Kloner

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

patrik_ekman

Kloner

Inläggav patrik_ekman » 2016-11-15 07:33

Hej

Vi har en stor secondhand butik på orten. Mitt vanliga lördagsnöje brukar gå ut på att rädda diverse hifi prylar från mindre vetande personer.
Nu kom det sig att en lördag stod ett par oa5 där i ett hörn. Inga etiketter eller något annat. Väldigt skabbiga. Nej tänkte jag. Dessa kan inte vara några äkta. Jag orkade inte ens lägga vantarna på dessa.
Senare vid ett tillfälle så frågade jag Kalle på Kalles ljud i Herrljunga så nämnde ha att det troligtvis var ett kitt från Vårgårda skåpslager som tillverkade kitt under några år.
Nu till min fråga finns det någon lista över kitt / klon tillverkare. Hur var kvalitén på dessa byggen. Missade jag något när jag dissade dessa på vår secondhand?

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Användarvisningsbild
momus

Re: Kloner

Inläggav momus » 2016-11-15 14:45

Nja, nån lista har jag tyvärr inte. På sjuttiotalet fanns det en uppsjö av olika "orthoakustiska" högtalare med element som pekade både hit och dit. Just OA 5 var en högtalare som erbjöds som byggsats av Sonab. Jag tror den hette OA 5 K (som i kit). Många använde samma typ av elementkonfiguration och utseende (tändsticksask på högkant), men den vanligaste varianten var nog den som använde sig av ett äldre (numera) SEAS-element med en asymmetrisk liten "hjälpkon" i mitten samt SEAS kondiskanter placerade på samma sätt som i OA 5. Lådorna var oftast aningen mer bastanta än originalet men nästan alla kloner hade det lilla basreflexhålet i botten, parat med ytterligare en bottenplatta (alltså inget basreflexrör). Jag hade tillfälle att lyssna på en "klon" för många, många år sedan och kan väl säga att högtalaren ifråga inte lät så märkvärdig. Jag tror inte du bör ha dåligt samvete för att ha låtit ett "fynd" gå dig ur händerna. OA 5 och OA 5 typ II är inte så välljudande (tycker jag). Men det finns dom som gillar ljudet från det berömda Philips-elementet. Jag gillar det inte. Jag säger som Anders Edenholm skrev i sin krönika i HiFi&Musik, att OA 5 var bra på en sak: att återge ljudet av regn.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Kloner

Inläggav petersteindl » 2016-11-15 14:54

Hej

Mig veterligen finns det ingen lista på klontillverkare. Jag vet om ett fåtal. Dessutom fungerade det så att i början gjordes ett hyfsat jobb. Samma person rationaliserade med tiden och på slutet fanns varken dämpmaterial eller delningsfilter.

Den byggsats som funkade bra hette OA5k och var en byggsats från Sonab. Den var seriös och lika som originalen och sattes ihop av entusiaster som la in hela sin själ i arbetet. Jon Idestam Almqvist var en, Wilhelm Lilliehöök en annan. Wilhelm fick dessutom pris från Sonab för sitt jobb och han fick besöka fabriken i Lövånger.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Carlsson Illuminati