Nya T22-diskanterna i oa12/14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Nya T22-diskanterna i oa12/14

Inläggav NeatNeatNeat » 2017-12-26 11:39

Hej!

Har någon satt in de nya t22oa-II diskanterna från hifi-kit i en OA-12/14? Den är högre än den tidigare varianten av t22 och kommer rejält i vägen för gallret. Känns som man behöver karva bort en bit av baffeln om man inte vill ha gallret jättehögt uppe [emoji22]

Bifogar bild på den variant av t22 jag menar.

IMG_0192.JPG
IMG_0192.JPG (58.7 KiB) Visad 2272 gånger


God fortsättning allesammans!




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Nya T22-diskanterna i oa12/14

Inläggav matssvensson » 2017-12-26 14:26

Hej!
Jag fräste ur runt infästningen på mina T22 (gamla modellen), för att de skulle få plats under gallret utan att behöva höja upp det. Sen tejpade jag en liten skumbit på toppen för att undvika skaller mot gallret.

Bild Bild

Jag kommer inte ihåg hur tjockt godset var där jag fräste, om man behöver fräsa djupare för den nya modellen. Det ser också ut som du behöver fila bort hörnen för att få in dem på rätt plats, samt till och med borra nya hål för infästningen för att de inte ska krocka med skruvarna till baffeln. Det är ganska trångt att få dit dem där de är tänkta att sitta. Tänk på att magneten på T22 är extremt stark och älskar järnfilspån och annat magnetiskt. Så täck för högtalarmembranet och magneten när du justerar infästningen.

Lycka till och visa gärna lite bilder på hur du lyckas lösa infästningen.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Nya T22-diskanterna i oa12/14

Inläggav NeatNeatNeat » 2017-12-26 15:37

Tack för tipsen Mats! Kan faktiskt vara så att det räcker att fila bort hörnen, tror det kommer frigöra en del utrymme. Kan leva med att gallren blir bara en gnutta högre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster