Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
juanth skrev:Är det månne kopparfoliedrosslar som syns på första bilden?
juanth skrev:...
Spindlarna på baselementen är tyvärr rätt nedhängda...
juanth skrev:...
Jag är så glad att jag fann dem. Den tidiga modellen med metallgallret känns dessutom mer välbyggd.
paa skrev:Filten ser rätt ut, jag köpte sådan av Larsen för att annat projekt, och det var samma färg på den.
hifikg skrev:Grattis
STDI skrev:juanth skrev:...
Spindlarna på baselementen är tyvärr rätt nedhängda...
Nedhänga spindlar på element där kanten är hel förvånar mig. Kan du utveckla?juanth skrev:...
Jag är så glad att jag fann dem. Den tidiga modellen med metallgallret känns dessutom mer välbyggd.
Har du sett någon OA52-variant med annat än metallgaller? I den här tråden https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=65143&p=1906370 nämns att de sista OA52.3 hade tygklädd huv. Men de måste vara ovanliga och jag har inte ens sett någon bild på dem. OA50.2 hade däremot tyghuv.
juanth skrev:Köpte idag ett par OA52 men de har .2 elementen och troligen rätt filter till .2 och dämpfilt (ser den rätt ut?) med tillhörande metallband vad jag tror iaf.
Kika gärna på bilderna och kom med feedback..
Jag hoppas inte att svalandermodden är inblandad.
juanth skrev:Hur tycker ni delningsfiltret ser ut?
Kondensatorn är väl 3.9 uF i .2 mot 3.3uF i Oa52?
Ser ut att vara 4.0uF här va?
Högtalarna saknar tyvärr nedre lådabsorbenterna, jag får beställa av Larsen.
På bild saknas även filtkringlan men den är bara tillfälligt bortplockad.
jansch skrev:"Nyp" i upphängningskanten och känns det klibbigt så byt kanter.
...
STDI skrev:Hade det varit skumkanter kan jag förstå att konerna kan hängas ner lite efterhand som skummet murknar och försvagas.
lennartj skrev:juanth skrev:Köpte idag ett par OA52 men de har .2 elementen och troligen rätt filter till .2 och dämpfilt (ser den rätt ut?) med tillhörande metallband vad jag tror iaf.
Kika gärna på bilderna och kom med feedback..
Jag hoppas inte att svalandermodden är inblandad.
Det tror jag att den är, RIFA 430-kondensatorerna (PHE?) shuntade med mycket små 268 (har glömt bokstavsbeteckningen på den också) rekommenderades av Josef Svalander i slutet av 1980-talet, bilden nedan är tagen med analogkamera 1994.
[ Bild ]
Svalanders bauta-drosslar från 1987 i bakgrunden. Originalfiltret längst fram.
Enligt någon obekräftad teori skulle det vara bättre att parallellkoppla kondensatorer med olika storlekar än många med samma värde, så jag som ofta är motvalls valde att parallellkoppla 1,0 + 1,2 + 1,8 + 0,068 uF.
Nu måste jag rusa till min abonnemangskonsert med GSO!juanth skrev:Hur tycker ni delningsfiltret ser ut?
Kondensatorn är väl 3.9 uF i .2 mot 3.3uF i Oa52?
Ser ut att vara 4.0uF här va?
Högtalarna saknar tyvärr nedre lådabsorbenterna, jag får beställa av Larsen.
På bild saknas även filtkringlan men den är bara tillfälligt bortplockad.
juanth skrev:Har nu kikat närmare på kopparfoliedrosslarna och de är märkta 0.39mH och 0.68mH
Borde vara 0.39mH och 0.7mH så om det då kommer från Svalander så höll han sig rätt nära det som senare blev originalbestyckningen.
Fast Svalandermodden var inte den från början till OA52 version 1?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst