Carlssonkopior 2017

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Carlssonkopior 2017

Inläggav hifikg » 2017-11-12 10:45

Det är väl på tiden att fler än Larsen tar upp Carlssons koncept på allvar så att nya generationer får upp öronen för hur det ska låta. I tråden om svenska tillverkare hittade jag det här http://www.valutronic.se/sq50c.html tokbilligt och lite spännande. Någon som lyssnat? Högtalarna säljs som byggsatser, kan det fungera i dessa tider?

Hittade en intressant passage i texten om hur man bygger "Använd klena kablar i lådan, det är så korta avstånd att ljudet inte påverkas alls. Vi valde 0,2 kvadratmillimeter kabel till diskanterna, och 0,75 kvadratmillimeter till baselementet. Grövre kablar samlar på sig för mycket värmeenergi och kan därför skada de anslutningar de löds fast i." Vad säger kunskapen om det? Är det inte många som byter till "lyxkablage" internt? Själv har jag glömt vad jag har för kablar därinne :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Carlssonkopior 2017

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-12 12:23

Vågar påstå att de högtalare du länkar till har rätt långt till den nivå Carlsson och Larsen ligger på. För det första är ju texten helt galen. Att man ska sprida rundstrålande bara för att många instrument gör så i verkligheten är inget vidare argument för att reproduktion hemma på kammaren ska göra det. Instrument har i regel utstrålning som är olika beroende på riktningen. En flygel, fiol, gitarr etc. låter inte likadant "varvet runt". Om man nu vill efterlikna Popboxen bör man kanske minnas att det var högtalare avsedda för monoåtergivning. Det är väl först i och med Sonab's 70-talssystem Carlsson's högtalare blev gjorda för stereoåtergivning? 80-talsserien blev ju ännu ett steg mot mera renodlad stereoåtergivning med kontrollerad utstrålning, knappast rundstrålande likt Popboxen. Var inte Popboxen en icke-Carlsson-konstruktion?

Det där med internkablage, det är onödigt att utsätta terminalerna på elementen för överdriven stress i form av värme vid lödning och överdriven mekanisk last i form av tunga kablar. Förlusterna i internkablaget är minimala även med tunn tråd. De EKUA som Ingvar Öhman förespråkar tycker jag är vettigt internkablage.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Carlssonkopior 2017

Inläggav Nattlorden » 2017-11-13 08:25

Sen behöver inte en dålig/felaktig text nödvändigtvis betyda att högtalaren är det, iofs. Man kan ha lyckats kopiera konceptet på ett bra sätt utan att faktiskt förstå det med lite tur också. Eller så kan texten ha skrivits av en helt annan person.

Sen har jag inte hört dessa själv, så jag har varken bu eller bä att säga om dem personligen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Carlssonkopior 2017

Inläggav darkg » 2017-11-13 09:37

Valutronic ger en hel del träffar här på faktiskt för den nyfikne.
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster