Carlsson OA51 broschyrer

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav galder » 2019-02-03 16:44

Carlsson OA51 broschyrer

Kom på att jag har dessa, och tänkte att de kanske kan vara av intresse, i tider av aktuella OA51.N utförande.
Skannade in via android-appen Office lens från Microsoft i bildformat. Det blev inte lika bra som med Onedrive android-appen från Microsoft som sparar ned i formatet PDF. PDF-formatet kunde dessvärre inte laddas upp på använd bildserver, så det blev i bildformat, men det är nog läsbart ändå.



4 sid
https://imgur.com/a/5LIX2g2


8 sid
https://imgur.com/a/ACL6k7M

Redigerat den 4 feb - 19
Skapade konto på PCloud

Nedladdningslänk av broschyrernas sidor separat i pdf-format. Sammanfogade sidorna till pdf-dokument, och lade upp dem under länken nedan.

https://my.pcloud.com/publink/show?code ... xMW49cQ0RX
Senast redigerad av galder 2019-02-04 16:57, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-03 19:00

Ett fel har smugit sig in... Ska nog stå "occasional peak at 2 to 3 kHz".

oa51.jpg
oa51.jpg (58.77 KiB) Visad 1922 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav galder » 2019-02-04 09:37

Jag mätte upp en dekal från en av skumplastfronterna. Placeringen av dessa syns på första sidan i broschyrerna. Om nu någon skulle vilja tillverka egna. De är tillverkade i 1mm tjock svart plast, och övriga mått syns i bilden nedan. Teckensnittets höjd är för C = 9mm, a = 6mm, textens bredd är ca 47mm. Teckensnitt obekant.


Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav galder » 2019-02-04 09:51

Hittade Svalander katalogen från -91/-92 också, där det finns de "berömda" Svalander modden av OA51/OA52. Vilka bl.a. tar upp filtbitar som rör placerade bakom baselementet, och i övrigt en massa förändringar som får en att lyfta ögonbrynen en aning, och le en smula. Mina original-lådor jag köpte begagnade, var utsatta för en del av dessa åtgärder, som t.ex. fyllda basringar, och trappsteget mellan diskant och bas med dämpmaterial m.m.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav schmutziger » 2019-02-04 11:38

Lägg upp pdf på faktiskt ftp o kopiera in detta i oa51 faq tråden!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav paa » 2019-02-04 14:47

schmutziger skrev:Lägg upp pdf på faktiskt ftp o kopiera in detta i oa51 faq tråden!

Faktiskt ftp är ur funktion, och ingen prognos om når den kommer att fixas verkar finnas!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav galder » 2019-02-04 16:59

Första sidan är redigerad.
Finns nedladdningslänk för sidor i pdf-format, och sammanfogade till pdf-dokument.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav STDI » 2019-02-04 17:59

Tack. :D
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Carlsson OA51 broschyrer

Inläggav galder » 2019-02-05 13:38

Tack STDI! Uppskattas. :)

När man läser igenom inledningen till Svalanders modifieringar, beskrivna i Svalanderaudio katalog 1991/92, (citerat nedan) så slås i varje fall jag av hans påstådda samarbete med Stig Carlsson och underförstådda godkännande av honom av dessa åtgärder. Jag tycker att det låter lite uppseendeväckande det han skriver, men kanske har han fog för det han nämner? Men samtidigt så kanske det var lite väl suspekta åtgärder då han inte fick det publicerat i Molt?
Kursiverade ett delavsnitt med kanske för en del obekant information.


“Carlsson OA51/52
Jag har under en längre tid skruvat och ändrat på mina OA-52 högtalare. Detta på grund av att högtalaren, trots att den är bland det bästa som idag går att köpa, ändå kanske skulle kunna förmås att lämna ifrån sig ännu mera välljud.
Jag tycker att jag lyckats ganska väl i mina föresatser och här kommer en redovisning över möjliga och “omöjliga" modifieringar. Samtliga är utförda på mina egna OA 52or och jag är mycket nöjd med det ljud högtalarna nu lämnar.
En del av nedan beskrivna modifieringar av högtalaren fanns omnämnda i en artikel i High Fidelitys danska och svenska upplaga våren -88. Detta har gjort att många har ringt och undrat hur läget är - om jag fortfarande är nöjd osv. Jag sa att arbetet pågår och hänvisade alla intresserade till MoLT där jag lovat skriva om resultatet.
Tyvärr kom artikeln aldrig in i tidningen utan jag gjorde ett litet mod-häfte istället som sändes ut till intresserade. Nu är det alltså dags att publicera ombyggnadsidéerna här i katalogen.
Observera att även om jag just nu (sommaren -91) är mycket nöjd så är det inte helt otroligt att förändringar kommer ske även framledes. Det som står beskrivet nedan kan jag i alla fall garantera att det funkar tillfredsställande i mina högtalare. Till yttermera visso har konstruktören själv, Stig Carlsson, varit mycket behjälplig med råd och dåd. Mätningar, beräkningar av filter etc, etc. Det visar sig att jag i något fall till och med lyckats fä bort en ojämnhet i frekvensgången som visserligen inte är
stor men dock hörbar. Mina exemplar av högtalaren mäter alltså något jämnare än normalt och frekvensgången ligger också väl inom de toleranser som fabriken arbetade efter.
Utan Stig Carlssons hjälp hade jag aldrig fått resultatet så lyckat som jag faktiskt tycker det blev. Vad tycker Stig själv då? Jodå vid jämförelse med hans egna högtalarexemplar kom kommentaren "Du kan gärna låta dom stå kvar här". Med tanke på Stigs mycket måttfulla språk där superlativer är sällsynta måste jag saga att jag blev mycket glad över detta erkännande.
Först en uppräkning över alla de åtgärder jag vidtagit därefter en mera utförlig beskrivning över vilka resultat jag uppnått och vilka problem jag stött på under tiden. Siffrorna i nedanstående uppräkning motsvarar numreringen av den utförligare beskrivningen så du lätt kan hitta att läsa mer om det som intresserar dig mest.
Jag har också grupperat åtgärderna i fyra olika grupper, från 1: "lätt bör göras, dessutom oftast billig" till 4: "Lite knepigare och/eller inte så billigt". Samtliga åtgärder kan utföras i vilken ordning som helst. Se till att inte i onödan slita på skruvhålen i högtalarbaffeln genom att ofta skruva ur och i skruvarna som håller baselementet. Materialet i högtalarlådan är inte särskilt motståndskraftigt mot sådana påfrestningar.
Se också till att du monterar tillbaka baselementet i rätt position. Det finns ofta en tuschpennemarkenng på magneten, antingen i form av en pil eller i form av ett streck. Markeringen skall peka upp mot diskantelementet för lägsta distorsion. Mätningar gjordes på samtliga element i Skillingaryd vid monteringen av högtalarna. Då markerades hur elementet skall monteras för bästa resultat, det vill säga lägsta distorsion.
De flesta åtgärderna kan säkerligen göras även på OA51 med gott resultat. Nr 3, dämpfilt, ar jag Inte säker på hur det påverkar frekvensgången. I de ex jag modifierat har vi uteslutit dämpfilten. Den ojämnhet som OA52 har finns inte i OA51 varför du bör pröva dig fram och kolla resultatet.
54”


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Chopha, data_foggen och 8 gäster