Placering Larsen 6

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2017-12-02 12:27

Hej!

Har tänkt att byta mina pi60 mot Larsen sexor och byta diskanten så de blir 6.2. Jag upplever en viss "komprimering" i ljudbilden, på så sätt att hag inte hör övre mellanregistret så bra. Nedan finner ni bilder på set uppen och rummet. Jag har inte försökt "få till det" utan bara ställt dem där de står

Bild

Bild

Bild

Sista bilden är från en kortsidan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering Larsen 6

Inläggav lennartj » 2017-12-02 14:36

Det finns lite olika åsikter om vilket frekvensområde man kallar mellanregister, så menar du att du upplever någon form av "komprimering" området mellan 1,5 kHz och 5 kHz ör det nog "Larsen-svackan" som även du upptäckt.
För cirka 5 år sedan modiferade jag ett par Carlsson OA52 till Larsen Edition (.LE) med förhoppningen att de skulle bli ännu bättre än mina OA2.2 men de förblir oöverträffade.
Såvitt jag vet är det samma bas och diskantelement i OA52.LE och L6.2 (W8545 och D2608) men om delningsfiltren skiljer vet jag inte.

Bild

Den blå kurvan ovan avser OA52.LE uppmätt i mitt vardagsrum på en meters avstånd från diskantelementet på axeln därifrån till mitt huvud.
Sedan bar jag ut OA52.LE högtalaren och ställde OA52.2 på exakt samma plats och mätte igen - turkos kurva.
Vänligen bortse från frekvensgången under 200 Hz, med bara 1 meters mikrofonavstånd samverkar inte mitt subwoofersystem (OB52) med OA52.
Jag har inte själv mätt på L6.2 och vet inte exakt hur den skiljer sig från OA52.LE men jag hör att de har någon svacka i
samma område. Tyvärr har diskantelementet i Carlsson OA52.2 Vifa D25AG inte tillverkats på närmare 15 år, så för dig är det ingen
tröst att det har överlägset jämn och utsträckt frekvensgång.
En tweak du kan testa är att vända fas på diskantelementet i förhållande till basen, det kan minska svackan.

Om du är intresserad finns mer info och mätningar här:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=848971#p848971
och i viss mån härhttp://carlssonkult.se/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Nattlorden » 2017-12-02 16:03

En annan sak att prova är att sätta dem bredare eller sitta närmre.... De flesta underligheter vid lyssning av Carlsson/Larsen tycker jag brukat bero på´fel lyssningsposition...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering Larsen 6

Inläggav hifikg » 2017-12-02 16:14

Nattlorden skrev:En annan sak att prova är att sätta dem bredare eller sitta närmre.... De flesta underligheter vid lyssning av Carlsson/Larsen tycker jag brukat bero på´fel lyssningsposition...


Vet inte om man ska dra Carlsson och Larsen över samma kam, men jag hörde härförleden att Stig själv föredrog att lyssna på musik lite på "sidan om" dvs inte sittandes mitt i sweetspot.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-02 16:25

Nattlorden skrev:En annan sak att prova är att sätta dem bredare eller sitta närmre.... De flesta underligheter vid lyssning av Carlsson/Larsen tycker jag brukat bero på´fel lyssningsposition...


Tror det ligger något i det då ljudvågen inte strålar rakt fram utan uppåt mot mitten. Sitter man för långt ifrån blir väl takreflexen annorlunda?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Nattlorden » 2017-12-02 16:27

Fast nu skrev jag ju fel. :oops:

Placera smalare eller sitta längre ifrån skall det ju vara...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-02 16:32

Jag föredrar att sitta närmare då rummet bidrar rätt mycket med den ljudvåg som Carlsson och Larsen ger. Sitter man längre ifrån blir det mycket mer av egna rummet med i återgivningen. Hemma hos Larsen sitter man mot vägg.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Nattlorden » 2017-12-02 18:19

RogerGustavsson skrev:Jag föredrar att sitta närmare då rummet bidrar rätt mycket med den ljudvåg som Carlsson och Larsen ger. Sitter man längre ifrån blir det mycket mer av egna rummet med i återgivningen. Hemma hos Larsen sitter man mot vägg.

[ Bild ]


Jag har alltid fått en bättre ljudbild stående bakom där affärer eller mässor ställt upp stolarna... så det beror uppenbarligen på vad det är man lyssnar efter... för min del föredrar jag alltså att "onaxis" korsar framför mig. Du kanske föredrar samma vinkel på andra sidan onaxis - så att det på något sätt blir liknande, men då annat sätt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Placering Larsen 6

Inläggav avr7000 » 2017-12-02 22:15

Testa (bara som test) flytta undan (lite fram) stereobänk och flytta ut högtalarna så att du har dem bredare isär.
I vissa rum upplever jag en stor vinst att ha dem som en liksidig triangel eller lite bredare.

Eftersom de redan är konstruerade för att stå mit vägg upplever jag inte att en närhet till hörn (som man skulle oroa sig för med en vanlig högtalare) har en lika dramatisk "negativ" effekt.
Så kommer du närmare kakelugn och hörn där du har stereobänk nu behöver det inte vara ett större problem. att få isär dem kan ge en mycket större vinst...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2017-12-03 05:46

Tack alla för så fina och kunniga råd!

Naturligtvis hade jag kunnat leka runt lite innan jag ställde frågan men enligt egen erfarenhet vet jag att man vänjer sig och till slut efter någon timmes flyttningar inte "minns" hur det lät förut. Därför kastade jag ut frågan direkt då den uppkom.

Jag använde de konstiga ordet komprimering när jag i själva verket menar att ljudet kändes relativt platt och inte hade det där härliga, svävande och omgivande Larsen/Carlsson-lyftet. Med övre mellanregistret menar jag t ex akustisk gitarr på Bob Dylans version av Take A Message to Mary, från Self Portrait i en urfin orginalutgåva, som jag lyssnat mycket på.

Rummet är 370/470 cm. Högtalarna står på långsidan. Mellan diskanterna är det 200 cm och lyssningsplatsen är 350 cm från dem. Eftersom det regnar ska jag flytta runt lite idag. Jag sitter på tok för långt bort, troligen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering Larsen 6

Inläggav lennartj » 2017-12-03 11:29

Det kan nog vara idé att redan från början byta plats mellan stereobänken och vänster högtalare.
Jag tycker också att en liksidig triangel mellan högtalarna och lyssningsplatsen är ett bra utgångsläge för att hitta en bra ljudbild.
Det kan också vara värt att tillfälligt dra isär högtalarna så långt (nära sidoväggarna) att basåtergivningen definitivt blir överdriven och ojämn så du känner igen hur det låter då och om den tendensen inte stör med den placering som ger bästa ljudbilden.
Om man inte har ett relativt brett rum tycker jag att en kompromiss mellan ljudbild och jämn frekvensgång i basen är oundviklig med Larsen-/Carlssonhögtalare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2017-12-03 12:10

Tack lennart!

Får jag fråga om du har något tips på testmusik som avslöjar särskilt mycket?

Kommer förstås att rapportera :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Placering Larsen 6

Inläggav paa » 2017-12-03 14:05

Årstiderna med Nils-Erik Sparf och Drottningholms Barockensemble på BIS är ett måste att testa med, för att den har så fantastiskt bra inspelad ljudbild.
Dessutom är musiken otroligt bra spelad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering Larsen 6

Inläggav lennartj » 2017-12-03 15:36


Jag är inte hemma nu men kom på att "Anthem Without Nation" med Nitin Sawhney kan ge en uppfattning om frekvensgången i basen är jämn.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-03 17:37

Aurora - Nordiska Orkesterfavoriter, Göteborgs Symfoniker, Neeme Järvi.

https://tidal.com/album/4473186 eller https://open.spotify.com/album/4qs9jWnUaSs3POoglh07RU

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering Larsen 6

Inläggav petersteindl » 2017-12-03 18:48

CODY skrev:...Jag använde de konstiga ordet komprimering när jag i själva verket menar att ljudet kändes relativt platt och inte hade det där härliga, svävande och omgivande Larsen/Carlsson-lyftet.

Med övre mellanregistret menar jag t ex akustisk gitarr på Bob Dylans version av Take A Message to Mary, från Self Portrait i en urfin orginalutgåva, som jag lyssnat mycket på.


CODY skrev:...jag sitter numera aldrig lyssnar på musik i största allmänhet utan när jag göra andra saker som jobbar eller lagar fönster. Det var många år sedan jag satt och bara lyssnade på musik.
Jag lyssnar på P2 då jag läser romaner eller papper i jobbet.

De skivor jag köper är mest punkskivor eller rockskivor.


CODY skrev:Tack lennart!

Får jag fråga om du har något tips på testmusik som avslöjar särskilt mycket?

Kommer förstås att rapportera :)


paa skrev:Årstiderna med Nils-Erik Sparf och Drottningholms Barockensemble på BIS är ett måste att testa med, för att den har så fantastiskt bra inspelad ljudbild.
Dessutom är musiken otroligt bra spelad.


RogerGustavsson skrev:Aurora - Nordiska Orkesterfavoriter, Göteborgs Symfoniker, Neeme Järvi.


:)

Jag gillar denna.

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2017-12-03 21:22

haha!

Tack ska ni ha

Nu trängde sig verkligheten på och en gran måste fällas i den matta vintersolen. Tar nya tag i morgon och återkommer med intryck. :D Nu - avslappning :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering Larsen 6

Inläggav lennartj » 2017-12-03 21:43

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Placering Larsen 6

Inläggav matssvensson » 2017-12-04 01:19

paa skrev:Årstiderna med Nils-Erik Sparf och Drottningholms Barockensemble på BIS är ett måste att testa med, för att den har så fantastiskt bra inspelad ljudbild.
Dessutom är musiken otroligt bra spelad.

OT: Tack för musiktipset! Har blivit Nils-Erik på BIS hela dagen. Även Sibelius inspelad i Danderyds Gymnasium. Fantastiskt musicerande fantastiskt inspelat.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2017-12-11 22:56

Tyvärr har jag - helt otacksamt - inte hunnit med att pröva alla era tips, men jag återkommer. Jag har i vart fall ställt i sär högtalarna och det blev bättre med övre diskanten. Måhända behövde de spelas in lite också efter att han gjort just ingenting i typ två år. Eller så var det jag som blev inspelad.

Ett bekymmer med högisarna isär tre meter är en något mäktig bas, som jag tror beror på att de står nära hörn. :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering Larsen 6

Inläggav lennartj » 2017-12-12 00:41

CODY skrev:Ett bekymmer med högisarna isär tre meter är en något mäktig bas, som jag tror beror på att de står nära hörn. :P

Ja, nu står du (eller högtalarna) inför dilemmat om ljudbilden eller basåtergivningen är viktigast, som jag nämnde förra söndagen.
Hur långt från sidoväggen står vänster högtalare nu?
Står den högra väldigt nära kakelugnen nu?
Kan du prova att flytta bara en högtalare i taget t.ex. 30 cm mot mitten av väggen för att lista ut om båda högtalarna bidrar lika mycket till den något mäktiga basen?
Att Carlsson- och Larsenhögtalare är designade att stå mot väggen är både en fördel och en nackdel.
Konventionella högtalare har ju avståndet till frontväggen som ytterligare frihetsgrad för att balansera ljudbild och basåtergivning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tox
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-17

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Tox » 2017-12-12 14:04

Jag tror att "mäktig bas" beror på att du har 370 mellan högtalarvägg och bakvägg.
Nu har jag inte Larsen utan Carlsson i en mängd varianter:
Jag har aldrig fått Carlsson att låta bäst med en uppställning med mindre vinkel än +/- 23 grader, utan gärna lite mer.
Oa51 och även 52 tycker inte jag är speciellt känsliga vid placering för nära sidovägg, så detta kanske även gäller Larsen?
Bäst är det naturligtvis om rummet medger optimal placering, men när det inte går så väljer jag först att inte gå under +/- 23 sedan behandla sidovägg om det behövs.
Än en gång mäktig bas problemet beror nog på ditt rums mått ala 370cm mellan högtalarvägg och bakvägg, jag tror att en uppställning med högtalarna mot en kortsida i rummet och få spela på längden inte skulle vara dumt att också prova.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2017-12-12 20:53

Tack för input! Ikväll ska jag gradvis dra ihop dem. Förutom övermäktig bas är där nu ett "hål" i mitten :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Placering Larsen 6

Inläggav MusicMan » 2017-12-13 14:33

Om du inte uppgraderat till 6.2 än så kan jag inte annat än rekommendera det. Jag upplevde mina som lite ansträngda i övre mellanregister och diskant när jag drog på ordentligt. Sedan uppgraderingen spelar de klart renare. 6.2 är värt mer än varenda krona extra. Speciellt som de gamla diskantelementen var otroligt lättsålda eftersom de kan användas till att uppgradera några Carlsson.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2018-01-25 23:13

Tjenare!

Dags att uppdatera. Tyvärr har jag inte spotify i mitt stereo-rum och har därför inte lyssnat på de säkert utmärkta tips ni gett på musik. Jag kom dock rätt nära genom Romans Drottningholmsmusik på Swedish Society, inspelad mellan 1958 och 1970, där jag använde de senare som var inspelade i stereo i radiohusets studio 3 och satt på CD 1996. Detta är ju typisk och underbar barockmusik, sonater, med en rik palett och många detaljer och utsmyckningar i ljudbilden. Vidare använde jag en LP på BIS (BIS-LP-60) med G v. Bahr och Diego Blanco som tillsammans med Stockholms kammarensemble framför bla serenader från 1800-talet. Jag har aldrig hört någon skiva någonsin som låter lika naturlig och nära riktig musik. Och då lyssnar jag ofta på levande kammar- och barockmusik. Vidare använde jag Undertones, Hypnotised (LP), som är rasande bra och mycket bra inspelad (kräftskivan). Sterion består av Rotel-förstärkare (RC995 + RB991) samt Rega P7 med Ortofon 2M Black och Rega Appollo CD. Jag måset säga att min skivspelare låter underbart.

Jag började med en liksidig triangel med tre meter i sida. Den förutnämnda dippen i mellanregistret fanns då (kallat Carlsson-hålet av någon i tråden). Vidare fanns det ett hål i mitten av ljudbilden, på sås sätt att det var "tomt i mitten" och högtalarna spelade för sig själva. Basen var också lite för påträngande. Högtalarna flyttades in med några centimeter i taget och under ivrigt lyssnande. Hålet i mitten täpptes till mer och mer och plötsligt fanns där, ja vad säger man, det polyfoniska, harmoniska och omgivande ljudet som man bara gillar så mycket. Vid ytterligare inflytt försvann eller i vart fall minskade Carlsson-hålet och cembalo och harpa hördes rätt. Basen är naturlig och behärskad. De går långt ned!

Det slutade med att diskanterna är 210 cm från varandra. Från varje diskant är det 320 cm till där jag tror att jag har huvudet när jag lyssnar. Mellan diskanterna och sidovägg är det 120 cm. På alla andra ställen i rummet låter det bra och harmoniskt, om än något "kantrat". Perfekt Carlssonharmoni. :) Även nu med ryggen mot och en meter i sidled från Sweetspot.

Den invändning jag hade sist jag hade framme Larsensönerna, nämligen den något skitnödiga och ibland nästan skärande diskanten vid högre volym som även Music Man och andra skrivit om, kvarstår. Uppgraderingskittet ska beställas. Faller detta väl ut kommer jag måhända möblera om hela rummet.

tack för alla fina tips och för att ni läste.

MVH/CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Placering Larsen 6

Inläggav darkg » 2018-01-26 00:48

Alltid intressant med placerings-erfarenheter, dvs oftast inte, men ibland. Nästan aldrig faktiskt, men jag har L6.2 som antagligen inte står idealiskt. Så nu var det ganska intressant :)
Vilken takhöjd har du?
Hur långt (kort) ut från väggen står de små godingarna?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2018-01-26 08:36

De står dikt an mot golvlist på föreskrivna SD-kuddar. På grund av viss lutning kommer toppen av högtalarna ca 4 cm ut från vägg. Takhöjd 260 cm. :D Det är kul att flytta högtalare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Nattlorden » 2018-01-26 09:32

CODY skrev:De står dikt an mot golvlist på föreskrivna SD-kuddar. På grund av viss lutning kommer toppen av högtalarna ca 4 cm ut från vägg. Takhöjd 260 cm. :D Det är kul att flytta högtalare.


Ta bort listen tills du bestämt dig och sätt list(en) sedan bara på synlig del?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2018-01-26 10:26

Tror du att skillnaden i avstånd mot vägg mellan säg, en centimeter och fyra centimeter kommer göra så stor skillnad att det är lönt att ha sönder huset?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Nattlorden » 2018-01-26 11:05

CODY skrev:Tror du att skillnaden i avstånd mot vägg mellan säg, en centimeter och fyra centimeter kommer göra så stor skillnad att det är lönt att ha sönder huset?


Jag sade inte att ta sönder huset. Vill du behålla en hel list så lägg den på vinden och sätt en annan så länge om du tror du kommer att flytta.

Jag tror det blir mycket större skillnad än att byta högtalarkablar. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster