Ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Ortoakustik?

Inläggav jansch » 2017-12-10 20:13

Jag är definitivt "fan" av Carlssons konstruktioner, främst de generationer som är någorlunda rundstrålande över ca 1kHz. Då främst OA6 (typ1), OA6 typ2, OA116 och i viss mån OA2212.
På senare tid har jag lyssnat och framförallt mätt på Bang Olufsen Beolab5 som enligt vad jag tycker är väldigt lika de fyra ovannämnda konstruktioner av Carlsson.
Lite konstigt kanske att t.ex. OA6 och OA116 mäter ganska lika när det gäller spridning (inte frekvensgång) men det kan ju bero på de lyssningsrum jag har att mäta i.
Hur som helst MÄTER Beolab5 väldigt likt Carlssonhögtalare avseende spridning (Tyvärr har jag inga mätningar sparade på t.ex. OA51 så där kan jag inte jämföra) men Beolab5 är otroligt mycket "renare" (TDH) än t.ex. OA2212.

Ortoakustisk är ju inte en definition utan ett begrepp knutet till Carlssonhögtalare (skyddat?), men om man uppnår likvärdig spridning av ljudet är det ju väldigt intressant att jämföra....
Att dessutom ha en bas som går djupare än t.ex. OA6 där man inte känner behov av någon sub är väldigt tillfredsställande.

Har någon annan på forumet likvärdig erfarenhet?

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster