tråden du Almen länkade till. Något kan man nog lära sig där.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-03-09 14:04

Svante kom i den länkade tråden med en bra förklaring vid mätning av frekvensgången angående diskanten.

viewtopic.php?p=1595310#p1595310

Lite som jag tolkade min kurva då en bit ovan.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-03-09 15:07

galder skrev:Direktljudsmätningar visar ju på rak frekvensgång till lägsta tonen (se ovan). Nu är i.o.f.s mätningar under 200-300Hz osäkra enligt "Arta". Detta markeras i databladet vid mätningar för det specifika mättillfället.

I Arta fallet är jag bättre påläst och där sätter själva mätmetoden gränsen för precisionen i mätningen, genom att du vill begränsa tidsfönstret i din mätning av direktljudet för att slippa påverkan från reflexer som du inte vill ha med i mätresultatet. En begränsning i tid sätter då automatiskt en begränsning för vilken frekvensupplösning du får i ditt resultat, eftersom du använder dig av fouriertransformationer när du skiftar resultatet från tids- till frekvensdomänen. Ett tidsfönster på 3 ms ger då en frekvensupplösning på inversen av den perioden - 300 Hz. Så en Arta-mätning över 3 ms kan säga något om var 300e Hz. Vad som händer mellan dessa vet inte mätningen något om.

Vill man veta något med större frekvensnoggrannhet behöver man mäta över längre tid. Och då får man med mer reflexer...

En annat sätt att se begränsning i mätmetodiken ovan är också att för låga frekvenser blir de tre millisekunderna bara bråkdelar av en våglängd, och bara av den orsaken lyckas mätningen inte samla på sig tillräckligt med information för att kunna säga något om hur systemet som helhet (högtalarelement, lådvolym, basreflexport etc.) uppför sig vid den frekvensen.

Kommer inte ihåg om det fanns någon förklaring i tråden om "vad är det vi mäter med LTAS" som förklarar osäkerheten i mätningen för lägre frekvenser. Den osäkerheten är också något jag bara läst någon annan referera till, utan att jag själv förstår var i själva begränsningen skulle bestå av. Den som läser detta och vet får jättegärna förklara.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-03-09 15:50

Bra utförlig förklaring, tack. Tänkte inte på det självklara, våglängder.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-04-10 12:54

Bakre dämppanel utan dämpmaterial och tyg, och elefantöra kpl.
Bild


Kpl högtalare
Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav PerStromgren » 2018-04-10 13:52

Va' snygg högtalaren är med vitt baselement!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-04-10 14:22

PerStromgren skrev:Va' snygg högtalaren är med vitt baselement!


Instämmer! Matt svartlackerad reflektorplåt därtill så tar den ett kliv till.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-04-10 19:00

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Va' snygg högtalaren är med vitt baselement!


Instämmer! Matt svartlackerad reflektorplåt därtill så tar den ett kliv till.

Instämmer! Riktigt tjusigt.

/Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav petersteindl » 2018-04-10 21:46

PerStromgren skrev:Va' snygg högtalaren är med vitt baselement!


Skulle nog bli snyggare med svarta skruvar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-04-10 22:04

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:Va' snygg högtalaren är med vitt baselement!


Skulle nog bli snyggare med svarta skruvar.


Nope... skruvar med inbyggda blå dioder hade varit snyggare. ( Skämt åsido - att man ser skruvarna är ren funktionalism, ju! )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-04-13 22:05

Fick ett meddelande från en oolig snickare om att han tyckte att elefantörat på bilden såg alldeles snett ut. Det handlar väl om yrkesstolthet. Kan nog hålla med om det att det ser lite snett ut, men jag kan försäkra alla att det är något fenomen orsakat av kameran eller fotografen. Rakheten kanske framgår tydligare av bilden på elefantörat utan dämpmaterial och tyg nedan.
Kan också rekommendera snickaren Södertälje specialsnickeri som gjorde ett kanonjobb med dessa till ett bra pris, och den bäst paketerade leveransen jag någonsin fått. Inte ens Postnord kunde förstöra det, vilket väl säger en del.

Bild

Och ja, avsikten är att måla skruvskallarna svarta vad det lider. Det har bara kommit emellan ett annat projekt där spännande försändelser har börjat trilla in till detta.
Tidigare så använde jag svarteloxerade skruvar, vilka var snygga, men efter att ha skruvat ut och i skruvarna ett par gånger så behövde jag lite större dimension, och hade dessa mässingsskruvar tillgängliga hemma, så då fick det bli dem.
Kul att ni gillar utseendet.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-10-22 17:10

Nu närmar sig tiden för högtalarmätningar sig så sakteliga, då höstmörker och rusk börjar göra sig påmint utanför husknuten.

Funderar på hur jag går vidare

En liten kul grej utanför det seriösa.
Lilltjejen kommer hit under höstlovet så ett förnyat hörseltrovärdighetstest bör väl hinnas med, och då under aningens bättre förutsättningar. Har själv konstaterat att vid utfört test så var den tillfälliga möbleringen högst påverkande på resultatet. Märkte det när jag senare skiftade kanal och märkte då en påtaglig skillnad, där använd kanal/möblering lät mindre baskraftig.

En sak jag har haft lite funderingar på är att det i staden, finns ett ljuddämpat rum (ej heldämpat) framtaget efter någon standard, som inte längre används då företaget som tog fram detta har lagt ner, och nuvarande företag på platsen inte använder det. Så det skulle jag nog kunna få använda om jag vill, då jag är bekant med produktionschefen där. Hm!? Hade gjort det OM jag nu hade haft en bil, suck.

Har också tillgång till ett rum i källaren om 4 x 3.5m och 2.3m i takhöjd. Helt tomt och kala cementväggar. Ekade rätt bra där.

Det här med tankar på annat rum är för att se hur högtalarna uppför sig, och försöka verifiera om de är neutrala i konstruktionen.

Vad jag vet med mig att jag behöver göra är,

ytterligare vinkelmätningar i närfält.
I syfte att få en mer detaljerad bild över utstrålad “effekt”.

Pilla bort Larsen-dekalen. De är ju inga Larsen-högtalare längre.

Tänkte att när jag är klar med dessa, sätta fast utförlig dokumentation över gjorda förändringar, och beskrivning av originalutförandet på högtalarnas baksida. Tänkte att det kunde vara kul för eventuell framtida ägare att ta del av.

Gjort är, målat skruvskallar svarta.

Har nog varit borta från tankar på högtalarkonstruktion lite länge då det känns lite tomt på idéer just nu.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-10-27 12:24

Av en slump tittade jag in i forumdelen “Vänner av Ino”. Hittade där ett intressant inlägg,
“Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?”
viewtopic.php?f=20&t=9397

Mina högtalare sprider rätt bra om man tittar på summeringar uppmätta på 1m avstånd. Men vid LTAS-mätningar (i varje fall i mitt rum) så tappar kurvan i energi över ca 14kHz om 2-3dB. En del av detta beror väl på reflektorplåten som äter energi, då den blockerar halva domen. Sedan de där inbyggda ambiensdiskanterna riktade mot taket, bidrar nog med diffusering istället för konceptet ovan som ju adderar energi i reflexvinklar och då inte adderas till direktljudet och bidrar med sena reflexer i den vinkeln, vilket skulle försämra ljudkvalitén. I.o.f.s. så skulle nog kurvan rätas upp med inkopplade ambiensdiskanter men som sagt med försämring av ljudkvalitéten, så det gäller att hålla reda på uppnådda effekter, (rak frekvensgång, till vilket pris). Så dessa ambiensdiskanter har jag aldrig haft inkopplade, om än möjligheten finns att koppla in dem med en sladdstump. Så då gäller att ta reda på om kanske ambiensdiskanterna går att använda, vilket skulle vara bra, då de bara sitter där och tätar lådan. De skiljer sig nog i egenskaper mot i tråden använda diskanter, så detta måste undersökas om de är användbara för det syftet. Sedan är det ju kanske ett oöverstigligt problem att lösa, var jag då skulle kunna sätta dessa diskanter, då mina högtalare är så pass grunda i förhållande till väggen. Jag Skall ju ändå mäta upp vinklar, då jag inte har utfört mätningar efter att jag har monterat den större dämppanelen, så då skulle jag kunna passa på att inkludera detta koncept och mäta med/utan.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster