Var finner man ritningar

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 00:23

På Carlssonhögtalare? Tänker främst på högtalarkabinettet. Ersättningselement , och all annan elektronik skrivs det ju mycket om, men ritningar på högtalarna , så jag kan låta någon snickerifirma smacka ihop en 51 eller 52a. En fullständig , utförlig skiss , finns det?

Kompisen har en fru från Polen hon kan lätt finna en firma där ifall de är för jävla dyra i Sverige.

Skulle vara intressant att se vad det kan kosta .

P.s så jag slipper den tröttsamma diskussionen om fru från Polen. Hon är utbildad kemist. De möttes för 20 år sedan på klubb i Berlin. Och nej jag talar inte om mig i 3dje person. Jag är numera singel.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-24 00:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Maccis » 2019-02-24 00:39

Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 00:45

Maccis skrev:Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.


Aha så det är en skattjakt. Spännande eftersom det bara handlar bara om några brälappar som limmas/ skruvas ihop.

En sektion här på forumet om Carlsson och inga ritningar. Mysko.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Maccis » 2019-02-24 00:54

Jodå - det finns ritningar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Var finner man ritningar

Inläggav juanth » 2019-02-24 01:01

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var finner man ritningar

Inläggav hifikg » 2019-02-24 01:04

Baffel skrev:
Maccis skrev:Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.


Aha så det är en skattjakt. Spännande eftersom det bara handlar bara om några brälappar som limmas/ skruvas ihop.

En sektion här på forumet om Carlsson och inga ritningar. Mysko.


Klart det finns ritningar, men om du tror att det bara är "några brälappar" som ska sammanfogas kommer du bli överraskad :) Så lätt är det inte, men om ambitionen bara är att det ska SE UT som en OA52 låter det sig kanske göras enkelt. Kommer att tänka på högtalarna som såldes från skumma skåpbilar en gång i tiden. De såg hyfsat häftiga ut...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 01:06

Maccis skrev:Jodå - det finns ritningar.


....och .... länk

Vad är detta för mysko sällskap här. Leta och du kan finna skatten. Den finns för de ingivna osv.

Skippa det där tramset. Varför inte ge länkar? Jag är på en site där Carlsson diskuteras och det känns som om jag är i Sagan om ringen med massa mystik. Sprängskiss tack .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var finner man ritningar

Inläggav hifikg » 2019-02-24 01:09

Baffel skrev:
Maccis skrev:Jodå - det finns ritningar.


....och .... länk

Vad är detta för mysko sällskap här. Leta och du kan finna skatten. Den finns för de ingivna osv.

Skippa det där tramset. Varför inte ge länkar? Jag är på en site där Carlsson diskuteras och det känns som om jag är i Sagan om ringen med massa mystik. Sprängskiss tack .


Du fick ju allt ovanför :)
Sätt igång o limma nu
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 01:15

hifikg skrev:
Baffel skrev:
Maccis skrev:Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.


Aha så det är en skattjakt. Spännande eftersom det bara handlar bara om några brälappar som limmas/ skruvas ihop.

En sektion här på forumet om Carlsson och inga ritningar. Mysko.


Klart det finns ritningar, men om du tror att det bara är "några brälappar" som ska sammanfogas kommer du bli överraskad :) Så lätt är det inte, men om ambitionen bara är att det ska SE UT som en OA52 låter det sig kanske göras enkelt. Kommer att tänka på högtalarna som såldes från skumma skåpbilar en gång i tiden. De såg hyfsat häftiga ut...


Jag talar om högtalarlådan i sig. Det är inte rocket science . Om , säger OM, varje låda var konstruerad på ett unikt sätt. Men så var ju inte fallet. Det är brälappar ihopfogade. Inte svårare än så. Ihopfogade genialiskt iof. vs konstruktion och syfte. Men själva lådan i sig är ju inget märkvärdig, eller svår att bygga.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 01:24



Tack. Det var det just det jag var intresserad av. I och för sig ingen fullständig byggbeskrivning men det kan nog sammanfattas med ett ord om ett snickeri skulle utföra arbetet : DYRT

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Perfector » 2019-02-24 01:39

Den här sidan har många ritningar på olika Carlsson.
Vet inte om du redan sett den.
https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... -historia/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var finner man ritningar

Inläggav petersteindl » 2019-02-24 01:44

Det kan om möjligt även finnas andra sätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Var finner man ritningar

Inläggav goat76 » 2019-02-24 01:48

Men var försiktig när du bygger den, det kan verka väldigt enkelt att bygga en högtalarlåda, bara några brälappar, några stag och lite lim, sen är det klart?
Nej, riktigt så enkelt är det inte och jag kan berätta för dig att det vid ett tillfälle var en känd högtalar-byggare som faktiskt försvann! 8O
Många trodde att mannen tagit semester men dagar förvandlades till veckor, veckor förvandlades till månader och folk började genuint bli riktigt oroliga för honom. Tiden gick i flera årtionden och först när ett barnbarn till konstruktören bestämde sig för att slutföra högtalarbygget så upptäcktes ett stort russin-liknande föremål i den ena högtalarlådan.
Det visade sig vara den gamla konstruktören, han hade råkat bygga in sig själv i lådan och dött.
Det var efter denna händelse som uttrycket ”gubben i lådan” kom till.
True story. Var försiktig!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 01:51

Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.

Varför bygger ingen, i kommersiellt syfte, Carlssonhögtalare i dagsläget? Beror det på att designen inte tilltalar köpare i dagsläget? De är väl mer intresserad av design än ljud, eller?

Patenten gällande Carlsson har ju gått ut sedan ett antal år sedan. Fritt fram att skapa replika i kommersiellt syfte.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Var finner man ritningar

Inläggav darkg » 2019-02-24 02:07

Baffel skrev:Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.

Varför bygger ingen, i kommersiellt syfte, Carlssonhögtalare i dagsläget? Beror det på att designen inte tilltalar köpare i dagsläget? De är väl mer intresserad av design än ljud, eller?

Patenten gällande Carlsson har ju gått ut sedan ett antal år sedan. Fritt fram att skapa replika i kommersiellt syfte.


Hm, men var det inte trolig-gjort i en tråd nyligen att det föreligger copyrightskydd? Även om det skulle bedömas finnas intresse är det ju problematiskt av det skälet, plus namnet. Skulle de sälja utan namnet? Jag vet inte om det skulle bli en succé med namnet ens. En direkt replika går inte pga att elementen saknas, så det blir en nykonstruktion med besvär och kostnader och avvägning mellan replika och nytänk. Så man tappar kanske vissa kunder för att det inte är en riktig Carlsson, andra för att det är en gammal konstruktion.

Men med rättighetshavarnas goda minne skulle det antagligen gå att få till nåt, för någon entusiastisk och riskvillig individ.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 02:07

goat76 skrev:Men var försiktig när du bygger den, det kan verka väldigt enkelt att bygga en högtalarlåda, bara några brälappar, några stag och lite lim, sen är det klart?
Nej, riktigt så enkelt är det inte och jag kan berätta för dig att det vid ett tillfälle var en känd högtalar-byggare som faktiskt försvann! 8O
Många trodde att mannen tagit semester men dagar förvandlades till veckor, veckor förvandlades till månader och folk började genuint bli riktigt oroliga för honom. Tiden gick i flera årtionden och först när ett barnbarn till konstruktören bestämde sig för att slutföra högtalarbygget så upptäcktes ett stort russin-liknande föremål i den ena högtalarlådan.
Det visade sig vara den gamla konstruktören, han hade råkat bygga in sig själv i lådan och dött.
Det var efter denna händelse som uttrycket ”gubben i lådan” kom till.
True story. Var försiktig!



Oj oj. Högtalare som förbränningsmotor . Kanske mer miljövänligt än krematoriet. Släng in liken i bad ass stora Klipch och ut kommer russinbollar , ben är som bortblåsta. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 02:27

darkg skrev:
Baffel skrev:Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.

Varför bygger ingen, i kommersiellt syfte, Carlssonhögtalare i dagsläget? Beror det på att designen inte tilltalar köpare i dagsläget? De är väl mer intresserad av design än ljud, eller?

Patenten gällande Carlsson har ju gått ut sedan ett antal år sedan. Fritt fram att skapa replika i kommersiellt syfte.


Hm, men var det inte trolig-gjort i en tråd nyligen att det föreligger copyrightskydd? Även om det skulle bedömas finnas intresse är det ju problematiskt av det skälet, plus namnet. Skulle de sälja utan namnet? Jag vet inte om det skulle bli en succé med namnet ens. En direkt replika går inte pga att elementen saknas, så det blir en nykonstruktion med besvär och kostnader och avvägning mellan replika och nytänk. Så man tappar kanske vissa kunder för att det inte är en riktig Carlsson, andra för att det är en gammal konstruktion.

Men med rättighetshavarnas goda minne skulle det antagligen gå att få till nåt, för någon entusiastisk och riskvillig individ.


Nja. Nu var det jag som du anser trollade . Förbränningsmotorn . Det fanns patent på den. Men patentet har gått ut sedan länge . Volvo , Opel , ta valfri biltillverkare så säljer de bilar med motorer utan att ange namnet på den som sökte patent på förbränningsmotorn (än mindre betala de som anser sig ha " rättigheter" till förbränningsmotorn) som det en gång fanns ett patent på. Ett patent som sedan länge gått ur tiden. Håll detta i minnet nu. Patent som gått ur tiden
Förbtränningsmotor , men det var ju så länge sedan den uppfanns . Inget att bråka om. Men hur länge ska då patent gälla ? Det är just det som är hela poängen . Godtyckligt eller lagstifta . Norm som sedan blir lag , som fallet är idag.

Kolla PRV.

Patent gällade tekniska uppfinningar gäller 20 år
Patent gällande design 25 år
Upphovsrätt , gäller konstnärliga alster vilket inte Carlssonhögtalare omfatta av , kan vi glömma i sammanhanget .

Vad har de du nämner som rättighetshavarna rätt till? Har de rätt till något?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Var finner man ritningar

Inläggav darkg » 2019-02-24 02:53

Baffel skrev:
darkg skrev:
Baffel skrev:Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.

Varför bygger ingen, i kommersiellt syfte, Carlssonhögtalare i dagsläget? Beror det på att designen inte tilltalar köpare i dagsläget? De är väl mer intresserad av design än ljud, eller?

Patenten gällande Carlsson har ju gått ut sedan ett antal år sedan. Fritt fram att skapa replika i kommersiellt syfte.


Hm, men var det inte trolig-gjort i en tråd nyligen att det föreligger copyrightskydd? Även om det skulle bedömas finnas intresse är det ju problematiskt av det skälet, plus namnet. Skulle de sälja utan namnet? Jag vet inte om det skulle bli en succé med namnet ens. En direkt replika går inte pga att elementen saknas, så det blir en nykonstruktion med besvär och kostnader och avvägning mellan replika och nytänk. Så man tappar kanske vissa kunder för att det inte är en riktig Carlsson, andra för att det är en gammal konstruktion.

Men med rättighetshavarnas goda minne skulle det antagligen gå att få till nåt, för någon entusiastisk och riskvillig individ.


Nja. Nu var det jag som du anser trollade . Förbränningsmotorn . Det fanns patent på den. Men patentet har gått ut sedan länge . Volvo , Opel , ta valfri biltillverkare så säljer de bilar med motorer utan att ange namnet på den som sökte patent på förbränningsmotorn (än mindre betala de som anser sig ha " rättigheter" till förbränningsmotorn) som det en gång fanns ett patent på. Ett patent som sedan länge gått ur tiden. Håll detta i minnet nu. Patent som gått ur tiden
Förbtränningsmotor , men det var ju så länge sedan den uppfanns . Inget att bråka om. Men hur länge ska då patent gälla ? Det är just det som är hela poängen . Godtyckligt eller lagstifta . Norm som sedan blir lag , som fallet är idag.

Kolla PRV.

Patent gällade tekniska uppfinningar gäller 20 år
Patent gällande design 25 år
Upphovsrätt , gäller konstnärliga alster vilket inte Carlssonhögtalare omfatta av , kan vi glömma i sammanhanget .

Vad har de du nämner som rättighetshavarna rätt till? Har de rätt till något?


Copyright / upphovsrätt, enligt min trevande och Peters lite stabilare förståelse i andra tråden. Och namnet. Peter visade på hur copyright säkrats för äggen, jag bidrog med exempel på brukskonst som befunnits skyddad. Ingvar presenterade begreppet renommésnyltning. Bland andra Hifikg bidrog också och förväxlingsbarhet nämndes.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-24 03:10

Javisst är det grumligt :

https://www.prv.se/sv/varfor-immaterial ... /copyright

Gillar ordet verkshöjd. Tja Carlssonhögtalalare lär nog , i många fall omfattas av just det :) Fan vet.


"Copyright är det engelska ordet för svenskans "upphovsrätt". Upphovsrätt, eller copyright, skyddar musik, film, litteratur och annat skapande, såsom skulpturer, möbler, lampor och byggnadskonst.

Även källkoden till ett datorprogram skyddas av upphovsrätten/copyright. För upphovsrätt/copyright krävs att verket har "verkshöjd"; att det du skapat når upp till en viss nivå av originalitet. "

"Renomesnyltning "gäller när motpartern är affärs/ kommersiell vinstdrivande idkare. Vem är det i detta fall?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Var finner man ritningar

Inläggav darkg » 2019-02-24 03:22

Baffel skrev:Javisst är det grumligt :

https://www.prv.se/sv/varfor-immaterial ... /copyright

Gillar ordet verkshöjd. Tja Carlssonhögtalalare lär nog , i många fall omfattas av just det :) Fan vet.


"Copyright är det engelska ordet för svenskans "upphovsrätt". Upphovsrätt, eller copyright, skyddar musik, film, litteratur och annat skapande, såsom skulpturer, möbler, lampor och byggnadskonst.

Även källkoden till ett datorprogram skyddas av upphovsrätten/copyright. För upphovsrätt/copyright krävs att verket har "verkshöjd"; att det du skapat når upp till en viss nivå av originalitet. "

"Renomesnyltning "gäller när motpartern är affärs/ kommersiell vinstdrivande idkare. Vem är det i detta fall?


Jag har ingen mer input i frågan :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Var finner man ritningar

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-24 09:33

Inga riktiga ritningar men ändå:

viewtopic.php?f=17&t=36136

AVR7000 och John Larsen tror jag har ritningar på OA-51.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var finner man ritningar

Inläggav hifikg » 2019-02-24 12:01

John Larsen har säkert allt som behövs för att bygga Carlssonhögtalare igen, men varför skulle han? Han gjorde sig ett eget namn genom relativt små förändringar av konceptet och så låter hans högtalare nästan som hemma också. Bäst på varje mässa helt enkelt. Så vill du ha Carlsson, köp Larsen. Du får nästan lika bra ljud. Med Peters ägg kommer du ännu närmare och de är inte särskilt dyra, så frågan är om det skulle löna sig att återuppväcka "äkta" Carlsson i en tid då intresset för hifi är ganska svagt. Tonåringarna har gjort det och valde den lilla OD-11, kanske för att de vet att många som hade den i sin ungdom (för att den gav bäst ljud per krona) idag är välbärgade och kan köpa konceptet till högre pris av nostalgiska skäl. O en o annan ungdom kanske också trillar dit.
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Kraniet » 2019-02-26 14:21

Såhär skrev jag i en annan tråd
Tycker inte komplexiteten ska överdrivas.

OA51 går ju att bygga ganska enkelt. Räcker i princip att ha en cirkelsåg (med en rät skiva som linjal), fogsvans (japansåg är bättre), rasp och sandpapper (med en lång slipkloss). Borrmaskin och sticksåg, eller en hålsåg.

Bygg ett rätblock med staget inplacerat på rätt plats.
Såga sen av "vinkeln" på lådan.
Slipa så snittet blir plant och limma sedan dit en rektangulär skiva till baffeln.
Såga ner baffeln så den följer lådkanterna.

Det blir mycket synligt ändträ så det blir svårt att måla dom så det ser helt perfekt ut. Men ska dom faneras så spelar det ingen roll.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Kraniet » 2019-02-26 14:22

Såhär såg det ut då det tillverkades lådor till gruppköpet. Ett betydligt svårare sätt att bygga på. Slutresultatet blir ju dock extremt bra.

Bild
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-26 17:55

Mycket intressant! Tackar för info.

Ska lura vidare.

Har möjlighet att köpa ett par beg. :

https://www.whathifi.com/pmc/twenty522/review

Till ett , tror jag, riktigt bra pris.

Fast jag är väl egentligen mer sugen på en OA 51.N

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var finner man ritningar

Inläggav petersteindl » 2019-02-26 18:30

Jag skall undersöka saken. Vem vet? Tomten kanske finns?

Med vänlig hälsning
Tomtenisse
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-26 21:13

Va va?? Kanon!! Men vänta lite. Jag har tagit över farsgubbens gamla snickarbod på landet. Måste rensa ut allt skräp och få det att fungera. Ingen värme i boa så det är ett projekt fram till våren , som det ser ut nu.

Mellan tummen och pekfingret. Ungefär hur mycket tror du ett par lådor kan gå på?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var finner man ritningar

Inläggav petersteindl » 2019-02-26 21:47

Baffel skrev:Va va?? Kanon!! Men vänta lite. Jag har tagit över farsgubbens gamla snickarbod på landet. Måste rensa ut allt skräp och få det att fungera. Ingen värme i boa så det är ett projekt fram till våren , som det ser ut nu.

Mellan tummen och pekfingret. Ungefär hur mycket tror du ett par lådor kan gå på?


Ingen aning. Hade du tänkt att tillverka OA51 i platina? Det enda jag eller snarast en kompis möjligtvis kan bidra med är ritningar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Baffel » 2019-02-26 22:08

Ha ha nej. Inte så. Kruxet är bara att jag inte har tid att bygga. Bor på en gård där jag numera måste fixa allt själv (plus vanligt jobb). Allt tar mer tid än man tror. Tex, kitta fönster iz en vanlig villa. Tänk dig att du har x 6- 7 fler fönster att kitta. Nop , jag beklagar mig inte , bara förklarar varför jag inte , just nu, har tid med att bygga högtalare. Att leja ut det arbetet visst, om det inte blir satans för dyrt.

Eller så finns det visst ägg att köpa . Jag vet att du inte kan tala i sak. Men dina ägg, någon speciell rekommendation om val av förstärkare för dessa?

Får väl fixa en kvinna som känner för att pyssla. Annons:
Bonnlurk söker stadig kvinna. Har du traktor så är det bra.
P.s Skicka gärna bild.....på traktorn

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Var finner man ritningar

Inläggav Kraniet » 2019-02-27 09:09

Baffel skrev:Får väl fixa en kvinna som känner för att pyssla. Annons:
Bonnlurk söker stadig kvinna. Har du traktor så är det bra.
P.s Skicka gärna bild.....på traktorn


:lol:
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster