Intervju med Stig och K-E Ståhl

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav juanth » 2019-01-30 18:36

Det här tycker säkert någon är kul:

https://www.carlssonplanet.com/download ... pdmdl=2580
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav nuffe » 2019-01-30 18:51

När är intervjun gjord? Och vilket nr av Molten var den införd?
Bara nyfiken..

Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav PerStromgren » 2019-01-30 19:36

nuffe skrev:När är intervjun gjord? Och vilket nr av Molten var den införd?
Bara nyfiken..

Henrik


MoLT nr4, 1983, enligt filnamnet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav hifikg » 2019-01-30 20:44

juanth skrev:Det här tycker säkert någon är kul:

https://www.carlssonplanet.com/download ... pdmdl=2580


Tackar :)
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav Tangband » 2019-01-30 21:02

Intressant med två snillen som spekulerar :) .

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav JM » 2019-01-30 21:23

Mycket intressant tidsdokument.
1983 var jag klar psykolog och hade insett att psykologiska institutionen inte kunde ge mig något vettigt om hur optimala perceptionen av artificiellt ljud i rummet borde ske. !983 läste jag parallellt på KTH E och KI samt började förstå att jag inte hade mycket mer att hämta på KTH hur bra ljud fixas i rummet. Fokus var då mera på att nya medicinska kunskaper kommer bidra till bästa ljudupplevelsen.
Dessa två högtalarkonstruktörers berättelse speglar min upplevelse av KTH Es inställning 1983 till bra ljud. Ingen av herrarna har en susning om hur vi faktiskt hör i psykologisk/neurofysiologisk mening. Dubbelblind och trippelblind studier för att belägga eventuella hörbara skillnader var inte på kartan.
Stig Carlsson var en pionjär att beakta direktljudet och reflexljudes betydelse men hade noll koll på samtida psykologisk forskning map betydelsen av tidsskillnader, relativ ljustyrka, maskering, relativa tonkuvor mm. Slutsatserna är dragna utifrån texten och faktiska högtalarkonstruktioner.
Kark-Erik Ståhl insåg betydelsen av att mäta inte bara direktljudet utan även ljudet åt andra riktningar från högtalaren i ekofrittrum utan koll på hur dessa mätningar borde vara i rummet ur en psykologisk/neurofysiologisk mening efter vad jag kan utläsa.

JM
Senast redigerad av JM 2019-01-30 21:32, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav hifikg » 2019-01-30 21:29

Hemma hos mig lirar Kalle o Stig hver dag, nästan, ibland tränger sig Peter in, men inte så ofta. Kalle i form av två B270 och Stig med OA52. Och om de inte visste något så hade de en jäkla tur :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav Laila » 2019-01-31 01:21

Appselut . . . synd bara att den nyblivne Psykologen, inte ens idag är tillnärmelse i närheten av de insikter om psykoakustik/ljudlära etc. som de båda nämnda herrarna hade/har . . . typ. :? :lol:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav petersteindl » 2019-01-31 03:19

Tidigare i en tråd hänvisade jag till artikeln.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1763161#p1763161

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav Tangband » 2019-01-31 07:54

JM skrev:Mycket intressant tidsdokument.
1983 var jag klar psykolog och hade insett att psykologiska institutionen inte kunde ge mig något vettigt om hur optimala perceptionen av artificiellt ljud i rummet borde ske. !983 läste jag parallellt på KTH E och KI samt började förstå att jag inte hade mycket mer att hämta på KTH hur bra ljud fixas i rummet. Fokus var då mera på att nya medicinska kunskaper kommer bidra till bästa ljudupplevelsen.
Dessa två högtalarkonstruktörers berättelse speglar min upplevelse av KTH Es inställning 1983 till bra ljud. Ingen av herrarna har en susning om hur vi faktiskt hör i psykologisk/neurofysiologisk mening. Dubbelblind och trippelblind studier för att belägga eventuella hörbara skillnader var inte på kartan.
Stig Carlsson var en pionjär att beakta direktljudet och reflexljudes betydelse men hade noll koll på samtida psykologisk forskning map betydelsen av tidsskillnader, relativ ljustyrka, maskering, relativa tonkuvor mm. Slutsatserna är dragna utifrån texten och faktiska högtalarkonstruktioner.
Kark-Erik Ståhl insåg betydelsen av att mäta inte bara direktljudet utan även ljudet åt andra riktningar från högtalaren i ekofrittrum utan koll på hur dessa mätningar borde vara i rummet ur en psykologisk/neurofysiologisk mening efter vad jag kan utläsa.

JM


Toole drog ju fram betydligt fler rön det är ju helt sant, även om inte han heller var perfekt i sin kunskap vad det gäller förståelsen om vad som händer vid inspelningstillfället.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Intervju med Stig och K-E Ståhl

Inläggav hifikg » 2019-01-31 08:39

petersteindl skrev:Tidigare i en tråd hänvisade jag till artikeln.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1763161#p1763161

Med vänlig hälsning
Peter


Kan inte upprepas nog ofta :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster