OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-17 15:55

avr7000 skrev:
jonasp skrev:Ja, då måste man ju i praktiken göra en seriekoppling som i Larsen 8. :)


Man måste i praktiken alltid göra en seriekoppling med väggnära OA-högtalare då de inte har något baffelfall att kompensera för.

Skulle du parallellkoppla en extra bas (2.5 vägs system) i en OA-högtalare som man gör på en vanlig som står "ute i rummet" skulle nivå under denna delning bli /(teoretiskt) 6 dB för stark.

Man får annars ha ett kompeserande filter likt Ino mellan för och slutsteg för att få korrekt nivå,

Mvh
Stefan


Nej det håller jag inte med om! Du kan med parallelkopplade element ha en spole "mellan" elementen. Det blir liknande överföringsfunktion som att sätta en kondensator parallellt med ett av två seriekopplade element. Vill man göra en L8-lik högtalare med högre spänningskänslighet skulle jag till och med vilja påstå att det är enda framkomliga vägen.

Sedan så ska jag vara ännu petigare så tycker jag att man i praktiken får ett baffelsteg om ca 2 dB även på en väggnära högtalare som en OA51 (eller Ovation f8).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-17 18:33

jonasp skrev:
avr7000 skrev:
jonasp skrev:Ja, då måste man ju i praktiken göra en seriekoppling som i Larsen 8. :)


Man måste i praktiken alltid göra en seriekoppling med väggnära OA-högtalare då de inte har något baffelfall att kompensera för.

Skulle du parallellkoppla en extra bas (2.5 vägs system) i en OA-högtalare som man gör på en vanlig som står "ute i rummet" skulle nivå under denna delning bli /(teoretiskt) 6 dB för stark.

Man får annars ha ett kompeserande filter likt Ino mellan för och slutsteg för att få korrekt nivå,

Mvh
Stefan


Nej det håller jag inte med om! Du kan med parallelkopplade element ha en spole "mellan" elementen. Det blir liknande överföringsfunktion som att sätta en kondensator parallellt med ett av två seriekopplade element. Vill man göra en L8-lik högtalare med högre spänningskänslighet skulle jag till och med vilja påstå att det är enda framkomliga vägen.

Sedan så ska jag vara ännu petigare så tycker jag att man i praktiken får ett baffelsteg om ca 2 dB även på en väggnära högtalare som en OA51 (eller Ovation f8).

Har du någon ide om värde på sådan spole som skulle passa min tanke om bidrag upp till några hundra Hz, hu högt i frekvens vore lämpligt att gå?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-17 18:55

Nej du måste ha en konding men jag kan för all del räkna på,det. Återkommer!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-17 20:51

Jag har för mig att galder (?) nämnde att kondensatorn i L8 är 300 uF. Det ger på pappret en väldigt låg frekvens där nedre basen börjar rulla av, men i praktiken blir avrullningen inte vid så låg frekvens som man kan tro. Detta beror på att nedre basen får mer stöd från golvet, och kommer att vara lite starkare i nivå. Men om vi backar bandet.

-6 dB sker när impedansen från baselementet är lika stor som impedansen från kondensatorn. Kondensatorns impedans är Xc = 1/(2*pi*f*C), dvs den avtar med frekvens. Vid höga frekvenser kortsluts alltså den nedre basen. Här ska man dock komma ihåg att vid en låg delning kommer vi nära området där basens impedans stiger snabbt (det fjädringskontrollerade området, alltså baslådans avstämning). Sen ska vi komma ihåg att basens egna impedans kommer att stiga med frekvens på grund av induktansen i talspolen. Det gör att avrullningen blir något mer än 6 dB/oktav i praktiken.

Tittar vi då bara på impedanserna är -6 dB-punkten runt 50 Hz för en L8. Det kanske låter helt vansinnigt, men det är det inte - den nedre basen kommer att fortsätta stötta en bit upp i frekvens. Vill vi att det nedre elementet ska hänga med en bit upp i frekvens kan man kanske tänka sig ett värde på 120-150 uF. Notera att detta gäller för 8 Ohms element. När det gäller 4 Ohms element är impedansen hälften och då måste vi alltså dubbla kapacitansen igen (dubblad kapacitans = halva reaktansen). Du kan alltså prova med 200-300 uF. Är du riktigt vågad provar du neråt 100 uF. Det fungerar bättre om nedre elementet sitter relativt nära oa51an.

Det här kommer för övrigt att fungera mycket bättre i en sluten låda än i en basreflex på grund av att interaktion med den övre impedanstoppen hos basreflexen minskar avsevärt.

Har du tillgång till mätutrustning?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-17 23:22

jonasp skrev:Jag har för mig att galder (?) nämnde att kondensatorn i L8 är 300 uF. Det ger på pappret en väldigt låg frekvens där nedre basen börjar rulla av, men i praktiken blir avrullningen inte vid så låg frekvens som man kan tro. Detta beror på att nedre basen får mer stöd från golvet, och kommer att vara lite starkare i nivå. Men om vi backar bandet.

-6 dB sker när impedansen från baselementet är lika stor som impedansen från kondensatorn. Kondensatorns impedans är Xc = 1/(2*pi*f*C), dvs den avtar med frekvens. Vid höga frekvenser kortsluts alltså den nedre basen. Här ska man dock komma ihåg att vid en låg delning kommer vi nära området där basens impedans stiger snabbt (det fjädringskontrollerade området, alltså baslådans avstämning). Sen ska vi komma ihåg att basens egna impedans kommer att stiga med frekvens på grund av induktansen i talspolen. Det gör att avrullningen blir något mer än 6 dB/oktav i praktiken.

Tittar vi då bara på impedanserna är -6 dB-punkten runt 50 Hz för en L8. Det kanske låter helt vansinnigt, men det är det inte - den nedre basen kommer att fortsätta stötta en bit upp i frekvens. Vill vi att det nedre elementet ska hänga med en bit upp i frekvens kan man kanske tänka sig ett värde på 120-150 uF. Notera att detta gäller för 8 Ohms element. När det gäller 4 Ohms element är impedansen hälften och då måste vi alltså dubbla kapacitansen igen (dubblad kapacitans = halva reaktansen). Du kan alltså prova med 200-300 uF. Är du riktigt vågad provar du neråt 100 uF. Det fungerar bättre om nedre elementet sitter relativt nära oa51an.

Det här kommer för övrigt att fungera mycket bättre i en sluten låda än i en basreflex på grund av att interaktion med den övre impedanstoppen hos basreflexen minskar avsevärt.

Har du tillgång till mätutrustning?

Tackar för tipsen, har tyvärr ingen mätutrustning eller kunskaper i ämnet. Däremot har jag några olika kondingar jag kan experimentera med.
Borrade hål i botten i lådan för kontakter, då har man alternativet att kortsluta över kontakterna för att köra 51 på egen hand eller koppla in basstödet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2022-02-18 01:12

Som vi kör den är att basstativ är en kopia på OA51.N när det gäller volym och avstämning.
stativets bas har en konding (flera med några av bättre sort) som tillsammans är på 600µF kopplat parallellt över stativets bas.
(Är då med en bit upp i frekvens men huvudsyftet är att minska distorsion i basen, ge dubbel konyta i basen och ge två utstrålningspunkter i basen)

I ditt fall blir det ju lite special om du i alla fall skall dela med aktivt filter mot subbar vid 80 Hz och du kan då som sagt experimentera lite med kondingvärdet om du vill få "valuta" för den extra basen.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav galder » 2022-02-18 11:25

Kan intyga att delning högre i frekvens fungerar väl som bra som lägre.
Har lyssnat på nedanstående delning ett tag nu, och gillar det.
Båda basar är dock riktade framåt mot lyssningaplatsen och nära varandra.
Detta kan ju vara avgörande förståss.
Sidoriktad bas skulle jag nog inte dela så här högt dock.

Elektriskt filter test
Bild

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav schmutziger » 2022-02-18 12:04

Här är en mätning på OA51LE2 utomhus mot stenvägg,
som stativ användes lådor med L22
Bild
Img.png
Img.png (49.13 KiB) Visad 12880 gånger

Dessa mätningar låg till grund för hur jag valde att placera basarna i min bastillsats, som iofs gör om OA51 tioll en 3vägare, men all data går att direkt applicera här.
Bild
Som synes valde jag att få in basarna så nära väggen som möjligt för att få utsläckningen över passbandet för där basarna spelar.
Rakt fram för basarna hjälper inte mycket alls som synes i mätningen

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-18 14:56

avr7000 skrev:Som vi kör den är att basstativ är en kopia på OA51.N när det gäller volym och avstämning.
stativets bas har en konding (flera med några av bättre sort) som tillsammans är på 600µF kopplat parallellt över stativets bas.
(Är då med en bit upp i frekvens men huvudsyftet är att minska distorsion i basen, ge dubbel konyta i basen och ge två utstrålningspunkter i basen)

I ditt fall blir det ju lite special om du i alla fall skall dela med aktivt filter mot subbar vid 80 Hz och du kan då som sagt experimentera lite med kondingvärdet om du vill få "valuta" för den extra basen.

Stefan

Jag missförstod det hela, jag blandade ihop konceptet med Öhmans basstöd som följer med en bit och har inte tillräckliga filterkunskaper för att se att delningen låg så lågt. Jag har däremot lärt mig en del på vägen och det är ju alltid bra :) .
Stort tack till dig och jonasp för all hjälp.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav PappaBas » 2022-02-18 17:01

@Schmutziger
Vilken volym och avstämning använder du på L22? Aktivt delat?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav schmutziger » 2022-02-18 19:26

PappaBas skrev:@Schmutziger
Vilken volym och avstämning använder du på L22? Aktivt delat?

Kommer inte ihåg exakt men mindre o högre än vad jag egentligen ville men lådan blev ultraful om jag gjorde den större. Blev typ 34hz avstämning inte lägre än utan iaf. Men om man har tex 4st cd22 så skulle man kunna låta dem bo kvar i de lådorna man redan har tex.
Swn är inte l22/cd22 optimala element egentligen då de har knix för sig precis där oa51 är som svagast. Men man tager vad man haver.
Det är en passiv lösning. Som tar in högnivå från slutsteget o delar upp den till basarna eller skickar det till oa51.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-19 12:48

Kermit116 skrev:
Kermit116 skrev:Uppdatering 2021-09-10
Liten uppdatering av vilka material/prylar som finns och inte finns:

1. DÄMPFILTEN
Larsen har inte alls slut på denna filt. Telefon till Larsen: 0370-709 00.

F n har han två rullar på lagret och han vet var han ska hitta mer om så behövs. Jag vet inte vad Larsen vill ha för detta men han sa det var billigare än de 300 jag betalat inkl frakt för filten från Panduro.

2. ELEMENTSKYDD
Wavecorelementet har ca 4mm större diameter än det ursprungliga till 51:orna och något måste "justeras" för att orginalelementskyddet ska passa på 51.N. Larsen ska fundera på om det finns någon enkel lösning på detta och han är beredd att tillverka en mindre serie åt oss bara vi kan finna en enkel lösning på passningen.

Elementskydd via Larsen kommer inte att vara särskilt mycket billigare än de som hifikit säljer till 61:orna (ca 2 000sek) men orginalelementskydden är bättre (tycker jag) då de täcker diskantelementet vilket inte hifi-kits till oa-61 gör.

Ni som byggt om till .N kan ju fundera på om ni har intresse av elementskydd. Jag kommer att se till att frågan hålls levande.

Vad är det senaste angående elementskydden?

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kermit116 » 2022-02-19 17:02

RMA skrev:
Kermit116 skrev:
Kermit116 skrev:Uppdatering 2021-09-10
Liten uppdatering av vilka material/prylar som finns och inte finns:

1. DÄMPFILTEN
Larsen har inte alls slut på denna filt. Telefon till Larsen: 0370-709 00.

F n har han två rullar på lagret och han vet var han ska hitta mer om så behövs. Jag vet inte vad Larsen vill ha för detta men han sa det var billigare än de 300 jag betalat inkl frakt för filten från Panduro.

2. ELEMENTSKYDD
Wavecorelementet har ca 4mm större diameter än det ursprungliga till 51:orna och något måste "justeras" för att orginalelementskyddet ska passa på 51.N. Larsen ska fundera på om det finns någon enkel lösning på detta och han är beredd att tillverka en mindre serie åt oss bara vi kan finna en enkel lösning på passningen.

Elementskydd via Larsen kommer inte att vara särskilt mycket billigare än de som hifikit säljer till 61:orna (ca 2 000sek) men orginalelementskydden är bättre (tycker jag) då de täcker diskantelementet vilket inte hifi-kits till oa-61 gör.

Ni som byggt om till .N kan ju fundera på om ni har intresse av elementskydd. Jag kommer att se till att frågan hålls levande.

Vad är det senaste angående elementskydden?


NYA ELEMENTSKYDD FRÅN LARSEN
Sökte John Larsen vid något tillfälle för att påminna om detta. Realistiskt måste vi nog inse att dra igång en liten serie för de som byggt 51.N är inte är kommersiellt gångbart för Larsen. Du, RMA, är den förste som öppet dryftat frågan om elementskydd, vid sidan av mig själv.

Det som krävs om man ska utgå ifrån Larsens ursprungliga elementskydd är att man "bockar till" "piggarna" som trycks till över elementramen och sedan, möjligen, trär på en bit slang (3-4mm) över änden på "piggarna" så att dessa ligger an under elementramen.

Jag tror att Stefan sitter på nyckeln i detta om något ska hända vad gäller nytillverkning, dels därför att han verkar ha en kontinuerlig dialog m Larsen som då kan tipsa om var få produktionen gjord, dels därför att han är klurig och vet hur man ska anpassa Larsens ursprungliga elementskydd.

Själv lyckades jag köpa ett av Larsens elementskydd från en forumbroder och har nu bara tryckt dit dom försiktigt utan att göra den korrigering ovan som jag skissar. Skyddar elementen från städpatrullens dammvippa.

Hifikits lösning till 61orna är ok men dyr (men Du har ju kostat på Dig dämpskivorna därifrån så ... :) ) och har, som jag ovan, den stora nackdelen att den inte täcker diskanten. Sen är Larsens elementskydd snyggare (tycker jag) och har, enl John, fått Lallerstedts gillande.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jonasp » 2022-02-25 22:55

Jag delade av centerkanalsdiskussionen hit: viewtopic.php?f=10&t=72945
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav eljulio » 2022-02-27 11:31

Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-27 15:02

Hittade billiga MDF distansringar som passar till OA51, dom är 12mm och orginalet är 14mm.
Nära nog med tanke på hur klurigt det är att göra dessa själv.
https://www.tme.eu/se/details/mdf.uni09 ... r/pm16512/

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-27 15:04

Någon som har den lilla pluppen mellan bas och diskant liggandes?
Både plast och MDF går bra. Behöver bara en.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maccis » 2022-02-27 16:37

RMA skrev:Hittade billiga MDF distansringar som passar till OA51, dom är 12mm och orginalet är 14mm.
Nära nog med tanke på hur klurigt det är att göra dessa själv.
https://www.tme.eu/se/details/mdf.uni09 ... r/pm16512/



Passar inte original-ringarna som går att köpa av Larsen??
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maccis » 2022-02-27 16:37

RMA skrev:Någon som har den lilla pluppen mellan bas och diskant liggandes?
Både plast och MDF går bra. Behöver bara en.


Tror Larsen tillhandahåller denna också.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2022-02-27 16:50

De där ringarna är lite i minsta laget för WaveCore som skulle behöva 5mm till på ytterdiametern. Funkar jättebra till tex Sb17.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav RMA » 2022-02-27 17:12

Maccis skrev:
RMA skrev:Någon som har den lilla pluppen mellan bas och diskant liggandes?
Både plast och MDF går bra. Behöver bara en.


Tror Larsen tillhandahåller denna också.....

Tackar för tips, kan kolla med honom.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav eljulio » 2022-02-28 15:17

eljulio skrev:Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.


Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2022-03-01 00:32

eljulio skrev:
eljulio skrev:Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.


Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?


Jag har hört båda, har haft en tidig version av äggen här hemma och testspelat (under icke optimala förhållanden) samtidigt som jag hade OA51.

OA51.N är nog den högtalare som liknar äggen mest av andra högtalare.
Det finns t o m exempel på där man monterat OA51 på sidoväggarna (skiftat höger o vänster högtalare) på typ samma sätt som äggen.

Det finns nog ett gäng OA51.N i Stockholm (faktiskt folk) nu som du kanske kan ordna in dig på en provlyssning.
Annars finns Carlsson OA61 på Hifikit, låter ganska lika men inte optimal uppställning på Hifikit.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2022-03-01 01:53

avr7000 skrev:
eljulio skrev:
eljulio skrev:Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.


Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?


Jag har hört båda, har haft en tidig version av äggen här hemma och testspelat (under icke optimala förhållanden) samtidigt som jag hade OA51.

OA51.N är nog den högtalare som liknar äggen mest av andra högtalare.
Det finns t o m exempel på där man monterat OA51 på sidoväggarna (skiftat höger o vänster högtalare) på typ samma sätt som äggen.

Det finns nog ett gäng OA51.N i Stockholm (faktiskt folk) nu som du kanske kan ordna in dig på en provlyssning.
Annars finns Carlsson OA61 på Hifikit, låter ganska lika men inte optimal uppställning på Hifikit.

Stefan


Det är bara att hojta till om du närmar dig Sthlm eljulio, det finns flera par här.
Fö. så kommer jag gärna och lyssnar på äggsoffsub någon gång om det kan gå för sig. Är det kring Kalmar du bor?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav eljulio » 2022-03-01 09:05

juanth skrev:
avr7000 skrev:
eljulio skrev:
Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?


Jag har hört båda, har haft en tidig version av äggen här hemma och testspelat (under icke optimala förhållanden) samtidigt som jag hade OA51.

OA51.N är nog den högtalare som liknar äggen mest av andra högtalare.
Det finns t o m exempel på där man monterat OA51 på sidoväggarna (skiftat höger o vänster högtalare) på typ samma sätt som äggen.

Det finns nog ett gäng OA51.N i Stockholm (faktiskt folk) nu som du kanske kan ordna in dig på en provlyssning.
Annars finns Carlsson OA61 på Hifikit, låter ganska lika men inte optimal uppställning på Hifikit.

Stefan


Det är bara att hojta till om du närmar dig Sthlm eljulio, det finns flera par här.
Fö. så kommer jag gärna och lyssnar på äggsoffsub någon gång om det kan gå för sig. Är det kring Kalmar du bor?


Hej,

Vad kul! Ja, utanför Kalmar bor jag. Det vore mycket trevligt med besök. Vi kan ta det via PM. :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav eljulio » 2022-03-01 09:06

avr7000 skrev:
eljulio skrev:
eljulio skrev:Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.


Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?


Jag har hört båda, har haft en tidig version av äggen här hemma och testspelat (under icke optimala förhållanden) samtidigt som jag hade OA51.

OA51.N är nog den högtalare som liknar äggen mest av andra högtalare.
Det finns t o m exempel på där man monterat OA51 på sidoväggarna (skiftat höger o vänster högtalare) på typ samma sätt som äggen.

Det finns nog ett gäng OA51.N i Stockholm (faktiskt folk) nu som du kanske kan ordna in dig på en provlyssning.
Annars finns Carlsson OA61 på Hifikit, låter ganska lika men inte optimal uppställning på Hifikit.

Stefan


Tack så mycket för återkoppling! Lite som jag misstänkte det. Har tjänsteärende i Stockholm i maj. Då kanske jag kan få till ett besök!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2022-03-01 21:58

eljulio skrev:
avr7000 skrev:
eljulio skrev:
Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?


Jag har hört båda, har haft en tidig version av äggen här hemma och testspelat (under icke optimala förhållanden) samtidigt som jag hade OA51.

OA51.N är nog den högtalare som liknar äggen mest av andra högtalare.
Det finns t o m exempel på där man monterat OA51 på sidoväggarna (skiftat höger o vänster högtalare) på typ samma sätt som äggen.

Det finns nog ett gäng OA51.N i Stockholm (faktiskt folk) nu som du kanske kan ordna in dig på en provlyssning.
Annars finns Carlsson OA61 på Hifikit, låter ganska lika men inte optimal uppställning på Hifikit.

Stefan


Tack så mycket för återkoppling! Lite som jag misstänkte det. Har tjänsteärende i Stockholm i maj. Då kanske jag kan få till ett besök!


Aha.... trodde du bodde i Stockholm!
Om du passerar Trollhättan är du välkommen här oxå såklart....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav eljulio » 2022-03-02 13:56

avr7000 skrev:
eljulio skrev:
avr7000 skrev:
Jag har hört båda, har haft en tidig version av äggen här hemma och testspelat (under icke optimala förhållanden) samtidigt som jag hade OA51.

OA51.N är nog den högtalare som liknar äggen mest av andra högtalare.
Det finns t o m exempel på där man monterat OA51 på sidoväggarna (skiftat höger o vänster högtalare) på typ samma sätt som äggen.

Det finns nog ett gäng OA51.N i Stockholm (faktiskt folk) nu som du kanske kan ordna in dig på en provlyssning.
Annars finns Carlsson OA61 på Hifikit, låter ganska lika men inte optimal uppställning på Hifikit.

Stefan


Tack så mycket för återkoppling! Lite som jag misstänkte det. Har tjänsteärende i Stockholm i maj. Då kanske jag kan få till ett besök!


Aha.... trodde du bodde i Stockholm!
Om du passerar Trollhättan är du välkommen här oxå såklart....


Tackar, det uppskattas!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav STDI » 2022-03-03 07:29

eljulio skrev:
eljulio skrev:Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.


Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?

Jag har hört några olika par OA51.N i olika rum samt äggen hos dig. OA52.N har jag också hört några olika par av. Jag har själv ett par. Jag har svårt att uttala mig om skillnader. Är du åt mitt håll någon gång är du välkommen att lyssna på bl a OA52.N och Larsen L8.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav eljulio » 2022-03-03 14:01

STDI skrev:
eljulio skrev:
eljulio skrev:Har aldrig hört Carlsson. Hur är det med likheter och skillnader mellan äggen och OA51.N? Har alltså ingen aning själv, därav frågan.


Bumpar mig själv lite. Någon som har hört båda enligt ovan fråga?

Jag har hört några olika par OA51.N i olika rum samt äggen hos dig. OA52.N har jag också hört några olika par av. Jag har själv ett par. Jag har svårt att uttala mig om skillnader. Är du åt mitt håll någon gång är du välkommen att lyssna på bl a OA52.N och Larsen L8.


Tackar! Då har jag inbjudan i tre olika vädersträck nu. Faktiskt är toppen på detta sätt. :)

Österut från Kalmar undviker jag helst för närvarande... :(

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hifikg, Hjalmar_Branting, juanth och 7 gäster