Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav IngOehman » 2017-10-26 11:10

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.

Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också 8).

mvh, mats


Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.

Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.


Rummet på Sweetspot är inte så stort, men där har alltid Larsen dragit längsta strået i välljudskampen. Därför förstår jag vad John menade, men just den enda gång jag hörde honom göra en direkt jämförelse gjorde han det i ett rum där L8 inte fungerade särskilt väl.

Jag tycker inte några Larsen-högtalare jag hört är speciellt lika Carlsson.

Så på sätt och vis så tycker jag att ESL 63 och OA-52 är mera lika varandra än någon av dem påminner om någon Larsen. 8O

Även jag utgår framförallt från lyssningar hos Larsen, hos ägare av dem och lyssningar på mässor (har inte haft någon Larsen hemma), men det är ju ändå väldigt många lyssningsplatser och det jag hört och som varit främmande och väldigt O-Carlssonskt för mig, har funnits varje gång överallt.

Kort sagt - för den som gillar Carlsson är nog inte Larsen rätt val. Men gillar man Larsen så är de det! :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav STDI » 2017-10-26 11:29

Jag har Carlsson OA52, OA52.2 och OA52LE (och en del andra Sonab och Carlsson) samt Larsen L8. Jag tycker de alla låter olika men har stora likheter. Även om vi tar bort OA52LE eftersom det inte är en "äkta" Carlsson så tycker jag inte det är större skillnad mellan t ex OA52.2 och L8 än vad det är mellan OA52 och OA52.2.

Och i längden så föredrar jag L8 framför de andra.

Jag är medveten om att jag inte alls är lika tränad på att lyssna på högtalare som Ingvar är. Så jag kan inte avgöra vad det är som är o-Carlssonskt med L8.
Å andra sidan är jag kanske en mer typisk lyssnare än vad Ingvar är.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-10-26 13:32

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.

Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.


Rummet på Sweetspot är inte så stort, men där har alltid Larsen dragit längsta strået i välljudskampen. Därför förstår jag vad John menade, men just den enda gång jag hörde honom göra en direkt jämförelse gjorde han det i ett rum där L8 inte fungerade särskilt väl.

Jag tycker inte några Larsen-högtalare jag hört är speciellt lika Carlsson.

Så på sätt och vis så tycker jag att ESL 63 och OA-52 är mera lika varandra än någon av dem påminner om någon Larsen. 8O

Även jag utgår framförallt från lyssningar hos Larsen, hos ägare av dem och lyssningar på mässor (har inte haft någon Larsen hemma), men det är ju ändå väldigt många lyssningsplatser och det jag hört och som varit främmande och väldigt O-Carlssonskt för mig, har funnits varje gång överallt.

Kort sagt - för den som gillar Carlsson är nog inte Larsen rätt val. Men gillar man Larsen så är de det! :)


Vh, iö


Och ändå är det hos John som det låter bäst, år efter år, i Jönköping... Vi lyssnar nog på olika sätt du o jag, eller uppskattar olika delar av det vi hör. Eller så hör du fel som jag inte förmår uppfatta. Har polare som direkt kan höra att min mjukt spinnande Volvo har fel viskositet på oljan. Någon form av yrkesskada/yrkesskicklighet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-26 13:42

Jag är rätt förvånad av att man inte uppfattar Carlsson OA-52 och Quad ESL-63 som olika, det är de i mina och många andras öron. Med Carlsson köper man inte lite annorlunda koncept, något som inte gått hem lika bra utomlands som det koncept Quad står för. Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra. Carlsson OA-52 var väl i alla fall rätt mycket billigare och borde i och med det kunnat säljas i ett stort antal. Klart är att alla har sin smak och lyssnar på sitt sätt. Inget fel i det!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav IngOehman » 2017-10-27 11:37

STDI skrev:Jag har Carlsson OA52, OA52.2 och OA52LE (och en del andra Sonab och Carlsson) samt Larsen L8. Jag tycker de alla låter olika men har stora likheter. Även om vi tar bort OA52LE eftersom det inte är en "äkta" Carlsson så tycker jag inte det är större skillnad mellan t ex OA52.2 och L8 än vad det är mellan OA52 och OA52.2.

Och i längden så föredrar jag L8 framför de andra.

Jag är medveten om att jag inte alls är lika tränad på att lyssna på högtalare som Ingvar är. Så jag kan inte avgöra vad det är som är o-Carlssonskt med L8.
Å andra sidan är jag kanske en mer typisk lyssnare än vad Ingvar är.

L8 är den Larsenhögtalare som jag hört minst.

Men även den låter på ett sätt som jag inte uppfattar som Carlsson-likt.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att OA-52 är ganska olik ESL 63. Och jag hade blivit förvånad om det inte varit så. Men det finns ju likheter också. De spelar skapligt rent och klingar ganska lika. Larsen klingar annorlunda.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-07 16:13

RogerGustavsson skrev:Jag är rätt förvånad av att man inte uppfattar Carlsson OA-52 och Quad ESL-63 som olika, det är de i mina och många andras öron. Med Carlsson köper man inte lite annorlunda koncept, något som inte gått hem lika bra utomlands som det koncept Quad står för. Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra. Carlsson OA-52 var väl i alla fall rätt mycket billigare och borde i och med det kunnat säljas i ett stort antal. Klart är att alla har sin smak och lyssnar på sitt sätt. Inget fel i det!


Jag är rätt säker på att ESL 63, trots sitt högre pris (eller tack vare?) sålde betydligt bättre. Tyvärr. Någon som vet fakta i målet?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-07 19:37

36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.

Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav Nattlorden » 2017-11-07 19:51

RogerGustavsson skrev:36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.

Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.


Intressant. Misstänker att frågan kanske gällde Sverige enbart?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-07 19:56

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.

Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.


Intressant. Misstänker att frågan kanske gällde Sverige enbart?


Vore ju kul med en sådan siffra också, men då blir det nog jämnare, för nästan alla 52:or hamnade väl hos glada svenskar medan 63:orna är mer spridda över världen. Dessutom nytillverkas ESL 63 än idag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav Nattlorden » 2017-11-07 20:05

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.

Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.


Intressant. Misstänker att frågan kanske gällde Sverige enbart?


Vore ju kul med en sådan siffra också, men då blir det nog jämnare, för nästan alla 52:or hamnade väl hos glada svenskar medan 63:orna är mer spridda över världen. Dessutom nytillverkas ESL 63 än idag.


Har hört talas om att det byggs enstaka 52:or fortfarande också. 8)

Obs... har bara hört ESL63 en gång, med Gradient-basar och det lät utmärkt... så jag dissar inte dem alls bara för att jag råkar ha ett par 52.1½ stående här hemma i väntan på att koppla dem som Front Wide i bion.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-07 20:28

http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.
Bilagor
63QAcherry_ml.JPG
63QAcherry_ml.JPG (38.01 KiB) Visad 3916 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-07 22:04

hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.


Dagens modell är det väl knappast, snarare en tysk specialare med ett annat skal? Original Quad ESL görs väl Kina? Per Strömgren har ju en av de aktuella modellerna, de större 2912. De är faktiskt billigare än de tyska av mindre modell.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-07 23:51

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.


Dagens modell är det väl knappast, snarare en tysk specialare med ett annat skal? Original Quad ESL görs väl Kina? Per Strömgren har ju en av de aktuella modellerna, de större 2912. De är faktiskt billigare än de tyska av mindre modell.


Jo, men ESL 63 alltså. Quad tillverkar de nya modellerna, så klart. Tyskarna köpte rättigheter och maskiner för att tillverka de äldre, utgångna, modellerna. De levererar också alla tänkbara reservdelar. Jag köpte mina nya tyger därifrån. Rätt schyst service på modeller från 50- resp 80-talet :)

Här är den moderna versionen av ESL 57
http://www.quad-musik-shop.com/epages/62919310.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62919310/Products/%22ESL57%20QA%22
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav IngOehman » 2017-11-08 01:53

ESL 57 har charm.

ESL 63 är den bästa högtalare som Quad gjort, tycker jag. Men den vinner mycket på att kombineras med gradientbasarna.

De senare Quadarna gillar jag mindre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-08 02:36

IngOehman skrev:ESL 57 har charm.

ESL 63 är den bästa högtalare som Quad gjort, tycker jag. Men den vinner mycket på att kombineras med gradientbasarna.

De senare Quadarna gillar jag mindre.


Vh, iö


Jag tycker de lirar bra ihop med mina svensktillverkade subbar också. Tyskarna nytillverkar även specialsubbar för både 57 & 63, men det är väl knappast någon på forat som hört dem.
Fast nu har vi glidit från ämnet. ESL 63 (och ännu mindre 57) är knappast något "modernt" att jämföra med, om de nu alls kan jämföras med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav lennartj » 2017-11-08 10:31

hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.

Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.

Larsen gör ju i stort sett detta, utom att nytillverka OA52.2 (och få någon elementtillverkare att tillverka exekta motsvarigheter till Vifa D25AG) och ta minst 50.000 SEK/par för dem.
Hade Carlsson varit lika kända över världen som Quad kanske det hade gått, men nu är det nog extremt svårt att finna köpare utanför Skandinavien, och inom befarar jag att att de flesta presumptiva köparna är för snåla och nöjer sig med Larsen L6.2, L8 eller L?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-08 15:00

lennartj skrev:
hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.

Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.

Larsen gör ju i stort sett detta, utom att nytillverka OA52.2 (och få någon elementtillverkare att tillverka exekta motsvarigheter till Vifa D25AG) och ta minst 50.000 SEK/par för dem.
Hade Carlsson varit lika kända över världen som Quad kanske det hade gått, men nu är det nog extremt svårt att finna köpare utanför Skandinavien, och inom befarar jag att att de flesta presumptiva köparna är för snåla och nöjer sig med Larsen L6.2, L8 eller L?


Jo, Stig skulle ha behövt ett gäng goda marknadsförare på den tiden det begav sig. Synd att jag inte visste att han bodde där han bodde då jag härjade på RMI-Berghs (de hade sina lokaler i Münchenbryggeriet en tid, kanske än?) Då ägnade jag mina krafter åt att marknadsföra skumma datorer istället, såna där med äpplen på ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav petersteindl » 2017-11-08 16:36

hifikg skrev:
lennartj skrev:
hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.

Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.

Larsen gör ju i stort sett detta, utom att nytillverka OA52.2 (och få någon elementtillverkare att tillverka exekta motsvarigheter till Vifa D25AG) och ta minst 50.000 SEK/par för dem.
Hade Carlsson varit lika kända över världen som Quad kanske det hade gått, men nu är det nog extremt svårt att finna köpare utanför Skandinavien, och inom befarar jag att att de flesta presumptiva köparna är för snåla och nöjer sig med Larsen L6.2, L8 eller L?


Jo, Stig skulle ha behövt ett gäng goda marknadsförare på den tiden det begav sig. Synd att jag inte visste att han bodde där han bodde då jag härjade på RMI-Berghs (de hade sina lokaler i Münchenbryggeriet en tid, kanske än?) Då ägnade jag mina krafter åt att marknadsföra skumma datorer istället, såna där med äpplen på ;)


Det handlade inte om marknadsföring. Det handlade om brist på distribution och brist på tid. Sonab hade de bästa Marknadsföringsbyråerna. Distributionen på export var klen.

Ett problem var att inte ha tillräcklig mängd texter på tyska, engelska och franska. Men Sonab med ägande av statsföretag kom till runt 1969/70. Då skulle en serie med helt nya modeller fram. Det tog flera år. OA-12 och OA.14 lanserades 1973. OD-11 lanserades 1974. 1975 kom OA-116. 1976 kom OA-2212. Redan 1978 avvecklade Statsföretag Sonab med hela högtalartillverkningen. Det gick mycket fort. Beslutet togs på absolut högsta ort nämligen av Olof Palme och Arne Geijer. Det var ett politiskt beslut. Produktion av konsumentprodukter och speciellt hemelektronik var inte pk på den tiden och skulle därmed inte supportas. Tiden från 1976 till 1978 var alldeles för kort för att bygga upp distribution. De högtalare som gick på export såldes i stort sett med förlust.

Sagan tog slut före kapitel ett, d v s redan efter inledningskapitlet.

Stig hade knappt börjat skriva text på engelska. Stig började dock med att skriva sin text på engelska inför 80-talarna. Carlsson Ortho-Acoustic AB i Skillingaryd hade dock för lite erfarenhet och kapital för att klara ett sådant affärsäventyr. Det fanns endast OA-51 och det är mycket svårt att bygga upp en organisation kring en modell. Därför togs OA-50 och OA-52 fram. Det var kravet som Wille Lilliehöök ställde för att ta hand om distributionen.

På Stigs begäran ordnade jag mötet mellan Stig och Wille och vi tre hade mötet på restaurang Cattelin i Gamla Stan. Eftersom Stig kände Wille väl sedan 1971 ungefär så tyckte jag det var lite konstigt att Stig inte ville kontakta Wille själv. Jag hade i och för sig peppat båda för att få en sådan lösning till stånd och även pratat med dem i Skillingaryd. Stig propsade dock på att jag skulle sätta upp mötet och vara med under mötet. Till saken hör att Stig ville att jag skulle vara med på alla möten med Sonabs tidigare distributörer, vilket jag också var. Det var mycket trevliga möten men resulterade inte i mycket eftersom det tog för lång tid mellan Sonab-sortimentet som egentligen var anledningen till mötena och var de högtalare som distributörerna ville fortsätta med. Men det största bakslaget var att redan 1979 hade Statsföretag skrotat samtliga gjutverktyg till samtliga högtalarmodeller och anledningen till det var att om Statsföretag misslyckats så vore det en nagel i ögat om någon annan lyckades. Politik och prestige regerade med de vindar som fanns då. Det var bara att gilla läget. Det var då som distributörerna utomlands började leta ersättningsprodukter till Sonab och OA-51 räknades inte som sådan. OA-50 och OA-52 kom för sent.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav hifikg » 2017-11-08 16:55

petersteindl skrev:...OA-50 och OA-52 kom för sent.


Mycket intressant inblick, tack och bock.

För sent var vad man sa att Apple kom när de, sent omsider, lanserade sin första PowerBook. Det gjorde de inte. De gjorde rätt istället. De tog en enormt stor andel av marknaden för bärbara datorer och alla andra tillverkare skyndade sig att designa om sina laptops för att försöka resa sig igen. Det som är bäst är aldrig försent, bara man får folk att begripa att det är bäst och varför och hur mycket det betyder för användaren. Priset var aldrig ett argument. Lite senare annonserade Apple ännu en ny produkt, som var galet mycket för stor, jättedyr och helt osäljbar. Men några iPhone har de ändå lyckats kränga. Fast då var inte jag med i matchen längre. Utan bra marknadsföring stannar världen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det något modernt att jämföra Carlsson med?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-08 19:15

lennartj skrev:Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.


Ungefär så. Quad Musikwiedergabe har ESL 989 med nya element och nytt tyg för 4190 €/par. Dito ESL 63 kostar 4800 €/par. I princip är det väl samma elektrostatpaneler i ESL 63, ESL 988, ESL 989 och de nu aktuella ESL 2812 och 2912? Lite märkligt att de tar mera betalt för sina ESL 2812/2912 än vad de verkar kostar annars...

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster