Renovering/uppgradering OA14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Persson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2006-05-02

Renovering/uppgradering OA14

Inläggav Persson » 2018-09-30 09:33

Har varit ganska overksam inom byggandet och renoverandet av högtalare under relativt lång tid. Nu har suget kommit tillbaka och jag har fått tag på ett par OA14. Långt ifrån billigt, men i ett bra kosmetiskt skick. Elementen räknar jag med att få byta i vilket fall som helst. Renoveringen kommer jag att lägga på en sådan hög nivå som det bara är möjligt. Jag inser också att det kommer att kosta pengar. Långt över vad jag skulle kunna få tillbaka vid en eventuell försäljning.
Jag gör det alltså bara för mitt egna nöjes skull.

Diskanter ser jag som givet att de ersätts med T22.
När det gäller basar verkar det vara en källa till mycket diskussioner när man kollar gamla trådar på olika forum, framförallt på Carlssonplanet.
Därför skulle jag vilja ha sakliga svar på om jag ska välja B65oa-IV eller Satori MW16P om jag vill skapa den bästa högtalaren. Alternativet att kanta om de SC165 som sitter i finns ju också.

Att OA14 har en för stor låda, i förhållandet till det optimala, för SC165 (och i ännu högre grad B65oa) är väl allmänt vedertaget. Eller?
Men det gäller ju också för Satori-elementet vars parametrar pekar på en mindre låda.

De egentliga frågorna jag har är:
Blir det en bättre högtalare med Satori?
Ska jag gå på B65oa för att ligga närmare orginalkonstruktionen?

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Renovering/uppgradering OA14

Inläggav bootstrap » 2018-09-30 10:29

Hej!
Jag har ett par oa14 som haft B65oa och satori. Tyvärr har jag inte hört ett par med originalet i.
Jag tycker satori låter bättre (mindre dist) men upplever att den inte spelar lika djupt som med B65oa. Satori är dessutom mycket dyrare, iaf när jag köpte dem.

Jag tycker inte valet är självklart här. Fördelen med B65oa i mitt tycke är priset och spelar lite lite mer bas (Mitt subjektiva intryck). Fördelen med satori är att den låter helt enkelt bättre.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Renovering/uppgradering OA14

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-03 18:04

Om du vill ha bästa möjliga högtalare och är beredd att lägga lite mer pengar på projektet, så finns det väl betydligt bättre basar att byta till?
Själv har jag monterat Scanspeak Revelator 6,5" i mina OA50 och dessutom ökat lådvolymen till dryga 30 liter - och fått en magiskt bra "Carlsson"-högtalare:

viewtopic.php?f=17&t=38539

Visst, du behöver fixa till filtret lite, men det funkar med enkla filter så det är inget reellt problem.

Användarvisningsbild
Persson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2006-05-02

Re: Renovering/uppgradering OA14

Inläggav Persson » 2018-10-03 22:41

En sådan SS-bas misstänker jag har lite för stor ytterdiameter för att passa i hålet på OA 14.
Har du måttet på den?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Renovering/uppgradering OA14

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-03 23:48

Ja, den är nog 182 mm, så man får fixa en adapterring för att den skall passa. På OA50 var det enkelt att montera en distansring eftersom baffeln är helt plan. OA14 har väl en gjuten plastbaffel som kräver lite meck för att få till det, men det är säkert görbart.


Revelator finns ju även i 5,5 tum och det är också en ulv i fårakläder. Vet dock inte om 35 liter blir för stort, annars är den kanske enklare att montera i OA14. T/s-parametrarna är snarlika 6,5-tumsvarianten.

Användarvisningsbild
Persson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2006-05-02

Re: Renovering/uppgradering OA14

Inläggav Persson » 2018-10-19 21:44

Efter lite funderande så har jag beslutat att det blir Satori och t22oa med Grafo-filter. Lådorna är hämtade från lackeraren och är nu vita.
Nu blir det att plocka ihop denna mordernare version av OA14 och se vad den kan prestera. Jag kommer att lägga ut lite bilder när allt klart.
Kan nog dröja lite då det är lite andra projekt som ligger före i ”pipen”!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Renovering/uppgradering OA14

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-22 16:55

Det blir super! Lycka till...


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster