Billig renovering av oa116

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-06-26 14:57

Köpte ett par 116 väldigt billigt (1000kr) från dödsbo loppis. Har haft sonab/Carlsson innan men sålt. Dock är sugen på att behålla dessa, iaf få provlyssna på dom innan jag säljer.

Har plockat isär hela höger högtalaren och mätt alla element.

Diskanter:
4st mätte 7,4-7,9
2st mätte 15,6

Mellanregister:
13,3

Bas:
4,5

Vet inte varför 2 diskanter mätte 15,6 kanske ska vara så? Eller har tidigare ägare bytt 2? Resten verkar mäta bra enligt mig. Dom 2 som mäter har då förstås inte 8ohm märket på sig som andra

Så då tänker jag på kantbyte, och som jag läst till mig är dessa svåra att byta på så ska inte göra det själv. Bor i Malmö och vet ej om det finns "kompetent" kantbytare i krokarna. Såg att man kan skicka in dom till Carlsson Planet men vill inte skicka, helst.

Sedan tänker jag att det räcker att byta kanter för att sedan tuta och köra, eller ska jag passa på att byta komponenter i filtret eller är det helt onödigt om jag behåller original?

Är student och vill helst inte lägga ner för mycket pengar i högtalarna. Har ingen aning om kostnad för kanta om 4st element. Men kan tänka mig lägga ner ca 3-4000kr på renovering.

Har kvar vänster att demontera men antar att den är lika bra skick än så länge

(Gick förvånansvärt lätt att demontera högtalaren!)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav Maccis » 2019-06-26 15:19

Grattis till ett fynd!!

Läs mer här:
http://www.carlssonkult.se/OA116.aspx

Du skall ha 4 st 8Ohm och 2 st 16Ohm diskanter.


Följer renoveringen med intresse.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-06-26 15:25

Tackar. Såg nyss i solskenet att det står 16 ohm på konerna också.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav juanth » 2019-06-26 15:33

Som Maccis skrev så är det som det ska vara med diskanterna.
Alla element verkar mäta hyfsat.
Titta på spindlarna (den ytan som är under konen på bas/mellan) den ska inåt till inte vara allt för nedhängd, när elementen var nya så var den i princip plan. Lite nedhängd är ok, några mm men blir det för mycket så är det svårare att kanta om dem då talspolen inte längre har det spel den ska ha (x-max)
Det går att prova att spänna upp så det blir plant och sedan värma med en hårtork så kan spindeln hitta tillbaka till sitt ursprungsläge, ibland håller det i sig men ibland återgår de till nedhängt läge men värt ett försök. (Metallminne)

Att lämna in på en firma för omkantning kostar en hel del, bäst att göra själv eller hitta någon som kan hjälpa till. Det tar skulle jag säga någon timme per element om det är en van person som gör det. Mest tid tar rengöring av gamla kanter.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-06-26 16:21

Demonterat vänster också och alla element mätte likadant som höger. Kollar spindlarna och dom ser platta ut med mina ögon.

Okej, får se om jag hittar någon inom Skåne som är duktig! Har själv kantat om men det avråds att man ska göra det själv om man ej är expert.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav STDI » 2019-06-26 17:48

Det finns kompetent omkantare/renoverare i Helsingborg.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-06-26 18:12

STDI skrev:Det finns kompetent omkantare/renoverare i Helsingborg.


Sökte på en del trådar angående 116 och du dök upp på de flesta. Är det dig själv du syftar på? :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-06-26 18:24

Läste artikeln som Maccis länkade till. Säger lite annat än Carlsson Planet. Låter allt var original.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav STDI » 2019-06-26 18:41

RobotKeso skrev:
STDI skrev:Det finns kompetent omkantare/renoverare i Helsingborg.


Sökte på en del trådar angående 116 och du dök upp på de flesta. Är det dig själv du syftar på? :)

Ja. Jag har kantat om ca 35 SC165, och en del annat. Med gott resultat såvida inte elementen från början varit dåliga t ex i spindlarna. Jag har renoverat flera par OA116, även många andra 70-tals Sonab och 80-tals Carlsson. Just nu står det ett par nyrenoverade OA116 och väntar på att jag ska få tummarna loss till annonsering.

Så jag anser mig vara kompetent. Ibland är jag också lite onödigt blygsam. Men inte i det här inlägget. :mrgreen:

Hör av dig vi PM om du vill ha hjälp, eller bara vill diskutera, eller kanske komma och lyssna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-06-26 20:34

Slängde iväg ett PM.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-29 19:48

Gratulerar! Det verkar vara ett riktigt fynd! Hur är skicket på lådorna? Vad är det för ytskikt? Hur är gallren?
Om lådor och galler är välbehållna ska du absolut behålla och renovera/uppgradera dem enligt regelboken. Lycka till!

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-07-01 09:39

Kalejdokom skrev:Gratulerar! Det verkar vara ett riktigt fynd! Hur är skicket på lådorna? Vad är det för ytskikt? Hur är gallren?
Om lådor och galler är välbehållna ska du absolut behålla och renovera/uppgradera dem enligt regelboken. Lycka till!


Vänster lådan är i nästintill perfekt skick, inga repor på lådan vad jag kan se. Höger högtalaren har repor på ena sidan (dock sidan som inte kommer synas så mycket). Gallerna är i toppskick. Det är träfaner, det är finare än svarta/vita enligt mig. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Billig renovering av oa116

Inläggav RobotKeso » 2019-08-08 20:12

Idag kom STDI förbi med elementen och högtalarna är nu i fungerande skick. Glad över hjälpen jag fått av honom. :)
Gillar deras ljud så Onkyo högtalarna får ställas åt sidan.

Bjuder på en dålig bild på hur dom står nu, enligt manualen skall dom stå minst 1 meter ifrån ett hörn dock svårt med hyllan i vägen. Får känna efter vilken placering som blir bäst.

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster