OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-10 17:07

Ja, som rubriken lyder. Jag kom idag över ett par OA-116 med ovanstående ersättningselement monterade, åtminstone de övre elementen då jag inte monterat isär högtalarna nertill. De var så fulla av damm att jag inte såg att originalelementen var utbytta. Förra ägaren har således valt att kassera originalelementen till förmån för dessa 8 Ohms-basar/ mellanregister. Högtalarna spelar men hur illa är det när någon slängt i andra element på måfå utan att ta hänsyn till ursprungsvärden?

Högtalarna är för övrigt i ett mycket fint skick för sin ålder med välhållet valnötsfanér. Diskanterna är de gamla MT20 bör nämnas så det handlar om ett tidigt par som inhandlats i Halmstad en gång i tiden.

Jag har inga planer på att genomföra någon totalrenovering av högtalarna då det blir för dyrt utan tanken var (är) att behålla högtalarnas originalutförande så långt det bara går. Är det ens möjligt att få tag i originalelement eller ska jag lämna dem vidare till någon som anser sig ha intresse/ tid/ pengar till att totalrenovera dem? Vad tycker ni?

/Fredrik, Halmstad

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Perfector » 2018-03-10 17:11

Om don låter musik eller närapå så behåll elementen.
Peerless är inte dåliga element
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-10 17:26

Ja alltså, det låter inte så tokigt om dem faktiskt. När jag lyser genom gallret undertill ser baselementen riktigt fräscha ut. Mellanregistrens kanter är hela men jag skulle inte dryfta mig att gnugga dem med en trasa om jag säger så. Lådorna är i princip i nyskick bortsett från någon liten kantstötning nertill i det "svarta" området, mot golvet till, där någon gått vårdslöst fram med dammsugarmunstycket.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Conny » 2018-03-10 18:08

Grafpro har ju skrivit om basarna i Sonab, bl.a. här:
viewtopic.php?f=17&t=31435

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-11 13:37

Conny skrev:Grafpro har ju skrivit om basarna i Sonab, bl.a. här:
viewtopic.php?f=17&t=31435


Jag har läst Grafpro's artiklar/ reportage och kommit fram till att jag ska behålla högtalarna och ge dem en chans att bli så nära sitt forna jag det är möjligt. Ett första steg är att ge dem nya bas- och mellanregisterelement. Diskanterna låter jag vara även om de inte är de bättre MT24 utan de lite sämre MT20. De element jag beställt är B65OA IV då jag ser dem som en vettig kompromiss i väntan på att framförallt ett till ändamålet bättre baselement ska utvecklas. Oavsett är jag övertygad om att jag kommer bli nöjd med att det blir "nästan" bra/ rätt. Bara att titta på högtalarna skänker så stor tillfredsställelse att en viss tonal obalans är acceptabel :wink:

Jag fastnade för en liten men inte obetydlig detalj i Grafpro's material och det är fasvändningen av baselementet alt. mellanregisterelementet + diskantfiltret för en bättre tonkurva, tydligen på inrådan av Stig själv 1979. Dock tycker jag inte att det framgår om denna modifikation gäller både för de högtalare som har MT24 som för de med MT20. Oavsett låter det intressant att man med så enkla medel kan åstadkomma en så pass stor förbättring.
Senast redigerad av Rishna 2018-03-11 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Perfector » 2018-03-11 13:41

Rishna skrev:
Conny skrev:Grafpro har ju skrivit om basarna i Sonab, bl.a. här:
viewtopic.php?f=17&t=31435


Jag har läst Grafpro's artiklar/ reportage och kommit fram till att jag ska behålla högtalarna och ge dem en chans att bli så nära sitt forna jag det är möjligt. Ett första steg är att ge dem nya bas- och mellanregisterelement. Diskanterna låter jag vara även om de inte är de bättre MT24 utan de lite sämre MT20. De element jag beställt är B65OA IV då jag ser dem som en vettig kompromiss i väntan på att framförallt ett bättre baselement ska utvecklas. Oavsett är jag övertygad om att jag kommer bli nöjd med att det blir "nästan" bra/ rätt. Bara att titta på högtalarna skänker så stor tillfredsställelse att en viss tonal obalans är acceptabel :wink:

Jag fastnade för en liten men inte obetydlig detalj i Grafpro's material och det är fasvändningen av baselementet alt. mellanregisterelementet + diskantfiltret för en bättre tonkurva, tydligen på inrådan av Stig själv 1979. Dock tycker jag inte att det framgår om denna modifikation gäller både för de högtalare som har MT24 som för de med MT20. Oavsett låter det intressant att man med så enkla medel kan åstadkomma en så pass stor förbättring.

Om de gamla basarna är hela, bygg nåt kul av dom.
Kolla min avatar så ser du vad du kan åstadkomma för en billig peng.
Du behöver ju bara diskanter och ett filter som är du hemma :-)
Bilagor
ideal 1.png
ideal 1.png (268.1 KiB) Visad 4099 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-12 19:12

Imorgon anländer en elementförsändelse från Hifikit innehållandes 2 st. B65OAIV i 8 Ohm samt två dito i 5,3 Ohm. Därtill kommer fyra st. motstånd om 5,6 Ohm/ 10W. Dessa ska lödas i serie med 8 Ohms elementen. Är det bara att löda det aktuella motståndet mellan + från delningsfiltret och + på elementet ifråga? Är det så enkelt?

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-12 20:29

Ska kanske förtydliga att jag bara avser löda ett (1) st. motstånd per mellanregisterelement och inte "fyra" som det lätt kan tolkas som i föregående meddelande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Perfector » 2018-03-12 20:36

Rishna skrev:Ska kanske förtydliga att jag bara avser löda ett (1) st. motstånd per mellanregisterelement och inte "fyra" som det lätt kan tolkas som i föregående meddelande.

Lite märkligt med bara ett motstånd i serie då det förskjuter totalQ.
Serie och parallell är ju standard för att få rätt slutlast, men filtret kanske är gjort så?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav STDI » 2018-03-12 20:56

Rishna skrev:Imorgon anländer en elementförsändelse från Hifikit innehållandes 2 st. B65OAIV i 8 Ohm samt två dito i 5,3 Ohm. Därtill kommer fyra st. motstånd om 5,6 Ohm/ 10W. Dessa ska lödas i serie med 8 Ohms elementen. Är det bara att löda det aktuella motståndet mellan + från delningsfiltret och + på elementet ifråga? Är det så enkelt?

Ja.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav STDI » 2018-03-12 20:59

Perfector skrev:
Rishna skrev:Ska kanske förtydliga att jag bara avser löda ett (1) st. motstånd per mellanregisterelement och inte "fyra" som det lätt kan tolkas som i föregående meddelande.

Lite märkligt med bara ett motstånd i serie då det förskjuter totalQ.
Serie och parallell är ju standard för att få rätt slutlast, men filtret kanske är gjort så?

OA116 har 16 ohms mellanregister i original. Idag kan man inte köpa rätta 16-ohmare. Därför sätter man istället i ett 8 ohms element och kompletterar med motstånd i serie. Men det lär inte vara en helt korrekt lösning. Mig veterligen har dock inget bättre förslag kommit fram.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-12 22:50

Då är det bara att vänta på att en 16 Ohms variant av B65OA IV kommer så småningom men jag kan tänka mig att det blir dyrt att tillverka/ köpa det önskade elementet pga. liten efterfrågan. Tills dess kommer det säkert att fungera tillräckligt väl med kompromisslösningen och som jag nämnt tidigare; bara att titta på högtalarna är i sig gott nog :wink:

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-14 07:52

Då har högtalarna fått nya bas- och mellanregisterelement. Diskantfilter och mellanregisterelement har fasvänts på inrådan från Grafpro med stöd i Stigs egen modifikation från 1979 och... det låter riktigt trevligt faktiskt. En diskant lät lite rosslig men det gick att åtgärda med lite glace runt upphängningen. Om någon undrar vad "glace" är så är det vanligt vattenbaserat lim typ trälim eller skollim som tunnats ut med vatten tills det får lagom konsistens till att användas till t.ex. papier mache och liknande. Väsandet/ rosslandet försvann i en hast och nu låter alla diskanterna så pass bra som det går att förvänta sig av 40 år gamla element.

Hur som helst; förra ägaren har som bekant bytt ut bas- och mellanregisterelement gissningsvis någon gång på 90-talet och när jag öppnade till mellanregistret såg jag att det fanns två seriemotstånd om 2,7 Ohm lödda på varsin pol och det har jag full förståelse eftersom elementet höll 8 Ohm. Teknikern ifråga har försökt kompensera för att efterlikna originalets impedans. Så långt inget konstigt alls. Det som däremot grämer mig lite är att det inte framgår på filtren vilket som är plus resp. minus. Som det är i skrivande stund får jag förlita mig på att vederbörande inte kastat om polariteten i något fall vilket jag kan bekräfta gällande baselementet eftersom jag kan se hur det rör sig när jag använder ett vanligt 1,5 V batteri för att kolla konrörelsen. Det är bara inte fullt lika enkelt med de andra elementen.

Fram till diskantfiltret går en vit och en blå kabel och fram till mellanregisterelmentet går en brun, en orange och en röd kabel. Brun kabel var kopplad till plus på elementet när jag öppnade och orange till minus. Den röda kabeln har med bygeln att göra.

Frågan lyder: hur förvissar jag mig om att bas resp. mellanregister och diskant spelar i fas med varandra enligt Stigs rekommendation? Hur kan jag vara helt säker?

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Griff » 2018-03-14 09:21

Rishna skrev:Då har högtalarna fått nya bas- och mellanregisterelement. Diskantfilter och mellanregisterelement har fasvänts på inrådan från Grafpro med stöd i Stigs egen modifikation från 1979 och... det låter riktigt trevligt faktiskt. En diskant lät lite rosslig men det gick att åtgärda med lite glace runt upphängningen. Om någon undrar vad "glace" är så är det vanligt vattenbaserat lim typ trälim eller skollim som tunnats ut med vatten tills det får lagom konsistens till att användas till t.ex. papier mache och liknande. Väsandet/ rosslandet försvann i en hast och nu låter alla diskanterna så pass bra som det går att förvänta sig av 40 år gamla element.

Hur som helst; förra ägaren har som bekant bytt ut bas- och mellanregisterelement gissningsvis någon gång på 90-talet och när jag öppnade till mellanregistret såg jag att det fanns två seriemotstånd om 2,7 Ohm lödda på varsin pol och det har jag full förståelse eftersom elementet höll 8 Ohm. Teknikern ifråga har försökt kompensera för att efterlikna originalets impedans. Så långt inget konstigt alls. Det som däremot grämer mig lite är att det inte framgår på filtren vilket som är plus resp. minus. Som det är i skrivande stund får jag förlita mig på att vederbörande inte kastat om polariteten i något fall vilket jag kan bekräfta gällande baselementet eftersom jag kan se hur det rör sig när jag använder ett vanligt 1,5 V batteri för att kolla konrörelsen. Det är bara inte fullt lika enkelt med de andra elementen.

Fram till diskantfiltret går en vit och en blå kabel och fram till mellanregisterelmentet går en brun, en orange och en röd kabel. Brun kabel var kopplad till plus på elementet när jag öppnade och orange till minus. Den röda kabeln har med bygeln att göra.

Frågan lyder: hur förvissar jag mig om att bas resp. mellanregister och diskant spelar i fas med varandra enligt Stigs rekommendation? Hur kan jag vara helt säker?

Mvh Fredrik


Orginalkoppling:
In bas- och mellanregisterfilter (från terminal)
Röd= plus
Svart= minus

Ut bas- och mellanregisterfilter
Gul= plus bas
Svart= minus bas

Orange= plus mellanregister
Brun= minus mellanregister

Blå= från plus till diskantfiltrets minus
Grå= från minus till diskantfiltrets plus

Diskantfiltret:
Brun= plus diskantelement
Svart= minus diskantelement

Ändring/modifiering:
Skifta polaritet mellan bas/mellanregisterfilter och diskantfilter samt skifta polaritet på mellanregisterelement

/Anders

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-14 11:26

Tack Anders!

//Fredrik

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-14 19:17

Då återstår bara att utröna vilken ingång på diskantfiltret som är plus resp. minus. Det är inte utmärkt på kortet. Vilken polaritet har tungan som är längst ut av de fem som sitter på kortets långsida?

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Griff » 2018-03-14 20:36

Rishna skrev:Då återstår bara att utröna vilken ingång på diskantfiltret som är plus resp. minus. Det är inte utmärkt på kortet. Vilken polaritet har tungan som är längst ut av de fem som sitter på kortets långsida?

Mvh Fredrik


Den vänstra är minus (blå) nästa är plus (grå) uppifrån sett
De övriga tre är till diskantbyglarna (brun, orange, röd)
Allt enligt orginalkoppling

Fortsätt gärna med frågor om det är något oklart

/Anders

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-14 21:47

Tack än en gång Anders! Nu spelar dom som de ska och vilket gott ljud dom har! Vilken stor ljudbild och vilken djup bas!!! :D

//Fredrik

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Griff » 2018-03-14 22:22

Rishna skrev:Tack än en gång Anders! Nu spelar dom som de ska och vilket gott ljud dom har! Vilken stor ljudbild och vilken djup bas!!! :D

//Fredrik


Fint att du fick till det, om du får tillgång till 16-ohmare kommer du att finna ytterligare en dimesion i ljudet.
OA-116 är fantastiska högtalare och som kuriosa så köpte jag de sista 16-ohms elementen från HiFi-kit.

Själv har jag dock inte hört någon skillnad på med eller utan fasmodifieringen, men jag tror, utan att veta, att det beror en hel del på hur de är uppställda och i vilket rum.
Jag tror nog att ett resistansanpassat åttaohmselement gör större skillnad på ljudet än fasförändringen.

/Anders

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-14 22:45

Jo, det är bara att hoppas att B65OAIV kommer i 16 Ohm så småningom. Det vore roligt att göra högtalarna fullständig rättvisa och höra dem så som de var tänkta en gång i tiden.

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-19 10:30

Nu har jag lyssnat en hel del på högtalarna och jag tycker att de har en ljus klang som tangerar gränsen till vad som är acceptabelt. Det är inte tal om någon skrikig, sprucken och vass återgivning utan mer åt det lite påträngande hållet, framförallt i det övre mellanregistret. Det är lite tråkigt när högtalarna i övrigt är så tilltalande, inte minst förmågan att få golv och väggar i gungning. Nåväl, bara att acceptera eller... kanske dags att plocka fram den gamla 70-talaren Nikko STA-5050 som jag restaurerat och låta högtalarna spela tillsammans med tidsenligt förstärkeri. Sagt och gjort och nu får jag sinnesfrid. Första intrycket med tonkontrollerna ställda i neutralt läge: avsevärt behagligare mellanregister/ diskant med Nikkon i jämförelse med Denon AVR-1705. Fråga mig inte varför men kombinationen är betydligt mer lyckad. Efter en stunds vidare lyssning på skapligt stark nivå sänkte jag diskantreglaget en aning på Nikko:n och ett skynke drogs undan. Nu minns jag hur mina gamla OA14 lät hemma i pojkrummet på 90-talet, tillsammans med min dåvarande receiver SX-535 från Pioneer. Inget ljust och påträngande mellanregister, ingen hårdhet i diskanten utan bara ett varmt och mustigt jävlaranamma.

Kan det skilja så mycket mellan en gammal solid state-receiver och en modern dito? Är det kanske tal om att den gamle trotjänaren blivit lite luddig och matt eller var ljudidealet ett annat då? Oavsett är det riktigt roligt att ha fått tillbaka barndomsminnena och känslan av att Sonab faktiskt låter riktigt bra under rätt (fel) omständigheter.

//Fredrik

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: OA116 med ersättningselement Peerless 832413

Inläggav Rishna » 2018-03-30 21:22

... och lite ögongodis på det :D. Jag är inte jätteduktig på att manövrera systemkameran så högtalarna är lite rödare i tonen än i verkligheten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 8 gäster