Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav paa » 2018-10-12 14:54

Allt det Peter skriver är rätt och riktigt, men jag skulle ändå inte vara nöjd med två olika kondingar hur som helst, även om variationerna mellan elementen säkert är större, så kan jag ju ändå se till att kondingarna är lika.
Finns det några fysikaliska skäl till att papper i olja skulle vara bättre än goda polypropylen- eller teflon-kondingar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav petersteindl » 2018-10-12 15:10

paa skrev:Allt det Peter skriver är rätt och riktigt, men jag skulle ändå inte vara nöjd med två olika kondingar hur som helst, även om variationerna mellan elementen säkert är större, så kan jag ju ändå se till att kondingarna är lika.
Finns det några fysikaliska skäl till att papper i olja skulle vara bättre än goda polypropylen- eller teflon-kondingar?


Ja, det gör det faktiskt. Om man sveper en kondensator med sinus eller spelar på musik med ett motstånd istället för högtalare så kan man sätta örat på kondensatorn och höra att kondensatorn uppför sig som högtalare och alstrar vibrationer som hörs som ljud. En del mer och andra mindre. En del låter distat på musik och röster andra låter hyfsat rent. :D Jag har funnit viss korrelation mellan kondensatorers inverkan på signalen och de mekaniska vibrationerna i kondensatorerna. Oljan i kondensatorerna hjälper att dämpa dessa vibrationer. Möjligtvis kan även kontaktering mellan anslutningskabel och aluminiumfolien spela roll. Sedan finns det andra egenskaper som kan spela roll t.ex. resonansfrekvensen mellan kondensatorns kapacitans och induktans tillsammans med dess resistans som ger dämpning. Samma gäller i spolar. På den punkten är faktiskt foliespolar bättre än trådspolar. Man kan även shunta foliespolen med ett motstånd som tar ner resonansens q-värde till ungefär 0,5 - 0,7.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-13 10:54

Stort tack Peter för ett utförligt svar. Jag kommer att byta kondensatorer så det blir iaf av samma sort, jag tror att det annars kommer att gnaga någonstans i mitt bakhuvud emellanåt. Feng shui, sinnesro eller vad man nu vill kalla det.. :twisted:

Tack paa för din fina följdfråga på Peters svar. Underbart utfall av den. Faktiskt fantastico. :!:

Apropå vibrationer..
Igår skruvade jag i elementen efter att ha monterat tätlist och jag tyckte nog det lät bättre men jag funderade på om det var inbillning eller om det möjligen var så att det faktiskt blev skillnad, sedan satte jag dit SD-kuddar under högtalarna och lyssnade igen, (något jag brukar använda under alla mina högtalare) det är ju helt galet vilket lyft dessa små kuddar gör för helheten i ljudet. Egentligen inget nytt men när jag utan att fundera så mycket på vad jag gjorde ändå utförde ett före och eftertest så bara häpnade jag över effekten.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-17 23:16

petersteindl skrev:
juanth skrev:Har nu kikat närmare på kopparfoliedrosslarna och de är märkta 0.39mH och 0.68mH
Borde vara 0.39mH och 0.7mH så om det då kommer från Svalander så höll han sig rätt nära det som senare blev originalbestyckningen.
Fast Svalandermodden var inte den från början till OA52 version 1?


Svalander hade nog mod på båda modellerna. Men även John Larsen hade specialfilter till OA52.2 Oavsett, så är alla dessa godkända av Stig Carlsson. Om det är 3,9 eller 4,0 uF är betydelselöst. Lika är det om det är 0,68 eller 0,70 mH.

Det är säkert också betydelselöst om det sitter Rifa i ena och Wondercap i andra. Jag skulle personligen tycka att det vore mer feelgood om det satt likadana kondensatorer i båda. Men troligtvis skulle jag glömma det efter ett tag och kanske en gång vartannat år komma ihåg och känna viss frustration några timmar. Hade jag extrakonding av den ena skulle jag byta, annars tror jag inte att jag skulle byta. Om inte jag bytte båda mot något som jag skulle kunna tänkas vara bättre, vad nu det skulle kunna vara. Teflon? papper i olja? Wima MKP10-400V eller 250V är annars en förträfflig kondensator. Just den och de spänningarna är tillverkade på ett speciellt sätt som ingen annan Wima PP är.

Du kan sitta nöjd och vara lugn. Högtalarelementen är viktigare att de är lika och ok.

Med vänlig hälsning
Peter



Jag slog till på Wima MKP10-400V :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 01:16

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-18 07:49

Är det Wima MKP10 i "äggen"?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav hifikg » 2018-10-18 08:30

juanth skrev:Stort tack Peter för ett utförligt svar. Jag kommer att byta kondensatorer så det blir iaf av samma sort, jag tror att det annars kommer att gnaga någonstans i mitt bakhuvud emellanåt. Feng shui, sinnesro eller vad man nu vill kalla det.. :twisted:

Tack paa för din fina följdfråga på Peters svar. Underbart utfall av den. Faktiskt fantastico. :!:

Apropå vibrationer..
Igår skruvade jag i elementen efter att ha monterat tätlist och jag tyckte nog det lät bättre men jag funderade på om det var inbillning eller om det möjligen var så att det faktiskt blev skillnad, sedan satte jag dit SD-kuddar under högtalarna och lyssnade igen, (något jag brukar använda under alla mina högtalare) det är ju helt galet vilket lyft dessa små kuddar gör för helheten i ljudet. Egentligen inget nytt men när jag utan att fundera så mycket på vad jag gjorde ändå utförde ett före och eftertest så bara häpnade jag över effekten.


Börjar du närma dig Nirvana? :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 13:08

RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?


Japp. Stort, tungt och dyrt. 4 st. 10 uF + 2st. 15 uF i senaste delningsfilter med Bremen/SB-Acoustic Högtalarelement.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-18 18:41

@hifikg Ja det skulle jag säga att jag gör! :idea: :D

Men, sen är det så att jag även har ett par baslådor med Bremenbasar som är tänkta att integreras med OA52, dels för att få ett djupare omfång och så för att få ner distortionen. (Jag har nu när jag närmar mig 50 blivit väldigt känslig för högfrekvent dist)
Jag har tidigare fått dem att fungera mycket bra med ett par Opus Capella (Bo Hansson, Rauna/Opus)
Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav lennartj » 2018-10-18 19:28

juanth skrev:Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
med slutna lådor och 25 liters nettovolym...ellerrr?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav hifikg » 2018-10-18 20:10

juanth skrev:@hifikg Ja det skulle jag säga att jag gör! :idea: :D

Men, sen är det så att jag även har ett par baslådor med Bremenbasar som är tänkta att integreras med OA52, dels för att få ett djupare omfång och så för att få ner distortionen. (Jag har nu när jag närmar mig 50 blivit väldigt känslig för högfrekvent dist)
Jag har tidigare fått dem att fungera mycket bra med ett par Opus Capella (Bo Hansson, Rauna/Opus)
Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...


Jag använder oftast två B270 tillsammans med mina OA52, inte för att det behövs egentligen, mest för att jag är lat, de behövs absolut till ESL 63 så de är nästan alltid anslutna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-18 21:17

lennartj skrev:
juanth skrev:Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
med slutna lådor och 25 liters nettovolym...ellerrr?


Javisst!
Dock har jag inte byggt dem för att passa under OA52, de stämmer händelsevis bara på djupet. Till tidigare toppar stod de separat, lätt gömda i rummet och får troligen fortsätta jobba där.
Tyvärr har jag ännu ingen CR80 utan minidsp. Kan bli en sån senare.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav lennartj » 2018-10-18 21:44

juanth skrev:
lennartj skrev:
juanth skrev:Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
med slutna lådor och 25 liters nettovolym...ellerrr?


Javisst!
Dock har jag inte byggt dem för att passa under OA52, de stämmer händelsevis bara på djupet. Till tidigare toppar stod de separat, lätt gömda i rummet och får troligen fortsätta jobba där.
Tyvärr har jag ännu ingen CR80 utan minidsp. Kan bli en sån senare.

cr80s är inte billig men om man som jag är allergisk mot subwoofrar som inte spelar i takt och mest spelar från analoga källor är den prisvärd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-18 22:40

hifikg skrev:
Jag använder oftast två B270 tillsammans med mina OA52, inte för att det behövs egentligen, mest för att jag är lat, de behövs absolut till ESL 63 så de är nästan alltid anslutna.



Jaha, ok. ESL 63 förstår jag inte kan vara utan. Audio Pro? De brukar låta skapligt bra.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav hifikg » 2018-10-18 22:51

juanth skrev:
hifikg skrev:
Jag använder oftast två B270 tillsammans med mina OA52, inte för att det behövs egentligen, mest för att jag är lat, de behövs absolut till ESL 63 så de är nästan alltid anslutna.



Jaha, ok. ESL 63 förstår jag inte kan vara utan. Audio Pro? De brukar låta skapligt bra.


Ja, jag är nöjd med dem, hade en Sunfire en gång i tiden, den var rolig till film, dinosaurerna i Jurrasic Park orsakade sättskador på huset jag bodde i på den tiden, men för musik var den inte rolig. B270 märker jag bara när jag stänger av dem. Utan avlastning i basen rasslar ESL 63 en del och de går inte så djupt heller. OA52 klarar sig utan, men det känns ändå som att de får slita lite mindre, har skjutit mellan/bas elementen ett par gånger tidigare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-19 17:30

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?


Japp. Stort, tungt och dyrt. 4 st. 10 uF + 2st. 15 uF i senaste delningsfilter med Bremen/SB-Acoustic Högtalarelement.

Mvh
Peter


Verkar vara lite svåra att få tag i, de där Wima MKP 10. Mouser har, Bürklin har högt minimiantal.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav petersteindl » 2018-10-19 18:09

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?


Japp. Stort, tungt och dyrt. 4 st. 10 uF + 2st. 15 uF i senaste delningsfilter med Bremen/SB-Acoustic Högtalarelement.

Mvh
Peter


Verkar vara lite svåra att få tag i, de där Wima MKP 10. Mouser har, Bürklin har högt minimiantal.


ELFA har en del.

Då gäller det att undvika MKP4. De ser likadana ut.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-20 18:54

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?


Japp. Stort, tungt och dyrt. 4 st. 10 uF + 2st. 15 uF i senaste delningsfilter med Bremen/SB-Acoustic Högtalarelement.

Mvh
Peter


Verkar vara lite svåra att få tag i, de där Wima MKP 10. Mouser har, Bürklin har högt minimiantal.


Jag hittade på ebay, säljaren kanske har något även till dig Roger.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1540875384
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-21 08:57

Tack för tipset men jag behöver stora värden, typ minst 50-60 µF per högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav petersteindl » 2018-10-21 11:32

Tidigare hade delningsfiltret per Bremenägg en kapacitans i LP på 40 uF = 2 st 15 uF + 1 st 10 uF samt en kapacitans i HP på 70 uF = 7 st 10 uF. Alla var WIMA MKP 10. Den på 15 uF var ur en specialserie på 160 volt som tillverkas enligt samma princip som 250 volt och 400 volt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-21 14:37

Vad är det för speciell tillverkningsprincip och vad gör den för ljudet? Ino kör väl med SCR även i de riktigt dyra modellerna? Är SCR sämre än Wima på något vis? Mundorf har väl några som ska var riktigt bra och stadiga, Supreme? Sen har vi Jantzen...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav petersteindl » 2018-10-21 15:57

RogerGustavsson skrev:Vad är det för speciell tillverkningsprincip och vad gör den för ljudet? Ino kör väl med SCR även i de riktigt dyra modellerna? Är SCR sämre än Wima på något vis? Mundorf har väl några som ska var riktigt bra och stadiga, Supreme? Sen har vi Jantzen...


Jag har använt Mundorfs billigare serier och jag har ratat dessa för 5 år sedan. Jag har även Mundorfs dyraste och de är mycket bra. Trodde att de billiga skulle vara liknande i ljudet men det var de inte. De dyra är extremt dyra och stora. Inte något för industriell serieproduktion av högtalare som kostar under 1 MSEK/par.

Jantzen har jag provat och den variant som jag provat har jag ratat. SCR har jag använt i många år och frångått. De första jag hade var väldigt bra. Det var på 90-talets början eller möjligtvis 80-talets slut. Det var IÖ som rekommenderade dessa och de var svåra att få tag på då. Det var en form av samarbete mellan franskt företag och kanadensiskt eller om det var ett företag som fanns på flera ställen där olika produkter tillverkades i olika fabriker. Vad jag minns fanns det både fransktillverkade och kanadensiska på den tiden. Till slut gick de att uppbringa och snart därpå hade ELFA dessa i sortimentet. Efter några års användande så var min erfarenhet att de inte längre var lika bra som de första exemplaren jag provat. Både polykarbonat och polyester hade fördelar, speciellt Philips kondensatorer i en serie. Didrik de Geer använde dessa och gör det kanske än idag.

Beroende på applikation kan det vara fördel med axiella anslutningar istället för radiella.

Vad gäller ljudet så är WIMA MKP10 250 volt och 400 volt DC renare och klarare och mindre färgade än flertalet andra kondensatorer jag provat. De är med Double-Sided Metallized Electrodes.

Papper i olja kan låta väldigt trevligt men lite återhållsamma i diskanten. Det är min egen personliga bedömning. Min era som kondensatortvivlare började redan i början på 70-talet. Då var inte Stig Carlsson medveten om olika kondensatorers inverkan på ljudet och vi hade våra dispyter i ämnet. Sedan kom en stor artikel i ämnet i amerikanska Audio Magazine skriven av Walter G. Jung and Richard Marsh. Jag tror det var 1980. Det förändrade spelplanen helt. Nu gick det att diskutera kondensatorer med Stig Carlsson och kablar för den delen också. Men som allt roligt så kan saker tyvärr slå över. Själv har jag lagt mina kabelfunderingar på hyllan sedan många år tillbaka. Jag väljer teflonkablar så länge och sitter tillräckligt nöjd för stunden. Kondensatorer däremot är ett aber.
Jag har även låtit tillverka olika varianter med olja i. Den sämsta var en dielektrisk blandning av papper och polypropylen i olja. Det blev det sämsta av båda världarna. :lol: Jag hoppades på tvärtom då jag beställde dessa. Sedan har jag provat kopparfolie kontra silverfolie kontra aluminiumfolie kontra på-ångad aluminium på dielektrikat. Jag har även provat olika typ av lindning för att få resonansen mellan kapacitansen och induktansen i kondensatorn med olika q-värden. För högtalarfilter blev Q = 0,5 bäst, även om resonansfrekvensen sjönk något på grund av högre induktans. Om det är detta som särskiljer Philips Polykarbonatkondensatorer vet jag inte. Det är lite för många parametrar att leka med men en dag skall jag göra ett nytt försök och då blir det polystyrenfolie med aluminiumfolie och med ren paraffinolja och då med hög resonansfrekvens och högt q-värde men även med lågt q-värde och lägre resonansfrekvens. Istället för att sitta på en parkbänk, titta på fjortisar och mata fåglar kan man göra lite kondingar. Först gäller det dock högtalare och rumsanpassning och elektronik för styrning av anläggningen d v s ADDA med FPGA och DSP som kan användas som försteg. MKP10 har ångad aluminium, men inte på dielektrikat som därför kan hållas rent.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-21 18:27

Tack Peter för ett utförligt svar! Blir kanske att jaga några Wima MKP10...

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav Maccis » 2018-10-21 18:31

Detta om kondingar kanske skall brytas ut till egen tråd och byta ämne till Generellt eller DIY-delen.....
Förstör tråden, tycker jag, och hittas bättre i egen tråd.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-21 18:35

Nu ska vi inte vara sådana... Det var trots allt på tapeten med kondensatorer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav paa » 2018-10-21 18:50

Nej men det är rätt. Det är mycket bättre med en kondensatortråd på alla sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2018-10-21 23:10

TS har inga invändningar mot att det pratas kondensatorer i tråden men visst, det kan kanske gagna Faktiskt med en egen tråd om det separat när det är så matnyttigt och kvaltitativt som här.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav jeff_belowski » 2021-06-11 20:36

BUMP! Nå, blev det någon tråd om kondingar?

Jag har inte orkat leta så noga.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2021-06-11 23:42

jeff_belowski skrev:BUMP! Nå, blev det någon tråd om kondingar?

Jag har inte orkat leta så noga.


Inte vad jag minns…
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skulle köpa OA52 och kom hem med .2?

Inläggav juanth » 2021-09-13 20:51

Jag kan meddela att jag inhandlat Wima MKP 10 250 & 400v som Peter nämner i tråden, och jag är mycket nöjd med hur de presterar i de filter/högtalare jag använt dem i.
Köpte från Fransk firma via eBay.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 13 gäster