Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-07 13:19

Lägg ner Perfector. Sluta sprid dina killgissningar som sanningar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Perfector » 2020-04-07 13:29

juanth skrev:Lägg ner Perfector. Sluta sprid dina killgissningar som sanningar.

Här gissas ingenting.
Det var så dom såldes på Expert i Vällingby.
Ring dit o gnäll
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Morello » 2020-04-07 14:00

Perfector skrev:
juanth skrev:Lägg ner Perfector. Sluta sprid dina killgissningar som sanningar.

Här gissas ingenting.
Det var så dom såldes på Expert i Vällingby.
Ring dit o gnäll



Det är väl en avsevärd skillnad på vad en radiohandlare säger och vad som de facto var konstruktörens intentioner - inte sant?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-07 14:47

Obegripligt hur någon kan vara så faktaresistent som du Perfector, att erkänna att man har fel är första steget i rätt riktning.
Hittills har jag aldrig sett dig erkänna det utan det blir bara fortsatt svammel.
Ingen gissning säger du. Jag håller med, det är rena lögner som förs vidare utan några som helst betänkligheter.
Killgissning är ett snällare sätt att säga det bara men nu kanske du förstår hur jag menade.

Om grönsakshandlaren förklarar för dig att det är en ny slags banan (egentligen ett hallon) så kommer du förstås att tro även det i 50 år?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Morello » 2020-04-07 15:05

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav darkg » 2020-04-07 15:07

juanth skrev:Obegripligt hur någon kan vara så faktaresistent som du Perfector, att erkänna att man har fel är första steget i rätt riktning.
Hittills har jag aldrig sett dig erkänna det utan det blir bara fortsatt svammel.
Ingen gissning säger du. Jag håller med, det är rena lögner som förs vidare utan några som helst betänkligheter.
Killgissning är ett snällare sätt att säga det bara men nu kanske du förstår hur jag menade.

Om grönsakshandlaren förklarar för dig att det är en ny slags banan (egentligen ett hallon) så kommer du förstås att tro även det i 50 år?


Jag lånar in det som signatur, det var så vackert.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-07 15:27

Perfector skrev:
petersteindl skrev:Sonab OA-5typ1 är inte konstruerad för hörnplacering. Däremot skall den stå på golv mot vägg.

Mvh
Peter

Trevligt, men så såldes dom inte då.
Då var det spridning av klang via väggar som var viktigt.


Precis, och då är det så att en hörnplacering minskar spridning av klang via väggar. :D

Stig Carlsson ville ha reflexerna från diskanten så sent som möjligt. Därför sitter diskanterna placerade som de gör och vinklade som de gör. Det innebär också att man avrådde från att placera högtalarna så att högtalarens långsida var parallell mot närstående vägg. Det skall vara kortsidan och den sida där basen är placerad som är närmast vägg.

Placerar man högtalarna i hörn så blir ena långsidan parallell mot en vägg d v s tvärt emot vad Stig Carlsson ville.

Här är några olika placeringar som Sonab hade i sin broschyr från den tiden. Det roliga är placeringen längst ner till höger som är så som jag helst placerar mina högtalare. Det är också så Beveridgehögtalarna som tillverkades på 70-talet skulle placeras.

Sonab_broschyr_006.jpg
Sonab_broschyr_006.jpg (212.25 KiB) Visad 5872 gånger


Om radiohandlare inte förstår principen eller går emot Sonabs rekommendation så får det stå för radiohandlaren. Jag går på det som Stig Carlsson säger. Jag hade förmånen att umgås med Stig nästan varje dag från 1975 till 1980. Antingen på telefon, eller hos Stig eller ute på restaurang. Ofta började vi mätning och lyssning hos Stig och jick sedan ut och åt och åkte tillbaka till Stig därefter och lyssnade på musik eller gjorde mätningar. Vi började vår kontakt kring 1970. 1980 startade jag Ljudbutiken i Stockholm AB och då sålde vi Carlsson då de kom och jag hade täta kontakter med Stig ända fram till 1997 då Stig dog. Jag tog med mig olika apparater som Stig mätte på och som vi lyssnade på.

Jag var med på mötena med Sonabs internationella distributörer 1976-79. Jag hade rätt bra inblick i Carlssonhögtalare och gällande Stigs principer. Jag var förste utomstående som hade inbjudan att lyssna på de olika modellerna innan de lanserades eftersom Stig ville ha mina synpunkter och det gällde från OA-116 och framåt. Jag var även med i Stigs arbete då han skrev vissa skrifter bl.a. angående ortoakustiken. Vi hade samma person som gjorde vår marknadsföring. Han gjorde både Ljudbutikens annonser och Carlssons annonser. Jag bidrog även till hur kvalitetskontrollen i produktion skulle sättas upp. Det är info jag tog med från Snellhögtalarna och från DCM Time Window. Jag var distributör för båda i Sverige och jag besökte dem i USA och fick väldigt bra info.

Det får bli en presentation av en stor och betydande del av mitt liv som påverkat min sin på ljudåtergivning via högtalare i bostadsrum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Perfector » 2020-04-07 15:42

Tack Peter och andra för synpunkter.
Men varför ska jag bli hängd för att jag återger det som andra sagt?
En gång blev jag åtalad för fildelning. När jag inte hade nå't som var åtalbart ändrade man till medhjälp istället.
Jag gjordes därmed ansvarig för vad andra hade gjort.
Det räcker fint med den gången.
Jag tänker inte ta skit för vad andra sagt till mig.
Därmed lämnar jag sandlådan tills alla har en lika stor spade och hink att leka med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-07 16:00

Mina bafflar har åkt upp. Hur jag än pressar går inte högtalargallret dit riktigt. Det blir glipor på sidorna. Tror det enda vettiga är att tillverka nya. Någon som vet var jag kan köpa material till detta?

Om jag får reda på det så lovar jag att placera dom rätt på pillimetern sen. Och pillimetrar är jättenoggranna!

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-07 16:11

Perfector skrev:Tack Peter och andra för synpunkter.
Men varför ska jag bli hängd för att jag återger det som andra sagt?
...
Jag tänker inte ta skit för vad andra sagt till mig.
...


Du blir inte hängd för att du återger vad andra sagt! Däremot kan du yrka på god tro. Blir du tillrättavisad och tillrättavisningen är korrekt och adekvat så har du ställts infyr ytterligare andra som gett dig bättre information.

Problem uppstår då du hårdnackat håller fast vid den sämre felaktiga informationen. Då kan du inte längre yrka på¨god tro. Det är ditt problem och jättemånga andras också.

Du får inte skit för vad andra säger till dig. Du får skit för det du säger/förmedlar till andra. Det är stor skillnad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-07 16:13

Andersh74 skrev:Mina bafflar har åkt upp. Hur jag än pressar går inte högtalargallret dit riktigt. Det blir glipor på sidorna. Tror det enda vettiga är att tillverka nya. Någon som vet var jag kan köpa material till detta?

Om jag får reda på det så lovar jag att placera dom rätt på pillimetern sen. Och pillimetrar är jättenoggranna!

Mvh, Anders


Det är nu du faktiskt kan leka lite. Du kan flytta upp baffeln så att det ser ut som OA5 typ2. Du har möjlighet att prova. Lådan bör fortfarande vara tät.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Almen » 2020-04-07 16:28

darkg skrev:
juanth skrev:Obegripligt hur någon kan vara så faktaresistent som du Perfector, att erkänna att man har fel är första steget i rätt riktning.
Hittills har jag aldrig sett dig erkänna det utan det blir bara fortsatt svammel.
Ingen gissning säger du. Jag håller med, det är rena lögner som förs vidare utan några som helst betänkligheter.
Killgissning är ett snällare sätt att säga det bara men nu kanske du förstår hur jag menade.

Om grönsakshandlaren förklarar för dig att det är en ny slags banan (egentligen ett hallon) så kommer du förstås att tro även det i 50 år?


Jag lånar in det som signatur, det var så vackert.

Den här är ganska bra också:
juanth skrev:Ibland är du som en välmenande 5-åring fast med minst 50 års erfarenhet av mansplaining
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-07 16:31

petersteindl skrev:
Andersh74 skrev:Mina bafflar har åkt upp. Hur jag än pressar går inte högtalargallret dit riktigt. Det blir glipor på sidorna. Tror det enda vettiga är att tillverka nya. Någon som vet var jag kan köpa material till detta?

Om jag får reda på det så lovar jag att placera dom rätt på pillimetern sen. Och pillimetrar är jättenoggranna!

Mvh, Anders


Det är nu du faktiskt kan leka lite. Du kan flytta upp baffeln så att det ser ut som OA5 typ2. Du har möjlighet att prova. Lådan bör fortfarande vara tät.

Mvh
Peter


Det är liksom det jag har gjort. Och nu behöver jag tillverka nya galler. Det ser inte så proffsigt ut.
Bilagor
20200407_161907.jpg
20200407_161907.jpg (1.35 MiB) Visad 5848 gånger
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Conny » 2020-04-07 19:34

Det kanske går att få tag på nät här:
https://www.tidbecks.se/sv/

Enligt uppgift de som tillverkade nät till popboxen.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-07 20:15

Conny skrev:Det kanske går att få tag på nät här:
https://www.tidbecks.se/sv/

Enligt uppgift de som tillverkade nät till popboxen.


Ska kolla detta. Tack för tipset!
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-07 20:36

Jag har köpt "rätt" galler för kaffepengar hos Derma i Gråbo. Se t.ex. hur jag gjorde i den här byggtråden (du får skrolla igenom alla sidor för att se olika moment vid tillverkning av gallren):
viewtopic.php?f=3&t=65886

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-07 21:01

Tack även för detta. Då löser det sig nog.

Nästa steg blir att kolla hur bredbandselementen mår. Har inte gjort det än. Var köper jag coating?

Även om jag inte uppgraderar till typ 3. Är det någon vits med att Y-montera mt-20 diskanterna?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav petersteindl » 2020-04-07 23:16

Det finns en sak man skulle kunna simulera lite på. Vad händer om man inför ett basreflexrör? Man kan titta på popboxen. Jag har för mig att den har basreflexrör. Det kanske går att optimera mer än vad som var gjort för 55 år sedan. 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-08 09:27

petersteindl skrev:Det finns en sak man skulle kunna simulera lite på. Vad händer om man inför ett basreflexrör? Man kan titta på popboxen. Jag har för mig att den har basreflexrör. Det kanske går att optimera mer än vad som var gjort för 55 år sedan. 8)

Mvh
Peter


Läst på om popboxen. Jodå, den hade basreflexrör och låter enligt carlssonplanet bättre än oa5.

Simulera, simulera, simulera!!!! Så går jag ut i verkstan sen och bygger ett par OA 5-pop. Spännande!

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-08 11:48

Googlade lite. Popboxen har ett 16 cm långt rör med diameter 7cm. Ett annat förslag är ett 28 cm långt rör med diameter 10 cm. Fler förslag? Vilket är att föredra tror ni?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-09 17:19

Prova lite olika lyssna eller mät om du har möjlighet. På ren känsla skulle jag testa något mittemellan de två du nämner.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-09 21:58

juanth skrev:Prova lite olika lyssna eller mät om du har möjlighet. På ren känsla skulle jag testa något mittemellan de två du nämner.


Jag kan lyssna, men inte så bra. Mäta kan jag inte alls. Inte heller simulera. Men jag kan bygga efter ritning. Typisk hantverkare.

Min budget för hifi är ngt mindre än den för bil (Min Saab havererade, köpte en v70 som gått tio varv runt jorden för 4000 idag). Trots detta har v1, od11, oa12, oa14, oa58 samt oa5 funnits här. De enda jag betalat för är mina od11 som behöver kantas om nu.

Jag tror elementen i båda oa5-lådorna är ok. Har lyssnat med dassrulle mot örat. Det jag skulle vilja göra är att se om det finns lite roligare bas genom att montera basreflexrör samt att Y-montera diskanterna.

I skrivande stund ser det ut enligt bild. Ena helt orörd typ 1. Den högra med höjd baffel, nytt kablage, nya skruvar samt sd-fötter.

Min gissning är att basreflexrör simulerats och monterats många gånger. Varför uppfinna hjulet igen?

Mvh, Anders
Bilagor
15864612367561261072145631144128.jpg
15864612367561261072145631144128.jpg (1.99 MiB) Visad 5586 gånger
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-09 23:25

Mmm ok. Kanske kan någon snäll faktistian simulera åt dig om vi efterlyser det snällt här och nu?!

Eller om någon har byggt liknande.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-09 23:31

juanth skrev:Mmm ok. Kanske kan någon snäll faktistian simulera åt dig om vi efterlyser det snällt här och nu?!

Eller om någon har byggt liknande.


Finns det snälla människor här? :D
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-09 23:38

Jadå, massor!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-09 23:51

Ska fråga Grafpro. Han har ändå lånat mina oa58.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav juanth » 2020-04-09 23:53

Det låter som en bra idé.

Här är popboxen med mått.
25865A37-9D82-4456-BE35-3D31A52AD62A.jpeg
25865A37-9D82-4456-BE35-3D31A52AD62A.jpeg (258.37 KiB) Visad 5560 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-10 10:21

Tack för ritning.
Hittade detta nyhetsbrev, https://www.carlssonplanet.com/nyhetsbr ... er-2007/#3

Där har det satts in papprör. Det är ju den billigaste lösningen. Kan nog tänka mig att investera i plaströr med rundade portar om det finns någon märkbar fördel med det. Finns det det?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Griff » 2020-04-10 22:03

Perfector skrev:Carlsson ska stå i hörn om det är OA5-1.

Forumet kryllar av Carlssonkunniga människor.
Ändå kommer du med ett tvärsäkert okunnigt och missledande inlägg.
Hur kommer det sig att du hela tiden presenterar falska o påhittade uppgifter?

Att du i det här fallet skyller på andra är ju precis vad du gör i många andra trådar där du tvärsäkert berättar hur det skall vara, men just i det här inlägget presenterar ju du det som en egen sanning: ”Carlsson ska stå i hörn”.
Vad är skälet till att du hela tiden har ett behov att hävda dig?
Varför gör du så?

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Oa5 typ 1 i elektronikbingen

Inläggav Andersh74 » 2020-04-10 23:32

Föreslår att faktiskt.io inrättar en boxningsring.

Jag ställer frågor av nyfikenhet och efter bästa förmåga. Hälften av svaren är enbart uttryck för självhävdelsebehov. Och sånt tycker inte jag är så intressant att läsa om.

Jag frågade om materialval på basreflexrör och fick detta svar;
Forumet kryllar av Carlssonkunniga människor.
Ändå kommer du med ett tvärsäkert okunnigt och missledande inlägg.
Hur kommer det sig att du hela tiden presenterar falska o påhittade uppgifter?

Tack för hjälpen är allt jag kan säga. Köper nog ngt på mediamarkt istället.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg, jogr och 3 gäster