Kul!
update: 37 personer - 18500 kr till Cancerfond/Anders
Historien....
Anders hittade ett baselement som han sa skulle funka riktigt bra i den lilla OA51 lådan...
Anders hade ett bolag som hette Acoustic Landscape (där jag och Jonas var med på ett hörn), tanken var att göra en kommersiell grymmingversion av OA51.
Detta baselement och en diskant i waveguide, specialdesignad dämppanel etc.etc.
Nu gick det ju som det gick och Anders hann bli riktigt sjuk i cancer innan vi hann göra verklighet av detta,..
Anders gick bort och alla grejer blev liggande i min källare.
Efter två år bestämde jag mig för att göra nåt av det.
Jag jobbar lite för mycket med annat så jag tog hjälp av Magnus2 och en annan kompis, Hector.
Ett projekt på 1.5 år startade innan vi var nöjda med hur det lät.
-Det är otroligt hur nåt kan mäta så bra men ändå inte låta som det skall.....
Baselementet är alltså:
https://www.hifikit.se/wf182bd03.html
Wavecor Balanced Drive WF182BD03
Diskantelement:
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/
Till slut blev det dock riktigt bra!
Platta för att montera diskant (för att täcka orginalhål på orginallåda) finns att köpa via PM.
En annan kompis, Kristian, byggde ett par och kommentarer nedan är Kristians kommentarer och tips om hur man skall få ihop sina OA51.N.
"
Ombyggnad OA-51 originallåda till OA-51.N
Inkl. ext. filter och byte av internkablage.
(Införskaffa element, basreflexrör, filterkomponenter, terminaler, kablage mm.)
Bygg ihop filtret.
Kapa nya basreflexrör till rätt längd (32cm).
(Måla dem ev. svarta invändigt.)
Sy ihop ”skål” av ullfilt.
(Min kommentar, Kristian fick för smala bitar av mig och satte ihop dem, köper man filtbitar av Larsen får man i rätt mått)
Demontera befintliga element.
Plocka ur dämpmaterial och filter.
OmExtFilt: Demontera kablage från högtalarterminaler.
Såga av original basreflexrör ca 5cm från yttre mynning. Fläk/skala bort lager för lager från insidan av den kvarvarande stumpen.
När pappröret är helt borta, slipa ned den ca 2mm tjocka kanten ytterst runt hålet i lådans vägg så att det nya basreflexröret kan föras in utifrån.
(Jag använde slippapper lindat runt en limpatron för att få en lämplig radie.)
Prova då och då med det nya basreflexröret så att du inte slipar för mycket.
Denna variant är den som jag använt:
https://www.staples.se/papptub-60x455mm ... 20413.html
Arbeta bort material på båda sidor av hålet för diskantelementet för att göra plats för de nya diskanternas anslutningsterminaler.
Borra nya hål för den annorlunda hålbilden för det nya baselementet. (Plugga gärna igen de gamla hålen med t.ex. vässade tändstickor som doppas i trälim och knackas in i hålen och därefter kapas.)
(Min kommentar här.... det har på OA51 funnits två varianter på placering av basens skruvar, från början satt det en skruv rakt upp och senare var det vridet. Om man har en skruv rakt upp måste men ju vrida om man skall kunna montera diskanten utan att kapa dess frontplatta som annars sticker in en bit i distansringen.)
OmExtFilt: Slå ut de gamla terminalerna från insidan av lådan med hjälp av en stång eller ett rör av lämplig längd och diameter.
Borra hål för ytterligare två terminaler bredvid de befintliga.
Löd eller anslut med kabelskor nytt internkablage på terminalerna.
För in respektive kabel i rätt hål och tryck i respektive terminal. Täta gärna med lämpligt lim.
Jag använde enkardelig 0,75mm2 kablage (som delvis träddes igenom dämpmaterialet) i den inre kammaren och kunde då forma internkablaget så att det tryckte undan dämpmaterialet i den inre kammaren från den del där basreflexröret mynnar inne i högtalaren. (Man får peta dämpmaterialet på plats och forma kablaget med lämpligt tillhygge som förs in genom hålen i mellanväggen.
OmExtFiltSlut
Limma det nya basreflexröret på plats med vanligt trälim.
OmIntFilt: Montera filter på lämplig plats.
Montera platta för gamla hål/ny diskant. Obs täta mot högtalarlådan.
Anslut (löd eller med kabelskor) den nya diskanten och och montera denna i plattan.
(Diskanten har förmonterad tätning.)
Uppdaterat angående dämpmaterial
Montera tillbaka dämpmaterial i främre kammaren enligt följande.
Två hela bitar staplas ovanför basreflexröret (som i originalutförandet).
En bit delas på längden som den skiktar sig i två lika tjocka delar. Ena halvan kortas något för att få plats mellan mellanvägg och sidovägg och placeras sedan under baseflexröret.
Andra halvan av denna bit ställs på högkant mot mellanväggen så att de båda hålen i mellanväggen närmast baffeln täcks. Denna bit anpassas i sin övre del till lådans form.
En hel bit, något kortad för att få plats mellan mellanvägg och sidovägg läggs på lådans botten mellan basreflexröret och baffeln.
Placera ”skålen” av ullfilt så att den hamnar bakom baselementet.
Montera tätningslist mellan baselementets distansring och högtalarlådans baffel. Anslut och montera baselementet (som har inbyggd tätning). Detta görs lättast med högtalaren liggande så att baffeln är vågrät.
(Anpassa och montera diskanthyllan)
Jag slog ut de gamla terminalerna för att jag ville ha båda plusterminalerna närmast väggen.
För logikens skull går de övre till diskanten och den nedre till basen.
Inkoppling och montering av diskant bör ske e f t e r att de två bitarna dämpmaterial placerats uppe på basreflexröret.
Bilderna nedan var inte tagna för att göra en "instruktion". Det är bara en samling bilder Kristian tog för egen del under arbetet med att modda...




















"
Larsen kan sälja plastringar (om man inte vill kapa i sina orginal) och de filtbitar (OA52 filt) som behövs.
Edit 190115:
Plåten man ser på bilderna under diskant är en plåt vi tillverkade för att ha som "adapter" och montera en nya diskanten i hålen från den gamla 80-talsdiskanten.
LTAS mätning i lyssningsposition
Stefan