Oa51.2 filter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Tox

Oa51.2 filter?

Inläggav Tox » 2016-11-09 22:07

Hej allihopa!
Jag blev med Oa51or här om dagen, en tidigare ägare sedan nya 87.
Nya element inköpta av Larsen 2002 och föregående ägare hade även någon som hjälpte honom med filtret. En sockel adderades plus nya kablar (enkardiga) och filter flyttades under högtalaren.
Nu fick dom visst fel spolar så det blev inte bra och han gick tillbaka till original filter.

Nu till frågan, efter idogt letande och läsande så hittar jag två olika filter till ScanSpeak 18W/8545 och Vifa D25AG i Oa51, ett där bara motståndet ändras från 1,5 till 2 ohm och ett som jag tror Öhman tog fram enligt bild nedan. Vilket mäter bättre och ska användas? Eller finns det något annat förslag som t.o.m är bättre?
Bild
Socklar kommer jag givetvis att ta bort och filter monteras inne i högtalarna när dessa är uppgraderade till elementen.

Nu är vardagsrum under renovering så jag har lyssnat på högtalarna i ett rum som absolut inte är bra, jag förlängde basreflexröret till 290mm.
Det jag hör med dåligt rum, för låga stativ, ej optimalt filter ect är fortfarande bättre än allt annat!
Nu börjar det bli mycket Carlsson hemma Popboxar, Oa5. Oa14 och Oa116 alla är givetvis renoverade och nu detta trevliga par Oa51.
Oa51 låter riktigt riktigt trevligt :D

En post utan bild är väl inte rolig så nedan kommer några.
Oa51a.jpg
Oa51a.jpg (170.05 KiB) Visad 13714 gånger

Oa51b.jpg
Oa51b.jpg (208.67 KiB) Visad 13714 gånger

Oa51c.jpg
Oa51c.jpg (167.23 KiB) Visad 13714 gånger

Oa51filter.jpg
Oa51filter.jpg (136.75 KiB) Visad 13714 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Oa51.2 filter?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-10 16:20

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-11-10 19:34

Hej Tox, och grattis till ett par fina högtalare.

Varför inte testa de olika filterutförandena, det mer komplicerade IÖ's inbegriper väl inte så mycket komponenter och behöver väl inte bli så kostsamt.
Kan väl vara bra att börja där. Blir nog hur bra som helst skulle jag tro.
Sedan finns det ju uppgraderingar du kan göra, men kanske är det dumt att hasta iväg innan du har hört det befintliga.
Du har väl läst

http://carlssonkult.se/OA51.aspx

antar jag?

Märk väl att det Grafpro som driver den fina sajten har lite kritik att komma med angående uppgraderingssatserna som Larsen säljer.
Jag tror, och säger tror, då jag inte vet, att det är en medveten feature Anders valde att göra för att dämpa konuppbrytningen på basen.
Det ger väl ett sound, men efter av vad jag har förstått gillas uppgraderingssatsen av "många", om man vill ha ett annorlunda och kanske lite renare ljud.

Ser fram emot att läsa fortsättningen.

Tox

Inläggav Tox » 2016-11-10 20:07

Tack för svaren :)
Jag gillar dom redan som dom är, men gissar att (Öhman?) filtret ovan är det som spelar mest korrekt med elementen jag har, men tro är att icke veta där av min fråga i tidigare inlägg.
Om jag tolkat Grafpro på CarlssonKult rätt så har han inte mätt det filtret, utan för Oa51:2 så har han mätt stiftelsens versionen där endast motstånd är ändrat från 1,5 Ohm till 2 Ohm.

Jag mailade Hifikit och dom kunde ordna 0,39mH spolar men det var värre med 2,1 Ohm och 2,3 Ohm motstånd, deras förslag var att avrunda till 2,2 Ohm, nu kanske det är helt ok men visst hade det varit roligt att få det exakt, någon som vet hur lite/mycket det påverkar?

Helt rätt det är inga pengar att testa utan jag var mer nyfiken på om det kommit nya rön och om någon mätt högtalarna med filtret i mitt tidigare inlägg.
Nu låter elementen helt friska och på de mätningar jag sett så tror jag inte det är speciellt stor vinst att byta diskant till senaste variant från stiftelsen, utan Vifa D25AG står sig nog rätt bra iaf en stund annars är det väl ScanSpeak D2608 på menyn gissar jag.

Jag hade tur som hittade detta par! Jag har tittat efter 51or ett tag och måste säga att de lyst med sin frånvaro på begmarknaden

Mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-10 20:13

Tox skrev:Tack för svaren :)
Jag gillar dom redan som dom är, men gissar att (Öhman?) filtret ovan är det som spelar mest korrekt med elementen jag har, men tro är att icke veta där av min fråga i tidigare inlägg.
Om jag tolkat Grafpro på CarlssonKult rätt så har han inte mätt det filtret, utan för Oa51:2 så har han mätt stiftelsens versionen där endast motstånd är ändrat från 1,5 Ohm till 2 Ohm.

Jag mailade Hifikit och dom kunde ordna 0,39mH spolar men det var värre med 2,1 Ohm och 2,3 Ohm motstånd, deras förslag var att avrunda till 2,2 Ohm, nu kanske det är helt ok men visst hade det varit roligt att få det exakt, någon som vet hur lite/mycket det påverkar?

Helt rätt det är inga pengar att testa utan jag var mer nyfiken på om det kommit nya rön och om någon mätt högtalarna med filtret i mitt tidigare inlägg.
Nu låter elementen helt friska och på de mätningar jag sett så tror jag inte det är speciellt stor vinst att byta diskant till senaste variant från stiftelsen, utan Vifa D25AG står sig nog rätt bra iaf en stund annars är det väl ScanSpeak D2608 på menyn gissar jag.

Jag hade tur som hittade detta par! Jag har tittat efter 51or ett tag och måste säga att de lyst med sin frånvaro på begmarknaden

Mvh

Motstånd kan du blanda efter behag för att få rätt värde.
Dessutom bör du mäta varje motstånd så att du får exakt värde, då är det enkelt att matcha så det blir 2.1 Ohm samt även 2.3.
ska det petas ska det petas ordentligt.
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-10 20:22

Utvecklade Stig Carlsson något filter som passande nämnda elementkombination? Till 52.2 finns ett sådant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-10 22:04

RogerGustavsson skrev:Utvecklade Stig Carlsson något filter som passande nämnda elementkombination? Till 52.2 finns ett sådant.

Det var Stig Carlsson som utvecklade OA-52.2 som har nämnda högtalarelementkombination.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-11-11 01:06

RogerGustavsson skrev:Utvecklade Stig Carlsson något filter som passande nämnda elementkombination? Till 52.2 finns ett sådant.

Svaret på frågan är nej.
Enligt tillförlitlig hörsägen utvecklade Stig Carlsson bara det nya .2-filtret för OA52.
Jag vet inte om det var Naqref som redan då assisterade Larsen med att ta fram filter för OA50.2 och OA51.2.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-11 08:54

Det nytillverkades inga OA51 efter första serien vad jag vet men det såldes modifieringssatser med samma element som 52.2. Antagligen var OA51 historia för Stig Carlsson när 52.2 presenterades.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-11 13:33

RogerGustavsson skrev:Det nytillverkades inga OA51 efter första serien vad jag vet men det såldes modifieringssatser med samma element som 52.2. Antagligen var OA51 historia för Stig Carlsson när 52.2 presenterades.

Nej, Stig Carlsson ville göra en uppgradering av OA51. Det var ett av målen som Stig nämnde han ville göra. På den tiden var inte John Larsen pigg på att återlansera OA51 eller uppgradering därav. De hade ju sålts alltför billigt och var egentligen prisförstörda. Dessutom tror jag John Larsen ansåg att de var svåra att tillverka och att de var svårsålda. John Larsen ville koncentrera sig på OA52 och OA50.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-11 13:52

På det viset. Senare var det något på gång, de där Ferrari-röda prototyperna men det blev inget av någon anledning. Var väl i villervallan med OA58?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-11-11 17:45

lennartj skrev:

Svaret på frågan är nej.
Enligt tillförlitlig hörsägen utvecklade Stig Carlsson bara det nya .2-filtret för OA52.
Jag vet inte om det var Naqref som redan då assisterade Larsen med att ta fram filter för OA50.2 och OA51.2.

Stig utvecklade version .2 av både OA52 och OA50 och båda testades med gott resultat i HiFi&Musik 1996.

Båda hade samma Vifa metalldome och OA52.2 hade 8545 bas och OA50.2 hade peerlessbasen med gummikant i stället för skumkant.

Du nya högtalarna tillverkades i John Larsen regi då han skrivit avtal med Stig om att exploatera Stigs design.
Tillverkningen av OA51 upptogs aldrig då den var relativt svår att tillverka och att de (Stig och John) inte trodde på dess kommersiella möjligheter,

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-11 19:19

...vilket är synd och skam då den (utöver basutsträckningen) troligen är den bästa modellen. Och det är inte mycket svårare att installera ett par 51:or än ett par piP...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-11-11 22:08

avr7000 skrev:
lennartj skrev:

Svaret på frågan är nej.

Stig utvecklade version .2 av både OA52 och OA50 och båda testades med gott resultat i HiFi&Musik 1996.

Båda hade samma Vifa metalldome och OA52.2 hade 8545 bas och OA50.2 hade peerlessbasen med gummikant i stället för skumkant.

Du nya högtalarna tillverkades i John Larsen regi då han skrivit avtal med Stig om att exploatera Stigs design.
Tillverkningen av OA51 upptogs aldrig då den var relativt svår att tillverka och att de (Stig och John) inte trodde på dess kommersiella möjligheter,

Stefan

Visserligen betydelselöst för mig, men lite förvånande. Det har berättats att Stig Carlsson fick tillsänt sig ett par förserieexamplar av OA52.2 byggda enligt avtalet, för utvärdering och att han t.o.m. föredrog dem jämfört med de egna prototyperna, men att han aldrig lyssnat på varken OA50.2 eller OA51.2 och inte mätt på dem heller, men det kanske är helt fel?
Det hade varit olikt honom att involvera sig i delningsfiltren till dem och släppa dem som skrivbordskonstruktioner, inbillar jag mig. Jag undrar om avtalet mellan John Larsen och Stig Carlsson kanske var väldigt generellt hållet och gav John Larsen frihet att tillverka och vidareutveckla vilka modeller han ville och fann säljbara och att han hade lokal hjälp (Naqref/Anders Eriksson?) med OA50.2 och uppgraderingssatserna till QA51 och övriga modeller?

Nu blev jag ändå lite nyfiken på om Stig Carlsson var involverad i framtagningen av OA50.2 eller ej.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-11-11 23:18

Läser i Hifi&Musik från April 1996.
Där finns en intervju av Stig gjord av Lars-Göran Hedström med en del bilder från Stigs hem.
I samma nummer finns en test av OA50.2. Den är skriven av Mats Meyer-Lie. I texten kan man läsa att pressvisning av OA52.2 skedde hösten före hemma hos Stig.
Vet inte om det bringar något ljus i frågan om Stig tagit fram filter eller ej för OA50.2.
Men det verkar troligt för mig.

/Conny

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-12 00:53

lennartj skrev:
avr7000 skrev:
lennartj skrev:Svaret på frågan är nej.

Stefan

Visserligen betydelselöst för mig, men lite förvånande. Det har berättats att Stig Carlsson fick tillsänt sig ett par förserieexamplar av OA52.2 byggda enligt avtalet, för utvärdering och att han t.o.m. föredrog dem jämfört med de egna prototyperna, men att han aldrig lyssnat på varken OA50.2 eller OA51.2 och inte mätt på dem heller, men det kanske är helt fel?
Det hade varit olikt honom att involvera sig i delningsfiltren till dem och släppa dem som skrivbordskonstruktioner, inbillar jag mig. Jag undrar om avtalet mellan John Larsen och Stig Carlsson kanske var väldigt generellt hållet och gav John Larsen frihet att tillverka och vidareutveckla vilka modeller han ville och fann säljbara och att han hade lokal hjälp (Naqref/Anders Eriksson?) med OA50.2 och uppgraderingssatserna till QA51 och övriga modeller?

Nu blev jag ändå lite nyfiken på om Stig Carlsson var involverad i framtagningen av OA50.2 eller ej.

Stig Carlsson utvecklade OA52.2. Det var under första hälften på 90-talet. Det var en process som varade i flera år och det gjorde Stig Carlsson på sina exemplar där delningsfiltrena var placerade utanför högtalarna och därmed med längre kablar till bas och till diskant. Efter att Stig Carlsson och John Larsen kommit överens om samarbete 1994/95 så utvecklades det vissa saker som John införde, bl.a. den högtalaranslutningsbrunn som John förordade med separata ingångar för bas och diskant. Jag vill minnas att basreflexporten ändrades. Det var några detaljer som infördes i produktion.

Inför demo av högtalarna till handlare som jag tror var 1995 så valdes det att dema hemma hos Stig Carlsson. Stig och jag samtalade en del inför denna demo. Jag föreslog att de skulle spela på produktionsexemplar men Stig ville spela på inspelade exemplar d v s sina egna. Jag föreslog då istället att använda Per Ruthströms OA52.2. Per var säljare och stationerad i Stockholm och hade OA52.2. Stig fick Pers exemplar levererade och spelade på dessa för utvärdering. Stig var från början mycket skeptisk. På kvällen ringde Stig och var jätteglad för Stig tyckte att Pers exemplar spelade bättre än Stigs egna utvecklingsexemplar. Sedan under samtalets gång kom Stig att tänka på att han ju måste lämna tillbaka Pers exemplar efter demo och då blev Stig lite nervös och konfundersam. Jag föreslog att Stig ringer Per och frågar honom direkt om han får behålla högtalarna som lån en tid därefter. Kvällen efter ringde Stig återigen och var glad eftersom han hade pratat med Per som inte behövde högtalarna inom de närmaste 6 månaderna eftersom Per höll på att flytta.

Att OA50.2 kom till är inte så svårt att förstå eftersom den gamla Peerless dome diskanten KO10DT utgått ur sortimentet och Stig valde att använda samma Vifa dome diskant som i OA52.2. Den var Stig mycket nöjd med. Jag minns dock inte turerna i utvecklingsstadiet gällande OA50.2. Jag ser det som otänkbart att Stig inte skulle varit med och utvecklat och även lyssnat på OA50.2. Ingen annan än Stig Carlsson kunde vid den tidpunkten utveckla Carlssonhögtalare. Jag vet också vissa andra saker som Stig dryftade vid våra samtal och som jag ännu inte vill ta upp men det fanns en intressent av Carlssonhögtalare i England som Stig var mycket mån om. Jag ser det som otänkbart att Stig skickade exemplaren av OA50.2 till England utan att först ha lyssnat på dessa och godkänt högtalarna. Vad jag vill minnas så fanns OA50.2 i stort sett samtidigt som OA52.2.

Stig hann aldrig påbörja filtret och uppgraderingen av OA51, men det stod på Stigs to-do lista så sent som 1997.

Ingen har någonsin fått frihet att tillverka eller vidareutveckla några som helst modeller denne ville. Det var noga specificerat vilka modeller som John hade rättighet till, dels att tillverka dels att sälja. Det stod också vilka marknader försäljningen gällde. John Larsen hade t.ex. rättighet att tillverka högtalarna och sälja dessa till andra utländska exploatörer, men John Larsens avtal var begränsat gällande försäljning till vissa marknader. I avtalet med John ingick inte trevägaren. Jag vill inte gå in på varför, men Stig hade sina skäl.

Sedan förstår jag inte varför Naqref/Anders Eriksson förs på tal i samband med utveckling av OA50.2? Naqref har aldrig träffat Stig. Naqref blev inblandad av John Larsen först efter eller i samband med John Larsens sammanbrott med Stiftelsen Stig Carlsson och det var ungefär år 2007 d v s 10 år efter Stig utvecklade OA52.2 och OA50.2. Det återupprättade samarbetet mellan John Larsen och Stig Carlsson varade från 1995 till 1997 då Stig Carlsson dog.

1988/89 var det slut med Carlsson Ortho-Acoustic AB i Skillingaryd. Sedan var det stiltje under flera år fram till 1995. Det fanns nog viss service av 80-talsmodellerna som John Larsen möjligtvis höll i. Själva avtalet mellan Stig Carlsson och John Larsen kom till först år 1996, även fast högtalarna fanns 1995. Anledningen till det är bl.a. att Stig Carlsson inte hade rättigheterna till namnet Carlsson gällande högtalare. Det hade i princip Stefan Pantzar, men Stig hade lämnat in en invändning till PRV. Stig Carlsson och Stefan Pantzar låg i rättslig fejd. John Larsen hjälpte Stig i den bekymmersamma situationen. John tog kostnaderna för patentombudet som John förmedlat till Stig. I den vevan var vi alla som var runt Stig involverade i denna process. 1996 vann Stig processen och då kunde högtalarna marknadsföras under namnet Carlsson Ortho-Acoustic eller Carlsson och avtal mellan John Larsen och Stig Carlsson skrevs och påtecknades av bägge parter och högtalarna lämnades till hifi-tidskrifter för test. 1997 dog Stig Carlsson och Carlssonstiftelsen bildades 1998. Om dessa turer hade jag tänkt skriva i PeterSteindl?-tråden. Någon Naqref fanns ännu inte på tapeten hos John. Det var först 9–10 år senare som Naqref kom in i bilden.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-11-12 02:15

petersteindl skrev:Stig hann aldrig påbörja filtret och uppgraderingen av OA51, men det stod på Stigs to-do lista så sent som 1997.

Med vänlig hälsning
Peter

Här ovan har vi väl svaret på frågan i trådstarten.
Det var uppenbarligen INTE Stig Carlsson som tog fram OA51.2, men vem var det då, Ingvar Öhman?
När grundjobbet var gjort på OA52.2 var det kanske kanske en enkel match att matcha Vifa D25AG
med B65 till klart bättre helhet än med Peerless K10DT.
Perfektion eftersträvades väl inte för att inte konkurrera med OA52.2 så det kanske var en snabb
process att konstatera att OA50.2 blivit bra nog, men vem tillhandahöll i så fall de OA50 Stig använde?

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-11-12 08:37

En liten petitess:
B65 satt väl inte i OA50.2,
det var väl SC165 lV?

/Conny

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-12 17:58

lennartj skrev:
petersteindl skrev:Stig hann aldrig påbörja filtret och uppgraderingen av OA51, men det stod på Stigs to-do lista så sent som 1997.

Med vänlig hälsning
Peter

Här ovan har vi väl svaret på frågan i trådstarten.
Det var uppenbarligen INTE Stig Carlsson som tog fram OA51.2, men vem var det då, Ingvar Öhman?
När grundjobbet var gjort på OA52.2 var det kanske kanske en enkel match att matcha Vifa D25AG
med B65 till klart bättre helhet än med Peerless K10DT.
Perfektion eftersträvades väl inte för att inte konkurrera med OA52.2 så det kanske var en snabb
process att konstatera att OA50.2 blivit bra nog, men vem tillhandahöll i så fall de OA50 Stig använde?

OA51.2 gjorde Ingvar Öhman väldigt tidigt efter Stiftelsens bildande. Ingvar jobbade med ett nytt filter till OA51 redan 1998.

Måndag 2000-02-07 kl. 18:59 skickade Ingvar ett mail till Styrelsen i SSC med bl.a. följande text:
Ingvar Öhman skrev:Vi bör även bestämma tågordning för framtagande av nya modeller. Mitt förslag är följande:
1: "OA52 MkIII" (nytt deln.filter + silkesdiskant) kan ske mycket snart,
2: "OA51 MkIII" (eller vad den nu skall kallas),....

Redan där pratades det om MkIII på OA51. Men var tog OA51.2 vägen? Jo, den fanns också i sinnevärlden.
Tisdag 2001-08-14 Kl. 10:41 skickade Ingvar Ö ett mail till mig med bl.a. följande text.
Ingvar Öhman skrev:OA51:2 är förvisso färdigdesignad sedan ungefär tre år, elementen och delningsfiltren låg och väntade i lokalen i tre år, men Lars Bäcklund som lovade bistå med själva högtalarna att modifiera, väntar jag fortfarande på. Liksom att det ju varit roligt om åtminstone någon hade annonserat intresse av att lyssna på högtalaren.
Sist men inte minst har ju John Larsen uttryckligen annonserat att han inte tänker producera den...

Det fanns en variant som hette OA51.2. Det var före något element med silkesdiskant. Det var med samma diskant som OA52.2 d v s med Vifa och med samma bas som i OA52.2 d v s Scan-Speak 18W/8545. Den fanns enkom som ett uppgraderings-kit och tillhandahölls av John Larsen. Den fanns inte före 2000-02-07 utan kom senare och fanns nog inte under lång tid innan OA51.3 fanns år 2005. OA-51.3 fanns också endast som uppgraderingssats från Larsen Hi-Fi. Den hade silkes-dome. Detta är fortfarande något år innan Naqref kom in i bilden.

De OA50 som Stig använde var alla tillverkade av John Larsen.
Någon B65 fanns inte på den tiden. Den kom senare då OA58 lanserades Q4 år 2004.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-11-12 19:05

Conny skrev:En liten petitess:
B65 satt väl inte i OA50.2,
det var väl SC165 lV?

/Conny

Det har du säkert rätt i.
Jag har inte koll på alla versioner av 165 mm elementet som funnits och vilken version som suttit i viilken 70-talshögtalare respektive OA50.x eller OA58 eller när grundbeteckningen byttes från SC165 till B65 och varför.
Svaren finns nog här http://www.carlssonkult.se/basoriginal.aspx, men jag var för lat för att kolla up det innan jag skrev det förra inlägget.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-11-13 11:57

På sätt och vis har ni rätt bägge två. Elementen är i princip identiska. Visserligen har den ena en annan modellbeteckning än den andra, men dom elektriska parametrarna verkar vara desamma. Så här lyder rubriken på Carlssonkult.se där Grafpro skriver om respektive högtalarelement:" Peerless 831881 alias SC165-IV alias B65oa alias SC165-V"

Tox

Inläggav Tox » 2016-11-25 23:15

Nu har jag provat tre filter kombinationer till Oa51.2 dvs med elementen ScanSpeak 18W/8545 och Vifa D25AG , original Oa51 filter, Oa51.2 dvs med bara motstånd ändrat från 1,5 till 2 Ohm från original filtret och sedan till det på bilden nedan.
Bild

Detta låter bäst är min subjektiva bedömning, helt otroligt trevlig högtalare!
Tack till den som nu är pappa till filtret enligt schema ovan :D

Tack för alla inputs här i tråden!

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2024-06-28 14:26

Jag borde naturligtvis kunna svara på frågan, men jag är osäker. Har ju gjort lite sådant åt SSC men jag har alltid bett någon av dem i styrelsen att dokumentera resultatet. Vill inte behöva ha det ansvaret.

Känner igen de flesta av värdena, men är förbryllad över 2,1 ohm… Det är väldigt nära standardvärdet 2,2 ohm och resulterande nivåskillnad blir mindre än 0,13 dB. Om jag kommit fram till 2,1 ohm så måste det finnas en bra förklaring till det. Som t ex att det satt 1,1 där och 1 ohm till är lagom. Men det borde jag minnas tycker jag.

Vh, iö

Tox skrev:Hej allihopa!
Jag blev med Oa51or här om dagen, en tidigare ägare sedan nya 87.
Nya element inköpta av Larsen 2002 och föregående ägare hade även någon som hjälpte honom med filtret. En sockel adderades plus nya kablar (enkardiga) och filter flyttades under högtalaren.
Nu fick dom visst fel spolar så det blev inte bra och han gick tillbaka till original filter.

Nu till frågan, efter idogt letande och läsande så hittar jag två olika filter till ScanSpeak 18W/8545 och Vifa D25AG i Oa51, ett där bara motståndet ändras från 1,5 till 2 ohm och ett som jag tror Öhman tog fram enligt bild nedan. Vilket mäter bättre och ska användas? Eller finns det något annat förslag som t.o.m är bättre?
[ Bild ]
Socklar kommer jag givetvis att ta bort och filter monteras inne i högtalarna när dessa är uppgraderade till elementen.

Nu är vardagsrum under renovering så jag har lyssnat på högtalarna i ett rum som absolut inte är bra, jag förlängde basreflexröret till 290mm.
Det jag hör med dåligt rum, för låga stativ, ej optimalt filter ect är fortfarande bättre än allt annat!
Nu börjar det bli mycket Carlsson hemma Popboxar, Oa5. Oa14 och Oa116 alla är givetvis renoverade och nu detta trevliga par Oa51.
Oa51 låter riktigt riktigt trevligt :D

En post utan bild är väl inte rolig så nedan kommer några.
Oa51a.jpg

Oa51b.jpg

Oa51c.jpg

Oa51filter.jpg
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-06-28 14:38

2,3 ohm är ju också litet udda. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2024-06-28 15:04

Ja. Utan någon bra förklaring så håller jag det väldigt osannolikt att jag har någon inblandning i det där.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-06-28 20:51

Den varianten var framtagen av avr700 för att efterlikna .3 om jag inte kommer ihåg fel,
Iö, din version är i bilden ovan i oa51 faq:n, eller här nedanför:
Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-06-28 23:10

Nej.... :)

Jag köpte ett par OA51.2 en gång som hade det udda filtret och jag fick till mig att det skulle vara Ingvar som konstruerat det...

Så ryktet att Ingvar skulle gjort filtret kommer från mig (eller rättare sagt den som sa till mig att det var så, vem kommer jag inte ihåg...)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-06-29 09:36

Motstånden i filter i den högtalare jag köpte var ett stort antal små metallfims-motstånd ihoptvinnade parallellt till rätt värde (eller det "udda" värde ni skriver)...

Återgå till Carlsson Illuminati