OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Fredag
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-01-09

OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav Fredag » 2019-01-11 13:55

Hej! Jag är en nybliven ägare till ett par OA-2212. Första Sonab/Carlsson för min del. Gör ett försök o ser om detta är ”rätt” forum….

Jag har försökt sätta mig in i vad som bör göras vid en renovering/uppdatering och gjort ett försök att sammanfatta ca 15 års bloggkommentarer, tips, idéer, etc. etc…… till en renoveringsplan. Jag har kollat i CarlssonPlanet, CarlssonKult, Faktisk.IO och en del andra trådar i diverse HiFi-bloggar. En guldgruva helt enkelt…..men en aning förvirrande för en ”nybörjare” i ämnet.

Eftersom jag inte är ute efter att ”uppfinna hjulet en gång till” undrar jag om någon, som har renoverat sina OA-2212:or på senare tid, kan ge mig en idé om vilka rekommendationer och ev. uppgraderingsförslag (t.ex.andra/nyare element) som är mest aktuella (utan att ta hänsyn till ekonomiska parametrar).
Jag är helt enkelt ute efter en idé/plan redan innan jag sätter skruvmejseln i dem. Detaljfrågorna lär komma så småningom….
Målet är att få dessa pärlor att låta så bra som det överhuvudtaget går.

Vad jag vet: Mina OA-2212 fick nya bas- mellanregisterelement för ca. 12(?) år sen (har ännu inte öppnat lådorna så jag vet inte vad som sitter i, kan vara B65 OA II, och SilverFlute?), inget annat är gjort (enl. tidigare ägare). Samtliga diskantelement (MT 24) verkar fungera.

Förutsättningar: Drivs med slutsteg Mark Levinson No.331. Rummet är 45 kvadrat och takhöjd 2,60m. Mycket luft att fylla med musik! Jag får idag fram en fantastisk ljudbild i rummet men misstänker att högtalarna har mer att ge.

Redan nu: Tusen tack!!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav Nattlorden » 2019-01-11 14:26

Välkommen hit!

Ingen expert på dem, men har det bytts element så pass "nyligen" så tror jag det mesta som går att göra med dem redan är gjort. Byta samtliga diskanter till senaste carlsson-ersättaren låter både jobbigt och dyrt och vet inte om det skulle göra någon väsentlig skillnad. Du kommer säkert att få bättre svar snart....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav STDI » 2019-01-11 14:28

Kul. Välkommen hit. Det är absolut rätt forum.

För snart 10 år sedan fick jag mina första Carlsson som också var ett par OA2212. Helt i original. Men naturligtvis med skumkanterna till mellanregister och basar ruttna. Jag gjorde det enkelt för mig och köpte det som var aktuellt då, dvs 8st 8 ohms B65oaII.

Snabbt sätt att få ljud men jag var inte nöjd med basen. Jag kom i kontakt med Jansch som hade experimenterat mycket. Han körde med SilverFlute 8 ohm i mellanregister och SilverFlute 4 ohm i basen. Vi jämförde hans och mina jämsides. Han föredrog sina. Jag föredrag mina mellanregister (8 ohms B65oaII) och hans bas (4 ohms SilverFlute). Jag bytte basar och körde sen så många år. SilverFlute blev ju också senare det som carlssonplanet rekommenderade i brist på "rätta" 5,3 ohms basar.

Jag sålde dem för några år sedan men hade innan dess kantat om alla originalelement och satt i. Jag märkte ingen större skillnad.

Det var dessa högtalare som startade mitt intresse för Carlssonhögtalare och jag har sen dess haft många olika Sonab/Carlsson/Larsen. Köpt/renoverat/såld. Och en del har jag kvar.

Mer om min historia kan du läsa här: http://www.faktiskt.io/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=42278

Jag har visserligen inte hört några OA2212 med dagens B65oaIV med 8 ohm i mellanregister och 5,3 ohm i basen. Men jag tror nog att det är det som är det riktiga idag. Vad skulle alternativen vara? Fortfarande SilverFlute kanske, men jag tror mer på 5,3 ohms B65oaIV.

Du skriver att dina har försetts med nya element för ca 12 år sedan. Då kan det inte vara SilverFlute. Det bör vara 8 ohms B65oaII såvida man inte valde något helt annat (felaktigt). Och i så fall har du 8 ohm även i basen. Då rekommenderar jag byte till 5,3 ohms B65oaIV. Visserligen mycket pengar men de basar du plockar ut kan du sälja för uppgradering i OD11, OA12 och OA14. De motsvarar ju dagens B65oaIV. Mellanregistren låter du sitta kvar. Jag rekommenderar inga andra förändringar av element. Men möjligtvis uppgradering enligt det som Stig själv rekommenderade och som t ex Peter Steindl uförde. Du kan läsa om det på carlssonkult.se.

Fråga gärna mer om du har konkreta frågor eller funderingar.

Det kan också hjälpa om du berättar var du bor. Kanske får du råd och stöd av någon av din närhet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav STDI » 2019-01-11 14:30

Nattlorden skrev:Välkommen hit!

Ingen expert på dem, men har det bytts element så pass "nyligen" så tror jag det mesta som går att göra med dem redan är gjort. Byta samtliga diskanter till senaste carlsson-ersättaren låter både jobbigt och dyrt och vet inte om det skulle göra någon väsentlig skillnad. Du kommer säkert att få bättre svar snart....

Bättre och bättre!? I alla fall utförligare. Och "snart" var två minuter. Men jag började nog skriva innan du gjorde det. :lol:
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Fredag
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-01-09

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav Fredag » 2019-01-11 15:31

Tack! Snabba svar! Kul att vara på rätt plats...;)
OA-2212:orna har hamnat i Helsingborg och verkar må bra så jag tänkte invänta några svar för att sen bestämma hur jag ska ta itu med renoveringen.
Efter en del läsning mailade jag till Per Gulbrandsen och beställde "Fullständig modifieringsbeskrivning av filtren i Sonab OA-2212"....var det det du menade STDI?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav STDI » 2019-01-11 16:26

Ja, det var den jag menade. Men jag tror att allt står även på carlssonkult.se. Men carlssonplanet kan nog behöva lite stöd.

Helsingborg. Ja, det är det kanske flera km från mig eftersom jag bor i Ramlösa. Va säger du? Ska vi träffas och snacka Sonab/Carlsson. Jag har just nu drygt 15 par här.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Fredag
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-01-09

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav Fredag » 2019-01-11 17:17

Ramlösa!? Som att gå över ån efter vatten alltså....;) Tack för inbjudan! Jag hör gärna av mig när det börjar bli dags, kan vara nyttigt att lyssna på andra exemplar.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav oa51 » 2019-01-11 17:26

Jag har renoverat två par OA2212 under åren, bytte då ut alla åtta 6,5 tumselement och satte i CT62- diskanter, samt modifierade filtret efter ovan nämnda beskrivning. Mina snart 60- åriga öron hördes ingen skillnad. Ett par var åt en kompis och de tuffar och går. Det andra såldes under 2018. Jag tycker MT 24 fungerar bra, jag närlyssnade på vart och ett av de 24 elementen med ett stetoskop för att se om de var OK. Underbar högtalare i rätt rum även om OA116 är min favorit!
Vore jag du skulle jag demontera lådorna ( en upplevelse i sig då allt är så välgjort) och kolla vilka element som sitter i. Diskanterna behöver du inte röra, för alla 12 sitter på en egen baffel som lyfts ur lådan i ett stycke. Ofta är elementen utbytta till fel, 8-0hms går ju att få tag på, ev har jag 5,3- ohms i källaren :)

Lycka till med en genuin klassiker - hör av dig om du stöter på patrull :wink:
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav STDI » 2019-01-11 17:31

Det är Lussebäcken som rinner genom Ramlösaravinen. Jag bor på Helsingborgssidan om den. Så ingen behöver gå över ån.

Jag skickar kontaktuppgifter via PM.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: OA-2212 ...innan jag tar fram skruvmejseln...

Inläggav jansch » 2019-01-12 12:08

Fredag - håll kontakten med STDI så blir det bra.

Ett tips.
om inte tätnings listen är bytt för basbaffeln kan den skada kanten när du lossar baffeln. Den "limmar" mot träet.
Närdu lossar baffeln:
- ställ lådan upp o ner.
- lossa skruvarna
- ta en träkloss eller liknande (som skydd) och slå med hammare på ena baffelkanten, alltså så du slår baffeln sidledes.

Då lossar listen och du får minst skador på träet


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster