Uppdatering av OA6 typ 2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kjellb

Uppdatering av OA6 typ 2

Inläggav Kjellb » 2016-09-06 12:14

Hej
Jag är ny på detta forum, men inte ny när det gäller Carlssonhögtalare. Äger både OA14, OA2212, OA6, och nu även ett par OA6 typ 2.
Vid ankomsten var den ena högtalaren tyst i basen men det visade sig vara en liten spricka i förstärkarens kretskort som var orsaken.
Nu fungerar dessa och låter hyffsat, så varför laga det som inte är sönder? Tja... jag tror nämligen att de kan prestera bättre med lite tillsyn och omsorg.
Vid provspelningen , så fick de ersätta ett par OA14 som arbetar tillsammans med en XTZ-sub. OA14 paret är inte skurna i basen utan subben har bara
kompletterat längst ner. Med omsorgsfull infasning har detta låtit förträffligt. Med OA6 kunde jag däremot ta bort subben utan att tappa den lägsta basen helt.
Detta trots att jag inte ännu justerat dc-offset ut till 9710M. Nu brukar jag inte spela på maxvolym, så det är kanske inte konstigt att det lät bra trots allt.
Jag har beställt ett par Visaton BG20 för att ersätta baselementen, som ska få flytta till OA6 lådor, men jag har också beställt T22 diskanter.
Detta för att det var här jag blev besviken vid den första lyssningen. Det lät hårt och metalliskt, inte mjukt och luftigt, som mina renoverade OA14.
Och det är här problemen tillstöter. Är det någon som har gjort denna konvertering och har tips på ombyggnad av delningsfiltret. Jag tror inte man kan plagiera
OA5 lösningen rakt av. Är det sedan någon som kan tipsa om hur jag kan få tag i en servicemanual. Jag har handboken med kretsschema,
men är inte bekväm med detta om det ska bli seriöst gjort.

MVH / Kjell

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Uppdatering av OA6 typ 2

Inläggav PerStromgren » 2016-09-06 13:05

Hej, Kjell, och välkommen till faktiskt!

Det finns säkert folk här som kan belysa ditt problem, men du har väl varit på Carlsson Planet, där de flesta experterna i detta ämne bor? Jag menar inte att putta bort dig, dock!
... tycker jag!

Per

Kjellb

Inläggav Kjellb » 2016-09-06 14:15

Jodå, PerStromgren. Jag är även där och tycker jag har letat igenom allt på olika fora och nätet som helhet.
Visserligen kan jag starta från scratch och mäta mig fram och det skulle säkert ge mig mest,
men kan man gena i kurvorna så tar jag gärna chansen.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-09-06 15:32

Hej kjell!
Kollat lite snabbt:
Det ser ut som om de passiva delarna för diskant o mellanregister är samma som för oa5-2, så gör oa5.3 filtret till det i dina oa6:or
oa6
Bild

oa5-2 o för t22 kolla bara på diskant-delen då nya basfiltret bör vara för f87
Bild

ang allt annat oa6 så kan jag inte hjälpa dig, kanske jansch?
Lycka till!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-09-06 18:07

janisch kanske kikar in i tråden, han har ju rotat rejält med OA6 typ 2 och kan säkert komma med tips :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-09-06 18:49

bassman skrev:janisch kanske kikar in i tråden, han har ju rotat rejält med OA6 typ 2 och kan säkert komma med tips :-)

jansch kallar han sig. Inte för att vara pettimeter utan för att Kjellb kanske letar inlägg av honom, och då måste det ju vara rätt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-09-06 20:40

Jag är inte besserwisser heller men det heter inte pettimeter utan petimeter eller petimäter. :wink:
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Återgå till Carlsson Illuminati