Problem med diskanter Oa 5-2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Potkin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-16

Problem med diskanter Oa 5-2

Inläggav Potkin » 2018-07-19 18:03

Hej

Ny på forumet och har nyligen blivit med sonab.
Fick tag i ett par fina oa5.2, men vid provspelning så var dom inte helt ok.

Diskanterna låter inget på den ena högtalaren. Har lyssnat och det är alla 4 som är döda. Vid närmare jämförelse så tycker jag att baselementet låter mer högfrekvent än den fungerande högtalaren, så min tanke var att det kanske var något vajsing med filtret, hur stor e chansen att alla 4 har gått sönder? Dom har stått i förråd något år. Förra ägaren hade inte märkt av något.

Jag  har inte börjat på att plocka isär den ännu, drömmen är att uppdatera dom till 5-3, men just nu så kan det vara svårt att övertala chefen :)

Planen är att se över och renovera dessa enligt konstens regler. Högtalarna är helt orörda än så länge

Mvh Martin

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Problem med diskanter Oa 5-2

Inläggav jansch » 2018-07-19 21:28

diskanterna är serie/parallellkopplade så det krävs att minst 2 parallellkopplade diskanter har avbrott för att det ska bli "tyst".
Inte direkt vanligt att diskanterna är sönderkörda i oa5.
Kolla att filtrets att anslutningar ser ok ut. Annan orsak är kondingen men ej heller vanligt.

tror den största "risken" är att någon har fibblat med anslutningarna....

Potkin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-16

Re: Problem med diskanter Oa 5-2

Inläggav Potkin » 2018-07-26 20:45

Stämmer bra, två diskanter på ena sidan utav filtret hade avbrott vid mätning, därav dog samtliga. Jag kopplade in de två som fungerade bara för att få ljud i det. Och nu låter den bra igen.

Någon som har ett par gamla diskanter liggandes? Köper jag nya element så vill jag ju byta allt och det blir för dyrt just nu


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster