Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-10 23:35

Det svaret var inte riktat till dig. OA5 ska inte ha något rör i original och lösningen är nog mer än bra nog för den bredbandare som används. Vill du köpa rör, så ja, köp plaströr med trattar. Men det är nog "onödigt" bra.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-10 23:47

gopnik skrev:Det svaret var inte riktat till dig. OA5 ska inte ha något rör.


:?: Vilket svar menar du?

Gällande basreflexrör. Det är väl samma högtalarelement i popboxen som i OA5. Volymen är också ungefär samma. Däremot kan det vara så att man måste justera den flödesresistans bakom elementet för att optimera det hela.

Jag känner personer som applicerade basreflexrör i OA5 typ 1 på den tiden det begav sig och med lyckat resultat. Jag har själv inte provat, men enkel simulering bör kunna göras och Grafpro bör nog kunna ge svar i frågan. Sedan kan det nog vara bra att öka distansen mellan golv och undersida på högtalare i samband med ett basreflexrör.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-10 23:52

Tack Peter för adekvata synpunkter.

Om jag går på ett 100 mm rör som är 280mm långt, skulle det spela roll om det är ett papprör eller ett rör med rundade portar?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-11 00:03

petersteindl skrev: :?: Vilket svar menar du?
Det ser för mig ut som att Andersh74 fått uppfattningen att Griffs svar till Perfector var riktat till honom.
Andersh74 skrev:Tack Peter för adekvata synpunkter.

Om jag går på ett 100 mm rör som är 280mm långt, skulle det spela roll om det är ett papprör eller ett rör med rundade portar?

Jag är inte Peter, men ett så grovt rör kommer inte behöva trattar med tanke på hur lite luft bredbandshögtalaren kan flytta. Däremot skulle du kunna gå ner ordentligt i storlek om röret har trattar.
Huruvida man behöver rundade avslutningar på röret eller ej beror på hur höga ljudtryck man vill få ur porten. Både Svante, Isidor, paa och Phon har författat mycket bra inlägg och trådar i ämnet, samt gjort diverse praktiska experiment.

Jag skulle lägga mer vikt vid att bekämpa orgelresonansen om det verkligen ska installeras en port. Med Phontratt, till exempel.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 00:06

Andersh74 skrev:Tack Peter för adekvata synpunkter.

Om jag går på ett 100 mm rör som är 280mm långt, skulle det spela roll om det är ett papprör eller ett rör med rundade portar?

Mvh, Anders


Jag tror det kan bli bättre med rundade portar. Det brukar ge mindre biljud. Vilket roligt ord förresten. :) Om man hör bin surra så hör man biljud. Undrar om det finns samband? :)

Eftersom basen 9710 inte har så stor slaglängd så styr man nog aldrig ut basreflexporten för fullt. Jag är inte säker på att man har så mycket att vinna av att gå upp i portstorlek, men jag vet inte.

Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.

Det verkar som om Carlssonplanet också verkar föredra basreflexrör istället för 2 hål i botten.

Ser att Gopnik hann före med bra svar. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 00:10

Andersh74 skrev:Föreslår att faktiskt.io inrättar en boxningsring.

Jag ställer frågor av nyfikenhet och efter bästa förmåga. Hälften av svaren är enbart uttryck för självhävdelsebehov. Och sånt tycker inte jag är så intressant att läsa om.

Jag frågade om materialval på basreflexrör och fick detta svar;
Forumet kryllar av Carlssonkunniga människor.
Ändå kommer du med ett tvärsäkert okunnigt och missledande inlägg.
Hur kommer det sig att du hela tiden presenterar falska o påhittade uppgifter?


Tack för hjälpen är allt jag kan säga. Köper nog ngt på mediamarkt istället.

Mvh, Anders


Andersh74, det var inte du som fick detta svar av Griff. Griffs inlägg gällde helt och hållet perfectors inlägg. Gopnik har rätt i det han skrev. Sitt lugnt i båten. :D

Det som phon byggt verkar intressant.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-11 00:13

Popboxen hade ett rör med mindre area och kortare. Och jag måste göra som Newton, jag måste ställa mig på giganters axlar. Det är för mig ett val av auktoritet.

Jag är ju ruskigt förtjust i den vetenskapliga metoden. Alltså vore det för mig trevligt om någon som kunde gjorde en simulering och delade med sig av resultaten.

Om jag förstått saken rätt kan man även tänka sig två rör med mindre yta?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-11 00:21

Ska kolla det där med phontratten efter jag har sovit

Tack för hjälp och visat intresse.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-11 00:23

Andersh74 skrev:Alltså vore det för mig trevligt om någon som kunde gjorde en simulering och delade med sig av resultaten.

Dämpkorgen komplicerar det hela avsevärt, men om du har en impedanskurva och exakt lådvolym kan det låta sig göras. Om du inte bara vill nå samma avstämning som lådorna redan har, vill säga. Det kan låta sig göras utan impedanskurva, men till tveksam nytta. Jag tror som sagt att hålen redan är mer än tillräckligt bra. Vinsten vore om man kan hitta en bättre avstämning.
Vad vill du få ut av det hela, mer exakt?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav jansch » 2020-04-11 16:39

petersteindl skrev:
Andersh74 skrev:Tack Peter för adekvata synpunkter.

Om jag går på ett 100 mm rör som är 280mm långt, skulle det spela roll om det är ett papprör eller ett rör med rundade portar?

Mvh, Anders


Jag tror det kan bli bättre med rundade portar. Det brukar ge mindre biljud. Vilket roligt ord förresten. :) Om man hör bin surra så hör man biljud. Undrar om det finns samband? :)

Eftersom basen 9710 inte har så stor slaglängd så styr man nog aldrig ut basreflexporten för fullt. Jag är inte säker på att man har så mycket att vinna av att gå upp i portstorlek, men jag vet inte.

Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.

Det verkar som om Carlssonplanet också verkar föredra basreflexrör istället för 2 hål i botten.

Ser att Gopnik hann före med bra svar. :)

Mvh
Peter


Nja, Det är väl inte slaglängden som begränsar utstyrningen av porten vid resonans, 9710M har en klen motor som sätter gränsen.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-11 16:47

Jo, det är slaglängden. Tryckfaktorn påverkar (främst) lådstorleken. Varken lådstorlek eller tryckfaktor påverkar portens ljudtrycksdimensionering. Den styrs av elementets pumpkapacitet, som i detta fall är mycket blygsam.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav STDI » 2020-04-11 19:18

petersteindl skrev:...

Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.
...

Fabriksbyggda OA52.2 hade inte rundade portar. Åtminstone inte den utvändiga. Det hade däremot OA52.3 som SSC tog fram.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav jansch » 2020-04-11 21:48

gopnik skrev:Jo, det är slaglängden. Tryckfaktorn påverkar (främst) lådstorleken. Varken lådstorlek eller tryckfaktor påverkar portens ljudtrycksdimensionering. Den styrs av elementets pumpkapacitet, som i detta fall är mycket blygsam.


Hur menar du?
Vid resonans (Helmholzresonansen) är belastningen som störst på högtalarelementet, samtidigt som konamplituden går mot minimum. Fasen är 180 grader, d v s när tryckvågen mot membranet når maximal effekt pressar membranet mot övertrycket.
Detta resulterar att membranrörelsen är som minst vid resonans.
Det är kraft, inte X-max som får Helmholzresonatorn att pumpa luft ur basreflexöppningen.
Att Helmholzresonatorn drivs av effekten och inte av tillgänglig konamplitud kan enkelt konstateras genom impedansen är som lägst vid resonans.

Detta kan också demonstreras enkelt.
Häng en vikt i en fjäder eller gummiband och för handen upp och ner. När "frekvensen" är rätt (vid resonans) kommer handrörelsen att minska samtidigt som kraften för att bibehålla resonans att öka. upplevelsen är att handen nästan står still men kraften är avsevärd och motriktad mot tyngdens rörelse.

Man kan också, genom att öka drivstegets "ri" (minska drivstegets dämpfaktor) konstatera att Helmholzresonatorn "pumpar" sämre. Alltså givit högtalaren sämre förutsättningar att nyttja tillgänglig effekt vid given signal.

Fråga: Menar du att vid vissa q-värden begränsar x-max portens maximala strömning i relation till tillgänglig motorstyrka?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 21:51

STDI skrev:
petersteindl skrev:...

Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.
...

Fabriksbyggda OA52.2 hade inte rundade portar. Åtminstone inte den utvändiga. Det hade däremot OA52.3 som SSC tog fram.


Du har nog rätt. Jag hade dock en svag förnimmelse att det var på diskussion med Stig på 90-talets mitt. Just den frågan är nog IÖ rätt man att ge svar på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 21:55

jansch skrev:
gopnik skrev:Jo, det är slaglängden. Tryckfaktorn påverkar (främst) lådstorleken. Varken lådstorlek eller tryckfaktor påverkar portens ljudtrycksdimensionering. Den styrs av elementets pumpkapacitet, som i detta fall är mycket blygsam.


Hur menar du?
Vid resonans (Helmholzresonansen) är belastningen som störst på högtalarelementet, samtidigt som konamplituden går mot minimum. Fasen är 180 grader, d v s när tryckvågen mot membranet når maximal effekt pressar membranet mot övertrycket.
Detta resulterar att membranrörelsen är som minst vid resonans.
Det är kraft, inte X-max som får Helmholzresonatorn att pumpa luft ur basreflexöppningen.
Att Helmholzresonatorn drivs av effekten och inte av tillgänglig konamplitud kan enkelt konstateras genom impedansen är som lägst vid resonans.

Detta kan också demonstreras enkelt.
Häng en vikt i en fjäder eller gummiband och för handen upp och ner. När "frekvensen" är rätt (vid resonans) kommer handrörelsen att minska samtidigt som kraften för att bibehålla resonans att öka. upplevelsen är att handen nästan står still men kraften är avsevärd och motriktad mot tyngdens rörelse.

Man kan också, genom att öka drivstegets "ri" (minska drivstegets dämpfaktor) konstatera att Helmholzresonatorn "pumpar" sämre. Alltså givit högtalaren sämre förutsättningar att nyttja tillgänglig effekt vid given signal.

Fråga: Menar du att vid vissa q-värden begränsar x-max portens maximala strömning i relation till tillgänglig motorstyrka?


Oavsett, så kan man simulera max output. Om max output är betydligt lägre i nivå än vad porten klarar så behöver man kanske inte dimensionera upp porten. Då räcker den lilla. Men jag har inte funderat så mycket i frågan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-11 22:26

jansch skrev:Det är kraft, inte X-max som får Helmholzresonatorn att pumpa luft ur basreflexöppningen.
Att Helmholzresonatorn drivs av effekten och inte av tillgänglig konamplitud kan enkelt konstateras genom impedansen är som lägst vid resonans.

Ja, där är vi överens. Det som händer om man har en för svag motor är att man ökar lådvolymen tills man uppnår önskad tonkurva.

Vad vi talar om nu är något annat. Nämligen, nu när vi har en avstämning och lådvolym, hur stor diameter behöver porten ha? Om vi har ett element med kort slaglängd och/eller liten diameter kan det inte pumpa så mycket luft. Av det följer att inte porten heller behöver kunna göra det. Den kan då göras mindre och/eller mindre förfinad.
Det gäller här att matcha portens kapacitet någorlunda mot elementets, som begränsar musikljudnivån strax ovanför den punkt där porten ger ett signifikant bidrag. Annars kan man bara spela väldigt starkt precis vid avstämningsfrekvensen, men inte med musikmaterial. Och det har man ingen glädje av. Ju. Man måste se det hela som ett system och inte fastna vid vad som gäller precis vid avstämningen.
Jag ser att hela ditt resonemang kretsar kring hur det ser ut vid avstämningen. Mitt perspektiv är bredare.
jansch skrev:Fråga: Menar du att vid vissa q-värden begränsar x-max portens maximala strömning i relation till tillgänglig motorstyrka?

Jag förstår inte frågan. Vilket av alla Q pratar du om, och i vilket frekvensintervall tittar vi? Motorstyrka är av ovan förklarade skäl inte en relevant parameter i denna kontext.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-13 10:46

Nu är den glada påsken snart slut och jag tänkte beställa lite grejer. Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; https://www.hifikit.se/komponenter/basr ... zontalTab1

Kan det bli hyggligt ok? Någon som har en annan längd än den föreslagna 160mm i denna tråd; https://www.carlssonplanet.com/forum/vi ... php?t=4301

Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?

Sista frågan är var jag får tag i bra coating till bredbandarna?

Tack för all hjälp.
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav STDI » 2020-04-13 10:53

Enligt jansch, som jag vet är mycket kunnig på bl a 9710, ska du inte coata. Läs bl a här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2025976#p2025976
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav STDI » 2020-04-13 10:57

STDI skrev:
petersteindl skrev:...

Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.
...

Fabriksbyggda OA52.2 hade inte rundade portar. Åtminstone inte den utvändiga. Det hade däremot OA52.3 som SSC tog fram.

Jag har nu kollat på mina fabriksbyggda OA52.2 och kan bekräfta att inte heller den inre porten är rundad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-13 12:07

Andersh74 skrev:Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; [Aeroport 3]

Det är en fin port, men den är väldigt dyr. Särskilt i förhållande till högtalarnas värde. Fördelen med tredelade portar är att man kan kapa dem lite långa och finjustera längden i efterhand, så länge man inte limmat dem än. Men i det här fallet har du möjlighet att finjustera avstämningen genom att reglera höjden över golvet!
Jag skulle välja en mycket billigare men ändå mycket bra port och lägga mellanskillnaden på något annat. Eller i fickan. Att den är något kortare kompenseras av att den är någon millimeter trängre.
Andersh74 skrev:Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?

Att flyta om alla lödningar kanske kan vara en idé. Jag har sett lite olika uppgifter om vad för kondensatorer som sitter i originalfiltren, men om de är av elektrolyttyp kan det vara en idé att byta. En enda kondensator per högtalare är ingen kostnad. Denna modell duger mer än väl.
Om det redan sitter en plastkondensator i filtret finns det nästan säkert ingen anledning att byta ut den.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-13 16:56

gopnik skrev:
Andersh74 skrev:Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; [Aeroport 3]

Det är en fin port, men den är väldigt dyr. Särskilt i förhållande till högtalarnas värde. Fördelen med tredelade portar är att man kan kapa dem lite långa och finjustera längden i efterhand, så länge man inte limmat dem än. Men i det här fallet har du möjlighet att finjustera avstämningen genom att reglera höjden över golvet!
Jag skulle välja en mycket billigare men ändå mycket bra port och lägga mellanskillnaden på något annat. Eller i fickan. Att den är något kortare kompenseras av att den är någon millimeter trängre.
Andersh74 skrev:Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?

Att flyta om alla lödningar kanske kan vara en idé. Jag har sett lite olika uppgifter om vad för kondensatorer som sitter i originalfiltren, men om de är av elektrolyttyp kan det vara en idé att byta. En enda kondensator per högtalare är ingen kostnad. Denna modell duger mer än väl.
Om det redan sitter en plastkondensator i filtret finns det nästan säkert ingen anledning att byta ut den.


Jag tycker att det ser ut som en plastkondensator. Den syns här och där på bild i tråden. Gul och ful. Funderar på att montera den på undersidan baffeln om jag ändå löder om. Ska grotta ner mig i det där med coating lite, men rekommendationen på Carlssonplanet är att coata. Det är något jag aldrig gjort så det vore ju kul att testa.

Jag får se vilket rör jag går på, eftersom högtalarna än så länge kostat 0:- tycker jag att rör för 200:- är inom marginalerna. Hoppas få iväg en beställning ikväll.

Sedan väntar y-monteringen och någon slags justering av dämpningen om jag läst mig klok.

Med vänlig hälsning, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-13 17:27

jansch skrev:
Till slut - "Coata" INTE 9710M! Då är det enklare att slänga dom direkt! Oavsett vad vissa "experter" säger så blir dom förstörda genom att "coating" alltid höjer fs på en 9710M. Dom som "coatar" har nog varken mätt fs (före/efter) eller frekvensgång (före/efter) på en 9710M.
Finns det någon spricka i kanten så laga med tunt silkespapper eller liknande och bara där det är trasigt. Använd utspätt trälim(vitlim) eller liknande och bara lite,lite.
Håll högtalaren upp mot ljuset och titta genom hålen i korgen(chassit). På vissa ställen kommer ljuset att skina igenom små hål (typ pinholes) men så var det när dom var nya också, är det "revor" lagar man.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-13 17:51

Jag har t-sprit och vitlim. Cigarettpapper finns på ICA. Jag skulle aldrig för mitt liv coata ett 9710. ALDRIG!! 8)

Däremot ska de x-centreras om det behövs. Eftersom de används varje dag får allt vänta tills mina OA58 kommer hem från semestern hos Grafpro, och rören kommit i brevlådan. Då kör jag nästa steg. Då jag gillar att se och höra skillnad åtgärdar jag bara den ena helt färdig först.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-13 18:50

Andersh74 skrev:
gopnik skrev:
Andersh74 skrev:Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; [Aeroport 3]

Det är en fin port, men den är väldigt dyr. Särskilt i förhållande till högtalarnas värde. Fördelen med tredelade portar är att man kan kapa dem lite långa och finjustera längden i efterhand, så länge man inte limmat dem än. Men i det här fallet har du möjlighet att finjustera avstämningen genom att reglera höjden över golvet!
Jag skulle välja en mycket billigare men ändå mycket bra port och lägga mellanskillnaden på något annat. Eller i fickan. Att den är något kortare kompenseras av att den är någon millimeter trängre.
Andersh74 skrev:Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?

Att flyta om alla lödningar kanske kan vara en idé. Jag har sett lite olika uppgifter om vad för kondensatorer som sitter i originalfiltren, men om de är av elektrolyttyp kan det vara en idé att byta. En enda kondensator per högtalare är ingen kostnad. Denna modell duger mer än väl.
Om det redan sitter en plastkondensator i filtret finns det nästan säkert ingen anledning att byta ut den.


Jag tycker att det ser ut som en plastkondensator. Den syns här och där på bild i tråden. Gul och ful. Funderar på att montera den på undersidan baffeln om jag ändå löder om. Ska grotta ner mig i det där med coating lite, men rekommendationen på Carlssonplanet är att coata. Det är något jag aldrig gjort så det vore ju kul att testa.

Jag får se vilket rör jag går på, eftersom högtalarna än så länge kostat 0:- tycker jag att rör för 200:- är inom marginalerna. Hoppas få iväg en beställning ikväll.

Sedan väntar y-monteringen och någon slags justering av dämpningen om jag läst mig klok.

Med vänlig hälsning, Anders


De gula kondensatorerna från den tiden som Sonab använde brukade vara Philips polyester eller polykarbonat. Båda är faktiskt bra. Är det polykarb så skulle inte jag byta ut den. Vad jag vet så är det sådana som sitter i mikrofoner från en svensk mikrofontillverkare där mikrofonerna kostar uppåt ½ miljon kr per st. och han har i princip ratat alla andra och han har provat en mängd olika kondingar. :D

Lägg kondingen på undersidan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav gopnik » 2020-04-13 19:12

De Geer? :)
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-13 19:26

:D Vem annars. Det finns många välljudande inspelningar med Didriks mikrofoner.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ollen
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2008-05-12
Ort: Lerberget

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav ollen » 2020-04-15 11:21

Hej Anders,

Du säger så här i ett inlägg tidigare i tråden:
"Nu står OA5orna från skrotbingen och spelar bredvid mina OA58. Antagligen har jag blivit halvdöv och tappat stinget i öronen men jag tycker faktiskt att dom i A-B tester låter helt ok. Jag inser att HIFI är skillnader på marginalerna och dom marginalerna är kanske för små för mina öron."

Frågan är då hur mycket jobb du ska lägga på dem.

Jag drog mig till minnes att jag någonstans i gömmorna har en artikel avseende ett AB-test av OA5 1 vs OA5 2 där slutsatsen var att 1án lät bättre än 2án (under de omständigheter som då gällde - lokal, lyssnare. musik, etc, etc). Har dock inte hittat artiklen, vare sig i pappersformat eller som nerladdad fil. Men efterforskning på nätet gav napp. Här länkar till trådar/inlägg av Kjell_Krantzberg; https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=24907&start=30 och https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=25074. I båda har han lagt in kopior av sidor som tyvärr inte kan öppnas. Sidorna är hämtade från en artikel som var införd i Radio Television nr 3, 1970. Här kanske man kan vädja till någon som har tidningen att lägga upp en kopia av artikeln :wink:

Otaliga ombyggnads- och uppgraderingsprojekt av OA5´or har gjorts. Hittade en på Carlsson Planet där REJL valde att inte ändra på basavstämningslösningen. Han behöll den ursprungliga, dvs satte inte in rör; https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=13767&p=39139&hilit=SPH+170#p39139. Han monterade de nya diskanterna, Monacor DT-28N, som bl.a. jansch har ett gott öra till, i Y-formation.

Troels Gravesen i Danmark har spenderat lite tid åt ett par OA5 II, med mätningar och filterbetraktelse; http://www.troelsgravesen.dk/sonab.htm.

Några tips på vägen.

Mvh
Olle

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-15 20:04

ollen skrev:Hej Anders,

Du säger så här i ett inlägg tidigare i tråden:
"Nu står OA5orna från skrotbingen och spelar bredvid mina OA58. Antagligen har jag blivit halvdöv och tappat stinget i öronen men jag tycker faktiskt att dom i A-B tester låter helt ok. Jag inser att HIFI är skillnader på marginalerna och dom marginalerna är kanske för små för mina öron."

Frågan är då hur mycket jobb du ska lägga på dem.



Massor! Det är ju kul att fixa med gamla grejer! Och portar blir det. Dom ska enligt DHL anlända imorgon. Tyvärr känns det lite darrigt med vetenskapligheten bakom portvalet. Jag begriper mig ju inte alls på sådant som att simulera och räkna. Jag får helt enkelt testa de som kommer. För säkerhets skulle gör jag förändringarna på den ena först för att kunna jämföra med den andra åtminstone. Ännu bättre hade förståss varit att få de mätta (inte ohungriga alltså).

När dessa är färdigmicklade med och resultat till belåtenhet tror jag bestämt att jag bygger mig ett par kloner med virrvarrlaminat för att flirta med folkhemmet.

Med vänlig hälsning, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-16 21:13

Nu ligger en 9710 och torkar kanter och spindel enligt instruktion för x-centrering. Basreflexröret sitter på plats,, monacor med diameter 67 och längd 139.

Det jag nu undrar är;
1. Vilken höjd över golv tycker ni lådbotten ska ha?
2. Hur ska dämpningen ändras? Glasullen alltså. Mer eller mindre, på andra ställen?
3. Det går ett stag strax över inre mynningen på röret. Stör detta? Ska jag ta bort och flytta på det?

Tack. Ni är bäst!
Mvh, Anders
Ps. Om någon känner sig hugad att supporta via lur är mitt nummer 076 009 11 48. Ds
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-16 21:37

Kvällens aktiviteter i bild. Och nejdå, jag skulle aldrig dricka vin i verkstan.
Bilagor
15870648736688653068633300771445.jpg
15870648736688653068633300771445.jpg (1.34 MiB) Visad 5343 gånger
PSX_20200416_211402.jpg
PSX_20200416_211402.jpg (1.4 MiB) Visad 5343 gånger
PSX_20200416_211448.jpg
PSX_20200416_211448.jpg (1.13 MiB) Visad 5343 gånger
PSX_20200416_211613.jpg
PSX_20200416_211613.jpg (1.08 MiB) Visad 5343 gånger
PSX_20200416_211512.jpg
PSX_20200416_211512.jpg (1.32 MiB) Visad 5343 gånger
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster