Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-08 15:33

Har ju läst om dessa renoveringar så att ögonen blöder och sugit i mig tips från allestädes.

En sak som alla verkar vara överens om är basen i OA-14 är dålig. Lådan är för stor för basen verkar vara konsensus.

Kanske man skulle testa något nytt?

Har läst Grafpros tråd på carlssonplanet http://carlssonplanet-static.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5305&sid=44bfcafc7600fec5709a5c6bdfccf7df

Och finner en del intressant. Tänkte om man skulle använda följande element ? https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/hi-fi-midrange-speakers/sph-175hq/
Bild

Den ser ut att simulera ganska bra i 35l låda med ett 83mm rör i 370mm längd. Fb = 32.8Hz F3 = 38.9 Hz
Jag har bara använt en online räknare på Speakerboxlite.com men om någon är duktig på Basta så får ni gärna simulera.
Vet att dessa Monacor använts i ett bygge från Klang & Ton i en modell som heter MonaLisa. Bra betyg på elementet där.
Kanske behövs ett litet notch filter vid 2.5kHz .
Bild
Det är även ganska bra pris på detta element 71€



Impedance (Z) 8 Ω
Frequency range f3-4,000 Hz
Resonant frequency (fs) 39 Hz
Power rating (RMS) 70 W
Peak music power output (MAX) 120 W
Sensitivity 89 dB/W/m
Suspension compl. (Cms) 1.20 mm/N
Moving mass (Mms) 13.900 g
Mech. Q factor (Qms) 2.57
Electr. Q factor (Qes) 0.5
Total Q factor (Qts) 0.42
Equivalent volume (Vas) 32.95 l
DC resistance (Re) 6.50 Ω
Force factor (BxL) 6.40 Tm
Voice coil induct. (Le) 0.71 mH
Voice coil diameter Ø 25 mm
Voice coil former aluminium
Linear excursion (XMAX) ± 5.50 mm
Eff. cone area (Sd) 140 cm2
Magnet weight 450 g
Magnet diameter Ø 90 mm
Mounting cutout Ø 152 mm
Mounting depth 73 mm
Mounting hole diameter Ø 165 mm
Dimensions Ø 175 mm x 79 mm
Outside diameter Ø 175 mm
Width Ø 175 mm
Depth 79 mm
Admiss. ambient temp. 0-40 °C
Weight 1.310 kg
Packing unit 1
Type of speaker 6.75"

Diskanterna kommer att bli standard T22 fast endast två per högtalare såsom OA-12. (Snålhet...)

Självklart lite bilder på högtalarna..

Bild


Det är en skada på en låda som måste åtgärdas, tips mottages tacksamt. Tänker att man tar en valnöts list och slipar till för att passa. Alternativt tar bort alla topplister på båda och ersätter med nytt.

Bild

Som ni kan se så är det INTE original basar i dessa utan något skräp trån Taiwan, Response TW6502, tydligen vanligt att dessa sattes i på 90 talet? Vilket fall som helst så är det billigt skit.

I övrigt så är lådorna i original orört skick med metallgaller i bra skick (Ej på bilden..)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav STDI » 2019-03-08 16:05

Kurben skrev:...

En sak som alla verkar vara överens om är basen i OA-14 är dålig. Lådan är för stor för basen verkar vara konsensus.
...

Det vill jag inte hålla med om. Det är möjligt att den teoretiskt inte är rätt idag. Men många har försökt få fram något bättre. Hur många har lyckats? Grafpro föreslår Satori. Den verkar ha vissa fördelar men också nackdelar.

Jag vill inte avskräcka dig från att försöka. Själv har jag inte alls kunskap för att testa fram något annat. Men jag föreslår att du också försöker få lyssna på renoverade par med originalbasar, B65 i olika varianter och Satori.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav STDI » 2019-03-08 16:07

Kurben skrev:...
Det är en skada på en låda som måste åtgärdas, tips mottages tacksamt. Tänker att man tar en valnöts list och slipar till för att passa. Alternativt tar bort alla topplister på båda och ersätter med nytt.
...

Vänd upp och ner på lådan. Då ser du att det sitter lister även på undersidan. Och där är de inte så nödvändiga. Du kan ev "bända loss" de lister du behöver därifrån och sätta dem upptill istället. Sen kanske du behöver bättre på finishen på dem också.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Perfector » 2019-03-08 16:09

Andra element från Monacor som funkar och ger mycket bra ljud.
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/100880/
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/102330/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav STDI » 2019-03-08 16:15

Perfector skrev:Andra element från Monacor som funkar och ger mycket bra ljud.
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/100880/
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/102330/

Bara för att det är Monacor och är 6,5 tum så betyder det inte att det funkar. Den sista är ju inte ens rund och går inte "ner i hålet".
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-08 16:27

STDI skrev:
Kurben skrev:...
Det är en skada på en låda som måste åtgärdas, tips mottages tacksamt. Tänker att man tar en valnöts list och slipar till för att passa. Alternativt tar bort alla topplister på båda och ersätter med nytt.
...

Vänd upp och ner på lådan. Då ser du att det sitter lister även på undersidan. Och där är de inte så nödvändiga. Du kan ev "bända loss" de lister du behöver därifrån och sätta dem upptill istället. Sen kanske du behöver bättre på finishen på dem också.


Supersmart! Tack för tipset

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav jansch » 2019-03-08 18:28

Du ska nog byta diskanterna, eller åtminstone lyssna på var och en via ett hushållspappersrör - Det ser ut som det är MT20HFC och dom var/hade jättebra kvalitet under Carlssons "första generation" , på senare Carlssongenerationer visslar eller väser sådär hälften av diskanterna erfarenhetsmässigt. (Spolen går emot magnetgapet och kan ofta åtgärdas genom att böja fästöronen)
De MT20HCF som sitter i gamla OA6 (typ 1 alltså som den numer brukar kallas) är för det mesta riktigt bra!

för övrigt är jag inte överens med dej(!?) att byta till bara 2 diskanter (typ OA12). Det blir liksom fel, du får inte alls samma "luftiga rumslighet" och du tappar stor del av Carlssonljudet.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav mangrove » 2019-03-09 14:34

Det OA14 saknar är "oomph" och snärt i basen. Detta avhjälps inte av Satori, som främst ger lägre distorsion, men väl är lite bassvagare än SC165. Enligt uppgift och om jag minns rätt.

Sedan kan man ju fråga sig vad som är rimligt att få ut från en enstaka 6,5".

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-09 15:58

Nu har jag kopplat in dem och testat. Kan säga att basen som sitter där nu är usel. Faktiskt mer än usel, den är fullständigt oanvändbar.
Diskanterna distade tydligt och skar i mina trumhinnor som en slö smörkniv.

Ja det får nog bli en B65oa ändå.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-09 19:06

Arbetet fortskrider, idag blev de isärmonterade...

Bild

Ser fina ut inuti..

Bild

Inga diskanter eller basar kvar i baffeln..

Bild

En djävla massa skruvar!

Bild

En av de diskanter som lät illa, kanske någon som spillt grogg på den en gång i tiden...

Bild

Även rostig på framsidan..

Bild

Delningsfilter, inte toppklass komponenter men ändå inte allt för uselt, inga elektrolyter åtminstone och luftlindade spolar. Detta är såklart inget nytt för er på detta forum...

Har även tagit bort kantlisterna på undersidan för att få material att laga en skada på toppen som visades tidigare. Tack STDI för tipset.


Som sagt, det blir nog nya B65oa från Hifikit. Men jag är fortfarande kluven till om jag ska gå på OA-12 spåret med två diskanter. Om det låter bra på tolvan så borde det även göra så på denna.
Jansch, du säger att man tappar det luftiga Carlsson ljudet? Är det inte samma luftighet på tolvorna då? Eller är luftigheten bättre på OA-14 med tanke på dubbla diskanter?

I vilket fall som helst så skall de placeras om enligt den nyare principen, finns det några mått och ritningar gällande detta?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav STDI » 2019-03-09 20:20

T22-diskanterna är något högre än original. Det innebär att gallret "bottnar" mot diskanterna, åtminstone om du använder Y-konfiguration. Om du placerar diskanterna som original kan du sätta magneterna i de gamla fördjupningarna och får ner höjden en del. Då brukar det funka med gallret.

Om man kör Y-konfiguration hamnar gallret alltså lite högre. Men det är ingen katastrof. Ev kan man lägga en bit elkabel i gallerspårets botten.

Jag har inte sett någon måttskiss på Y-konfiguration. Men en diskant på ömse sidor om mittpinnen och de två bakre i originalplacering.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav jansch » 2019-03-09 21:39

Kurben skrev:
Som sagt, det blir nog nya B65oa från Hifikit. Men jag är fortfarande kluven till om jag ska gå på OA-12 spåret med två diskanter. Om det låter bra på tolvan så borde det även göra så på denna.
Jansch, du säger att man tappar det luftiga Carlsson ljudet? Är det inte samma luftighet på tolvorna då? Eller är luftigheten bättre på OA-14 med tanke på dubbla diskanter?

I vilket fall som helst så skall de placeras om enligt den nyare principen, finns det några mått och ritningar gällande detta?


Kurben - JAG tycker!
"Luftighet" är ju väldigt subjektivt och jag har kört A-B test för kanske 7 år sedan mellan OA12 OCH OA14. OA14 klart bäst. Smaken är ju olika.

Kommer ihåg när jag och STDI körde 3par OA2212 (i mitt gamla hus) samtidigt och det var så "luftigt" att det blev en musiksörja men ändå grymt imponerande ljudmatta. Något att lyssna på jämt - Nä!.

Ditt lyssningsrum kommer att påverka vad som blir bäst och "luftighet" är, enligt mitt tycke, oslagbart om man rör sig i rummet. T.ex som när man lagar mat och lyssnar...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav juanth » 2019-03-09 21:48

Självklart ska du ha 4 diskanter per högtalare. Det handlar inte om några stora pengar, dessutom kommer de vara svårsålda om/när du eventuellt säljer dem någon gång i framtiden. Det är inte längre några Sonab med bara 2 per högtalare....
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Bill50x » 2019-03-10 00:35

juanth skrev:Självklart ska du ha 4 diskanter per högtalare. Det handlar inte om några stora pengar, dessutom kommer de vara svårsålda om/när du eventuellt säljer dem någon gång i framtiden. Det är inte längre några Sonab med bara 2 per högtalare....

Fast det kan ju bli en hybrid mellan OA12 och OA14. Och många menar ju att OA12 är den bättre talaren, men den kanske beror på något annat?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav juanth » 2019-03-10 01:36

Bill50x skrev:
juanth skrev:Självklart ska du ha 4 diskanter per högtalare. Det handlar inte om några stora pengar, dessutom kommer de vara svårsålda om/när du eventuellt säljer dem någon gång i framtiden. Det är inte längre några Sonab med bara 2 per högtalare....

Fast det kan ju bli en hybrid mellan OA12 och OA14. Och många menar ju att OA12 är den bättre talaren, men den kanske beror på något annat?

/ B


Ja det handlar nog mer om att OA12 enligt många har en volym som är bättre anpassad till basens avstämning eller vice versa. Med oförändrat filter och endast 2 diskanter borde det väl bli för lite diskantenergi dessutom? Det kanske trådskaparen hade tänkt ändra i filtret?

Iaf upplever jag OA14 som aningen lite bumligare i basen medan OA12 är väldigt trevligt balanserad. OA14 spelar större dock, fungerar i större rum. Det skiljer mellan 12 och 14 även lite i invinklingen av bas/mellanregister, där OA14 är mer vinklad och ger större andel direktljud.

Ett alternativ kanske kan vara att byta bort lådorna mot OA12 lådor? De fungerande originaldiskanterna går att sälja för iaf 50-100:- styck till fördel för inköp av nya distorsionsfria härligheter. Jag vill hävda att det största lyftet görs med nya diskanter. Gamla omkantade SC-165 basarna låter möjligen marginellt sämre än de nya ersättarna och det går att hitta. Bara spindlarna är någorlunda vågräta. ( för att få ner kostnaden)

Om man nu kostar på Satori istället så saknas det iaf inte bas när de sitter i OD11 som jag har, hur det blir i de större högtalarna törs jag inte sia om.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-10 16:37

Ja de ska ju stå i ett mycket stort vardagsrum senare, (håller på och bygger nytt) och dessa skall vara mina musik högtalare är det tänkt. Ingen film eller liknande.

Jag står fortfarande och velar men troligtvis blir det en Carslsson trogen variant med fyra diskanter per högtalare.

Nu då till fortsättningen och denna gång är det filtret som jag funderar lite på.

Enligt ritningen på hifikits hemsida så skall basens konding bytas från 10uF till 15uF, detta är bra då jag redan har två stycken Audaphon MKT CAP 15uF. Enkelt att bara löda bort den befintliga 10uF från original filtret.

Sen är det spolen till diskanterna som skall bytas från original till 0.6 mH denna måste köpas.

När jag granskar mitt orignalfilter så är det en sak som är lite märklig, enligt de instruktioner/ritningar jag sett så ska det vara två motstånd till diskanterna, en på 2.2 ohm och ett på 1.8 ohm. Men på mina filter sitter det två 2.2 ohm?

Sen skall 5.6 uF kondensatorn bytas till en 8.2 uF samt en 3.3 uF. Är det möjligt att klämma in denna 3.3 uF på ett smidigt sätt i det befintliga filtret? Tänker att man kanske kan kapa en bana och bygla lite. Är det någon som gjort dylikt redan?
Bild
Typ kapa denna ledningsbana och sätta 8.2 uF kondensatorn här och ersätta den befintliga 5.6 uF med 3.3 uF?

Det skall ju även in ett nytt 2.2 ohm motstånd i serie med spolen, den blir knepig att få plats med.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-10 17:09

Här kanske man skulle kunna klämma in 2.2 ohms motståndet fast på undersidan, kapa av en del även här på ledningsbanan.

Bild

Lägger även in ritningen som kommer från Hifikit. (Utklippt för forumet)

Bild

Bild

Original https://www.hifikit.se/media/attachment/file/r/i/ritning_oa-14_od-11.pdf

Tänker att för platsens skull på mönsterkortet så kanske man även ska rationalisera bort 2.7 och 2.2 ohms motstånden och ersätta med ett 4.7 ohms. Skiljer sig bara 0.2 ohm och det tycker jag är inom toleranserna...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav STDI » 2019-03-10 17:38

Kurben skrev:Här kanske man skulle kunna klämma in 2.2 ohms motståndet fast på undersidan, kapa av en del även här på ledningsbanan.

[ Bild ]

Lägger även in ritningen som kommer från Hifikit. (Utklippt för forumet)

[ Bild ]

[ Bild ]

Original https://www.hifikit.se/media/attachment/file/r/i/ritning_oa-14_od-11.pdf

Tänker att för platsens skull på mönsterkortet så kanske man även ska rationalisera bort 2.7 och 2.2 ohms motstånden och ersätta med ett 4.7 ohms. Skiljer sig bara 0.2 ohm och det tycker jag är inom toleranserna...

Titta även här:http://carlssonkult.se/OA14.aspx. Där ser du att det är 2 st 4,7 ohm

Jag tycker att dina modifieringar av filtret ser rätt ut. Jag vet att jag själv kapat någon bana vid något tillfälle. Minns inte exakt hur/var men ditt verkar alltså rätt.

På undersidan kan du ju lägga vilka komponenter du vill. Om du har dem på ovansidan får du testa så att de får plats och inte tar i baffeln.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-13 11:30

Tack, bra då kör jag på 4.7 ohm.

Nu har jag även lagat den skadade listen på toppen av den ena högtalaren genom att ta lister från undersidan och limmade dit. Det var INTE lätt att ta bort dessa lister, limmet var starkt och listerna tunna, gamla och spröda av ålder. Trä blir ju som sagt hårt när det är supertorrt... Men några bitar fick jag loss och valde att använda precis så mycket som krävdes. Jag täljde helt enkelt till dessa för att passa in på de bitar som saknades. Limmade dit dessa med vitlim. Det blev lite små glipor och dessa "spacklade" jag igen genom att slipa ner lite list med sandpapper till slipdamm som jag sedan blandade med vitlim. Blev sådär, inte perfekt men betydligt bättre än innan såklart.

Nu skall de bara oljas, men vilken olja tycker ni jag skall använda? Tänker helt vanlig ofärgad träolja för inomhus bruk. Riktig linolja vore bäst kanske?

Bilder på resultatet kommer när de är oljade och klara.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-21 00:14

Jaha då var det dags för lite delningsfilter modifiering...

Först löda bort de saker som inte skall användas, det betyder allt utom spolen till basen, den var i rätt värde.

Bild

De gamla komponenterna samlade så fint.. Notera att det var endast 2.2 ohms motstånd, enligt original filter så skall det vara ett 1.8 samt 2.2 ohm. Kanske 1.8 ohm var slut den dagen dessa monterades ?

Bild

Ledningsbanor kapade och några nya hål borrade för fler komponenter..

Bild

Jag ville inte sätta den nya spolen för diskanterna på det gamla viset utan valde den bättre placeringen. Dock fick det bli på undersidan då det inte får plats annars.

Bild

Ja ni kanske kan se hur jag tänkt och kopplat. Det var lite trångt men det gick utmärkt. Nu skall det bara på lite smältlim för att säkra upp mot vibrationer. Sen såklart nya kablar, de gamla må duga men de var alldeles för oxiderade för att jag skulle vara nöjd i sinnet.

Har även spenderat mina surt förvärvade pengar på 8 st nya T22 diskanter. Samt lyckligtvis fått tag på två begagnade B65oa-II basar (Tack Jansch!)

Hur är det med polariteten på T22 diskanterna? Skall de kopplas rätt i polaritet eller fasvänt?


Jo, när jag provmonterar diskanterna så tycker jag att det finns en viss risk att de kommer att skallra? Magneten ligger som sagt ner i de gamla hålen (man får ju bocka försiktigt fästet för rätt vinkel).
Jag skulle nog vilja ha något mellan magneten och plast baffeln. Hur har ni andra gjort? Jag vill inte limma för att eventuellt ändra något i framtiden.

Om jag sätter diskantens magnet dikt an mot baksidan så kommer gallertoppen att ta emot, så här:

Bild

Om man däremot skjuter den fram lite så får man plats med gallertoppen, men det känns som att någon from av mjuk vibrationsdämpning skall vara i hålet.

Bild

Förslag?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-22 09:07

Såg efter lite granskning att original filtret har polvända diskanter medans de nya T22 skulle vara rätt polaritet.

Har ju läst en del som påpekat att det var starka magneter på dessa T22. O djävlar va de var starka! Var ju ett rent helvete att löda fast kablarna! Lödkolven fastnade i magneten konstant! För att inte tala om ens försöka lägga en diskant ner på baffeln om det redan var en fastskruvad, den bokstavligen flög iväg och satte sig på den befintliga!

Men nu är en klar, hann inte provlyssna då det blev så sent igår.

Här är en bild på det färdiga filtret fastskruvat på baffeln.

Bild

Och såklart färdiga bilder!

Bild

Bild

Återanvände även original skruvarna till diskanterna.

Som nya kablar så skalade jag en helt vanlig 0.75 lampsladd. Fungerade utmärkt och passade i originalhålen till diskanterna.
Det skulle faktiskt gå att helt återställa dessa till original, men vem skulle vilja detta?

Näe jag tror dessa kommer låta utmärkt och det skall bli spännande ikväll att provlyssna och spela in dessa.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav STDI » 2019-03-22 10:10

Ser fint ut.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav juanth » 2019-03-22 12:50

Bra jobbat. Snyggt resultat. Vore kul att höra dina intryck.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-22 14:25

Tack.

Intrycken kommer när allt blir klart och inspelat.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav Kurben » 2019-03-23 16:50

Nu har jag spelat på mina oa-14 under fredagen och idag. Många timmar musik och nu börjar diskanterna släppa i ljudet, de lät lite dovt i början men nu klingar de ut fint.

Mina intryck är mest positiva gällande det otroligt luftiga ljudet. De kopplar sig verkligen bra till rummet, det är som alla sagt tidigare, "musik i hela rummet" . Ljudet är mjukt och en väldigt stor skillnad mot original. Nu är det ju faktiskt så att det är ett par helt andra högtalare än originalet då jag bytt alla element och även byggt om hela delningsfiltret. De låter som en modern högtalare nu och man tänker inte så mycket på själva högtalarna utan det är "bara" musik i rummet.

Negativt är som alla sagt innan, de är basfattiga, även min 13 åriga dotter klagade på det, "Det saknas bas" säger hon. Nu har jag dragit upp bas reglaget på Nad förstärkaren och kompenserat lite. Men det saknas tyngd ändå. Kommer komplettera med en subwoofer och se om det hjälper med lite stöd.

Går att spela oförskämt högt med dem, högre än jag trodde innan de börjar komprimera. Kanske är tack vare den stora mängden diskanter? Känsligheten är också högre än jag trodde. De är lättdrivna trots att specen säger annat.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav juanth » 2019-03-23 19:02

Nu har du säkert koll på hur du ska placera högtalarna i rummet men jag nämner ändå att de ska stå kloss mot vägg med basen mot väggen då förstås, för bästa rumsstöd i basen. Helst inte närmare än 1 meter från hörn och kanske ca 3 meter isär circus...Att det saknas bas i OA14 är inte vad jag har hört eller upplevt, möjligen att de har en aningen bumlig bas jämfört med OA12 som sägs vara bättre avstämd.

Det kan vara rummet som inte passar så värst?
Kanske behöver de spelas in en tid?
Prova annan placering?

Kul att du uppskattar det mjuka distorsionsfria ljudet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

JWE
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2016-07-25
Ort: Luleå

Re: Ännu en OA-14 renovering, alternativ bas?

Inläggav JWE » 2019-03-24 21:08

Största skillnaden mellan Oa12 och Oa14 är precis som juanth säger att Oa12 har mindre låda och därmed är mer korrekt avstämd. Bas finns men den har svårt för metal/elektronisk musik med högt bpm, blir nästan som att den flyter ut och blir en enda sörja.

Men prova byta placering, vet av egen erfarenhet att sidledsförflyttningar i centimetrar kan spela stor roll för basen för Oa14.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster