Carlsson- vs Linn-filosofin?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav oa51 » 2019-03-03 12:35

lennartj skrev:
Till att börja med utklassade IIS den tidigare lanserade III som fått dela med sig av alla godbitar, som den svagt konkava skivtallriken av MaZak zinklegering) och befriats från den mer resonansbenägna konventionella sockeln.

Tycker du inte "utklassade" är lite starkt, Lennart?

Skriver en lycklig Systemdek III- ägare......... 8)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav lennartj » 2019-03-03 14:22

oa51 skrev:lennartj skrev:
Till att börja med utklassade IIS den tidigare lanserade III som fått dela med sig av alla godbitar, som den svagt konkava skivtallriken av MaZak zinklegering) och befriats från den mer resonansbenägna konventionella sockeln.

Tycker du inte "utklassade" är lite starkt, Lennart?

Skriver en lycklig Systemdek III- ägare......... 8)

Nja, jo kanske i absoluta termer,
men inte i prisvärdhet.
Systemdek IIS_HiFi_Choise1.jpg
Martin Colloms uttrycker rätt tydligt i alla fall.
Systemdek IIS_HiFi_Choise1.jpg (882.37 KiB) Visad 4721 gånger

Systemdek IIS_HiFi_Choise2.jpg
Se Conclusion
Systemdek IIS_HiFi_Choise2.jpg (808.66 KiB) Visad 4721 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-03 16:51

Bristol HIFI show. “Best Sounding Hi-Fi Room’ – Linn

Hur är detta möjligt, det enda man läser här på faktiskt är hur dåligt det alltid låter hos Linn på mässorna, är det de svenska representanterna/utställarna som är dåliga och som alltid misslyckas, eller har de dålig smak i Bristol? :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-03 18:48

goat76 skrev:Bristol HIFI show. “Best Sounding Hi-Fi Room’ – Linn

Hur är detta möjligt, det enda man läser här på faktiskt är hur dåligt det alltid låter hos Linn på mässorna, är det de svenska representanterna/utställarna som är dåliga och som alltid misslyckas, eller har de dålig smak i Bristol? :D


De är lojala mot Drottningens Skottland :)
Skämt åsido så tror jag mer på att det varit taskiga rum/uppställningar på Sweetspot, annars hade Linn aldrig överlevt så länge som de gjort. De kanske har mer rutin på att rigga Linn i GB. Jag njöt av att lyssna på Linn på High-Fidelity på Karlavägen en gång i tiden, men då var det bara LP12 som kom från Linn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav lennartj » 2019-03-03 22:34

Jag lyssnade på en Linn-anläggning i Ljudbutiken innan jag tog det enkla beslutet att välja Systemdek IIS, Tandberg tuner och försteg samt Carlsson OA52. Mina rullbandspelare och rörförstärkare hade tjuvarna ratat, samt 2 spritflaskor med Ratzeputz och Bäsk. Allt övrigt övrigt alkoholhaltigt hade de tagit, samt fotoprylar och mycket annat på julafton 1983.

Hoppsan, det var ju Linn-anläggningen vi skulle tala om, jag tror att det var en LP12 med Basik arm och pickup, minns inte vad det var för elektronik, kanske Naims minsta integrerade, men högtalarna glömmer jag aldrig, det var Linn Kan som var det värst färgade jag hört näst efter några hemgjorda hornbyggen. De var en rå karikatyr av verkligheten eller god återgivning av densamma, häpnadsväckande att man kunde göra något som lät så illa, men TAKTFAST var det!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-03 23:08

mx skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?

Storleken begränsar vad som är möjligt

Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.

Varför är det i princip bara Linn som erbjuder olika versioner av samma högtalare på detta sätt? Borde inte fler tillverkare göra samma sak?

Storlek...de är smala = får inte plats stora element.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-03 23:14

hifikg skrev:
goat76 skrev:Bristol HIFI show. “Best Sounding Hi-Fi Room’ – Linn

Hur är detta möjligt, det enda man läser här på faktiskt är hur dåligt det alltid låter hos Linn på mässorna, är det de svenska representanterna/utställarna som är dåliga och som alltid misslyckas, eller har de dålig smak i Bristol? :D


De är lojala mot Drottningens Skottland :)
Skämt åsido så tror jag mer på att det varit taskiga rum/uppställningar på Sweetspot, annars hade Linn aldrig överlevt så länge som de gjort. De kanske har mer rutin på att rigga Linn i GB. Jag njöt av att lyssna på Linn på High-Fidelity på Karlavägen en gång i tiden, men då var det bara LP12 som kom från Linn.

Jag tycker Linn ÅF varit dåliga på att ställa upp grejerna på mässor i sverige.
Låter mycket bättre hos kunder där säljaren lagt tid på att installera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 01:05

sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker Linn ÅF varit dåliga på att ställa upp grejerna på mässor i sverige.
Låter mycket bättre hos kunder där säljaren lagt tid på att installera.

På de mässor jag besökt och Linn funnits med har det sällan varit någon höjdare. Lite Dylan via 242:or lät hyggligt för många år sedan men i övrigt har det varit nära katastrof.

Stundtals låter det riktigt bra hos HF på Karlavägen/Sthlm (tex aktiva M140 Exakt) men även stormvarning med Linn Exakt 530. Hos Tonläget i Gbg låter det nästan alltid mycket bra om än lite kompakt/litet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav lennartj » 2019-03-04 02:52

sportbilsentusiasten skrev:Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.

Om vi vänder på perspektivet, så är ett passivt filter just passivt (kan inte tillföra energi, bara dämpa eller skära bort) och sitter mellan slutsteget (ett och endast ett och samma) för alla register.
Ett aktivt filter sitter före slutstegen och jag har för mig att Linn har upp till 5 eller 6 slutsteg på sina största modeller med dubbla basar.
Vad man vill göra är att kräma på mer till basen när den börjar falla i nivå beroende på vad tillverkaren valt för storlek på element och låda, styvhet i konupphängningen, verkningsgrad på magnetsystemet mm. och naturlagarna, men det går inte när det är samma slutsteg som driver alla element.
Egentligen kunde det räcka med 2 slutsteg efter det aktiva filtret ett för basen och det andra för övriga register som kan delas passivt efter det slutsteget.
Jag har avsiktligt utelämnat diverse undantag eller specialfall.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 12:01

lennartj skrev:Egentligen kunde det räcka med 2 slutsteg efter det aktiva filtret ett för basen och det andra för övriga register som kan delas passivt efter det slutsteget.

Det är ett ganska vanligt sätt att delvis aktivera högtalare. Mina Dahlqvist DQ10:or tex kunde drivas med egen förstärkare till baselementet, det fanns tom ett speciellt aktivt/passivt delningsfilter för detta ( http://www.allegrosound.com/Dahlquist_D ... Sound.html ) där högpassdelen var helt passiv och behövde anpassas internt beroende på valt slutstegs elektriska karakteristika.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-04 14:59

lennartj skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.

Om vi vänder på perspektivet, så är ett passivt filter just passivt (kan inte tillföra energi, bara dämpa eller skära bort) och sitter mellan slutsteget (ett och endast ett och samma) för alla register.

Tror det blev fel i din quote, var inte jag som skrev ovanstående citat

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav lennartj » 2019-03-06 16:38

Jag ber Sportbilsentusiasten så mycket om ursäkt :!: :oops:
Mitt citat var ursprungligen från mx.
Då blir tidigare frågor och svar mer logiska.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-06 22:08

No problems Lennart :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Harryup » 2019-03-07 09:42

I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del.. Däremot Linn kan ju låta lite hur som helst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-07 17:08

Harryup skrev:I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del..


Jag tror det är många fan av de högtalarna som vill ha det så. När OA-51 presenterades tyckte många recensenter att de lät för ljust och det gjorde de. Carlsson själv skyllde på inspelningarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-07 19:22

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del..


Jag tror det är många fan av de högtalarna som vill ha det så. När OA-51 presenterades tyckte många recensenter att de lät för ljust och det gjorde de. Carlsson själv skyllde på inspelningarna.


Jag tror detdär var en konsekvens av att Carlsson ville ha en rak tonkurva vid lyssningsplatsen, att de lät ljust alltså, jämfört med de flesta andra högtalare - och kanske ljusare än verkligheten ? Eller svor jag högt i kyrkan nu ?

Många rön har ju kommit fram sedan dess, bla Tooles studier.

Kanske lät inte högtalarna ljust i Carlssons eget lyssningsrum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-07 22:29

Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet :)
(Jag är lika ung nu som Stig var när han skapade OA-serien)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-07 22:42

hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet :)
(Jag är lika ung nu som Stig var när han skapade OA-serien)


Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-07 23:01

goat76 skrev:
hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet :)
(Jag är lika ung nu som Stig var när han skapade OA-serien)


Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?


Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula :)

Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...

Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.

Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-07 23:29

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet :)
(Jag är lika ung nu som Stig var när han skapade OA-serien)


Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?


Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula :)

Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...

Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.

Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT :)


Låter som det låter trevligt. :)

Jag blev bara lite fundersam då flera verkar anse dem ha aningen ljus klang men kanske har det orsakats av övrig utrustning i kedjan. Jag får ändå en känsla av att jag skulle gilla Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-08 00:28

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?


Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula :)

Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...

Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.

Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT :)


Låter som det låter trevligt. :)

Jag blev bara lite fundersam då flera verkar anse dem ha aningen ljus klang men kanske har det orsakats av övrig utrustning i kedjan. Jag får ändå en känsla av att jag skulle gilla Carlsson.


Du är välkommen att lyssna när du besöker Hallstahammar härnäst :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav matssvensson » 2019-03-08 00:46

Tangband skrev:Jag tror detdär var en konsekvens av att Carlsson ville ha en rak tonkurva vid lyssningsplatsen, att de lät ljust alltså, jämfört med de flesta andra högtalare - och kanske ljusare än verkligheten ? Eller svor jag högt i kyrkan nu ?

Många rön har ju kommit fram sedan dess, bla Tooles studier.

Kanske lät inte högtalarna ljust i Carlssons eget lyssningsrum.

Om man mixar, producerar och mastrar musik med högtalare och i miljöer som har en fallande tonkurva för totalljudet så överraskar det i alla fall inte mig att högtalare med en liknande tonkurva i återgivningssituatiinen faller väl ut i subjektiva tester. Och att en högtalare med rakt totalljud kan uppfattas ljust klingande med sådana inspelningar. Men vad är korrekt?

Jag uppfattar Carlssons ambition att han ville försöka ge rättvist producerad musik förutsättningar att låta så bra som möjligt med hans konstruktioner. Att det då inte omfattade merparten av den utgivna musiken kan man tycka vara synd. Carlsson själv utnyttjade tonkontroller om jag minns rätt. Marknadsmässigt hade det kanske varit smartare att kompromissa lite här för att möta lite mer förståelse från de som inte var lika väl insatta i problematiken själva, men som jag förstår det berättat var det inget som intresserade Stig.

Jag kan uppskatta hans starka integritet. Flera av mina starkaste ljudupplevelser har varit med Carlsson högtalare, och då har de inte klingat överdrivet ljust. Andra starka upplevelser har varit genom Linn anläggningar.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav petersteindl » 2019-03-08 01:51

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del..


Jag tror det är många fan av de högtalarna som vill ha det så. När OA-51 presenterades tyckte många recensenter att de lät för ljust och det gjorde de. Carlsson själv skyllde på inspelningarna.


Jag tror detdär var en konsekvens av att Carlsson ville ha en rak tonkurva vid lyssningsplatsen, att de lät ljust alltså, jämfört med de flesta andra högtalare - och kanske ljusare än verkligheten ? Eller svor jag högt i kyrkan nu ?

Många rön har ju kommit fram sedan dess, bla Tooles studier.

Kanske lät inte högtalarna ljust i Carlssons eget lyssningsrum.


Njaee. Stig ville ha en rak tonkurva på direktljudet och ingen avvikelse av direktljudets tonkurva då reflexerna från rummet läggs på. Det betyder att Stig ville ha en intakt tonkurva på direktljudet som dessutom är rak.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-08 22:13

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula :)

Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...

Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.

Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT :)


Låter som det låter trevligt. :)

Jag blev bara lite fundersam då flera verkar anse dem ha aningen ljus klang men kanske har det orsakats av övrig utrustning i kedjan. Jag får ändå en känsla av att jag skulle gilla Carlsson.


Du är välkommen att lyssna när du besöker Hallstahammar härnäst :)


Tack för erbjudandet, det är aningen långt ifrån min boplats men jag ska lägga det på minnet. :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-09 19:34

Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Det lät så himla bra. Vet inte om jag hade kunnat leva med det i längden, eller om jag hade blivit lyssningstrött eller tröttnat rent allmänt på ljudet. För det var ett egenljud. Stereobilden var dålig. Ljudet släppte aldrig från högtalarna och jag fick ingen illusion av att högtalarna trollade bort sig själv likt jag får hemma i mitt ljudrum.

Men det var grymt bra. Låtar jag lyssnat på i hela mitt liv lät annorlunda. 8O :)

Mycket mellanbas, vissa delar av diskanten var hissad. Lät mycket plink och plonk och bonk och stonk. Djupbasen var inte riktigt där alls. Riggen var specad till 40 Hz och den spelade nog det. Kanske.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-10 00:41

mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Det lät så himla bra. Vet inte om jag hade kunnat leva med det i längden, eller om jag hade blivit lyssningstrött eller tröttnat rent allmänt på ljudet. För det var ett egenljud. Stereobilden var dålig. Ljudet släppte aldrig från högtalarna och jag fick ingen illusion av att högtalarna trollade bort sig själv likt jag får hemma i mitt ljudrum.

Men det var grymt bra. Låtar jag lyssnat på i hela mitt liv lät annorlunda. 8O :)

Mycket mellanbas, vissa delar av diskanten var hissad. Lät mycket plink och plonk och bonk och stonk. Djupbasen var inte riktigt där alls. Riggen var specad till 40 Hz och den spelade nog det. Kanske.


Låter som en tveeggad upplevelse. Högtalare som inte "trollar bort sig själva" skulle vara störande. Blir inte ljudbilden ganska beskuren då? När det är som bäst här så lirar musikerna långt utanför väggarna och ibland t o m bakom mig (Lou Reed, Walk on the wild side, t ex)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-03-10 00:55

mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Just högtalarna 242 är jag tveksam till. I bästa fall, när de optimerats tillsammans med rummet så kan de låta hänförande bra. Men för priset är de inte tillräckligt bra. Då är Akubarik (för ungefär samma pengar)betydligt trevligare. Men det beror mycket på smak, Akubarik är lite rundare, basigare medan 242 mer exakt och kontrollerad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-10 01:15

hifikg skrev:
mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.

Det lät så himla bra. Vet inte om jag hade kunnat leva med det i längden, eller om jag hade blivit lyssningstrött eller tröttnat rent allmänt på ljudet. För det var ett egenljud. Stereobilden var dålig. Ljudet släppte aldrig från högtalarna och jag fick ingen illusion av att högtalarna trollade bort sig själv likt jag får hemma i mitt ljudrum.

Men det var grymt bra. Låtar jag lyssnat på i hela mitt liv lät annorlunda. 8O :)

Mycket mellanbas, vissa delar av diskanten var hissad. Lät mycket plink och plonk och bonk och stonk. Djupbasen var inte riktigt där alls. Riggen var specad till 40 Hz och den spelade nog det. Kanske.


Låter som en tveeggad upplevelse. Högtalare som inte "trollar bort sig själva" skulle vara störande. Blir inte ljudbilden ganska beskuren då? När det är som bäst här så lirar musikerna långt utanför väggarna och ibland t o m bakom mig (Lou Reed, Walk on the wild side, t ex)


Jag känner då inte igen mx beskrivning i mitt system iallafall, jag har Linn Akurate DSM streamer, en Musical Fidelity förstärkare som med lätthet driver mina Majik 140. Sen har jag en REL-sub som hjälper till lite i botten så där lagomt mycket för att inte reta upp grannarna för mycket. Allt är noga justerat i ett rum som har vardagsrums-vänliga akustikåtgärder iform av ett par absorbenter, tjockt tyg bakom gardinerna, fet ryamatta på 3,5x2,5 meter och en massa instrument och tillhörande förstärkare.
Rummet låter bra, ljudet är stort med bra bredd och djup i ljudbilden, bra spridning helt enkelt och knappast ett "allt kommer från högtalarna"-ljud.

Dua-tjejerna i Lou Reeds Walk On the Wild Side brukar komma fram till mig i soffan och slicka mig i örat. :D

Man blir nästan lite lur på att uppställningen mx lyssnat på hade högtalarna hyfsat nära bakre vägg och ett relativt tätt avstånd mellan högtalarna som Linn-handlare verkar förespråka???

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-10 23:38

...fast mx hade ju lyssnat på akurate 242, inte majik 140 ? Det är ju två olika högtalare som både mäter och låter helt olika. Majik 140 har 2karray.

Som jag skrivit tidigare tycker jag den nyare akudorik exakt ( som har nya 3karrayen ) är bland det bästa jag hört, även stereobilden är sanslöst bra. De är också sanslöst dyra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-11 00:00

Tangband skrev:...fast mx hade ju lyssnat på akurate 242, inte majik 140 ? Det är ju två olika högtalare som både mäter och låter helt olika. Majik 140 har 2karray.

Som jag skrivit tidigare tycker jag den nyare akudorik exakt ( som har nya 3karrayen ) är bland det bästa jag hört, även stereobilden är sanslöst bra. De är också sanslöst dyra.


Jo jag vet att det var 242 han lyssnade på men de högtalarna ska väl vara bättre än mina så jag misstänker att det ljudsystemet inte presterade fullt optimalt, kanske?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster