Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav juanth » 2017-08-21 19:48

Jag såg den här blocketannonsen lite för sent.
Någon säljer något som påstås vara unikt och Carlsson för 12000:- Det såldes på 2-3 timmar eller möjligen snabbare.
Var det någon som såg vad det handlade om innan annonsen blev en fd. annons?

OA6 typ1?
Bilagor
IMG_7076.JPG
IMG_7076.JPG (157.52 KiB) Visad 5251 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav STDI » 2017-08-21 20:02

Vist är det ett hjul som tittar ut.
Endast OA116 och OA2212 hade hjul. OA116 för 12000 kr säljs normalt inte på några timmar. Men 12000 kr för ett par fina OA2212 är ett bra pris. Och ev kan någon kalla dem för "proffshögtalare" eftersom det påstås att de ett tag var med i diskussionen om vad SR skulle ha för nya högtalare. Så mitt förslag är Sonab OA2212.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav hifikg » 2017-08-21 20:31

OA-2212, i bra skick, för 12000 är väl ett FYND?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav juanth » 2017-08-21 20:59

STDI skrev:Vist är det ett hjul som tittar ut.
Endast OA116 och OA2212 hade hjul. OA116 för 12000 kr säljs normalt inte på några timmar. Men 12000 kr för ett par fina OA2212 är ett bra pris. Och ev kan någon kalla dem för "proffshögtalare" eftersom det påstås att de ett tag var med i diskussionen om vad SR skulle ha för nya högtalare. Så mitt förslag är Sonab OA2212.



STDI, jag tror du har rätt. :idea:
Hjulet,2212.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav STDI » 2017-08-21 21:16

hifikg skrev:OA-2212, i bra skick, för 12000 är väl ett FYND?

Ja. Eftersom de är så exklusiva och häftiga. Men jag tror, ja t o m tycker, att dina OA52 är bättre. Och sådana kostar normalt inte så mycket.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav momus » 2017-08-25 11:01

Är det verkligen 2212:or? Kom dom överhuvudtaget med ljust ekfanér? Jag har aldrig sett det i alla fall.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav IngOehman » 2017-08-25 12:53

Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.

Den skiljde sig på ett flertal punkter från normalversionen. Ett sätt den skiljde sig på var att det fanns en extra omkopplare så att man skulle kunna använda dem antingen utan stöd från något annat än golvet (t ex ställda ute på en scen) eller med stöd, alltså nära vägg eller i kluster tillsammans med flera likadana högtalare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav hifikg » 2017-08-25 13:20

STDI skrev:
hifikg skrev:OA-2212, i bra skick, för 12000 är väl ett FYND?

Ja. Eftersom de är så exklusiva och häftiga. Men jag tror, ja t o m tycker, att dina OA52 är bättre. Och sådana kostar normalt inte så mycket.


Det är de så klart, men 2212 har samlarvärde liksom de gamla Kolboxarna med vidhängande förstärkeri. En vacker dag blir OA-52 välljudande samlarobjekt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav juanth » 2017-08-25 23:18

IngOehman skrev:Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.

Den skiljde sig på ett flertal punkter från normalversionen. Ett sätt den skiljde sig på var att det fanns en extra omkopplare så att man skulle kunna använda dem antingen utan stöd från något annat än golvet (t ex ställda ute på en scen) eller med stöd, alltså nära vägg eller i kluster tillsammans med flera likadana högtalare.


Vh, iö


Sådana som användes på fylkingen?
För visst var det 2212 de hade där?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav petersteindl » 2017-08-26 00:00

juanth skrev:
IngOehman skrev:Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.

Den skiljde sig på ett flertal punkter från normalversionen. Ett sätt den skiljde sig på var att det fanns en extra omkopplare så att man skulle kunna använda dem antingen utan stöd från något annat än golvet (t ex ställda ute på en scen) eller med stöd, alltså nära vägg eller i kluster tillsammans med flera likadana högtalare.


Vh, iö


Sådana som användes på fylkingen?
För visst var det 2212 de hade där?


På Fylkingen hade de först Kolboxen och därefter OA-6 typ1. Man ställde upp dessa som en stjärna, 4 st/kanal. Om de därefter hade OA2212 har jag inget minne av just nu.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav IngOehman » 2017-08-26 13:45

Jag kan inte heller säga något om huruvida Fylkingen användt OA-2212, men proffsversionen av den (och OA-116) togs fram för liknande applikationer. Var de kom att användas är jag osäker på, men jag tror jag sett någon bild från någon spelning där 70-tals-Carlsson av detta slag användes som PA.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav petersteindl » 2017-08-26 14:37

Det jag vet är att man kunde göra kluster av OD-11 och det arrangemang gjorde Stig vid något tillfälle. Då var samtliga OD-11 placerade på ställning med fronten framåt. Hur de vinklades minns jag inte. Det kan ha varit 16 st. per kanal. Detta bör ha varit 1975/76.

Detta är från instruktionsmanualen på OD11:

OD11 som byggsten i högtalarkombinationer
Högtalarna kan med fördel användas som byggstenar i kombinationer för mycket höga effekter eller för flerkanalig stereoåtergivning. På bilden är den visad i tillämpning med två högtalare för varje kanal. I avsnittet Sammankoppling av flera högtalare beskrivs hur högtalarna skall kopplas.


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav juanth » 2017-08-26 17:29

Jag hittade detta på planeten ang 2212 & Fylkingen.

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... b-oa-2212/

"EN VÅT DRÖM
Den dyra och kraftfulla konstruktionen var tänkt som professionell studiomonitor, och användes bl a i dubbla par på Fylkingens scen vid framföranden av stora elektroakustiska musikverk. Som studiomonitor gjorde den dock ingen riktig succé trots sin enorma kapacitet, proffsanslutningar (XLR) m.m. Bland annat var OA-2212 med i uttagningen när Sveriges Radio skulle köpa in något hundratal monitorer på sjuttiotalet. Men OA-2212 föll på att den skulle stå på golvet och därmed ”försvann” bakom de höga mixerborden.
OA-2212 var 70-talets våta dröm för alla stereofantaster och blev snabbt favorit bland rikare audiofiler. I åratal menade man också inom Ljudtekniska Sällskapet att Sonab OA-2212 var ”världens främsta högtalare”.
Än idag använder många musiker, ljudtekniker och andra proffs OA-2212 som sina dagliga högtalare.
Sonab OA-2212 såldes åren 1977-79."
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav paa » 2017-08-26 18:58

petersteindl skrev:
juanth skrev:
IngOehman skrev:Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.

Den skiljde sig på ett flertal punkter från normalversionen. Ett sätt den skiljde sig på var att det fanns en extra omkopplare så att man skulle kunna använda dem antingen utan stöd från något annat än golvet (t ex ställda ute på en scen) eller med stöd, alltså nära vägg eller i kluster tillsammans med flera likadana högtalare.


Vh, iö


Sådana som användes på fylkingen?
För visst var det 2212 de hade där?


På Fylkingen hade de först Kolboxen och därefter OA-6 typ1. Man ställde upp dessa som en stjärna, 4 st/kanal. Om de därefter hade OA2212 har jag inget minne av just nu.

Med vänlig hälsning
Peter

Hade inte Fylkingen specialbyggda horn vid någon tidpunkt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-26 19:24

Har ett minne av att de hornen nämndes i samband med en artikel i Radio & Television om några svenska slutsteg konstruerade av vem de nu var. Kanske Ingemar Ohlsson?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav petersteindl » 2017-08-26 19:51

Det fanns även starka anknytningar till EMS Elektronmusikstudion.

Knut Wiggen, som stod Stig Carlsson mycket nära, var styrelseordförande i Fylkingen 1959-1969 och direktör på EMS mellan 1964 och 1975. Knut var musikkompositör. Jag träffade Knut vid flera tillfällen. Det var en trevlig gentleman. Han gick ur tiden den 10 september 2016.

Fylkingens suggestion for establishing a national recording company came at Wiggen's initiative. Stig Carlsson, civil engineer at KTH Royal Institute of Technolgy in Stockholm, was affiliated with Fylkingen durings Wiggen's period as chairman, and approximately half of the concerts from the 1960's were recorded on tape. Fylkingens 'record company group' investigated the possibilities for producing records, i.e. with content from Fylkingen's concert series. This suggestion became a reality during the 1960's. Wiggen, using Stig Carlsson's recording techniques, produced two records with John Cage's 'Sonatas and Interludes' for prepared piano with Yuji Takahashi as soloist. These records are still for sale from Fylkingen today.


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav darkg » 2017-08-26 20:18

Aha, relation till Achilles Wiggen tro?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav IngOehman » 2017-08-27 11:16

Den som vill lära känna Knut och de tankar som frodades på EMS på 60-talet kan kika på den här:

https://www.oppetarkiv.se/video/10268751/aktuellt


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav momus » 2017-08-31 14:28

Kul att se. Jag jobbade på Kungsgatan 8 (där Sveriges Radio hade sina lokaler) strax innan. Sen flyttade SR till Oxenstiernsgatan och Kungsgatan 8 blev EMS. Nu tror jag att det är en advokatbyrå eller nåt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav IngOehman » 2017-08-31 15:27

Jag träffade Knut några gånger, inte så många dock. Några gånger på EMS på 70-talet. Då uppfattade jag honom som völdigt extrem. Inte musikmässigt med med avseende på viljan att reglera vad elektronmusik fick vara, och måste vara.

Då tyckte jag det var dumt och begränsande. Idag (då friheten är total, vilket märks då kreativiteten nog aldrig varit större) ser jag på det lite annorlunda. Idag ser jag Knuts reglerande (där han inte bara förbjöd keyboards utan även underkände musikaliska intervall! Terser, kvarter, kvinter... nej tack! :evil: ) som en experimentperiod, liknande tolvtonstekniken.

Reglerna var begränsande, men de gjorde att man sökte och gick nya vägar, och upptäckte musikaliska (/ljudliga) effekter och möjligheter utanför de vanliga spåren! Så när reglerna försvann med Knut Wiggen, och den kreativa friheten kom tillbaka, så hade folk hört saker som aldrig hade hörts annars.

Elektronmusiken hade fått en större verktygslåda, på grund av den tillfälligt krympta verktygslådan. :o

Träffade Knut igen för några år sedan i Oslo, då vi (jag och Per Gulbrandesen) hjälpte till att skaffa fram högtalare för en Knut Wiggen-konsert där. En liknande konsert-händelse gick av stapeln förra året löngre norrut i Oslo för att hedra Knut efter hans bortgång. Den gången använde vi OD-11, nya molniga sådana alltså.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Re: Vilka Carlsson eller Sonab kan det här röra sig om?

Inläggav malare » 2017-08-31 18:54

IngOehman skrev:Jag kan inte heller säga något om huruvida Fylkingen användt OA-2212, men proffsversionen av den (och OA-116) togs fram för liknande applikationer. Var de kom att användas är jag osäker på, men jag tror jag sett någon bild från någon spelning där 70-tals-Carlsson av detta slag användes som PA.


Vh, iö


Jag har ett minne från Leksands folkhögskola (där jag bodde i tonåren eftersom min pappa var lärare där).
Jan Bark och Folke Rabe var på folkhögskolan och spelade bl.a. Terry Riley i gymnastiksalen för eleverna, på 2212'or.

Jag vet att dom också var på Dalarnas Museum i Falun och spelade elektronisk musik på 2212'or. Där tror jag att dom hade dubbla (eller om det var fyra) högtalare i fyra grupper och körde fyrkanaligt. Jag själv var inte där men jag hörde talas om det.

Mvh. Per Målare


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 7 gäster