Carlsson- vs Linn-filosofin?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-02-26 21:46

Var det denna ?
Och nu frågan alla undrar- var verkligen pink triangle en bättre skivspelare än Linn sondek ?
Peter - var den bättre ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav petersteindl » 2019-02-26 21:55

Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.

Här platsar de bra.

Bild

Sorteras under brännbart eller metall.

Här är del 3 av vår gamla annonsserie i ämnet.

Bild

Med vänlig hälsning
Musikälskaren
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-02-27 15:02

petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.

Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav petersteindl » 2019-02-27 15:34

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.

Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?

/ B


Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.

Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-02-27 16:30

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.

Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?

/ B


Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.

Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?

Med vänlig hälsning
Peter


Prisskillnaden är inte relevant när man pratar prestanda, det som är dyrt för dig är billigt för någon annan. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Bill50x » 2019-02-27 17:11

petersteindl skrev:Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?

Den har jag inte glömt. Prisskillnaden är horribel. EN LP12:a på 70-talet var en prisvärd spelare, oavsett om nu några tyckte att PT var bättre :-)
Idag kostar toppmodellen en kvarts mille och även om denna låter otroligt mycket bättre än 70-LP12:an så är det svårt att tala om prisvärdhet numer.

Å andra sidan finns det spelare som kostar många gånger mer, fast då får man ju med en massa kromade stänger, meterhögt stativ och extra svänghjul förstås...)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav petersteindl » 2019-02-27 17:23

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?

/ B


Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.

Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?

Med vänlig hälsning
Peter


Prisskillnaden är inte relevant när man pratar prestanda, det som är dyrt för dig är billigt för någon annan. :)


I beg to disagree. Prisskillnad mot prestanda är högst relevant. OBS! Jag har inte dragit in dyrt och billigt i resonemanget! Jag har enkom nämnt prisskillnad. Vad som sen räknas som dyrt eller billigt är en helt annan matematisk funktion.

Pris/prestanda eller prisskillnad/prestandaskillnad är parametrar som är högst väsentliga. Det kallas för mervärde kontra pris. Värderingsskalan är dock högst olika hos olika människor, men det man statistiskt kan se är att värderingsskalan följer en matematisk funktion som beräknas ur lagar inom sannolikhetsteori och matematisk statistik och det blir väldigt likt en binomialfördelning. Detta kan användas då man vill uppnå en viss mängd försäljning eller om man vill maximera vinst. Det ger helt olika resultat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-02-27 18:06

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.

Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?

Med vänlig hälsning
Peter


Prisskillnaden är inte relevant när man pratar prestanda, det som är dyrt för dig är billigt för någon annan. :)


I beg to disagree. Prisskillnad mot prestanda är högst relevant. OBS! Jag har inte dragit in dyrt och billigt i resonemanget! Jag har enkom nämnt prisskillnad. Vad som sen räknas som dyrt eller billigt är en helt annan matematisk funktion.

Pris/prestanda eller prisskillnad/prestandaskillnad är parametrar som är högst väsentliga. Det kallas för mervärde kontra pris. Värderingsskalan är dock högst olika hos olika människor, men det man statistiskt kan se är att värderingsskalan följer en matematisk funktion som beräknas ur lagar inom sannolikhetsteori och matematisk statistik och det blir väldigt likt en binomialfördelning. Detta kan användas då man vill uppnå en viss mängd försäljning eller om man vill maximera vinst. Det ger helt olika resultat.


Men nu utgår du från vad folk har råd med i genomsnitt och var tillverkaren statistiskt sett bör ligga i pris för att med den högre prestandan fortfarande kunna locka till sig tillräckligt många köpare för att optimera sin vinst maximalt. Det som också spelar in här är vilken status tillverkaren byggt upp genom åren och om de vill fortsätta att bli betraktade som "high-end" tillverkare. Med en tillräckligt hög status kan ett företag t.o.m. sälja en produkt med sämre prestanda än sina konkurrenter men fortfarande ta ut ett högre pris.

Men, när det endast diskuteras prestanda rakt av vilket ni hitills har gjort i jämnförelsen, så är det någon av skivspelarna som anses vara bättre än den andra, och det är den oavsett pris, företagsvinst eller vad folk i genomsnitt anser vara prisvärt.

Om Zlatan bestämmt sig för att köpa den skivspelaren som anses vara den bästa så tror inte jag att priset är ett hinder. :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav lennartj » 2019-02-27 19:07

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.

Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?

/ B


Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.

Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?

Med vänlig hälsning
Peter
Var inte acryl-tallriken i lättaste laget? Jag har för mig att tonhöjden sackade när orgeln kom in i Saint-Saëns orgelsymfoni (åtminstone från Telarc-inspelningen). Det inträffade inte med den 4,75 kg tunga övertallriken på Dunlop Systemdek IIS som också såldes av Ljudbutiken, i mitten av 80-talet. Där köpte jag en IIS med Helius Standard Arm och Goldring Electro II+ med van den Hul nål 1984 och tycker att jag fick ett betydligt bättre balanserat paket för min budget på 8.000 kr. Hade jag fallit för Linn hade jag bara fått Basic pickup och arm inom budget och det hade knappast blivit bättre balanserat med Pink Triangle.

För några år sedan hade jag hembesök av en "Linn-Doktor"som skulle demonstrera en nätverksstreamer,
Jag mins inte exakt vad den hette men det kanske var Exakt DS.
Medan vi väntade på att någon installation skulle bli klar blev han nyfiken på min Systemdek IIS, och jag lät honom inspektera den noga. Han blev imponerad av ett antal tekniska lösningar som inte blev tillgängliga på LP12 förrän i slutet av 80-talet som dyra uppgraderingar.

P1200915A.jpg
P1200915A.jpg (128.21 KiB) Visad 4325 gånger


Var det för svårt att sälja IIS än II (utan S) som såg nästan likadan ut för halva priset?

Till att börja med utklassade IIS den tidigare lanserade III som fått dela med sig av alla godbitar, som den svagt konkava skivtallriken av MaZak zinklegering) och befriats från den mer resonansbenägna konventionella sockeln.
Systemdek IIS försvann snart från marknaden och man verkade satsa allt krut på II med uppgradering från glas- till acryltallrik, elektronisk motorstyrning och återgick till konventionell sockel på IIX. 8O

IIS svarar mycket bra på uppgraderingar. I slutet av 80-talet kompletterade jag med en Flutterbuster motorstyrning som regenererar 2-fas spänning med kristallstyrning även för 45 rpm så jag slipper omaket att lyfta tallriken och flytta remmen för att ändra hastighet. Passningen mot centrumpinnen är mycket tight.
Sedan något år har den fått en Lyra Delos i en Jelco 750 arm.
Bilagor
DSC_0341A.jpg
DSC_0341A.jpg (294.4 KiB) Visad 4325 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav lennartj » 2019-02-27 20:03

Morello skrev:Alltså, jag har inte uttalat mig om Carlsson-högtalarna per se, utan bara om den reklamslogan Stig använde i marknadsföringen.
Jag skulle dock tycka att OA5x-serien har för begränsad utsträckning i basen, för mycket distorsion och för liten kapacitet för att känna mig helt nöjd med dem som huvudhögtalare.

Till nypriset 8.000 kr för första serien 1984 var det nog svårt att krama ut så mycket mer, men för ca. 10 år sedan åtgärdade jag djupbasen och redan för 25 år gjorde jag uppgraderingen till OA52.2 som minskade anledningen till de övriga invändningarna en aning, men till våren ska jag försöka åstadkomma ett par OA52.N (N som i Naqref) enligt mönster från OA51.N som man kan läsa om här
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=68496

Föttter o eltejp2.jpg
Föttter o eltejp2.jpg (111.14 KiB) Visad 4311 gånger

Jag hoppas att Magnus2 och avr7000 kan uppbåda lite energi även för OA52.N
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 17:06

Kraniet skrev:
goat76 skrev:
Kraniet skrev:
Värdelösa är dom ju förstås inte eftersom det finns dom som verkar tycka om dom. Jag tycker inte att någon av dom är värda pengarna.

edit: nej det är längesen linnbutiken la ner. Och som jag beskrev tidigare så tyckte jag om "Linn-ljud" ett tag, men inte längre.
Varför skulle jag köpa en "olinjär" högtalare för mer pengar än vad en "linjär" kostar?


Nej det är klart, om du ska sitta och mäta på högtalaren och inte använda den för musiklyssning så är det naturligtvis onödigt att betala mer, men är linjär den mest avgörande aspekten för hur en högtalare låter när det kommer till användningsområdet musiklyssning?

Jag vill att du berättar om de lyssningintryck du personligen har av Majik 140 och hur denna olinjära kurva påverkade dina lyssningsintryck till det negativa av högtalaren vid musiklyssning?
När gillade du Linn-ljud och hur låter de?


Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
Men det är ju bara en bas, djävulen ligger i detaljerna som det heter. Avvikelser från "absolut linjärt" är förmodligen nödvändigt för absolut bästa återgivning. Men det är inte frågan om 10-15 dB utan kanske 0,5-3 dB.

Förstå mig rätt. Jag är inte emot Linn på något sätt. Om de gjorde högtalare som möjliggjorde sann reproduktion av den inspelade händelsen så skulle jag kunna tänka mig dom.
Jag har inte lyssnat på Majik. Slutade intresserade mig för Linn då Komri kom. Det Linn-högtalare som jag upplevt låtit bäst var Keltik. Jag ägde Tukan under ett par år och var ganska nöjd. Ninka Har jag också levt med.

Tukan har de ju testat också, mäter såhär. Inte optimalt direkt, men väldigt mycket bättre skulle jag nog vilja påstå. Med väggnära placering ganska så balanserat ljud.
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Komri mäter såhär:
[ Bild ]
Ganska mycket bättre. Men inte riktigt vad jag förväntar mig för så mycket pengar.

Akurate 242 kan jag tänka mig låter bättre också
[ Bild ]

Majik 109 har en "BBC-dipp" vid 3 kHz vilket förmodligen gör den rätt så "snäll" på öronen, i övrigt ok jämfört med 140
[ Bild ]

Det knepiga är ju dock att de skiljer sig så mycket. Ser inte ut som att Linn har någon bestämd idé om hur det ska låta.

Min erfarenhet är att det faktiskt går att avgöra hur dåligt det kommer låta utifrån mätningar. Det är ingen magi involverad i HiFi, det är fysik. Öronen fungerar på ett sätt. Det är det som jag tycker är mest intressant med Harmangruppens resultat, människor är otroligt överens så fort all bias tas ur ekvationen.
Det är en observation jag ofta gör hemma hos folk också som har en "stereo". Tittar man på hur bas och diskant reglagen står, hur EQ-kurvan står, om loudness är intryckt eller inte så ser det nästan likadant ut hemma hos varenda en. Det är inte "subjektivt" vi tycker inte alls olika, tvärtom är vi överens så länge vi inte påverkas av olika bias.

Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav goat76 » 2019-03-02 17:19

mx skrev:Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.


Aha, kan du månne inflika hur de låter och vad det är som du tycker gör dem speciella?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-02 17:22

Ägt 242 under några år, bra helt klart.
Känsliga på insignalen, kräver BRA grejer framför.
Flyttar dock för lite luft för min smak.
Komri däremot = kärlek

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-02 17:27

goat76 skrev:
mx skrev:Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.


Aha, kan du månne inflika hur de låter och vad det är som du tycker gör dem speciella?

Akurate är ett namn som beskriver dem bra.
Tydliga och exakta.
Inga basmonster men går djupt.
Neutrala.
Jag gillar rock så jag vill ha BAS-dunk hehe.
Många skulle anse att det är överdrivet a la loudness, men jag tokälskar dunka dunka

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 18:06

hifikg skrev:Ljudbutikens uppföljare var rätt uppkäftig den med :)
Jag köpte min skivspelare där istället för en Linn, var ju lite pryltokig på den tiden och kunde inte motstå en skivspelare med luftlager :) Idag hade jag hellre haft en simpel LP12:a, men då var bara det bästa gott nog.

Ringde han från Gävle eller Abisko?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 18:08

sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:
mx skrev:Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.


Aha, kan du månne inflika hur de låter och vad det är som du tycker gör dem speciella?

Akurate är ett namn som beskriver dem bra.
Tydliga och exakta.
Inga basmonster men går djupt.
Neutrala.
Jag gillar rock så jag vill ha BAS-dunk hehe.
Många skulle anse att det är överdrivet a la loudness, men jag tokälskar dunka dunka

Ojdå, jag skulle säga tvärtom. 8O :D Att de inte går djupt alls. Låter ingenting under 50 Hz. Men att de har jättebra tryck i mellanbasen och väldigt tydliga/hissad i diskanten för vissa frekvenser.

Riktigt roliga högtalare men som ändå uppfyller "hifi-kriteriet".
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 18:09

Enkelt att följa melodier, bra tryck i mellanbasen. Allting låter bra på dem. Även gammal Beatles i mono. Kanske särskilt sådan musik nu när jag tänker efter. Sjukt bra inspelningar låter inte bättre än äldre Beatles.

En kul bra burk helt enkelt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 18:17

Det är ju en definitionsfråga också inser jag nu. För mig är djup bas definitivt under 50 Hz. Men dessa högtalare har mycket punch i området 100-150 skulle jag säga. Slår i bröstet om det finns kraft bakom. Men inte skakar ju isoleringen i väggarna loss inte.
Alea iacta est.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-02 18:54

Såhär mäter passiva akurate 242 i stereophile. Basrören är tunade till 35 Hz.
Sportbilsentusiasten kanske körde aktiva filter i sina akurate 242 ? Linn har troligen eq för att sträcka ut djupbasen en aning i den aktiva versionen.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 19:05

Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-02 19:09

mx skrev:
hifikg skrev:Ljudbutikens uppföljare var rätt uppkäftig den med :)
Jag köpte min skivspelare där istället för en Linn, var ju lite pryltokig på den tiden och kunde inte motstå en skivspelare med luftlager :) Idag hade jag hellre haft en simpel LP12:a, men då var bara det bästa gott nog.

Ringde han från Gävle eller Abisko?


Nu är jag inte med?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-02 19:10

hifikg skrev:
mx skrev:
hifikg skrev:Ljudbutikens uppföljare var rätt uppkäftig den med :)
Jag köpte min skivspelare där istället för en Linn, var ju lite pryltokig på den tiden och kunde inte motstå en skivspelare med luftlager :) Idag hade jag hellre haft en simpel LP12:a, men då var bara det bästa gott nog.

Ringde han från Gävle eller Abisko?


Nu är jag inte med?

Norrland är ganska stort. Hade lika gärna kunnat stå "man från Sverige ringde".
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav hifikg » 2019-03-02 19:16

mx skrev:
hifikg skrev:
mx skrev:Ringde han från Gävle eller Abisko?


Nu är jag inte med?

Norrland är ganska stort. Hade lika gärna kunnat stå "man från Sverige ringde".


Jag är fortfarande inte med, missar nog något jätteroligt här ;)

Edit: Nu trillade polletten ner :) han i annonsen menar du, ja det vet nog Peter :)
Senast redigerad av hifikg 2019-03-02 19:44, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-02 19:40

mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Tangband » 2019-03-02 19:42

Tangband skrev:
mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?


Inte troligt. Passiva högtalare som ska gå djupt med hög effektivitet blir stora. Den stora fördelen med aktiv drift är att via eq kunna tvinga baselementen att gå djupare med mindre lådvolym. Tekniken används ju i många små aktiva subwoofers i handeln. Då kallas det för LT.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-02 21:40

mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?

Storleken begränsar vad som är möjligt

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-03 08:53

sportbilsentusiasten skrev:
mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?

Storleken begränsar vad som är möjligt

Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.

Varför är det i princip bara Linn som erbjuder olika versioner av samma högtalare på detta sätt? Borde inte fler tillverkare göra samma sak?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav mx » 2019-03-03 08:55

hifikg skrev:
mx skrev:
hifikg skrev:
Nu är jag inte med?

Norrland är ganska stort. Hade lika gärna kunnat stå "man från Sverige ringde".


Jag är fortfarande inte med, missar nog något jätteroligt här ;)

Edit: Nu trillade polletten ner :) han i annonsen menar du, ja det vet nog Peter :)

:)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-03 12:08

Med aktiva filter finns det möjlighet till att forma frekvensgången på ett helt annat sätt. Det går att lägga in en mer eller mindre kvalificerad equalizer. I Linns fall är det väl DSP? Nackdelen med att göra delningsfiltren aktiva är bl.a. att det krävs flera slutsteg. Linn som producerar även elektronik får på så vis sälja fler sådant. Om högtalarna från början är vettigt konstruerade kan stora utgifter sparas… Nu måste man inte ha aktiva delningsfilter och extra slutsteg för att manipulera frekvensgången, det går även med tonkontroller av något slag, om man så vill med en equalizer, analog eller digital (DSP). En del kallar det rumskorrektion men det är ju högtalarnas frekvensgång som justeras – inte rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Carlsson- vs Linn-filosofin?

Inläggav Morello » 2019-03-03 12:15

sportbilsentusiasten skrev:Ägt 242 under några år, bra helt klart.
Känsliga på insignalen, kräver BRA grejer framför.
Flyttar dock för lite luft för min smak.
Komri däremot = kärlek



Tycker nog inte att denna högtalare framstår som en speciellt knepig last - en hygglig stärkare specad för 4 ohm skall duga.
Bilagor
LAKFIG1.jpg
LAKFIG1.jpg (26.73 KiB) Visad 4042 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster