Pop-boxkonvertering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-06 14:55

Är det någon som byggt om den sk pop-boxen till samma bestyckning som "OA116 med bättre bas" enligt Carlsson kult? Eller en "OA114"-special. Jag har ett par OA14 ombyggda med Satori och T22 och är mycket nöjd med detta men tänkte jag kunder kanske göra något bra/kul med mina pensionerade pop-boxar i 800 oms utförande. Lådorna är för snygga att slänga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 15:04

Har du kvar Idestam Almqvist slutstegen?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-06 15:18

Yes Sir!

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-06 15:21

Du kan få köpa alltihopa om du vill i mycket bra skick. Rören bytes för något år sedan. Alla elektrolyterna också utbytta för något år sedan. Det sitter CT62 i högtalarna men jag har kvar MCT20 om någon hellre vill ha dem? Ct 62 var ju rätt!! när detta gjordes.

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-23 15:07

Det känns lite grymt att plocka sönder 800 ohms systemet. Det kanske finns någon som tycker det kunde vara kul med två kompletta mycket snygga Pop-boxar i 800 ohms utförande tillsammans med Idestam-Almkvists slutsteg. Kan ju lägga ut det på HIFI-torget tex. Vad kan denna kombination vara värd? Har sett att bara 9710 i 800 ohms version är värda en del. Min är jättesnygga. Lägger i så fall ut bilder med naturligtvis.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Perfector » 2017-03-23 15:26

Om hela kittet fungerar så skulle jag inte rota i dom alls.
Annars kan man ju skaffa utgångstrafo och konvertera till vanliga 8 Ohms element.
Då får du ju ganska stor frihet att labba med element efter eget tycke och smak.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-23 18:32

Det är just för att jag tycker det är synd att dela på dem som jag fundera på om det går att sälja rubbet till någon nörd som tycker det är kul.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Perfector » 2017-03-23 19:22

Prova Tradera och sätt ett grundpris då, då får du se om nå'n nappar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav jansch » 2017-03-23 20:14

X-centrera 9710AM elementen.
Du kommer att uppleva en helt ny högtalare!
Om kanten är trasig - laga med typ silkespapper (cigarettpapper) och lite,lite vitlim utspätt med T-sprit.INGEN "Coating"!!!!

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-23 20:28

X-centrera?? Jag ingen guru på högtalare. De ser supersnygga ut i kanten. Som nya.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav jansch » 2017-03-23 20:37

Med åren sjunker konen ner vilket gör att talspolen ligger fel i magnetgapet. Det räcker med ca 1,7mm ner så har man förlorat hela arbetsområdet för elementet.
Ligger spolen i mitten som den skall göra (i princip) kan konen arbeta ut och in lika mycket åt båda hållen = bästa möjliga återgivning. Är den nedsjunken tappar man nästan all bas och den lilla bas som är kvar distar.

Detta är ganska lätt åtgärdat med en gnutta händighet och helt "oelektriskt". Jag har beskrivit hur man gör både på Faktiskt och Planeten. Helt "ofarligt" om man inte pillar på de tre skruvarna bakpå magneten!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav jansch » 2017-03-25 19:22

Tycker inte du skall byta ut högtalarelementen och köra "passivt".
Om du inte vill "fnula" och renovera, sälj högtalarelementen istället tillsammans med slutstegen.

Dels gör du en "historisk" välgärning, dels är både högtalarna och slutstegen ganska värdelösa (pga 800 ohms impedansen) om dom inte används tillsammans.
Det är nog bara kolboxar och OA6 (typ1) som skulle behöva högtalar-elementen när vi pratar HiFi. Men de gamla 9710AM:arna verkar aldrig gå sönder så behovet är mycket litet.
.........Om inte någon galning har förstört 9710:orna med "coating". Köp aldrig en "coatad" 9710:a, elda hellre upp pengarna så får du mindre bekymmer!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav jansch » 2017-03-25 20:11

Hej!
Såg ditt meddelande nu! Kommer att även kopiera detta till din "tråd" då jag får väldigt ofta frågor om detta.

X- Centrering- Såhär gör man:
- Skruva bort de 3 skruvarna PÅ SIDAN av korgen (de skruvar som håller fast plåtkorgen i magneten.)
- Be någon hålla i magneten och "jucka" och dra i korgen så lossnar den normalt. ibland sitter den hårt så man kan bända med en vass skruvmejsel mellan plåtkorg och magnet. bänd på olika ställen runtom, man brukar få tag och bända lätt där MAGNETENS 3 skruvar skapar en utbuktning/slits på 3 ställen runtom korgen.
- När du fått loss korgen med membranet kan du lägga en linjal tvärs över bakkanten på korgen, då skall avståndet till talspolen vara 1,75mm. stämmer inte den höjden så väter man spindeln och högtalarkanten med vatten (om vattnet "pärlar sig", sätt till lite Tsprit)
- Lägg något som är ca 1,75mm tjockt mellan talspolen och en plan bordsyta, se till att korgen stöder mot den plana bordsytan. använd tyngder för att fixera läget.
- När konen och spindeln torkat, kolla att det är 1,75mm annars upprepa.
- Tryck tillbaka korgen på magneten och se till att det inte är något glapp mellan magneten när du monterar skruvarna. Brukar inte vara "kritiskt".
- klart!! Nu har du en x centrerad 9710:a som är som ny och producerar bas som den ska!


Förklaring: Den skiva av järn som korgen är fastskruvad i är 10,5mm tjock. Denna skiva bildar magnetgapet.
När du har lossat korgen från magneten kan du konstatera att spolen är 7mm hög.
När du fäster korgen i skivan som bildar magntgapet med de 3 skruvarna kommer korgen att fästas exakt där skivan = magnetgapet slutar.
Om du då ser till att spolen i viloläge är 1,75mm innanför korgens kant kommer talspolen att ligga mitt i magnetgapet. Dvs 1,75mm på var sida om talspolen. Alltså, 1,75mm + 7mm +1,75mm = 10,5mm = magnetgapets tjocklek= den platta som korgen är fäst i med de 3 skruvarna!

Lite "småpilligt" men väldigt enkelt egentligen då man kan mäta och göra om om det inte är perfekt efter först gången.
När man har lite "rutin" på det här "jobbet" kan man ju kolla efter 1 år eller så om konen ligger rätt, det tar bara 15-30 minuter med i och urmontering av högtalarelementet.
Om ALLA som har SONAB OA5, OA6(typ1), Popboxar, etc skulle göra så med sina 9710:or (oavsett om det är 9710M eller 9710AM) skulle alla ägare bli mycket nöjdare.

Viktigt! OM måttet är LITE mindre än 1,75mm (sådär 1,70 - 1,75) är det helt OK då det elektriskt optimala X-läget normalt är lite, lite åt den"insjukna" sidan. Det märks när man bl.a. kollar minsta distorsion när man ställer in likströmsspänningen på OA6typ2

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-26 10:30

Nu har jag gjort som ovan beskrivit och delat högtalarna. Tack för beskrivningen. Lättare än jag trodde. Mätte båda elementen (9710AM). Avstånd 1,70-1,75 mm tror det eller ej. De är från 1965 då jag byggde dessa högtalare. Båda högtalarelementen ser faktiskt ut som nya. I RT-boxen skulle de ju "lindas in" i mycket tunnt luftgenomsläppligt tyg eftersom det ligger dämpmaterial bakom konen. Detta har ju gjort att det förskonats från många års damm till 95%. :)

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Pop-boxkonvertering

Inläggav Bengt N » 2017-03-26 16:29

Ursäkta. Fel av mig. Den ena har inte sjunkit alls och håller 1,7-1,75 mm. Den andra har bara 1 mm. Mätte fel först. Så den måste fixas. Märkligt att de så olika. Köpta samtidigt och stått intill varandra alltid och spelats på samtidigt.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster