Hur stort avstånd har du mellan dina OA-52?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hur stort avstånd har du mellan dina OA-52?

Inläggav hifikg » 2017-01-29 14:46

Drog nyss isär mina (pga nya mattor) och det fungerar bra, men det "ser" lite brett ut, så jag började tänka. De hade hamnat där de hamnat för att det dels lät bra och dels för att högtalarkablarna nådde fram och inte minst för att ha lite avstånd till hörnen/subborna. Nu står de lite närmare subborna. Å andra sidan delar jag vid 80 eller 100 Hz, minns inte nu, så basporten kanske inte behöver så mycket avstånd som "normalt". Mitt alternativ är att ställa dem tätare och på mattan, nu ligger mattan mellan dem.

Avstånd från innerkant till innerkant är nu 225 cm mot tidigare ca 185 cm. Avståndet till hörnen är en meter till ca (från ytterkant då) fast mellan högtalare o hörn står en B2-70 invinklad, avståndet till den är ca 20 cm bara.

Nåja, av det jag hunnit lyssna på så här långt låter det fin-fint.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth

Re: Hur stort avstånd har du mellan dina OA-52?

Inläggav juanth » 2017-01-29 20:15

Kring 295 cm här vilket betyder fyra centimeter
Bredare än du har. 225+33+33=291 cm (ca) mellan diskanterna.

Låter fint. Jag har provat med tätare men det blir inte riktig bra.

Jag sitter (om jag sitter) och lyssnar 270cm ifrån dem.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-29 23:56

Där ser man, ungefär samma avstånd gäller för mig, fast ibland åker jag fram en bit och ibland glider jag bakåt, har ingen vägg (nära) bakom mig. Det ger ljudförändringar som är mer uppenbara än att byta slutsteg eller något annat, på det viset sitter jag nöjd hela tiden. Efter att ha spelat med den nya breddningen under eftermiddagen kan jag inte påstå att något blivit sämre. Knappast bättre heller, men det hade jag inte förväntat mig. Det förväntar jag mig aldrig. Ibland händer det ändå och då är det extra kul. Sannolikt beror det mer på mig och min sinnesstämning än på något annat. En ny, mjuk, skön, fin, matta kan göra mig en smula uppspelt och därmed upplever jag lyssningen som trevligare, antagligen utan att ljudet är annorlunda. Sån är jag.

Nu funderar jag på en matt-rockad (låter som en schackterm och påminner om att jag rockerade mig in i en självmatt en gång, brrr) och då kommer högtalarna att hamna PÅ mattan. Yttersidorna kommer vara kant i kant med mattans kant (och något närmare varandra än nu). Är det värt att prova?

Användarvisningsbild
Low-Fidelity

Inläggav Low-Fidelity » 2017-01-31 17:27

Jag har 256 cm (190 + 33 + 33 cm) mellan mina diskanter på OA-52.2. Lyssningspositionen är 300-400 cm från dem. Har lite svårt att få dem längre isär eftersom jag har en dörröppning på respektive sida av högtalarna. Tycker att stereobilden är bra. Lite för bra basåtergivning i det här rummet som är 800 cm x 400 cm stort med högtalarna mitt på ena långväggen.

Justerar ned basen en hel del med en equalizer. Nyss börjat lyssna med Musical Fidelity A1 och märker ingen större skillnad mot Sentec PA9 förutom något svagare grepp om basen och lite mer avrullad diskant samt varmare ljud.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-02-01 00:13

hifikg skrev:Där ser man, ungefär samma avstånd gäller för mig, fast ibland åker jag fram en bit och ibland glider jag bakåt, har ingen vägg (nära) bakom mig. Det ger ljudförändringar som är mer uppenbara än att byta slutsteg eller något annat, på det viset sitter jag nöjd hela tiden. Efter att ha spelat med den nya breddningen under eftermiddagen kan jag inte påstå att något blivit sämre. Knappast bättre heller, men det hade jag inte förväntat mig. Det förväntar jag mig aldrig. Ibland händer det ändå och då är det extra kul. Sannolikt beror det mer på mig och min sinnesstämning än på något annat. En ny, mjuk, skön, fin, matta kan göra mig en smula uppspelt och därmed upplever jag lyssningen som trevligare, antagligen utan att ljudet är annorlunda. Sån är jag.

Nu funderar jag på en matt-rockad (låter som en schackterm och påminner om att jag rockerade mig in i en självmatt en gång, brrr) och då kommer högtalarna att hamna PÅ mattan. Yttersidorna kommer vara kant i kant med mattans kant (och något närmare varandra än nu). Är det värt att prova?

Det är så mycket som kan påverka hur ljud upplevs, hur ljudlig dagen varit, hur mycket tystare det är på gatan utanför för att det är söndag kväll eller bara glädjen över att en matta är ny och fin.

Att rockera in i självmatt måste vara det absolut sämsta sättet att förlora i schack. :lol: :evil:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-01 00:32

juanth skrev:
hifikg skrev:Där ser man, ungefär samma avstånd gäller för mig, fast ibland åker jag fram en bit och ibland glider jag bakåt, har ingen vägg (nära) bakom mig. Det ger ljudförändringar som är mer uppenbara än att byta slutsteg eller något annat, på det viset sitter jag nöjd hela tiden. Efter att ha spelat med den nya breddningen under eftermiddagen kan jag inte påstå att något blivit sämre. Knappast bättre heller, men det hade jag inte förväntat mig. Det förväntar jag mig aldrig. Ibland händer det ändå och då är det extra kul. Sannolikt beror det mer på mig och min sinnesstämning än på något annat. En ny, mjuk, skön, fin, matta kan göra mig en smula uppspelt och därmed upplever jag lyssningen som trevligare, antagligen utan att ljudet är annorlunda. Sån är jag.

Det är så mycket som kan påverka hur ljud upplevs, hur ljudlig dagen varit, hur mycket tystare det är på gatan utanför för att det är söndag kväll eller bara glädjen över att en matta är ny och fin.

Att rockera in i självmatt måste vara det absolut sämsta sättet att förlora i schack. :lol: :evil:

Jag har förlorat på värre sätt än så. Det värsta var att förlora ett parti som jag redan hade vunnit... motståndaren gav upp, vi skakade hand, partiet var över... "jag kan ju inte spela vidare med torn under" säger han. Då påpekar jag att det faktiskt inte är riktigt så illa. Och då tycker han att vi kan spela vidare. Och jag går med på det!!?? och torskar!!! Den gången åkte en Nokia 2110 i väggen...

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-02-03 09:14

Jag vet att jag tidigare läst en tråd om precis detta och lite till, det handlade både om lyssningsavstånd och bredden på placering. Jag hittar den tyvärr inte..

Kul med dina härliga schackminnen hifikg! :D
Mvh Johan

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-03 11:04

Avstånd mellan insidor 1,85 m (2,5 m mellan diskantelementen).
Lyssningsavstånd typiskt 2,6 m från mittpunkten (triangelns höjd)
beroende på hur tillbakalutat jag sitter i Stresslessfåtöljen.

Fast idag är jag "avfälling" och anänder de 45 år gamla B&W DM4 som jag hittade i somras.
De är klart bättre än t.o.m. OA52.2 i många avseenden, dock inte alla.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-02-03 13:53

Jag hittade en tråd från planeten ang detta.
Någon har frågat John Larsen om bredden och han svarar 2,5-3 meter isär.
Finns mer att läsa angående Ämnet här.

https://www.carlssonplanet.com/forum/vi ... .php?t=899
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-02-03 14:15

En till. Mycket om placering i mitten på sidan 2 i tråden.

viewtopic.php?f=17&t=20120&start=30

Min placering är för bred enligt den beskrivningen, om jag mäter från mina öron till väggen bakom högtalarna (enligt instruktionen) så är det 320 cm mellan dessa, detta delat med 1,18 blir 271 cm som då skulle vara ett rekommenderat avstånd mellan högtalarna.
Jag har för stunden inte utrymme att ha dem tätare så det får gå ändå..

Edit: Det bör mätas i mitten av baselementet enligt Iö:s instruktion så då får jag dra av ungefär 12 cm. Mao är jag inte helt fel ute. Enligt Iö är det ett utgångsvärde det med 1,18.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-03 21:31

lennartj skrev:Avstånd mellan insidor 1,85 m (2,5 m mellan diskantelementen).
Lyssningsavstånd typiskt 2,6 m från mittpunkten (triangelns höjd)
beroende på hur tillbakalutat jag sitter i Stresslessfåtöljen.

Fast idag är jag "avfälling" och anänder de 45 år gamla B&W DM4 som jag hittade i somras.
De är klart bättre än t.o.m. OA52.2 i många avseenden, dock inte alla.

[ Bild ]

Omväxling förnöjer. Ett tag. Och sen återgår du till dina fina OA-52, allt annat skulle förvåna mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-03 21:33

Tack för tipsen juanth! Ska kolla lite. Hade ett tag mina högtalare placerade längs min långa vägg och då fick jag även en vägg bakom lyssningsfåtöljen. Det fungerade fint det också, men är ingen praktiskt möblering för mig i nuläget.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-04 01:53

hifikg skrev:Omväxling förnöjer. Ett tag. Och sen återgår du till dina fina OA-52, allt annat skulle förvåna mig.

...med Carlsson ja, men nu är DM4 tillbaka igen, med lite mer värme runt 120 Hz, häpnadsväckande perspektivåtergivning från inspelningar med Q-sound (t.ex sena Pink Floyd) och en del akustiska, och en helt självklar diskantåtergivning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-02-04 02:32

Jag har 2 cm mellan mina.... precis så att lacken inte skrapar i varandra.

Jag har ett par OA52.0 som tyvärr inte blir använda och som vilar i garderoben. Har ev. tänkt uppdatera dem med element och filter liknande de OA51.N vi nyss tagit fram.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-04 08:52

avr7000 skrev:Jag har 2 cm mellan mina.... precis så att lacken inte skrapar i varandra.

Jag har ett par OA52.0 som tyvärr inte blir använda och som vilar i garderoben. Har ev. tänkt uppdatera dem med element och filter liknande de OA51.N vi nyss tagit fram.

Stefan

Jag har spelat med mina placerade så. Vill minnas att t o m det gick hyfsat. Det var under en pågående ommöblering så lyssnandet var inte särskilt koncentrerat.
Efter att ha missförstått ett tips om placering så spelade jag några timmar i helt felvänt läge och jag hade kunnat leva med det ljudet också. De är inte särskilt känsliga för placering tycker jag. Nuvarande fungerar, inte överraskande, fint och kommer nog att bli den som gäller en tid framöver.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-04 10:41

Vill man spela på längden i ett långsmalt rum är ett alternativ att placera OA52 mitt emot varandra utmed varsin långvägg och använda höger-högtalaren till vänster, spelande vänster kanal och tvärtom.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-04 11:06

lennartj skrev:Vill man spela på längden i ett långsmalt rum är ett alternativ att placera OA52 mitt emot varandra utmed varsin långvägg och använda höger-högtalaren till vänster, spelande vänster kanal och tvärtom.

En "äggliknande" placering alltså, fast på golvet. Synnerligen flexibla saker. Måste nog misshandlas rejält för att låta illa. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-02-04 11:54

lennartj skrev:Vill man spela på längden i ett långsmalt rum är ett alternativ att placera OA52 mitt emot varandra utmed varsin långvägg och använda höger-högtalaren till vänster, spelande vänster kanal och tvärtom.

Förstår jag rätt lennartj?
Som på bilden här alltså? Med lyssningsplats åt kameran till?
Där väggarna alltså ska föreställas att vara med på bild utvändigt.
Bilagor
IMG_9479.JPG
IMG_9479.JPG (69.58 KiB) Visad 4568 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-04 12:29

Ja.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-02-04 21:01

avr7000 skrev:Jag har 2 cm mellan mina.... precis så att lacken inte skrapar i varandra.

Stefan

Tack Lennart.

Stefan, finns det någon tråd här som handlar om OA51.N
Jag är nyfiken på elementen.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-02-04 22:21

Du är inte ensam om att se framemot detta.
När får vi se lite resultat, Stefan?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-02-05 11:08

Ingen tråd än, de är ute på lyssning hos olika folk med olika rum nu... just nu faktiskt hemma hos mig :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Carlsson Illuminati