Jag blev med Oa51or här om dagen, en tidigare ägare sedan nya 87.
Nya element inköpta av Larsen 2002 och föregående ägare hade även någon som hjälpte honom med filtret. En sockel adderades plus nya kablar (enkardiga) och filter flyttades under högtalaren.
Nu fick dom visst fel spolar så det blev inte bra och han gick tillbaka till original filter.
Nu till frågan, efter idogt letande och läsande så hittar jag två olika filter till ScanSpeak 18W/8545 och Vifa D25AG i Oa51, ett där bara motståndet ändras från 1,5 till 2 ohm och ett som jag tror Öhman tog fram enligt bild nedan. Vilket mäter bättre och ska användas? Eller finns det något annat förslag som t.o.m är bättre?

Socklar kommer jag givetvis att ta bort och filter monteras inne i högtalarna när dessa är uppgraderade till elementen.
Nu är vardagsrum under renovering så jag har lyssnat på högtalarna i ett rum som absolut inte är bra, jag förlängde basreflexröret till 290mm.
Det jag hör med dåligt rum, för låga stativ, ej optimalt filter ect är fortfarande bättre än allt annat!
Nu börjar det bli mycket Carlsson hemma Popboxar, Oa5. Oa14 och Oa116 alla är givetvis renoverade och nu detta trevliga par Oa51.
Oa51 låter riktigt riktigt trevligt

En post utan bild är väl inte rolig så nedan kommer några.