(repris på text från sweetspottråden)
Jag har kunnat tänkt mig att besöka Sweetspot många ggr men det har aldrig blivit av.... Att få höra OA-51.N innan man lägger en flock sedlar på att uppgradera i blindo var precis rätt motivation för att få Nattlorden ur lyssningssoffan...
Personligen är kopplingen väsentligt mycket mer än högtalaren... Jag gick kurs i Teknisk Akustik ihop med Anders/Naqref ett decennium innan jag blev medlem här.... Anders var min hälare att komma in i Ino-världen - hämtade min byggsats medan han bodde hos föräldrarna fortfarande.... hörde en bra basåtergivning för första gången i mitt liv.... var en Ino-bas monterad i en för liten låda men med Anders eget filter för att fixa till problem därvid... Dock bara en av två för han höll på med något annat, men det räckte mer än väl för någon i den normala hifisvängen. Sen var de här från faktiskt och gjorde ett rep när jag spelade mina Canton Digital 1.1 och det som sades då gör mer sense idag än det gjorde då. Getz/Gilberto som Ola spelade på mässan fick jag hört första gången då och skaffade strax efter. Finns många kopplingar... var naturligtvis på minnesstunden efter Anders slutligen fick se sig besegrad efter att ha sträckt ut sin gärning mer än någon trott... och har burit mina hattar betydligt mer frekvent därefter som homage....
Så vad jag vill säga med detta är att det som följer kan vara en del, eller en hel del, biased.... hoppas dock jag kan någotsånär göra det hela rättvisa.
---
När jag hittade till rummet så spelades inte OA-51.N, vilket initialt var en besvikelse - men i efterhand var det kanske bra. Det som spelades vad 0A-51.3. Efter ett spår byttes så till OA-51.LE2 och sedan därefter till OA-51.N. Samtidigt drogs historiken om modellernas tillkomst för lyssnarna. Omställningstiden var SJÄLVKLART alldeles för lång, med demontering av öron, kånkande av högtalare, återmontering av öron.... Styv insats att ge sig på att hålla på med detta i två dagar!
Det var ett jazz-stycke med både 'brass' och sång och en hel del dynamik. Tyckte att brassen var bättre i OA-51.3 än i LE2 som första synpunkt - men allt annat bättre. När sedan OA-51.N kom igång så var det direkt skillnaden i basdjup och kontroll som slog en... riktig Wow-faktor på det. Däremot var brasset fortfarande väldigt snyggt och rörstärkar-jazzdiggar-lättlyssnat jämfört med 51.3. Ingen stor poäng, men gnagde lite. Men att det var en förbättring av tillräckliga mått var redan klart - särskilt personligen då jag sitter på 51.LE som historiskt sett kanske är den sämsta varianten. Spelades lite annat och sedan var det någon som frågade om filtren... det vi lyssnat på var ju det dyra filtret med lyxkomponenter... så då kopplades det mer standardkomponentbetonade filtret in.... och fan-i-mig om jag inte tyckte brass-bettet var kvar.... kanske lite mindre tyngd/kontroll i basen, men dynamiken och better var otvunget. Återkoppling stärkte min hypotes.... Fick med benägen hjälp av medlyssnare fixat till en Bluetooth-strömning av Mike Oldfields "Five miles out" och fick den körd på båda varianterna.... och min uppfattning kvarstod.
Så min bedömning är att om jag skulle bygga denna, så hade jag nog velat göra en mellan variant på dessa filter.... misstänker jag vill ha LP-delen från lyxfiltret och HP-delen från standard.... men det kanske följer någon mer officiell analys på detta efter mässan? Beklagar om jag satt myror i huvudet på någon - man försöker bara hjälpa till.... men det var fler som tyckte samma som jag - även de som inte var där ihop med mig, så kanske det var något på spåret trots allt?
--
Nu hade jag en faktiskt-namnskylt på mig, så jag blev ihopblandad med att "tillhöra rummet" några gånger (vilket jag självklart dementerade), så jag kan ha fått höra mer om dem än jag annars skulle ha gjort, men nu väljer jag jävigt att igorera det... och säger istället att det var det enskilda rum jag hörde nämnas i fler konversationer än något annat. Om det inte var för de redan varit där, så var det för att de såg det som ett ställe de ville besöka. (Två i snack måste vara JoKa)
Mässarrangören var minst sagt gråtmild vid talet på kvällen när det omtalades... han hade inte varit medveten om/förstått vad det gällde när rummet bokades och när han väl förstod det så blödde hans hjärta. Och det var nog inte det enda.
Någon jag inte minns namet på från SSC var där och gillade. John Larsen var där och gillade.... trots jag hört från ett antal olika håll innan "det där kommer Larsen inte att uppskatta".... Var med när Lars från Holographic kom in för första gången och även han blev postitivt överraskad över hur bra det spelade.
Framåt kvällen verkade de som var kvar packa ihop sig mot vissa rum och OA-51.N var packat....
Jag kan inte tycka annat än att detta var en stor hit.... mässans sensation.... misstänker det kommer att få följder på andrahandsvärdet på OA-51.
Nu vet vi ju att det tagit ett annat kliv på historieträdet med OA-61, som jag inte hört.... Hade jag varit SSC så hade jag tagit mig en god funderare på att ge denna varianten sin välsignelse "officiellt".
Förbaskat styvt jobb grabbar.... alla goda tankar tillbaka till Anders.... hoppas Cancerfonden kommer att få många donationer framledes.
Att ta jobbet att boka rum, åka iväg och ställa ut med allt detta - det ovanligt tuffa demoarbetet..... Fanimig guld värt!
Klart häng på mässans bästa ljud dessutom....
It's all fun and games until Darth Vader comes.