Carlsson- vs Linn-filosofin?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-11 14:51

Tangband skrev:...fast mx hade ju lyssnat på akurate 242, inte majik 140 ? Det är ju två olika högtalare som både mäter och låter helt olika. Majik 140 har 2karray.

Som jag skrivit tidigare tycker jag den nyare akudorik exakt ( som har nya 3karrayen ) är bland det bästa jag hört, även stereobilden är sanslöst bra. De är också sanslöst dyra.

242 kan fås beggade för 20kSEK.
Och de är KLART bättre än 140 (som jag ägt innan 242)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-11 14:53

Bill50x skrev:
mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Just högtalarna 242 är jag tveksam till. I bästa fall, när de optimerats tillsammans med rummet så kan de låta hänförande bra. Men för priset är de inte tillräckligt bra. Då är Akubarik (för ungefär samma pengar)betydligt trevligare. Men det beror mycket på smak, Akubarik är lite rundare, basigare medan 242 mer exakt och kontrollerad.

/ B

Har sett Akubarik för 30k.
Håller med om din analys över deras ljudkaraktär.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-11 15:49

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Just högtalarna 242 är jag tveksam till. I bästa fall, när de optimerats tillsammans med rummet så kan de låta hänförande bra. Men för priset är de inte tillräckligt bra. Då är Akubarik (för ungefär samma pengar)betydligt trevligare. Men det beror mycket på smak, Akubarik är lite rundare, basigare medan 242 mer exakt och kontrollerad.

/ B

Har sett Akubarik för 30k.
Håller med om din analys över deras ljudkaraktär.


Var har du sett dem för det priset?

Om jag någon gång uppgraderar så lutar det nog åt ett par Akubarik.
Jag har endast hört dem i butik, hur skulle du vilja beskriva skillnaderna jämnfört med Majik 140, jag förstår att de ska vara bättre men på vilket sätt artar det sig rent ljudmässigt tycker ni?

Det jag gillar med mina högtalare i mitt lyssningsrum är den breda spridning och luftigheten, samt att jag upplever klangen väldigt trovärdig och neutral vilket gör att man inte så lätt drabbas av lyssningströtthet. Allt låter egentligen precis så som man förväntar sig att det ska låta.

Delar Akubarik dessa goda egenskaper och bara gör allt ännu bättre, eller har de en helt annan karaktär i ljudet?
Det är svårt det här med högtalare, man måste nästan ha dem i sitt eget rum, med tid på sig att hitta den perfekta placeringen innan man riktigt kan avgöra om man gillar dem. Det är naturligtvis ändå kul att höra om era intryck och kanske speciellt av dig sportbilsentusiasten som själv haft Majik 140.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-11 22:04

Jag har inte hört en enda högtalare från Linn spela så att ljudet släpper och skapar en bra stereobild. Av de bilder jag sett på Linn-anläggningar så verkar de placera högtalarna väldigt nära varandra och inte invinklade alls. Det beror förmodligen på just det fenomenet. Annars blir det väl ett för stort hål i mitten.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-11 22:04

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Just högtalarna 242 är jag tveksam till. I bästa fall, när de optimerats tillsammans med rummet så kan de låta hänförande bra. Men för priset är de inte tillräckligt bra. Då är Akubarik (för ungefär samma pengar)betydligt trevligare. Men det beror mycket på smak, Akubarik är lite rundare, basigare medan 242 mer exakt och kontrollerad.

/ B

Har sett Akubarik för 30k.
Håller med om din analys över deras ljudkaraktär.

Oj, var då? I så fall ska jag köpa några par och sälja vidare. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-16 11:49

Jag kommer gärna och hälsar på någon med en bra Linn-anläggning och lyssnar med öppet sinne.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-03-16 16:53

sportbilsentusiasten skrev:Har sett Akubarik för 30k.
Håller med om din analys över deras ljudkaraktär.

Tänkte mer på aktiva Akubarik. Men dom är väl ersatta av aktiva Exakt, mycket dyrare (343 tusen)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-17 11:11

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har sett Akubarik för 30k.
Håller med om din analys över deras ljudkaraktär.

Tänkte mer på aktiva Akubarik. Men dom är väl ersatta av aktiva Exakt, mycket dyrare (343 tusen)

/ B

Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-03-17 15:28

mx skrev:Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.

För att inte tala om ett Klimax/Exakt-system... Linn har gått ifrån att tillverka prisvärda produkter till att tillverka skitdyra top-of-the-line produkter. Inget fel i detta, dom har gjort sitt val och ur företagets överlevnadssynpunkt har de valt rätt. Men det hjälper inte mig som inte önskar slanta av +100 ksek för en streamer. Naim har ju gjort en motsvarande resa, från respektabla prisvärda produkter till hårresande dyra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-17 15:44

Bill50x skrev:
mx skrev:Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.

För att inte tala om ett Klimax/Exakt-system... Linn har gått ifrån att tillverka prisvärda produkter till att tillverka skitdyra top-of-the-line produkter. Inget fel i detta, dom har gjort sitt val och ur företagets överlevnadssynpunkt har de valt rätt. Men det hjälper inte mig som inte önskar slanta av +100 ksek för en streamer. Naim har ju gjort en motsvarande resa, från respektabla prisvärda produkter till hårresande dyra.

/ B


Kanske speglar detta den allt mindre kundkretsen?
Jag menar inte att Naim eller Linn blivit mindre populära relativt alla andra aktörer i branschen, men nog har väl intresset för HIFI minskat rejält, så kanske är det ur ett marknadsperspektiv mer lönsamt att profilera sig som high-end tillvekare för att suga åt sig mer intäckter ur en allt mindre kundkrets?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-17 22:02

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.

För att inte tala om ett Klimax/Exakt-system... Linn har gått ifrån att tillverka prisvärda produkter till att tillverka skitdyra top-of-the-line produkter. Inget fel i detta, dom har gjort sitt val och ur företagets överlevnadssynpunkt har de valt rätt. Men det hjälper inte mig som inte önskar slanta av +100 ksek för en streamer. Naim har ju gjort en motsvarande resa, från respektabla prisvärda produkter till hårresande dyra.

/ B


Kanske speglar detta den allt mindre kundkretsen?
Jag menar inte att Naim eller Linn blivit mindre populära relativt alla andra aktörer i branschen, men nog har väl intresset för HIFI minskat rejält, så kanske är det ur ett marknadsperspektiv mer lönsamt att profilera sig som high-end tillvekare för att suga åt sig mer intäckter ur en allt mindre kundkrets?


Jag tror det mer är att tillverkning av extrema prestanda tillsammans med upparbetat varumärke även tillåter en betydligt högre prisklass- dvs högre vinst på färre enheter. Jämför med Jaguar och Porsche.
Både naim och Linn tillverkas fortfarande i Skottland, en bedrift i sig.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav matssvensson » 2019-03-17 23:12

Tangband skrev:Både naim och Linn tillverkas fortfarande i Skottland, en bedrift i sig.

Ok, vad jag vet tillverkas Naim i Salisbury som ligger södra England.

Mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav petersteindl » 2019-03-17 23:52

Naim är engelskt och har så varit.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-18 07:39

petersteindl skrev:Naim är engelskt och har så varit.

Aha - det var på det viset :D

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: brebakker och 7 gäster