Vem vaktar varumärket Carlsson?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-15 10:11

En annons i senaste H&M gör reklam för akustiskt anpassade hus, där man sägs sitta "inne i högtalaren" och samtidigt hävdar att det är i "Stig Carlssons anda". Om Carlsson får användas som en allmän benämning på (det som månglarna anser vara) ljud i absolut toppklass kommer det snart bli urvattnat och degenererat som t ex Termos och Grammofon. Är det okej?
Bilagor
5779_hifihus.jpg
5779_hifihus.jpg (1.13 MiB) Visad 5381 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav Perfector » 2018-11-15 10:24

Sitt namn blev han av med för många år sedan, när Sonab byggde eländiga monster till högtalare som dom kallade Carlsson.
Förevändningen var att dom anställde en kille som hette Carlsson och det var hans namn, inte Stig Carlssons namn dom hänvisade till.
Tror tom. att det blev rättssak om det men vet inte hur det slutade.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav galder » 2018-11-15 10:35

Det finns ju fler dom använder det uttrycket. Inte för att jag tror att det är ett försäljningsargument längre. Då det säkerligen inte är många som längre vet vem Stig Carlsson var. N antal tusen som är ägare till hans skapelser, nen utöver det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-15 15:17

Perfector skrev:Sitt namn blev han av med för många år sedan, när Sonab byggde eländiga monster till högtalare som dom kallade Carlsson.
Förevändningen var att dom anställde en kille som hette Carlsson och det var hans namn, inte Stig Carlssons namn dom hänvisade till.
Tror tom. att det blev rättssak om det men vet inte hur det slutade.


Jodå, han vann den striden.

Från CarlssonPlanet:

90-TAL
I början på 90-talet drabbades Stig Carlsson också av den kanske värsta chocken i sitt liv. En oseriös högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Mirsch Audio (som övertagit rätten från Ericsson) för 100.000:- och började fräckt under det ärorika svenska hifinamnet Sonab kränga lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad.

Försäljningen gick lysande och efter något år lanserade ”Sonab” varumärket: ”Carlsson”!
I reklamen använde företaget t.o.m. uttrycket ”en äkta Carlsson-högtalare” vilket var en ren förolämpning mot Stig Carlsson och hela hans livsverk. Stig Carlsson var den sista människa i världen som ville förknippas med skräpet!

”Sonabs” ledning hävdade att företaget genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983. ”Sonab” hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt. Så för säkerhets skull hänvisade ”Sonab” i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt namn – en David Carlsson!

Stig var förtvivlad och tog kanske mer illa vid sig av detta än något annat under livet. I över ett år såg det dessutom ut som om Patent- och Registreringsverket skulle ge ”Sonab” rätt.
Men sommaren 1996 – efter rådigt ingripande från bl a Ljudtekniska Sällskapet och en rad prominenta hifi-personligheter – kom myndigheten på bättre tankar. Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn som högtalartillverkare och kunde andas ut. Men det var på ett hår.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav Perfector » 2018-11-15 15:25

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Sitt namn blev han av med för många år sedan, när Sonab byggde eländiga monster till högtalare som dom kallade Carlsson.
Förevändningen var att dom anställde en kille som hette Carlsson och det var hans namn, inte Stig Carlssons namn dom hänvisade till.
Tror tom. att det blev rättssak om det men vet inte hur det slutade.


Jodå, han vann den striden.

Från CarlssonPlanet:

90-TAL
I början på 90-talet drabbades Stig Carlsson också av den kanske värsta chocken i sitt liv. En oseriös högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Mirsch Audio (som övertagit rätten från Ericsson) för 100.000:- och började fräckt under det ärorika svenska hifinamnet Sonab kränga lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad.

Försäljningen gick lysande och efter något år lanserade ”Sonab” varumärket: ”Carlsson”!
I reklamen använde företaget t.o.m. uttrycket ”en äkta Carlsson-högtalare” vilket var en ren förolämpning mot Stig Carlsson och hela hans livsverk. Stig Carlsson var den sista människa i världen som ville förknippas med skräpet!

”Sonabs” ledning hävdade att företaget genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983. ”Sonab” hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt. Så för säkerhets skull hänvisade ”Sonab” i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt namn – en David Carlsson!

Stig var förtvivlad och tog kanske mer illa vid sig av detta än något annat under livet. I över ett år såg det dessutom ut som om Patent- och Registreringsverket skulle ge ”Sonab” rätt.
Men sommaren 1996 – efter rådigt ingripande från bl a Ljudtekniska Sällskapet och en rad prominenta hifi-personligheter – kom myndigheten på bättre tankar. Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn som högtalartillverkare och kunde andas ut. Men det var på ett hår.

Tack för info :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-15 16:16

I det här fallet är det ingen annan än Mäster som det handlar om. Är det Stiftelsen som äger att förvalta varumärket bör de ingripa. Ve den biltillverkare som gör liknelser till Rolls Royce i sin reklam, de får en faktura pronto och det är bara att betala och skrota kampanjen. T o m SJ har försökt en gång. De ställde en Rolls på rälsen och försökte hävda att X2000 var lika bekvämt som att åka i det brittiska (numera indiska, eller??) flaggskeppet. Den kampanjen blev inte långlivad, men mycket dyr för SJ. Släpper man varumärket vind för våg så "dör" det så småningom och då kan alla använda det hejdlöst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav Almen » 2018-11-15 17:29

Fast det finns väl fler som använder mer eller mindre vaga hänvisningar till Stig Carlsson utan att det därför är intrång på något varumärke. "I Stig Carlssons anda" är väl till intet förpliktigande, och dessutom, som någon påpekade, är väl Carlsson näppeligen längre speciellt känt i breda lager.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-15 17:32

hifikg skrev:I det här fallet är det ingen annan än Mäster som det handlar om. Är det Stiftelsen som äger att förvalta varumärket bör de ingripa. Ve den biltillverkare som gör liknelser till Rolls Royce i sin reklam, de får en faktura pronto och det är bara att betala och skrota kampanjen. T o m SJ har försökt en gång. De ställde en Rolls på rälsen och försökte hävda att X2000 var lika bekvämt som att åka i det brittiska (numera indiska, eller??) flaggskeppet. Den kampanjen blev inte långlivad, men mycket dyr för SJ. Släpper man varumärket vind för våg så "dör" det så småningom och då kan alla använda det hejdlöst.


Rolls Royce ägs av BMW. Jaguar ägs av indiska Tata.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-16 00:39

Almen skrev:Fast det finns väl fler som använder mer eller mindre vaga hänvisningar till Stig Carlsson utan att det därför är intrång på något varumärke. "I Stig Carlssons anda" är väl till intet förpliktigande, och dessutom, som någon påpekade, är väl Carlsson näppeligen längre speciellt känt i breda lager.


Om det är det eller inte beror på hur den som äger varumärket hanterar det. Gör man som RR så släpper man inte någon över bron, en studiekamrat till mig fick jobb på något serieförlag (säg ett, jag kan inga) och där vaktade hon bara de olika figurerna, ve den som ritade av fantomen (om det nu var det bolaget) eller den där med spindeltråd o grejor i sin reklam, då skickade hon stora fakturan direkt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav Almen » 2018-11-16 12:42

Nja, såvitt jag vet är de skyddade namnen "Carlsson" respektive "Carlsson Ortho-Acoustic". Så länge man inte direkt använder dem är det väl i alla fall lagligt. Dessutom antar jag att en högtalare inte uppenbart designmässigt får likna en Carlsson-högtalare utan tillåtelse.

Men man skulle ju som högtalartillverkare kunna säga att ens högtalare är "designade efter Stig Carlssons idéer". Eller registrera märket "Osnabrück Ortho-Acoustic", om man nu vill använda det begreppet i marknadsföringen.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-16 14:00

Almen skrev:Nja, såvitt jag vet är de skyddade namnen "Carlsson" respektive "Carlsson Ortho-Acoustic". Så länge man inte direkt använder dem är det väl i alla fall lagligt. Dessutom antar jag att en högtalare inte uppenbart designmässigt får likna en Carlsson-högtalare utan tillåtelse.

Men man skulle ju som högtalartillverkare kunna säga att ens högtalare är "designade efter Stig Carlssons idéer". Eller registrera märket "Osnabrück Ortho-Acoustic", om man nu vill använda det begreppet i marknadsföringen.


Visst kan man säga det, men inte i sin marknadsföring utan lov. Om varumärkets ägare bryr sig. Om de inte gör det så kan vem som helst göra det och det gäller så klart om man börjar bry sig försent också. Thermos kan ju försöka ta tillbaka begreppet Termos och den som lanserade Grammofon, kan försöka hindra Linn från att kalla sina skivspelare för grammofoner (fast det gör de kanske inte, he he), där är loppet kört. Och hade RR tillåtit Volvo o alla andra att jämföra sig med dem så hade även det varumärket varit degenererat. Det kanske redan är försent vad gäller Stig Carlsson. Trist tycker jag, för jag TROR inte att anläggningen i annonsen har särskilt mycket med Stigs idéer att göra, om man inte kokar ner idén till "det ska låta bra" .

Vad gäller begreppet Ortho-Akustik tror jag att det är under utredning, eller är det utrett och klart? Stod en del om det i tråden om Peter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 14:33

Bremen Ortho-Acoustic är ett registrerat varumärke sedan några år tillbaka med Bremen Ortho-Acoustic AB som ägare/innehavare. Patentbesvärsrätten avslog den invändning som fanns mot registreringen av Bremen Ortho-Acoustic.

Gällande varumärkena Carlsson och Carlsson Ortho-Acoustic så är det Stiftelsen Stig Carlsson som är ägare till dessa varumärken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav STDI » 2018-11-16 14:42

petersteindl skrev:...
Patentbesvärsrätten avslog den invändning som fanns mot registreringen av Bremen Ortho-Acoustic.
...

Var det "Carlsson-sfären" som hade invändning? Egentligen är jag inte intresserad av vem som invände utan om det var med hänvisning till "Carlsson Ortho-Acoustic".
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 14:49

Vad gäller Attefalls hus så kan man undra. Varumärkesregistreringen av Carlsson gäller i vissa klasser och produkter som man noggrant specificerar i sin registreringsansökan. Hus och lyssningsrum och byggbranschen ingår inte i dessa klasser eller produkter. Men i det här fallet åberopas en specifik Carlsson i samband med akustiken i ett för ändamålet byggt hus och då bör Stiftelsen möjligtvis ha något att säga till om. Det kan ju vara så att stiftelsen har godkänt akustiken i huset, men därom vet jag inget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-16 14:54

Ja, för Stig jobbade ju verkligen för att vi skulle sitta INNE i högtalarna... det stämmer bra med hans idéer, eh? nä
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 14:58

STDI skrev:
petersteindl skrev:...
Patentbesvärsrätten avslog den invändning som fanns mot registreringen av Bremen Ortho-Acoustic.
...

Var det "Carlsson-sfären" som hade invändning? Egentligen är jag inte intresserad av vem som invände utan om det var med hänvisning till "Carlsson Ortho-Acoustic".


Ja, det var Stiftelsen Stig Carlsson med hänvisning till deras varumärkesregistrering av Carlsson Ortho-Acoustic.

Ortho-Acoustic bedömdes som generic och Bremen bedömdes som ej förväxlingsbart med Carlsson i den specifika kundgrupp/målgrupp som Carlsson vänder sig till. Själva området som registreringen avser gäller Sverige.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 15:09

hifikg skrev:Ja, för Stig jobbade ju verkligen för att vi skulle sitta INNE i högtalarna... det stämmer bra med hans idéer, eh? nä

Det är egentligen inte så tokigt. De närliggande väggarna ingår i högtalarens konstruktion hos ortoakustiska högtalare. Så, visst, man kan som jag ser det uttrycka det så. I själva verket är det en ganska bra beskrivning under förutsättning att högtalarna i rummet är ortoakustiska samt att rummet uppfyller de krav som Stig skulle haft om han hade byggt rummet. Samma gäller högtalarna Bremen 3D8 och om jag bestämmer rumsegenskaperna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-16 15:14

Då så då är allt i sin ordning kanske. Fast jag har ingen önskan om att sitta inne i mina OA52. Kan bero på att de är så förbaskat små.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 15:41

hifikg skrev:Då så då är allt i sin ordning kanske. Fast jag har ingen önskan om att sitta inne i mina OA52. Kan bero på att de är så förbaskat små.

Ditt golv och din vägg som OA 52 står mot ingår i dina högtalare. Det har Stig Carlsson bjudit dig på så att säga. Vill även påstå att även ditt tak ingår. Till viss del även sidoväggar. Väggen bakom lyssnaren kan debatteras men om den inte ingår så är rumsegenskaper förminskade eller till stor del eliminerade gällande efterklang. Men eftersom Stig Carlsson lade stor vikt på det han kallade totalljudet som mättes med mikrofon på roterande bom nära bakre vägg på lyssnarplats så ingår även den väggen i hans dimensionering. Det blir en mätning specifikt för Stigs rum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav paa » 2018-11-16 17:14

Carlssons högtalare Tonträff synes ha viss likhet med högtalarna som är placerade i attefalhusets övre hörn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 17:45

Aha, jag såg inte att det sitter befintliga högtalare i rummet. De bör i detta fall vara utformade eller godkända av Stiftelsen Stig Carlsson, tycker jag.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-16 22:36

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Då så då är allt i sin ordning kanske. Fast jag har ingen önskan om att sitta inne i mina OA52. Kan bero på att de är så förbaskat små.

Ditt golv och din vägg som OA 52 står mot ingår i dina högtalare. Det har Stig Carlsson bjudit dig på så att säga. Vill även påstå att även ditt tak ingår. Till viss del även sidoväggar. Väggen bakom lyssnaren kan debatteras men om den inte ingår så är rumsegenskaper förminskade eller till stor del eliminerade gällande efterklang. Men eftersom Stig Carlsson lade stor vikt på det han kallade totalljudet som mättes med mikrofon på roterande bom nära bakre vägg på lyssnarplats så ingår även den väggen i hans dimensionering. Det blir en mätning specifikt för Stigs rum.

Mvh
Peter


Jag ser det ändå inte som att jag sitter inne i högtalaren, men det är jag det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 22:40

Jo, du sitter inuti högtalaren, någonstans till höger om magneten. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav Laila » 2018-11-17 02:11

petersteindl skrev:Jo, du sitter inuti högtalaren, någonstans till höger om magneten. :)

"Magneten" . . . du avser välan magnituden . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 02:16

perfect_speaker.jpeg
perfect_speaker.jpeg (63.13 KiB) Visad 4897 gånger


Så här ser det ut då magneterna är på andra sidan. Hifikg befinner sig till höger om magneten inuti högtalaren. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav Almen » 2018-11-17 14:49

Quis custodiet ipsos custodes?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav hifikg » 2018-11-17 21:09

Almen skrev:Quis custodiet ipsos custodes?


Det är nästa fråga. Eller inte. Om ingen ändå bryr sig om varumärket Stig Carlsson.
Synd tycker jag. När skramlar vi till statyn på Söder Mälarstrand?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav galder » 2018-11-17 21:42

Håller med dig att SC förtjänar att ihågkommas. Några högtalare finns ju på något/några? museum och liknande i varje fall.
Själv så skulle jag vilja ha "det där fotot" på honom i profil som jag har sett på några ställen/artiklar?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav darkg » 2018-11-17 22:19

På rätt plats skulle det vara fräsigt med en sittande staty + välställda högtalare, mot en fasad kanske.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem vaktar varumärket Carlsson?

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 23:33

Civilingenjör Stig Carlsson då han bodde i Blackeberg. Han kunde ha en intensiv blick i sin ungdom. Taget mellan 1970 och 73.

Stig_Carlsson-34a.jpg
Stig_Carlsson-34a.jpg (552.35 KiB) Visad 4769 gånger


På äldre dagar var det en väldigt varm framtoning.

Stig_Carlsson-47.jpg
Stig_Carlsson-47.jpg (556.95 KiB) Visad 4769 gånger


Stig Carlsson fyllde 60 år och var då nästan 5 år yngre än vad jag är nu. :)

Här syns Carlsson OA-60. Anno år 1985.

Stig_Carlsson-49.jpg
Stig_Carlsson-49.jpg (607.91 KiB) Visad 4769 gånger


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 6 gäster