Hoppsan OA-61

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav mangrove » 2022-01-21 18:48

olaume skrev:Som - relativt lycklig - ägare till Carlsson à la 70-tal, först OA14 och senare OA116 och OD11, har jag svårt att få ihop de stora absorbenterna med Stigs ortoakustiska filosofi. Om man sätter absorbenter bakom en OA116 blir ju ett antal av de fina diskantelementen (som jag dessutom bytt till T22 för dyra pengar) tämligen meningslösa. Vad är det som ger behovet av absorbenter på 80-talarna och framåt men som inte fanns på de tidigare modellerna? Eller var det helt enkelt så att 60- och 70-talarna bara var feltänkta och att tidiga diskantreflexer alltid är av ondo och ska dämpas bort till varje pris? (fast jag tycker förstås ändå att de låter rätt bra...)


Förutom paa:s svar kan det vara av intresse att läsa följande trådar:
viewtopic.php?f=17&t=65433
viewtopic.php?f=17&t=62606
Sökbegrepp som är bra är annars "tidiga reflexer" och "kamfiltereffekter".

Den korta beskrivningen "Reflexerna från rummets begränsningsytor får inte vara destruktiva på direktljudet för att en rak frekvensgång i rummet skall kunna uppnås." (Peter Steindl) tycker jag är lättförståelig. 70-och 80-talarna är olika sätt att uppnå ungefär samma sak. Absorbenter ska inte användas med 70-talarna.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav schmutziger » 2022-01-21 19:20

Tack mangrove den tråden hade jag glömt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav paa » 2022-01-21 19:35

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:Det finns väl inget om Carlsson, Guru, Teenage Engineers eller några andra högtalare än inos egna i manifestet?



Från en äldre prislista.

ino.jpg

Den bilden visar väl bara att jag hade fel, men inte något om det som efterfrågas, dvs subwoofern till OA61?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav schmutziger » 2022-01-21 19:43

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:
paa skrev:Det finns väl inget om Carlsson, Guru, Teenage Engineers eller några andra högtalare än inos egna i manifestet?



Från en äldre prislista.

ino.jpg

Den bilden visar väl bara att jag hade fel, men inte något om det som efterfrågas, dvs subwoofern till OA61?

Kolla i min oa51 faq, bastillsatsen som iö presenterade på sr vid ett lts möte
2009 2010, samma möte som när mmx presenterades.
Är ju en w104 bas i den. Bör vara w104x nu.
Vore väl konstigt om det inte är typ samma.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav RMA » 2022-03-17 22:11

Fick ett mail från Hifikit och dom skriver följande:

Kommande basmoduler till Carlsson OA-61

I framtiden kommer det finnas orthoakustiska specialbasmoduler, OA-9B, till fantastiska Carlsson OA-61! De är mer eller mindre färdigutvecklade och utvecklingsexemplaren står i vår butik för utvärdering och vi kan väl inget mindre säga än att vi är mäkta imponerade. De kommer stå hos oss under hela mars månad, så passa på att få ett smakprov du också!

Utvecklade av Stiftelsen Stig Carlsson med Ing. Ingvar Öhman i spetsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav hifikg » 2022-03-17 23:09

Spännande, kan bli ett utflyktsmål i samband med mässan kanske.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav paa » 2022-03-18 12:24

Här pratar Ingvar på mötet på SR, där prototypen till basenheten för OA51 presenterades 2009:

Bild


Har kan man se hur elementet och porten sitter på sidan av lådan:

Bild


Här kan man se delningsfiltret, som om jag minns rätt inte var på 80Hz utan 250-300Hz vilket gör hela enheten till en trevägare med betydligt högre kapacitet i övre bas och nedre mellanregister än vad en ren subwoofer skulle göra:

Bild


Så här ser den nya prototypen av basenhet till OA61:

Bild

Man kan väl konstatera att elefantörat i det utförandet är betydligt mer artsy än andra varianter som funnits.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav bomellberg » 2022-03-18 12:43

Jag tycker att det ser riktigt läckert ut. Retro och futuristiskt på samma sätt.

Skulle jag önska något så är det att örats sneda överdel började exakt i högtalarens ytterkant och slutade exakt i linje med innerkanten. (Det kanske den gör och det beror på perspektivet i bilden att det inte ser ut så.)
Samt att det gjordes en likadan fasning mellan triangeln och den rektangulära delen.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav juanth » 2022-03-18 13:55

paa skrev:Här pratar Ingvar på mötet på SR, där prototypen till basenheten för OA51 presenterades 2009:

[ Bild ]


Har kan man se hur elementet och porten sitter på sidan av lådan:

[ Bild ]


Här kan man se delningsfiltret, som om jag minns rätt inte var på 80Hz utan 250-300Hz vilket gör hela enheten till en trevägare med betydligt högre kapacitet i övre bas och nedre mellanregister än vad en ren subwoofer skulle göra:

[ Bild ]


Så här ser den nya prototypen av basenhet till OA61:

[ Bild ]

Man kan väl konstatera att elefantörat i det utförandet är betydligt mer artsy än andra varianter som funnits.


Jag ser inga bilder…gör du/ni?

Edit/ det här ser jag.
Bilagor
F93D41AB-8568-4702-8780-360D4FB4F50D.jpeg
F93D41AB-8568-4702-8780-360D4FB4F50D.jpeg (59.82 KiB) Visad 3087 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-18 14:14

Jag ser bilder.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav juanth » 2022-03-18 14:35

RogerGustavsson skrev:Jag ser bilder.


Märkligt.. nu ser även jag dem..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav Almen » 2022-03-18 14:37

juanth skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag ser bilder.


Märkligt.. nu ser även jag dem..

I see dead people...

Oroväckande.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav Kraniet » 2022-03-20 11:24

bomellberg skrev:Jag tycker att det ser riktigt läckert ut. Retro och futuristiskt på samma sätt.

Skulle jag önska något så är det att örats sneda överdel började exakt i högtalarens ytterkant och slutade exakt i linje med innerkanten. (Det kanske den gör och det beror på perspektivet i bilden att det inte ser ut så.)
Samt att det gjordes en likadan fasning mellan triangeln och den rektangulära delen.


Håller med. Ser sjukt najs ut.

Håller med om designförslagen också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav jonasp » 2022-03-20 17:23

Någon som hört OA61 och jämfört med OA51.N? Jag håller nog Wavecor-basen som betydligt bättre än den trimmade 8545-an i OA61.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav juanth » 2022-03-20 19:11

jonasp skrev:Någon som hört OA61 och jämfört med OA51.N? Jag håller nog Wavecor-basen som betydligt bättre än den trimmade 8545-an i OA61.


Jag hörde dem båda inne på hifikit.
Vet inte om jag direkt jämförde de båda elementen vid lyssning..kanske mera helheten.
Jag tycker att de var rätt så lika helhetsmässigt. Lite för hög nivå på övre diskanten i OA61 för min smak men OA61 låter nog i den meningen mer Carlsson.

Wavecor har nog något lite fördel när det gäller distorsion om jag får spekulera..iaf över 200 Hz och en härlig förmåga att spela stort med bra slam och kvickhet. (Kanske en slags färgning men jag uppskattar det…)

Avstämningen skiljer nog en del på de båda lådorna.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav hifikg » 2022-03-20 22:15

Jag har inte jämfört, men hört 52N i mitt eget lyssningsrum och jag är rätt säker på att ett par OA61 (som jag hörde på premiären) skulle göra sig bättre än dem, men bäst är förstås... ja ni vet. Men tyvärr räcker de inte till alla, så alltid bra med alternativ.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav RMA » 2022-03-20 23:13

hifikg skrev:Jag har inte jämfört, men hört 52N i mitt eget lyssningsrum och jag är rätt säker på att ett par OA61 (som jag hörde på premiären) skulle göra sig bättre än dem, men bäst är förstås... ja ni vet. Men tyvärr räcker de inte till alla, så alltid bra med alternativ.

Så du föredrog dina .2 före N, vad skilde tycker du?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav hifikg » 2022-03-21 01:06

RMA skrev:
hifikg skrev:Jag har inte jämfört, men hört 52N i mitt eget lyssningsrum och jag är rätt säker på att ett par OA61 (som jag hörde på premiären) skulle göra sig bättre än dem, men bäst är förstås... ja ni vet. Men tyvärr räcker de inte till alla, så alltid bra med alternativ.

Så du föredrog dina .2 före N, vad skilde tycker du?


Det finns beskrivet i min tråd. N var fina grejor, riktigt bra, kanske näst bäst i världen, så inget ont om dem. Hade jag aldrig hört originalen hade jag suttit nöjd med sådana, no doubt. Så har man ett par gamla trötta 52:or kan man lugnt bygga om dem till .N om inte .2 går att få tag i längre. OA61 är kanske ännu lite närmare .2, en verklig prestation med andra ord, en kulturgärning som för in IÖ i "Hall of Fame". Ihop med de nya basmodulerna kanske de är likvärdiga t o m, men det törs jag inte uttala mig om då jag inte hört dem. Än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav jonasp » 2022-03-21 11:50

Nu blev det lite väckelsemöte här! :wink:

Jag tänker mig att man kan få till en något jämnare frekvensgång med Wavecor-elementen och något lägre distorsion på köpet. På höga nivåer blir dessutom distorsionen lägre med Wavecor-elementet. Nu låter det som det finns klangliga skillnader mellan OA61 och OA51.N, kanske?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav hifikg » 2022-03-21 22:15

Tror det är få som kunnat lyssna på dem i jämförbara miljöer. Testet vi gjorde med .N vs .2 var klockrent med avseende på lyssningsrummet (för mig i varje fall).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav juanth » 2022-03-21 23:02

jonasp skrev:Nu blev det lite väckelsemöte här! :wink:

Jag tänker mig att man kan få till en något jämnare frekvensgång med Wavecor-elementen och något lägre distorsion på :) köpet. På höga nivåer blir dessutom distorsionen lägre med Wavecor-elementet. Nu låter det som det finns klangliga skillnader mellan OA61 och OA51.N, kanske?


Det är möjligt att det finns klangliga skillnader men det är mycket som spelar in som tex avstämningen, den skiljer sig en del och bör påverka hur basen upplevs, 51.N är underavstämd, ca 31-33 Hz och 61-lådan tror jag ligger närmare 40 Hz, iaf väsentligt högre. (Troligen trogen original 51. )
Jag jag noterade nog inga stora skillnader i klang. Jag minns det som de var rätt nära varandra i det rummet…
Båda låter mycket bra.

Jag fick nyligen lyssna på OA51.Purifi och det var en häftig upplevelse.
Galet rent. Sanslöst bra lät det. Lågbas som inte gick att skilja från basmoduler och ett smått magiskt rent mellanregister.
De kan snart höras på Sweetspotmässan i Jönköping 23-24 April

(Jag har bokat biljett och om någon Stockholmare är sugen sällskap/samåkning så är det bara att höra av sig.)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav RMA » 2022-03-21 23:39

juanth skrev:
jonasp skrev:Nu blev det lite väckelsemöte här! :wink:

Jag tänker mig att man kan få till en något jämnare frekvensgång med Wavecor-elementen och något lägre distorsion på :) köpet. På höga nivåer blir dessutom distorsionen lägre med Wavecor-elementet. Nu låter det som det finns klangliga skillnader mellan OA61 och OA51.N, kanske?


Det är möjligt att det finns klangliga skillnader men det är mycket som spelar in som tex avstämningen, den skiljer sig en del och bör påverka hur basen upplevs, 51.N är underavstämd, ca 31-33 Hz och 61-lådan tror jag ligger närmare 40 Hz, iaf väsentligt högre. (Troligen trogen original 51. )
Jag jag noterade nog inga stora skillnader i klang. Jag minns det som de var rätt nära varandra i det rummet…
Båda låter mycket bra.

Jag fick nyligen lyssna på OA51.Purifi och det var en häftig upplevelse.
Galet rent. Sanslöst bra lät det. Lågbas som inte gick att skilja från basmoduler och ett smått magiskt rent mellanregister.
De kan snart höras på Sweetspotmässan i Jönköping 23-24 April

(Jag har bokat biljett och om någon Stockholmare är sugen sällskap/samåkning så är det bara att höra av sig.)

Hur är det med purifi egentligen, kan konstruktörerna tänka sig att publicera filter m.m?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav avr7000 » 2022-03-23 18:52

Nej ;)

Inte denna gång, inte än i alla fall...
Vi har efter denna mässa lagt 40000 kr bara på att dema OA51.N förra Sweetspot-mässan och OA51.Purifi denna gång...

Vi skall se om det finns ett intresse för en Carlsson-inspirerad 2.5 vägs högtalare kommersiellt.
Om det visar sig att det inte finns något kommersiellt intresse kan det mycket väl bli så att vi offentliggör designen i sin helhet här på faktiskt.io fritt.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav jonasp » 2022-03-23 18:54

Ett alternativ kan vara en kickstarter eller gruppköp med fondering till cancerfonden! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav avr7000 » 2022-03-23 19:02

jonasp skrev:Ett alternativ kan vara en kickstarter eller gruppköp med fondering till cancerfonden! :)


Elementet i OA51.N var "hittat" av Anders (förmodligen tillsammans med dig Jonas) där vi några år efter hans bortgång gjorde klart dem för att se vad det kunde blivit av projektet.
34 personer har byggt efter en beskrivning där kostnaden var 500 kr till cancerfonden i Anders namn, vi tog inget betalt.

Denna gång finns ingen koppling till Anders och vi kommer att ta ordentligt betalt om någon vill köpa produkten.
De kommer i så fall att byggas på beställning.
Det är som sagt rent kommersiellt och jag vill inte använda varesig Anders eller cancer i någon marknadsföring.... Lyckas jag med detta kan jag själv sätta över pengar till cancerfonden utan att göra en sak av det.

(detta har ju inte hänt ännu så jag väntar med att ändra min signatur till "högtalarfabrikant" tills dess att något är sålt ;) )


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav jonasp » 2022-03-23 20:34

Och det är ju självklart helt okej det också (och knappast min sak att avgöra)! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav lemmts » 2022-03-23 23:17

avr7000 skrev:Denna gång finns ingen koppling till Anders och vi kommer att ta ordentligt betalt om någon vill köpa produkten.
De kommer i så fall att byggas på beställning.
Stefan

Jag önskar dig all lycka till! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav avr7000 » 2022-03-24 21:10

lemmts skrev:
avr7000 skrev:Denna gång finns ingen koppling till Anders och vi kommer att ta ordentligt betalt om någon vill köpa produkten.
De kommer i så fall att byggas på beställning.
Stefan

Jag önskar dig all lycka till! :)

'
Tack !! :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: OscarE och 11 gäster