Otillräcklig bas, oa14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

danne809
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-03-18

Otillräcklig bas, oa14

Inläggav danne809 » 2018-03-24 01:31

Hejsan!

Jag har för en tid sedan renoverat ett par OA14 med nya basar/mellanregister (B65-oa IV) och tycker att ljudet på högre volymer är skrikigt och fattigt på bas. Upplevde även det samma innan renoveringen.

Nu ikväll så exprimenterade jag lite med att fasvända bas/mellanregister och behåller diskanterna som de var, och jag upplever att det vassa ljudet är borta, och de ger ett varmare ljud med mycket mer bas.

Har någon möjligen förklaring till detta?

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav Rishna » 2018-03-24 09:21

Hej!

Jag har vid ett tillfälle råkat ut för ett par OA14 där förre ägaren bytt ut baselementen och fasvänt anslutningskablarna. Mig veterligen ska röd kabel anslutas till plus och svart till minus på baselementen och inget annat. Kontrollera att konen sträcker sig utåt/ uppåt med ett vanligt 1,5V batteri. Att diskanterna skulle vara felmonterade från filtret kan jag inte tänka mig, det vore högst osannolikt.

Hoppas det löser sig till det bästa!

//Fredrik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav galder » 2018-03-24 11:02

Danne809

Det du har åstadkommit med felfasningen är helt enkelt en dipp/sänkning i frekvensgången runt delningsfrekvensen. Det du upplever stämmer väl överens med detta (lägre nivå på mellanregister/diskant höjer upplevelsen av basnivån, och då lägre nivå på mellan/diskantregistret). Antar att diskanterna har rätt hög distorsion som medverkar till upplevelsen av skrikighet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav Perfector » 2018-03-24 11:10

Man skulle kunna tänka sig ett praktiskt prov med hjälp av tonkontrollerna och se hur mycket man måste dämpa diskanterna för att få balans, och sedan sätta fasta dämpningar på diskanterna
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav galder » 2018-03-24 13:10

Ett annat sätt om man kanske saknar tonkontroller på sin förstärkare är att testa med motstånd. Om du ansluter förlängningsledningar mellan delningsfiltrets diskant utgångar, och ledningarna till diskanterna, så kan du i serie (mellan + på delningsfiltrets diskantutgång och diskanternas + ledning) testa med lite olika motståndsvärden tills du är nöjd. En mer seriös dämpning är att använda sig av ett s.k. L-pad. Det innebär ett motstånd i serie dom ovan, och dessutom ett motstånd parallellt mellan + och - minuspolerna, där parallellmotståndet monteras efter det seriekopplade. Motstånden för L-pad måste räknas ut beroende på dämpning (dB) och diskanternas (rc-resistans), vilket det finns räknare för på nätet.

danne809
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-03-18

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav danne809 » 2018-03-24 13:35

galder skrev:Danne809

Det du har åstadkommit med felfasningen är helt enkelt en dipp/sänkning i frekvensgången runt delningsfrekvensen. Det du upplever stämmer väl överens med detta (lägre nivå på mellanregister/diskant höjer upplevelsen av basnivån, och då lägre nivå på mellan/diskantregistret). Antar att diskanterna har rätt hög distorsion som medverkar till upplevelsen av skrikighet?


Jag upplever faktiskt inte någon sänkning varken på mellanregister eller diskant. Kör fortfarande med tonbyglarna i lägsta läget! Det enda är jag upplever är att högtalarna låter helt fantastiskt! Det skrikiga som gjorde att hög volym gjorde ont i öronen är borta!
Borde ju vara nöjd med det, men det skulle vara roligt att förstå varför det blev som det blev :)

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav JM » 2018-03-24 13:49

danne809 skrev:Hejsan!

Jag har för en tid sedan renoverat ett par OA14 med nya basar/mellanregister (B65-oa IV) och tycker att ljudet på högre volymer är skrikigt och fattigt på bas. Upplevde även det samma innan renoveringen.

Nu ikväll så exprimenterade jag lite med att fasvända bas/mellanregister och behåller diskanterna som de var, och jag upplever att det vassa ljudet är borta, och de ger ett varmare ljud med mycket mer bas.

Har någon möjligen förklaring till detta?

En möjlighet är att din lyssningsposition befinner sig i ett tryckminimum för relevanta basfrekvenser.
Vänder du fasen på en högtalare med allt annat oförändrat i rummet stimulerar du stående vågor annorlunda och din lyssningsposition befinner sig inte längre i ett tryckminimum. Dvs basen låter bättre.
Testa att flytta lyssningspositionen till en plats med bättre bas. Alternativt skaffa 4 identiska subbasar placerade i varje hörn med lyssningspositionen minst en kvarts vägglängd in i rummet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

danne809
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-03-18

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav danne809 » 2018-03-24 14:24

JM skrev:
danne809 skrev:Hejsan!

Jag har för en tid sedan renoverat ett par OA14 med nya basar/mellanregister (B65-oa IV) och tycker att ljudet på högre volymer är skrikigt och fattigt på bas. Upplevde även det samma innan renoveringen.

Nu ikväll så exprimenterade jag lite med att fasvända bas/mellanregister och behåller diskanterna som de var, och jag upplever att det vassa ljudet är borta, och de ger ett varmare ljud med mycket mer bas.

Har någon möjligen förklaring till detta?

En möjlighet är att din lyssningsposition befinner sig i ett tryckminimum för relevanta basfrekvenser.
Vänder du fasen på en högtalare med allt annat oförändrat i rummet stimulerar du stående vågor annorlunda och din lyssningsposition befinner sig inte längre i ett tryckminimum. Dvs basen låter bättre.
Testa att flytta lyssningspositionen till en plats med bättre bas. Alternativt skaffa 4 identiska subbasar placerade i varje hörn med lyssningspositionen minst en kvarts vägglängd in i rummet.

JM


Jag har provat i olika rum med olika förstärkare, men upplevde samma sak.

danne809
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-03-18

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav danne809 » 2018-03-24 14:24

Har fått från ett annat forum:

"Det som kallas "Hi-Freq Driver Array" i schemat är i OA14 fyra stycken MT20 serie-parallella med plus till jord, alltså fasvända mot baselementet."

Från Carlssonkult.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav galder » 2018-03-24 14:41

Och vad tror du då händer om du fasvänder basen.

danne809
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-03-18

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav danne809 » 2018-03-24 15:18

galder skrev:Och vad tror du då händer om du fasvänder basen.

Jag antar att det är kopplat liknande nu!?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav jansch » 2018-03-24 19:48

Danne809 - Det blir otroligt komplext att resonera sig fram till varför du tycker (och kanske andra också) att det blir "vasst" i diskanten.

Först och främst: Det finns inget skäl eller teoretiskt stöd för att basen blir bättre. En fasvändning, om den görs på båda högtalarna, spelar ingen som helst roll för basen. Det är bara om du råkar vända fasen fel mellan högtalarna som du får väsentigt sämre bas (utsläckning).

Det vassa ljudet du upplever KAN bero på att basen och diskanten samverkar och/eller att frekvensgången blir mer "taggig". Dock, med en OA14 är det omöjligt att teoretiskt förklara detta.
En OA14 har ju 4 diskanter som AKUSTISKT befinner sig på olika avstånd från baselementet. därutöver har du en vägg bakom som kommer att påverka. Vid filtrets frekvens har INTE baselementet en kolvformig rörelse vilket medför att det krävs minst datorsimuleringar men helst regelrätta mätningar för att få ett begrepp om frekvensgången och vad som kan låta "vasst". Skulle vilja påstå att utan frevensmätningar "famlar man i mörkret"

Alltså, var glad över att du upplever ljudet bättre med fasvända diskanter. Hur detta skulle påverka basen är dock en gåta.....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav Tangband » 2018-06-28 14:26

Har du monterat ny tätlist i högtalaren? Min erfarenhet är att om man skruvar loss ett element bör man ofta byta tätlisten också . Läcker det blir det sämre basrespons

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav STDI » 2018-06-28 14:48

Tangband skrev:Har du monterat ny tätlist i högtalaren? Min erfarenhet är att om man skruvar loss ett element bör man ofta byta tätlisten också . Läcker det blir det sämre basrespons

70-tals Sonab (OD11, OA12, OA14, OA116 och OA2212) har alla en "inbyggd" tätningslist i baffeln. Jag har haft isär flera 10-tals sådana. Ingen har haft problem med tätningen.
Inget är naturligtvis omöjligt men risken för problem är betydligt mindre på dessa högtalare än på andra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav Tangband » 2018-06-28 14:50

STDI skrev:
Tangband skrev:Har du monterat ny tätlist i högtalaren? Min erfarenhet är att om man skruvar loss ett element bör man ofta byta tätlisten också . Läcker det blir det sämre basrespons

70-tals Sonab (OD11, OA12, OA14, OA116 och OA2212) har alla en "inbyggd" tätningslist i baffeln. Jag har haft isär flera 10-tals sådana. Ingen har haft problem med tätningen.
Inget är naturligtvis omöjligt men risken för problem är betydligt mindre på dessa högtalare än på andra.


Kanske ändå det man skulle fel-checka först.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav jansch » 2018-06-28 19:21

Danne809 - Du nämner 2 "saker" d v s basfattigt och skrikigt.

- Dina baselement skall ge hyfsat bra bas, åtminstone inte basfattigt = kolla fasen mellan kanalerna. Bäst gör man det genom att ställa högtalarna BREDVID varann. Om Det blir mer bas med bara en inkopplad så vet man problemet (ursäkta att jag skriver sådana självklarheter men jag har gjort många missar med fel polaritet.
- Alla Perless kondiskanter från den tiden (bla MT20, MT24, MT225,osv) kan vara skrikiga. Lyssna på en i taget genom att använda en tom hushållsrulle eller annat rör för att hålla mot örat och en diskant i taget.(ta din favoritmusik) .Nu hör du om någon låter "skit".
Att skifta polaritet mellan diskanter och bas kan göra viss skillnad - men inte mycket då diskanterna befinner sig på olika avstånd från basen.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav Andersh74 » 2018-06-29 22:15

Hej
Ett tag hade jag ett par OA12 som lät väldigt bra. En bekant blev helt såld på ljudet dessa små lådor gav. Han köpte ett par OA14 i gott skick. Han hörde av sig och bad mig komma och lyssna. Dom lät skit. Dom saknade helt bas. Jag gav tipset att skaffa ny stärkare. Det gjorde han. Han skaffade en gigantisk Pioneer från -70-talet. Det hjälpte inte. Då köpte en en modern stärkare. Det hjälpte inte heller. Sen köpte han ett par Ditton 25. Dom tyckte jag lät fördjävligt.

Sen lånade jag hans OA14. Här hemma lät dom fanatiskt. Dom lät nästan lika bra som mina OA58 efter väldigt lång tids jämförelse. Men jag har ingen förklaring till varför samma högtalare lät så bra hos mig och så dåligt hos han. Men jag misstänker att allt beror på rumsakustiken. Min stärkare är en Pioneer SX-590 på 20W.


Väl mött, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav jansch » 2018-06-30 19:15

Andersh74 skrev:Hej
Ett tag hade jag ett par OA12 som lät väldigt bra. En bekant blev helt såld på ljudet dessa små lådor gav. Han köpte ett par OA14 i gott skick. Han hörde av sig och bad mig komma och lyssna. Dom lät skit. Dom saknade helt bas. Jag gav tipset att skaffa ny stärkare. Det gjorde han. Han skaffade en gigantisk Pioneer från -70-talet. Det hjälpte inte. Då köpte en en modern stärkare. Det hjälpte inte heller. Sen köpte han ett par Ditton 25. Dom tyckte jag lät fördjävligt.

Sen lånade jag hans OA14. Här hemma lät dom fanatiskt. Dom lät nästan lika bra som mina OA58 efter väldigt lång tids jämförelse. Men jag har ingen förklaring till varför samma högtalare lät så bra hos mig och så dåligt hos han. Men jag misstänker att allt beror på rumsakustiken. Min stärkare är en Pioneer SX-590 på 20W.


Väl mött, Anders


intressant beskrivning!
Ibland är det helt enkelt svårt att förklara varför det låter fel. Dessutom att andra högtalare presterar bra i samma rum!
Det är ju därför det är så kul med ljud - aldrig förutsägbart då "oändligt" många parametrar påverkar!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Otillräcklig bas, oa14

Inläggav lennartj » 2018-06-30 19:56

I min förra bostad var det dörröppningar utan dörrar i hörnen på den vägg mina OA52 stod emot, på samma sätt som ett par OA52 som var utannonserade på Blocket eller Tradera i början av veckan, men den annonsen är borta nu.
Alltnog, med den placeringen lät mina OA52 väldigt slankt i basen men mot den praktiskt taget tomma väggen målade de upp ett nästan skrämmande realistiskt ljudpanorama.
Jag tog med dem till en kompis, vars lyssningsrum i princip var en betongbunker med bara en dörr på den bakre väggen. där spelade OA52'orna med en dundrande bas som vi inte få kontroll över trots idoga försök med att variera avståndet från rummets hörn.

Kan Andersh74's bekant ha haft liknande problem med sina OA14?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 7 gäster