Hur hänga OD11 på vägg?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Hur hänga OD11 på vägg?

Inläggav olaume » 2017-08-26 19:59

Har just blivit lycklig ägare till ett par OD11. Lyckan grumlas dessvärre av svåra placeringsbekymmer. Tanken var att ha dem som bakhögtalare för att komplettera OA116 i fronten. Kruxet är bara att jag egentligen inte har plats för hela härligheten. Det var illa nog redan innan (trängseln var faktiskt hur konstigt det än kan låta ett skäl att skaffa OD11:orna. När jag trängde ihop mina OA116 för att få plats med ny och större tv började de låta inklämt - vilket strängt taget är just vad de är - och jag tänkte då att ett par rymdhögtalare skulle lätta upp ljudbilden). Jag ser bara två alternativ: Antingen att hänga dem på väggen bakom soffan. Eller att ställa dem ovanpå bokhyllorna som står bredvid fronthögtalarna. Då blir de förstås inte bakhögtalare utan snarare snettuppåt-högtalare. Vilket ska man tro är minst dåligt? Och om det är hänga på vägg som gäller, hur gör man praktiskt? Det ska tydligen i tidernas begynnelse ha följt med någon pryl för ändamålet, men den finns naturligtvis inte kvar. Något tips om hur den var konstruerad och hur man i så fall kan efterlikna den för att skapa någon upphängningsanordning utan att göra alltför mycket våld på lådorna? Tacksam för alla tips och synpunkter.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur hänga OD11 på vägg?

Inläggav BosseS » 2017-08-26 20:15

Det står lite här:
viewtopic.php?t=45266
https://www.carlssonplanet.com/forum/vi ... php?t=1687

Tanken är att använda "nyckelhålsupphängning" (googla så ser du bilder) som skruvarna i fötterna ska haka i, fast längre skruv då med en skalle som sticker ut.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hur hänga OD11 på vägg?

Inläggav STDI » 2017-08-27 07:37

Från den här tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=45266

STDI skrev:
rylandes skrev:Det väggfäste som fanns var en metallist med 4 vanliga skruvhål + 2 "nyckelhål". Sen skruvade man i 2 st skruv med platt skalle i 2 av OD-11ans fötter så att de stack ut 5-6 mm. Sen hängde man upp dessa i "nyckelhålen".
Väggfästet var ett tillbehör som måste beställas.

Du kan väl använda 2 st hängbleck istället. Finns i järnhandeln.
Claes Ohlson har en modell som heter 11-1351. Den kan nog fungera.


Då tänker du att man skruvar fast blecket i väggen (med distans) och sen hänger på högtalaren.
Jag har istället använt 11-1352 och skruvat fast det i högtalarfoten. Sen en skruv på väggen för att hänga upp högtalaren i nyckelhålet. Funkar bra.


Det finns redan hål i foten men var noga med att ha rätt storlek på skruven. Så att du inte spräcker foten.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Hur hänga OD11 på vägg?

Inläggav bootstrap » 2017-08-27 08:27

Haft mina upphängda. Här är en bild på mina od11. Jag hade mina vinklade och upplevde det som bättre om man satt nära. Diskanten peka in och upp i taket.

Bild

Tyvärr har jag ingen bild på upphängningen på väggen. Jag vågade inte hänga högtalarna direkt på skruvarna så jag skruvade upp en metall bit som lutade svagt ut från väggen och fästet på högtalarna sätts mellan väggen och metallbiten.

Edit. En ev. snyggare lösning på en vinklad upphängning kan vara att montera något vinklat mellan vägg och högtalaren. Om detta görs med gångjärn så kan man ändra vinkel efter behag :)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster