Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:Där ser man, ungefär samma avstånd gäller för mig, fast ibland åker jag fram en bit och ibland glider jag bakåt, har ingen vägg (nära) bakom mig. Det ger ljudförändringar som är mer uppenbara än att byta slutsteg eller något annat, på det viset sitter jag nöjd hela tiden. Efter att ha spelat med den nya breddningen under eftermiddagen kan jag inte påstå att något blivit sämre. Knappast bättre heller, men det hade jag inte förväntat mig. Det förväntar jag mig aldrig. Ibland händer det ändå och då är det extra kul. Sannolikt beror det mer på mig och min sinnesstämning än på något annat. En ny, mjuk, skön, fin, matta kan göra mig en smula uppspelt och därmed upplever jag lyssningen som trevligare, antagligen utan att ljudet är annorlunda. Sån är jag.
Nu funderar jag på en matt-rockad (låter som en schackterm och påminner om att jag rockerade mig in i en självmatt en gång, brrr) och då kommer högtalarna att hamna PÅ mattan. Yttersidorna kommer vara kant i kant med mattans kant (och något närmare varandra än nu). Är det värt att prova?
juanth skrev:hifikg skrev:Där ser man, ungefär samma avstånd gäller för mig, fast ibland åker jag fram en bit och ibland glider jag bakåt, har ingen vägg (nära) bakom mig. Det ger ljudförändringar som är mer uppenbara än att byta slutsteg eller något annat, på det viset sitter jag nöjd hela tiden. Efter att ha spelat med den nya breddningen under eftermiddagen kan jag inte påstå att något blivit sämre. Knappast bättre heller, men det hade jag inte förväntat mig. Det förväntar jag mig aldrig. Ibland händer det ändå och då är det extra kul. Sannolikt beror det mer på mig och min sinnesstämning än på något annat. En ny, mjuk, skön, fin, matta kan göra mig en smula uppspelt och därmed upplever jag lyssningen som trevligare, antagligen utan att ljudet är annorlunda. Sån är jag.
Nu funderar jag på en matt-rockad (låter som en schackterm och påminner om att jag rockerade mig in i en självmatt en gång, brrr) och då kommer högtalarna att hamna PÅ mattan. Yttersidorna kommer vara kant i kant med mattans kant (och något närmare varandra än nu). Är det värt att prova?
Det är så mycket som kan påverka hur ljud upplevs, hur ljudlig dagen varit, hur mycket tystare det är på gatan utanför för att det är söndag kväll eller bara glädjen över att en matta är ny och fin.
Att rockera in i självmatt måste vara det absolut sämsta sättet att förlora i schack.![]()
lennartj skrev:Avstånd mellan insidor 1,85 m (2,5 m mellan diskantelementen).
Lyssningsavstånd typiskt 2,6 m från mittpunkten (triangelns höjd)
beroende på hur tillbakalutat jag sitter i Stresslessfåtöljen.
Fast idag är jag "avfälling" och anänder de 45 år gamla B&W DM4 som jag hittade i somras.
De är klart bättre än t.o.m. OA52.2 i många avseenden, dock inte alla.
[ Bild ]
hifikg skrev:Omväxling förnöjer. Ett tag. Och sen återgår du till dina fina OA-52, allt annat skulle förvåna mig.
avr7000 skrev:Jag har 2 cm mellan mina.... precis så att lacken inte skrapar i varandra.
Jag har ett par OA52.0 som tyvärr inte blir använda och som vilar i garderoben. Har ev. tänkt uppdatera dem med element och filter liknande de OA51.N vi nyss tagit fram.
Stefan
lennartj skrev:Vill man spela på längden i ett långsmalt rum är ett alternativ att placera OA52 mitt emot varandra utmed varsin långvägg och använda höger-högtalaren till vänster, spelande vänster kanal och tvärtom.
lennartj skrev:Vill man spela på längden i ett långsmalt rum är ett alternativ att placera OA52 mitt emot varandra utmed varsin långvägg och använda höger-högtalaren till vänster, spelande vänster kanal och tvärtom.
avr7000 skrev:Jag har 2 cm mellan mina.... precis så att lacken inte skrapar i varandra.
Jag har ett par OA52.0 som tyvärr inte blir använda och som vilar i garderoben. Har ev. tänkt uppdatera dem med element och filter liknande de OA51.N vi nyss tagit fram.
Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster