Placering Larsen 6

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Placering Larsen 6

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-26 12:38

Cody, du skulle även kunna prova med 2,5 m avstånd mellan diskanterna (fortfarande 3,2 m från respektive diskant till lyssningsplats). Alltså lite bredare. Då blir lyssningsvinkeln 46 grader som jag, m.fl. tycker är bästa utgångsläget.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2018-01-26 12:55

Tack Johan

Tar detta råd höjd för att diskanterna är monterade med betydande invinkling?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Placering Larsen 6

Inläggav galder » 2018-01-26 14:33

Angående avstånd till väggen bakom högtalaren så har Anders sagt att upp till 50mm är okej. Räta upp högtalarna, då annars den utstrålade energin blir lite annorlunda än det är tänkt. Prova att ställa dig upp lite närmre där elementen korsar så lär du märka ett betydligt vassare ljud.
Då bör väl dämpmaterialet även fånga upp reflexer från väggen bakom också. Men nära placering är väl standard.
Angående sidoavstånd så är 1m eller helst större att rekommendera. Vilket Stig C. använde för sina OA52.
Takhöjden har Anders nämnt till ok inom 2.3 - 2.7m.
Angiven lyssningsvinkel ca 23grader är det sannolikt den Anders har använt. C-C 2.5m till 3.0m, vilket ger ett lyssningsavstånd om 3m till 3.6m (90grader mot främre vägg (högtalarväggen)).
Kallas även direktljud, vilket är förhållandet vinkeln i förhållande till lyssningsavstånd. Alltså konstruktören väljer denna vinkel för jämnast frekvensgång. Då blir vinkeln för on axis-ljudet framför lyssningsplatsen.
Sedan vad gäller uppgraderigssatsen, innehållande annan diskant, så är det samma diskant som sitter i L8. Vilken inte är dålig, även om det finns bättre, vilket det väl alltid gör.
Det Lennartj nämner om svacka, så verkar den vara närvarande i alla Anders konstruktioner, med basen SS8545. Fanns väl ett tänk bakom det, kanske handlar det om att ta ner konuppbrytningar, då den basen egentligen mår bäst av att delas betydligt lägre. Den är i vilket fall omnämnd i tester, och ger en speciell klang. Det var detta som föranledde mig att helt bygga om mina l8.

Gillade CD'n Peter Steindl tipsade om. Inlagd som favorit i Tidal. Bra inspelad och i mitt tycke mycket bra musik. Skall lyssna på övriga tips också. Blir spännande.
viewtopic.php?p=1957559#p1957559

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Placering Larsen 6

Inläggav darkg » 2018-01-26 16:04

CODY skrev:Tror du att skillnaden i avstånd mot vägg mellan säg, en centimeter och fyra centimeter kommer göra så stor skillnad att det är lönt att ha sönder huset?


Någon som testat har nämnt att det har betydelse. Men man kommer inte ända intill, pga kontakterna*, och någon mm marginal för att inte de ska skava på väggen. Så det är nog inte nödvändigt att ta bort listen.

* kanske i och för sig beror på vilka bananer man har på kabeln!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2018-01-26 23:05

Tack för fina svar! Återkommer i morgon med lite uppdateringar och vinklar etc
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering Larsen 6

Inläggav lennartj » 2018-01-27 03:00

Behåll golvlisten men såga till träkilar, helst lite bredare än största SD-fotens diameter och skjut in under SD-fötterna i framkanten tills L6'orna inte lutar utåt från väggen. Sedan kan du markera och kapa dem så att de inte sticker ut och syns.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Placering Larsen 6

Inläggav CODY » 2018-01-30 22:50

tack Lennart!

Jag justerade utan kilar och mätte igen. Avståndet där nere var 2,75 cm mot 3,75 cm där uppe - det tror jag är ohörbart.

har lyssnat på låg volym ett par timmar nu och på "gles" musik, nämligen Astral Weeks och Common One (tar andan ur en) med Van M. En iakttagelse är att de ger mer detaljer på låg volym jämför med mina tidigare konventionella högtalare. De är vidare påfallande mer trögdrivna :)
Oh, by jingo!

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster